Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur til sheltie


MonicaB

Recommended Posts

For å korte litt ned på den aaltfor lange ventetiden til jeg får valpen min i desember, driver jeg og kjøper inn litt forskjellige ting som man burde ha i hus når valpen kommer.

Nå har jeg omtrent bare kjøp av bur igjen og er litt usikker på type/strl. Jeg vil ha et bur som jeg kan ha både hjemme, hvis jeg tar henne med til noen hvor hun ikke kan gå løs, på fly (lasterommet) osv. Jeg vil gjerne ha ett bur jeg kan bruke til alt, for da kan hun bli trygg på dette ene buret. Jeg kommer ikke til å låse buret mens jeg er borte osv, det skal stå åpent hele tiden og være en "friplass" hvor hun kan få være alene. Har også kjøpt en supergod og myk hundeseng som hun kan få sove i hvis hun vil det i stedet :ahappy:

Det er en sheltie tispe jeg skal få, så jeg er litt usikker på størrelsen på buret. Ville tro hun trenger S/M men er det noen andre med sheltier her inne som har erfaringer?

Også lurer jeg på om noen har sheltie eller hund på samme størrelse som kan si noe om man kan ha den med i kabinen? Har lest reglene til SAS på hjemmesiden deres om strl, men har hørt litt forskjellig, noen sier at de alltid har med sheltien sin i kabinen i en myk bag (ikke bur, det blir for stort ift setet foran), mens andre sier de må sende den i lasterommet. Det kommer selvfølgelig an på størrelsen på hunden men sheltiene er vel noenlunde samme størrelse og jeg skal jo ha tispe også som sikkert er litt mindre enn hannhundene.

Jeg vet at et evt. bilbur må være en helt annen type men jeg har ikke bil foreløpig så venter litt med bilburkjøp til jeg får meg bil :wub:

Så hvis det er noen sheltieeiere eller andre der ute som har erfaringer med bur som de vil dele med meg så blir jeg veldig glad! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på noe av det samme du spør om, derfor har jeg lest litt og undersøkt litt. Jeg har ikke Sheltie enda, men skal ha det.

Har du forresten lest denne tråden på Hundesonen? "Hjelp jeg skal ut og fly med hunden".

Kan være nyttig lesning :-)

Jeg tror ikke du får en voksen Sheltie med deg i kabinen. De må nok i lasterommet, pga burstørrelsen du ville trenge til en voksen sheltie.

Men det lar seg derimot gjøres med valper, ettersom de er små nok til å fraktes i disse spesielle flyselskap-godkjente bagene (str som får plass under setet foran i kabinen, det er et krav). Da kan man ha dem med inn i kabinen.

Du kan ikke true en voksen sheltie ned i en slik bag, det går ikke. Den ville knapt kunne bevege seg, og det er dyreplageri. Iflg reglene til flyselskapene er det heller ikke lov å bruke så trange bur ifht hundens størrelse. Hunder i bur skal ha god plass til å bevege seg, snu seg og reise seg. Det sier seg selv at en voksen sheltie ikke kan bruke en slik kabin-godkjent bag. Sannsynligvis ville den også protestere høylydt og klage/pipe, og være til sjenanse for både deg og andre passasjerer.

Hunder på fly SKAL altså være i bur eller godkjent sikker bag, de får ikke lov å være løse i flyet, hverken i kabin eller lasterom.

En voksen Sheltie blir ca 35-38 cm i mankehøyde. Legg til ca str for hals og hode, og så har du størrelsen et vanlig hundebur må være. Altså hundebur for bruk bak i bil, eller frakt med andre metoder. Jeg ville si 70-80 cm lengde på buret, og kanskje 55-60 i høyde (det burde gi plass til hals og hode).

Jeg tenkte å kjøpe Vari Kennelbur, str enten intermedium eller medium. Altså passende til en voksen Shetland sheepdog. Gidder ikke gå veien om små bur til den når den er valp, men kjøper et som kan passe når den er voksen også.

