Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ha med barn på utstilling...


ipadda

Recommended Posts

øhhh.. Har vel surra rundt på x - antall utstillinger i året i litt over 20 år nå.. Og kommer faktisk ikke på EN episode hvor unger har vært et problem. JA - masse ufordraglige bikkjer, som etter min målestokk skulle hatt en kule i panna... JA - endel voksene mennesker(etter alder å dømme) som slett ikke kan oppføre seg som - nettop voksene. MEN barna har da aldri vært merkbart plagsomme - tvert i mot!

Kanskje barn fra eiere av min rasegruppe er uvanlig trivelige, men jeg heller ikke egentlig mot den teorien, da jeg heller ikke har opplevd ufyselige unger på større utstillinger. Og nei - det er ikke det at jeg er veldig tolerant ovenfor uoppdragne unger, for det er vel heller tvert i mot... Jeg har bare ikke opplevd slike på hundearrangement :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem jeg. Så klart dukker det opp en og annen ufordragelig unge, på lik linje som ufordragelig voksen.

Jeg har vel heller opplevd at det er voksene som vandrer inn i ringne under bedømming enn barn. Barn er somoftest også tilsnakkesnes til (det får foreldre takle når ungene slipper "løs" på ett slikt område). Jeg har vel snakkes til unger ett par ganger og somofest har foreldrene vært rett rundt hjørnet også.

De gangene mine venner har hatt med seg unger så har de rett og slett gått på rundgang å følge med. Uten diskusjon egentlig, det blir bare gjort.

En dag er det jeg som står der og må ha unger med meg på utstilling.

Uoppdragene bikkjer, voksene og unger finner man overalt. Og jeg må nå si at de uoppdragene voksene er de som hører minst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje ikke trådstarter mente at unger aldri skulle få lov til å være med på utstilling.

Jeg har selv aldri opplevd ufordragelige unger på utstilling, men jeg har da opplevd ufordragelige unger andre steder, og jeg skjønner så absolutt irritasjonsmomentet hvis unger regelrett plager hundene.

Syns virkelig det er en uting med unger som løper rett bort til hunder og kaster seg rundt halsen på dem... eller som jeg har opplevd, unger som sykler i full fart forbi og såvidt sneier bikkja... ikke ved ett uhell, men for å se åssen hunden reagerer. :D

Sånn som jeg tolket trådstarter så er det ikke snakk om at unger burde holde seg hjemme når det er utstilling. Det er snakk om at også unger burde kunne oppføre seg noenlunde ordentlig rundt hunder. Og at det er foreldrenes ansvar at ungene ikke plager andre, hverken mennesker eller dyr.

Jeg ser på det som en helt naturlig ting, å lære ungene hvordan de skal oppføre seg i forskjellige situasjoner.

Selvfølgelig vil ikke ett barn på 2-3 år alltid høre etter. Noen ganger er de fulle av energi og løper rundt som tullinger, akkurat som valper har valpeoppførsel. Men det blir for teit å bruke det som en unnskyldning for at ungene skal få gjøre som de vil. Har man ett barn som løper rundt som en tulling, kaster seg over fremmede bikkjer og regelrett er til sjenanse så må man som forelder ta ansvar å fjerne ungen fra situasjonen. Man lar da ikke bare ungene få styre på som de selv vil?!

Akkurat som at hvis min valp hadde hoppet som en gal rundt andre hunder, vært ett uromoment og en plage for andre hunder og mennesker så hadde jeg fjernet hunden fra situasjonen også.

Det handler rett og slett om å ha respekt for hverandre. Foreldre med unger må ha respekt for andre, folk med hunder må ha respekt for andre. Det må jo gå an å være på samme sted uten å plage hverandre?!

Jeg sier fra om det er unger eller hunder som er plagsomme. Er ikke foreldrene/eieren i nærheten så fjerner jeg gjerne ungen/bikkja selv fra situasjonen. Er foreldre/eier der så sier jeg fra til dem. Ignorerer de det faktum at ungen/bikkja er til plage for andre så sier jeg fra nok en gang, på en litt mindre hyggelig måte. For å ignorere at barn/bikkje er til plage for andre er respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå en av de som har med meg 2små på utstilling. :P Jeg ser ingen problemer med det egentlig. Og jeg må ærlig inrømme jeg ikke visste det plagde folk så fælt.. Hehe..

Jeg kan enten ta med meg ungene, eller jeg kan slutte og stille ut hunden. Så jeg tar med meg ungene, de er snille og greie men innimellom kan de fighte litt, men de er ikke noen som løper rundt og plager gud og hvermann. Så jeg tar ikke det så tungt :P

På lik linje som jeg må si ifra til noen hvis bikja dems plager meg eller mine, så regner jeg med at folk sier ifra til meg hvis ungene forstyrrer de eller plager de :D Det er faktisk ikke værre enn det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

*klippe*

kaster seg over fremmede bikkjer og regelrett er til sjenanse så må man som forelder ta ansvar å fjerne ungen fra situasjonen.

