Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruks- og viltsporchampionat


SandyEyeCandy

Recommended Posts

I championatreglene for brukschampionatet står det følgende:

5. NORSK BRUKSCHAMPIONAT (N BCH)

Gjelder samtlige raser:

Tre ganger certifikat på offisiell bruksprøve i gruppen spor (Sp), rundering (Ru) eller rapport (Ra) i Norge, under minst to forskjellige dommere. En gang minst 2. pr. etter fylte 24 mnd. på utstilling i et av de nordiske landene, unntatt de raser som kan oppnå N UCh ved 15 mnd. alder.

Jeg må ha det i klartekst: Jeg antar at det er A-spor man må gå og få cert i, og at det altså ikke er tilstrekkelig å gjøre det dritbra i D-spor...? :icon_confused:

Når det gjelder viltsporchampionatet:

6. NORSK VILTSPORCHAMPIONAT (N VCH)

Gjelder samtlige raser.

Tre ganger 1.pr. på blodsporprøve i Norge under tre forskjellige dommere. Minst

en av blodsporprøvene må være oppnådd på ordinærprøve. To ganger minst

2.pr. på utstilling etter fylte 24 mnd.

Er det forskjellig lengde på blodsporprøvene, eller teller det med uansett, bare man får 1.pr.?

Takker for svar! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I championatreglene for brukschampionatet står det følgende:

5. NORSK BRUKSCHAMPIONAT (N BCH)

Gjelder samtlige raser:

Tre ganger certifikat på offisiell bruksprøve i gruppen spor (Sp), rundering (Ru) eller rapport (Ra) i Norge, under minst to forskjellige dommere. En gang minst 2. pr. etter fylte 24 mnd. på utstilling i et av de nordiske landene, unntatt de raser som kan oppnå N UCh ved 15 mnd. alder.

Jeg må ha det i klartekst: Jeg antar at det er A-spor man må gå og få cert i, og at det altså ikke er tilstrekkelig å gjøre det dritbra i D-spor...? :icon_redface:

Stemmer :no: Først må man ha opprykk til A, også må man få 3 cert.

Når det gjelder viltsporchampionatet:

6. NORSK VILTSPORCHAMPIONAT (N VCH)

Gjelder samtlige raser.

Tre ganger 1.pr. på blodsporprøve i Norge under tre forskjellige dommere. Minst

en av blodsporprøvene må være oppnådd på ordinærprøve. To ganger minst

2.pr. på utstilling etter fylte 24 mnd.

Er det forskjellig lengde på blodsporprøvene, eller teller det med uansett, bare man får 1.pr.?

Takker for svar! :)

Etter det jeg har forstått er en blodsporprøve en blodsporprøve. Mener sporene er 600 meter lange, og 3 x 1. premie gir altså championat.

Og da irriterer jeg meg grønn når enkelte skryter over at de nesten har championat i "tracking" på hunden sin når de skal forklare ting på engelsk, når det er helt andre krav for å faktisk få championat i vanlig spor... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer :icon_redface: Først må man ha opprykk til A, også må man få 3 cert.

Etter det jeg har forstått er en blodsporprøve en blodsporprøve. Mener sporene er 600 meter lange, og 3 x 1. premie gir altså championat.

Og da irriterer jeg meg grønn når enkelte skryter over at de nesten har championat i "tracking" på hunden sin når de skal forklare ting på engelsk, når det er helt andre krav for å faktisk få championat i vanlig spor... :icon_confused:

Det er klart at brukschampionatet ligger høyere enn viltspor, fordi man faktisk må ha den lydigheten inne også. Så uansett om mine trollboller hadde vært helt ukarakteristisk førerorienterte og faktisk gjort det bra i lydighet, så utgår opprykk til A pga stigeklatringa. De er altfor små, hehe. Jeg skal starte i D til våren med Aiko, så får vi se åssen det går. Sporet er ikke noe problem, men den lydigheten, altså... :no:

Vi satser på viltspor! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at brukschampionatet ligger høyere enn viltspor, fordi man faktisk må ha den lydigheten inne også. Så uansett om mine trollboller hadde vært helt ukarakteristisk førerorienterte og faktisk gjort det bra i lydighet, så utgår opprykk til A pga stigeklatringa. De er altfor små, hehe. Jeg skal starte i D til våren med Aiko, så får vi se åssen det går. Sporet er ikke noe problem, men den lydigheten, altså... :icon_confused:

Stigeklatring teller jo ikke allverdens (tror den teller veldig lite egentlig), så 0 der gjør jo ikke noe om resten er bra. Ellers går venninnen min sin silky terrier stigen som bare det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stigeklatring teller jo ikke allverdens (tror den teller veldig lite egentlig), så 0 der gjør jo ikke noe om resten er bra. Ellers går venninnen min sin silky terrier stigen som bare det :icon_redface:

Haha, hysj! Nå er det som sagt ikke akkurat stigen det står og faller på, men lydigheten i seg sjøl.. Men Aiko kan nok aldri gå stigen med den ryggen uansett, ikke verdens beste balanse, akkurat. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker inn et lite spørsmål jeg. Kan man ta alle tre 1 premiene før hunden er 24 mnd? Man skal jo ha to 2 premier etter hunden er fylt 24 mnd...

Det er på utstilling. Det står ingenting i reglene om når 1. premiene på sporet skal tas, så da leser jeg det som at det er irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da irriterer jeg meg grønn når enkelte skryter over at de nesten har championat i "tracking" på hunden sin når de skal forklare ting på engelsk, når det er helt andre krav for å faktisk få championat i vanlig spor... :wub:

Jeg bruker å skrive "tracking after wounded animals" når jeg skal forklare blodspor jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at brukschampionatet ligger høyere enn viltspor, fordi man faktisk må ha den lydigheten inne også. Så uansett om mine trollboller hadde vært helt ukarakteristisk førerorienterte og faktisk gjort det bra i lydighet, så utgår opprykk til A pga stigeklatringa. De er altfor små, hehe. Jeg skal starte i D til våren med Aiko, så får vi se åssen det går. Sporet er ikke noe problem, men den lydigheten, altså... :)

Vi satser på viltspor! :D

Spor er gøy, hihi. Har aldri prøvd viltspor, men er hekta på NBF-spor. Skal starte i klasse D neste helg :wub: Men kunne også tenke meg å gå blodsporkurs etterhvert.

Jeg bruker å skrive "tracking after wounded animals" når jeg skal forklare blodspor jeg :ahappy:

:) Synes det er bra at du prøver å forklare hva det er, og ikke bare kaller det "tracking." Jeg vet ikke hva den korrekte oversettelsen er. Vet om ei som skriver "blood tracking". Høres makabert ut, hihi. Synes bare det er litt dårlig gjort å skryte på seg "tracking champion" når man "bare" har viltsporchampion, med tanke på alt tilleggsarbeidet som ligger bak et NBF-spor championat. Ble litt OT, dette, hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var utstillinga jeg tenkte på med 2 premiene :wub: Har heller ikke funnet noe anngående 1 premie i viltspor, så da har jeg egentlig konkludert det samme som du skrev :)

Det betyr altså at etter at hunden har fylt 2 år, så må den få minst 2 blå sløyfer på utstilling. Om den får 2 røde, gjør jo ikke det noe. :D

Wildah, lykke til! :ahappy:

Aiko og jeg skal starte D-spor til våren, og skal også gå blodsporkurs da. Gleder meg masse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodspor er blodspor - det er samme lengde på dem. Dvs: 600 m, 12-24 t gamle, 4 vinkler med 2 blodopphold hvorav minst den ene i en vinkel. 3 dl blod brukes på hele strekningen (start, sårleie og sporslutt samt selve sporet).

Du kan ta alle tre 1 premiene så snart hunden har oppnådd godkjent alder (som er 9 mnd. I tillegg må den være ID-merka).

Du må ta minst en av 1 premiene på en ordinær blodsporprøve. Når hunden oppnår kravene på utstillingen så søker du om tittelen N VCH.

Det er kun renrasede hunder som kan bli VCH.

Jeg skriver "wild game tracking champion" når jeg er inne på utenlandske viltsporforum (Nederland, USA osv) og det virker som om det er den gjengse benevnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på noe vedr Blodspor - er det krav om mentaltest der? Sånn som i bruks over 18 mnd? Er det i det hele tatt egentlig bare å melde seg på blodsporprøve daeller - om bikkja er gammel nok, renraset og chipmerka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har trent mye menneskespor, Hr Hund 11 mnd, er ganske pålitelig på lange avstander. 600m er nok i lengste laget enda da men. Aldri fått somla oss til blodspor..lurer på om det ikke blir mye av det samme? Er det enklere for hunden å følge tro? Noen erfaringer? Bare sånn til vi får gått dette kurset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...