PS! Vari Kennelbur brukes også i bil, så slipper du å kjøpe eget bur til det også. Det spennes fast bak i bilen. Da holder det å kjøpe et bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Selvfølgelig skal jeg aldri "true" en voksen sheltie ned i en liten bag, det hadde aldri falt meg inn å gjøre, så det er ingen vits i å ta opp en gang. Jeg ville bare høre hva erfaringene til andre er siden jeg som sagt har hørt om folk som har med voksne sheltier på fly i kabinen. Jeg er fullt klar over at den skal ha god plass til å stå, snu og ligge. Jeg vet også at de ikke kan være løse :ahappy:

Men takk for svar på bur, skal sjekke ut strl :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blida: Er hun normal størrelse? Hvilket flyselskap pleier dere å bruke? Det er nettopp det jeg har hørt flere si at de får med sheltien sin i kabinen. Jeg håper virkelig jeg kan det, tror de har det mye bedre der enn i lasterommet, men de må selvfølgelig ha godt med plass. Hvordan flybur har dere? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Selvfølgelig skal jeg aldri "true" en voksen sheltie ned i en liten bag...

Å, hehe, beklager uttrykket. Jeg mente det ikke bokstavelig altså! :ahappy:

Men ang. det å ta hunden med i kabinen.... der tror jeg du må sjekke fra gang til gang, for det avhenger nok veldig på flyselskapet og hvor dere skal fly (utenlands eller innenlands osv) og hvor lang reisen er. Jeg mener overhodet ikke å kritisere noen, så ikke misforstå, men det så for meg ut til å være ganske trangt i den bagen på bildet over, så personlig ville jeg ikke brukt den på turer lengre enn en times tid iallefall. Men det er meg.

For eksempel har jeg lest at det i England er totalt forbudt å ha med hund i flykabinen, der må selv valper i lasterommet. Så skal du fly et sted med et britisk flyselskap (f.eks. British Air Ways, og ikke nødvendigvis fly til/fra England med dem, de flyr jo mange ruter til mange land) sjekk ekstra nøye.

Jeg mener jeg har lest at det er en fast regel fra flyselskapenes side at hunden skal kunne reise seg og stå med hodet oppreist, og å kunne snu seg fritt i buret. Det kan den jo ikke i den nevnte bagen. Den må i så fall bøye hodet og stå duknakket. Men de godtar det kanskje (mindre plass) når det er korte turer og hunden er med i kabinen så eier overvåker den?

Og til sist: maks tillatte vekt på hund + bur (bag) tilsammen hos SAS er 8 kg. Mange sheltier veier jo 8 kg, så det kan bli akkurat på håret.... Har man en litt tungt bygd tispe, eller en hannhund, så kan det fort tippe over 8 med "reisebagen" inkl i vekten.

(man må kanskje i visse tilfeller slanke hunden før reisen, så den kommer innenfor krava :wub:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun flydd halvtime/tre-kvarters turer, og det er ikke noe problem. Hadde det vært lengre turer hadde jeg nok kanskje vurdert annet, men da er det gjerne ikke lov/aktuelt å ta med hund kabinen heller?

De fleste innenlands reiser er det ingen problemer.

Men husk at målene er forskjellige hos alle flyselskap, Wideroe og SAS er de trangeste. Hadde jeg flydd med Norwegian hadde jeg kunne hatt en større bag enn med wideroe f.ex

Jeg sendte nettop min 11 kg valp i lasterommet og det gikk smertefritt, tror hun ville protestert mer om jeg trøkket henne ned i sherpa bagen (ja jeg klikkertrente den inn men baggen buuulet så :ahappy: ). Husk at de kan veie hunden din og om den veier mer enn 8 kg så må du vente på et annet fly/ordne bur til lasterom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar :ahappy:

Det virker som det kommer til å bli en vurderingssak på den enkelte reisen - er det en kort reise kan jeg ha den i kabinen men hvis det er en lengre reise er det kanskje litt trangt med plass og at hunden da har det bedre i et større bur i lasterommet. Mye å tenke på det her!

Blir jo uansett en stund til jeg skal fly med den til utlandet, må jo bli ferdig med rabiesvaksinen først og det tar jo sin tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...