Akkurat som at hvis min valp hadde hoppet som en gal rundt andre hunder, vært ett uromoment og en plage for andre hunder og mennesker så hadde jeg fjernet hunden fra situasjonen også.

Jeg vil dra det litt motsatt jeg :P Her i "området" (er ikke så mange utstillinger vi kan stille på pr år), så sliter vi med eiere som har små bikkjer som de lar få terrorisere (les: gå oppå, kravle på, bite på etc) større hunder (som da gjerne ligger inne i utstillingteltet vårt eller halvveis under stolen for ikke å ligge til sjenanse for andre. Mens da sosete hundeeiere står der (eller setter seg halvveis inni teltet) med sin lille DP eller DSG i flexibånd og blir fornærmet når man varsler at man ikke synes det er greit at den lille bruker den store hunden som "leke" :D (dette skjer gjerne innen rasen vi har skal bedømmes i tillegg :P ).

Jeg har med ungene på utstilling, de som har møtt Junior på slike tilstelninger vet at han ikke bryr seg om andre hunder (hilser ikke på fremmede hunder uansett rase) og i løpet av hans snart 7 år, så tror jeg det er en gang han har forvillet seg inn i en ring (hvor det var ferdigbedømt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke verdens mest barnevennlige, og jeg misliker grinete unger, unger som flyr rundt og hyler og skriker. Men å si at man skal "forby" barn på utstilling syns jeg er tull. Hvorfor skal ikke barn få ta del i denne hobbyen som foreldrene har?

Jeg syns heller da at man burde få en litt mer "barnevennlig" utstilling, at man har en egen barneavdeling/lekerom, slik at barna som syns det er gørrkjedelig å være med på utstilling, kan ha en plass å få ut innestengt energi og frustrasjon.

Det er ikke alle hundeiere/utstillere som har besteforeldre/tanter/onkler osv. som kan passe barna til enhver tid, og jeg syns det blir for dumt å utelukke disse fra enhver mulighet til å reise på utstilling pga. noen lettstressede mennesker som ikke liker barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av oss uten daglig omgang med barn, trur jeg det er viktig at hundene får treffe barn i alle situasjoner, jeg. Nå er Aiko av den typen som synes det er kjempehyggelig når barn kommer bort og spør om å få klappe, og hun er såpass tydelig både med kropp og lyd at hvis hun ikke vil hilse, så ser barna det. :D

Jeg har til dags dato kun har hatt en opplevelse på utstilling hvor hun har sagt fra skikkelig (dvs med sinnaøyne og lyd), og det var selvsagt min feil, som ikke regelrett dytta ungen unna. Jeg var nemlig høflig og pedagogisk og gjentok gang på gang at hunden skulle få være fred, at hun ikke skulle pelles på ørene og fjerna fysisk hånda hennes, men det hjalp lite. Seinere så jeg jenta sitte i vogna si og sparke familiens pyreneervalp i fjeset, så det å lære ungen respekt for dyr var tydelig ikke på prioriteringslista.

På et valpeshow hvor jeg viste Kiyomi, venninna til Aiko, satt det en skrikende unge ringside, og de stakkars søstrene prøvde å avlede ved å spille trekkspill for han! :P Kjempefin miljø/ringtrening for valpisene, spør du meg.

Poenget mitt er at ja, jeg er enig i at barn som løper og er brutale mot hunder er veldig dumt og potensielt farlig, men det gjelder jo alle situasjoner, og at det i bunn og grunn er fint at barn er på utstilling. Jeg vil gjerne at min hund skal "finne seg i" det meste, jeg. Og så har jeg stor tru på eksemplets makt: Jo flere miljøtilpassa barn som er på utstilling, jo flere blir det. :P

Mvh hilsen velsigna naiv... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg selvfølgelig klar over, jeg har ingenting imot barn på utstilling, men jeg mener det bør skje under kontrollerte forhold. Man lar ikke ungene løpe som galninger rundt, skrike, trampe, tafse på andres hunder eller whatever. Jeg har heller ikke noe i mot at barn klapper hundene mine, men jeg har faktisk selv rett til å velge om de skal det eller ikke, det valget blir jeg fratatt i det øyeblikket foreldrene slipper ungene på løsdrift og en eller annen fremmed unge grabber etter hunden min. Jeg har betalt for å vise frem min hund, jeg har ikke interesse av å aktivisere å snakke med et fremmed barn, interessen for akkurat dét er lik null. Sånn er jeg bare, ikke alle er glad i barn, å ikke alle har like stor terskel for innpåslitne barn.

