Gå til innhold
Hundesonen.no

Klør i øret og hyler


MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

Blondie har i det siste hylt når hun klør seg i øret. Jeg trodde først det kanskje var fordi hun hadde lange klør, da jeg prøvde å se inni øret etter sår eller noe slik og det ikke var noe der. Men nå etter at jeg har klippet de så hyler hun fortsatt.

Hva kan det være for noe når alt ser normalt ut i øret?

Skrevet

Nyklippete klør er jo mye skarpere enn de som ikke er klippet på en stund da.. Med mindre du filer de runde i kantene. Men ærlig talt høres det ut som at hun har vondt i ørene.

Klør hun seg mer enn før? Rister hun mye på hodet? Virker det som om hun har vondt (hyler hun) hvis du er borti ørene hennes? Hvor mye tåler hun av behandling av ørene (riste på de, ta på de, gni i de osv) før hun reagerer, eller i forhold til normalt? Lukter det noe annerledes enn før? Klarer du å se om hun er rød helt innerst i øret (så langt inn du kan se)? Ser huden i øret uforandret ut? Er det begge ørene, eller kun det ene?

Jeg vil tro at hvis hun har en begynnende ørebetennelse, så vil du merke det innen kort tid (noen dager). Du vil nok se det på huden; den kan endre struktur/overflate; bli knudrete, rødflammet, ispedd gulaktige flekker med eller uten puss. Lukten vil også endre seg.

Kanskje har hun bare et sår?

Skrevet

Nyklippete klør er jo mye skarpere enn de som ikke er klippet på en stund da.. Med mindre du filer de runde i kantene. Men ærlig talt høres det ut som at hun har vondt i ørene.

Klør hun seg mer enn før? Rister hun mye på hodet? Virker det som om hun har vondt (hyler hun) hvis du er borti ørene hennes? Hvor mye tåler hun av behandling av ørene (riste på de, ta på de, gni i de osv) før hun reagerer, eller i forhold til normalt? Lukter det noe annerledes enn før? Klarer du å se om hun er rød helt innerst i øret (så langt inn du kan se)? Ser huden i øret uforandret ut? Er det begge ørene, eller kun det ene?

Jeg vil tro at hvis hun har en begynnende ørebetennelse, så vil du merke det innen kort tid (noen dager). Du vil nok se det på huden; den kan endre struktur/overflate; bli knudrete, rødflammet, ispedd gulaktige flekker med eller uten puss. Lukten vil også endre seg.

Kanskje har hun bare et sår?

Jeg bare tenkte at klørne var så lange at de skrapte ekstra mye. Jeg tror det bare er det ene øret, og jeg merker ingen forskjell bortsett fra at hun hyler når hun klør seg. Hun klør ikke mer eller rister seg mer. Jeg kan fint ta på ørene og har ikke sett noe sår nedi det når jeg har sett. Det ene øret som jeg ikke har merket at hun har hylt når hun klør seg i, lukter litt annerledes. Jeg kan ikke se noe rødt inni øret eller annerledes hud osv.

Skrevet

Mystisk. Se det an til over helgen, kanskje er det blitt bedre allerede? Er hun forresten generelt en litt "pysete" hund som hyler for "ingenting", eller vet du at det er virkelig alvor når hun faktisk hyler?

Skrevet

Mystisk. Se det an til over helgen, kanskje er det blitt bedre allerede? Er hun forresten generelt en litt "pysete" hund som hyler for "ingenting", eller vet du at det er virkelig alvor når hun faktisk hyler?

Haha :rolleyes2: Hun er VELDIG pysete. Jeg kaller henne for drama queen fordi hun hyler for ingenting. Men det virker så rart at hun plutselig skal hyle av å klø seg selv i øret. At hun ikke har gjort det før liksom.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...