Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i spania

bonaqua

Recommended Posts

Kom over en tråd her på forumet hvor hundesertifikatet i spania blir debattert.

My link

Og etter å ha lest gjennom den, så ble jeg sittende igjen med masse spørsmål selvfølgelig.

Jeg har nemlig tenkt meg en tur på ferie til spania, og rottweileren vår skal være med.

Vi har vært flere turer til dyrlegen og spurt uttrykkelig om det er noe spesielt vi må tenke på i forhold til det å ha hunden vår med til spania.

Men dyrlegen er vel ikke oppdatert på dette da. Eller er reglene annerledes for turister?

Det holder vel ikke å holde bikkja i kort bånd og med munnkurv på, man må vel ha papirene i orden også?

Er det noen som er litt mere oppdatert på dette eller har vært i spania i det siste med "farlig hund"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet har link til myndighetene i de fleste europeiske land. Medisinsk sett må hunden ha rabiesvaksine (ihvertfall hvis den skal komme tilbake inn i Norge), og anbefalt behandling (vaksine) mot lepto-og parvo-virusene, sistnevnte tror jeg er i den "vanlige" vaksinen vi tar her i Norge. Samt ormekur.

Ellers har du såklart plikt til å følge loven der ift. munnkurv og båndtvang, som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i sørvest Spania med Gubben (amstaff) tre ganger. Gikk på rådhuset i nærmeste by, og fikk beskjed om å ha munnkurv på offentlige plasser (i byen og på strender) og selvsagt ha han i bånd. I boligfeltet jeg bodde trengte han ikke munnkurv/bånd, heller ikke i skogen. Han var i bånd alle steder bortsett fra inngjerdet hage, og munnkurven ble brukt som pålagt. Nå var det ikke ofte vi så andre med store eller "farlige" hunder med munnkurv, men spesielt langs strandpromenaden var det mange hunder som burde hatt munnkurv på, uavhengig av lovene... Fikk aldri rare blikk/kommentarer for at han hadde munnkurv, og han fikk være med overalt hvor jeg spurte om lov (inn på tapasbarer osv). Hadde bare fine opplevelser i Spania med hund, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Hei.

For å komme inn i Spania må du ha rabiesvaksine + de vanlige grunnvaksinene. Hunden må ha Pet Passport og være microchippet-

Men selvfølgelig må du jo også ha blodprøven iorden.. ellers kommer du jo ikke tilbake til Norge igjen ;) Så det regner jeg

med er iorden .

I områder med mye folk, på stranden, i byen etc. må hunden gå i kort bånd og ha munnkurv.

Husk at om du ikke gjør dette, er det innført ganske heftige bøter, og det vil man jo helst unngå når en er på ferie !

Sånne kraftige innhugg i feriebudsjettet er jo ikke moro :)

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...