Jeg syns faktisk det er respektløst å la barnet sitt plage andre.

Enig med deg! Og jeg synes det er merkelig hvor lett det kommer indignerte kommentarer når man tar opp dette temaet. Det er helt klart forskjell på de som har barn/digger barn og de som ikke er så veldig interesserte i barn. Men jeg syns det er rart at om man foreksempel har en stk barn i en diiiger vogn. Merker man ikke da at den vogna tar sinnsykt med plass? Foreksempel på turveier - to tre venner med vogn og barn. De går jo ved siden av hverandre. Hele veibredden er dekka. Tenk om jeg hadde hatt fire svære hunder og dekka turveiens bredde på samme måte? Jeg møter folk jeg også som sier at de ikke liker hunder. Jeg respekterer jo det. Tenk om man skulle sagt at man ikke liker barn...Noen gjør faktisk ikke det og man bør vel respektere det også?

De som er på utstilling og har x antall gneldrende bikkjer i bur, ja de er jo der fordi de skal stille ut disse bikkjene. Og da tar **** og pakk plass, fordi man er jo der fordi det er hundeutstilling. Ungen i den digre vogna eller de hylende ungene rett ved ringen - skal de stilles ut da? De er ikke hovedpersonene på en hundeutstilling. Burde være selvfølgelig synes jeg. Jeg tar ikke med meg bikkja inn i barnehagen eller på SFO og lar den løpe rundt der og bråke liksom. Det sku' tatt seg ut. Da hadde det blitt leserinnlegg da!

Det trådstarter mente med denne tråden var vel (?) ikke å lage totalt barneforbud på utstillinger og lign. Men henstille til folk å passe på ungene sine og kanskje ikke ta med de som har mest maur i buksa? Bra forslag, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det er respektløst å la barnet sitt plage andre.

Vet du hva jeg synes er respektløst? Jo, som flere andre har sagt: telt som er klint tett i tett, grinder der det står gneldrete drittbikkjer som vi får svinkjeft for at drittbikkjene deres bråker (vi gikk jo tross alt forbi...), svære bur på traller og hvor den som eier 1001 hunder i de trallene som måker gjennom, ikke har respekt for andre og bare kjører på. Eller som jeg nevner under:

Jeg har vel heller opplevd at det er voksene som vandrer inn i ringne under bedømming enn barn..

Når jeg konkurerte i lp så opplevde vi minst en gang at det kom folk enten gjennom ringene våre eller som trente handling i ringene. Ja vi har sågar hatt digre mollosere liggende tett opptil ruta. Altså innenfor ringtauet. Når det blir sagt i fra, ja gjerne fra dommer, så stopper de ikke og ber om unnskyldning, nei de fortsetter på samme måte ut av ringen og da gjerne i samme tempo som tidligere. Mollosene ble liggende faktisk. Takk gudene for at det var elite i den ringen med rutinerte hunder... men ja antallet av hunder i ruta var desverre forsvinnene liten.

Dessuten sier jeg som soppen til tider: "Det er forbanna mye hunder her da!" "Det er i grunn forbanna mye sure folk på utstillinger også!"

Og du, det går an å si i fra til barna at du ikke vil at de skal klå på bikkjene dine. De hører stort sett etter om du snakker til de på en høflig måte. Men vær obs, er du ufin, sladrer de til mor og far, og da har du brått ett problem :D

Nei, velsinge schäferhund utstillingene, der er unger hjertlig velkomne og de får klå på bikkjene så mye de vil uten at noen fyrer seg opp av den grunn. Ja, de fleste låner til og med bort bikkjer til barn og hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje ikke trådstarter mente at unger aldri skulle få lov til å være med på utstilling.

Jeg har selv aldri opplevd ufordragelige unger på utstilling, men jeg har da opplevd ufordragelige unger andre steder, og jeg skjønner så absolutt irritasjonsmomentet hvis unger regelrett plager hundene.

Syns virkelig det er en uting med unger som løper rett bort til hunder og kaster seg rundt halsen på dem... eller som jeg har opplevd, unger som sykler i full fart forbi og såvidt sneier bikkja... ikke ved ett uhell, men for å se åssen hunden reagerer. :P

Eller ungdommer som prøver å løfte hunden min etter selen :D

Jeg har heller ikke opplevd unger som plager på utstilling, ihvertfall så har de ikke plaget meg såpass mye at det sitter igjen i meg enda. De fleste unger jeg ser på utstillinger er kjempe greie og spør alltid om de kan få klappe og plager ikke når de ser at du er opptatt med å stelle hunden f. eks. Foreldrene passer også veldig godt på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikkert for store, skumle hunder, for jeg har ihvertfall ikke opplevd barn på utstilling som plagsomme enda (såvidt jeg kan huske).

Edit: Eller jo! Jeg syns det er ganske plagsomt når det er utstilling i hall med tribune, og barn (eller voksne) løper og tramper på den. Bikkja reagerer ikke på det da, men jeg blir gaaaaal i hodet mitt! Også er det plagsomt med hunder som bjeffer h-e-l-e tida. Ja, jeg irritererer meg over hunder på utstilling. Imagine that! :P

Dette med tribunene er jeg helt enig i, Frida ble nesten skremt til døde når hun var ung av barn som trampet og løp fort bortover tribunene rett på utsiden av ringene. Heldigvis så gikk det bra, men dommern ble jo sur på sånt bråk.

Altså, er det tribuner i hallen, så bør ikke barn få leke der uten tilsyn.

Men ellers er det kjempe koselig at barn får være med de voksne på utstillinger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ungen i den digre vogna eller de hylende ungene rett ved ringen - skal de stilles ut da?

Da får du finne ut hvor jeg skal gjøre av mine 2 barn om jeg ikke får ha de med på utstillingen (stiller kanskje 3-4 ganger pr år, og det er totalt for våre 3 hunder tilsammen)! Skal jeg sette igjen en gutt på snart 7 år og ei lita jente på 15 mnd hjemme? Du skjønner det at det er ikke alle i landet som har familie som kan stille opp (plassere ungene ved gravstøtta til besteforeldrene? :D ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen i den digre vogna eller de hylende ungene rett ved ringen - skal de stilles ut da?

Det er vel liten tvil om at det er hunden som skal stilles ut, men det befinner seg ganske mange folk på en utstilling som ikke har noe i ringen å gjøre, uansett alder, enten de er tilskuere, venner, oppdrettere eller andre bekjente av de som faktisk er der for å stille ut, og da også enkelte utstilleres barn. Hvilke folk en utstiller ønsker å ha med seg ringside er vel opp til hver enkelt så lenge de oppfører seg?

Sier som andre allerede har nevnt jeg, ufyselige/plagsomme folk finner man alltid på utstillinger, og de er ikke nødvendigvis barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har opplevd barn som et problem på noen av utstillingene jeg har vært på. Endel av de voksne derimot ...

Også er det plagsomt med hunder som bjeffer h-e-l-e tida. Ja, jeg irritererer meg over hunder på utstilling. Imagine that! :P

Åh, det syns jeg også er plagsomt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reagert på unger på utstilling, men da faktisk mer syntes synd på barna. Hvis hunden(e) til i familien er i ringen 8, 9, 10 om morgenen og går videre til gruppen 14, 15, 16 om ettermiddagen er det utrolig lenge og kjedelig for barna og vente på en utstilling. Noen foreldre er opptatte med hundene og det de skal + prate med kjente, og lar bare barna virre omkring. Når de i tillegg kjeder seg og blir overtrøtte så skjønner jeg godt det RTL reagerer på.

Det betyr ikke at det skal være forbud mot barn der, det er jo for all del mange som koser seg på utstilling også :D Men det hadde vært fint om de som har med seg barna sine har tenkt på at det kan bli langvarig / kjedelig, og ha et opplegg eller ha med seg noen som kan fokusere litt på barna imns de er opptatt.

Edit: rettet tidspunktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke noe om at folk som har med seg unger på utstilling, av den grunn at jeg synes synd på barn som må vente i X-antall timer på på foreldrene som skravler og styrer med sitt. Dessuten er jeg ikke så gald i masete unger som absålutt skal tafse på bikkja mi osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner nesten å lure på om jeg er både blind og døv, eller lever i en boble jeg.

For jeg blir ikke plaget av barn hverken på utstilling, fly eller andre steder i grunnen.

Og mine hunder er da små nok til at de fleste barn nok finner de søte og langt fra skumle.

En del ufyselige hunder med ditto ufyselige eiere er det alltid på utstilling.

Men slemme barn som kaster seg over hundene mine, eller flyr vilt omkring, det har jeg i grunnen ikke sett noe til på disse 4 årene som mer og mer aktiv på utstilling.

Heldigvis.

Så for min del er dere med barn, også dere som opptar litt plass med barnevogna deres hjertelig velkommen på utstilling! :D

At jeg synes synd på en del unger som vokser opp på utstilling er en annen sak.

Men det er for meg det samme som å dra ungen sine rundt på andre av ens egne aktiviteter og la de vente der i timesvis.

Da jeg drev aktivt med distanseridning, og hestene mine deltok med andre ryttere på sprangstevner, så jeg ofte "stevnebarn" som pent måtte sitte i timesvis og vente for at mor og far skulle få drive med sine ting.

Kjedelig for et barn uansett om det er st sprangstevne, hundeutstilling, eller timesvis med shopping og kafegåing med mor liksom...

Alt med måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...