Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal jeg la henne fly med eller uten krage?


Anette

Recommended Posts

Heya

Idag var Amiga operert for svulst i labben, alt gikk bra og hun går med bandasje og krage, fordi hun er en ekte orm og klarer å få av bandasjene.

Så er casen, vi skal fly på torsdag (1 time og 10 minutter, mulig hun må ligge i buret 1 time før flyet også, om ikke jeg får ha henne med meg inn og levere ved flyet). Vi flyr hjem igjen på søndag.

Burde jeg la henne ha kraven på når vi flyr? (hun er i lasterom)

Sist hun fløy var hun valp og lå i sherpa bag på gulvet og sov hele veien hver gang flyet tok av. Jeg tenkte litt på lyd og støy etc, blir det verre med krage på ? Den er ganske gigantisk fordi jeg har en spissnute hund:P hun har vel 20 cm skjerm.

Eller er det bare jeg som er bekymret? :)

Hva synes dere sonen, med krage eller uten krage og kan få av seg bandasjen (til forklaring så tenkte jeg å ta en strømpebukse over hele beinet, så hun ikke fikk "direkte" adgang til bandasjen)?

hilsen småbekymret hønemor :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig umulig for noen som ikke kjenner hunden å avgjøre.

Vi vet ikke hvordan hunden reagerer på støy, vi vet ikke hvordan hunden er i stress, vi vet ikke hvorvidt dette kan oppheve risikoen for at hunden biter av seg bandasjen, vi vet ikke hvorvidt hunden din "er typen" til å henge seg opp i bandasjer.... I det hele tatt, noe jeg ikke ser helt hvordan vi kan ta stilling til. Hvor lenge bikkja ligger i buret er forøvrig irrelevant, så lenge hunden er komfortabel og føler seg trygg der.

En hver normal hund tåler en flytur, så får du heller vurdere din hund selv? :lol: Tror ikke du får noen bedre råd her enn av deg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hun ble bitt i helga var alt gøy,alt bra, ikke redd for noe etc. Etter hun ble bitt i helga er hun panisk redd fremmede hunder, mennesker går semi bra. Jeg tror ikke flyturen blir noe problem. Men jeg lurte vel mer på om skjermen gjorde det verre eller ei :) Jeg har aldri reist med en skjerm når jeg flyr, tenk om det blir skikkelig ekko inni der, da ville jeg foretrekt å vært uten f.ex.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør hun om hun får muligheten?

Jeg mener, om du bandasjerer labben ordentlig, og kanskje til og med blander vann og kanel og chillikrydder i en sprutflaske og sprayer på litt på bandasjen (og muligens oppover beinet), så er det vel begrensa hvor mye skade hun kan gjøre i løpet av et par timer uten krage? Jeg ser for meg flere skumle scenarier med krage enn uten, hvis man tar forholdsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør hun om hun får muligheten?

Jeg mener, om du bandasjerer labben ordentlig, og kanskje til og med blander vann og kanel og chillikrydder i en sprutflaske og sprayer på litt på bandasjen (og muligens oppover beinet), så er det vel begrensa hvor mye skade hun kan gjøre i løpet av et par timer uten krage? Jeg ser for meg flere skumle scenarier med krage enn uten, hvis man tar forholdsregler.

Er akkurat det jeg uthevet jeg også tenker. Kragen er sinnsyk stor, tenk om hun kveler seg, setter seg fast, lyd, støy etc..

Jeg har satt min mor på saken om å finne en barnestrømpebukse som jeg tenkte å dra over labben og binde rundt overkroppen på en eller annen måte.... :lol:

vann,kanel og chilikrydder kanskje fungerer, hun likte eddikken jeg tok på bandasjen sist. Men jeg var litt slem istad og satte bandasje på den andre labben også,for da ble hun mer opptatt av den :)

nei, ja, om jeg finner en løsning hvor hun ikke drar av strømpebukse og bandasje så lar jeg henne fly uten krage, jeg føler uro om natten når hun ligger med krage jeg liksom, vet ikke hvorfor, det bare ja, redd hun setter seg fast, etcetc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at flyselskapet vil ta med en skadet hund? Har du en veterinærattest på at hunden er frisk nok til å fly? Lurt å sjekke/sørge for. Odin kom nesten ikke med til England fordi han hadde potesokk på. Nå var poten bra igjen (det var egentlig bare for å få med potesokken til England), så svigermor kunne ta av sokken og vise at han var frisk, hvis ikke hadde de faktisk avvist ham. Nå var dette internasjonal flight, men jeg ville uansett sjekket, var jeg deg.

Om hun er rolig i buret med skjerm vanligvis (natten etc?) så ville jeg beholdt den på, ihvertfall hvis det er mulighet for at hun kan få av bandasjen og skade poten mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at flyselskapet vil ta med en skadet hund? Har du en veterinærattest på at hunden er frisk nok til å fly? Lurt å sjekke/sørge for. Odin kom nesten ikke med til England fordi han hadde potesokk på. Nå var poten bra igjen (det var egentlig bare for å få med potesokken til England), så svigermor kunne ta av sokken og vise at han var frisk, hvis ikke hadde de faktisk avvist ham. Nå var dette internasjonal flight, men jeg ville uansett sjekket, var jeg deg.

Om hun er rolig i buret med skjerm vanligvis (natten etc?) så ville jeg beholdt den på, ihvertfall hvis det er mulighet for at hun kan få av bandasjen og skade poten mer.

oi, skal ringe wideroe med en gang jeg, veterinær sa hun var helt fin til å fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sådan här hade kanske varit ett alternativ? https://www.smartasaker.se/procollar-p-632-c-127.aspx

hmm, vet du om et sted i norge jeg får kjøpt dette? drar jo om 2 dager :/

hehe,de har i trondheim! som er hvor jeg skal :lol: men hun skal gå med krage i 2 uker så skal stikke og se på den for å være ærlig, stakkaren går jo med 20 cm krage og krasjer i dørstokker og alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt samme situasjon som deg da vi skulle på påskeferie med innlagt hundeutstilling tidligere i år.

Hampus fikk klokapselbrudd dagen før flyturen...

Jeg brukte "No chew" selvheftende bandasje utenpå bandasjen under flyturen.

Denne smaker så bittert at han ikke hadde rørt den.

Prøvde den ut på forhånd da.

Kan jo være et alternativ om du velger å droppe kragen.

Selges hos veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt samme situasjon som deg da vi skulle på påskeferie med innlagt hundeutstilling tidligere i år.

Hampus fikk klokapselbrudd dagen før flyturen...

Jeg brukte "No chew" selvheftende bandasje utenpå bandasjen under flyturen.

Denne smaker så bittert at han ikke hadde rørt den.

Prøvde den ut på forhånd da.

Kan jo være et alternativ om du velger å droppe kragen.

Selges hos veterinæren.

Hun har spist av no chew bandasjen, samt med eddik og tabasco på i neste forsøket. Så føler dne ikke helt gjør jobben sin. Måtte gå til innkjøp av større krave ettersom hun klarte å ledde den langt ned også strekke poten laaaaaaaaaangt frem...

Kan jeg ikke bare ha henne apatisk og dopet hele tiden ? :lol:

61817_10150258572930464_804145463_14536237_1373284_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreativ hund.

Men litt slitsomt når de er så målretta da. :lol:

Men om hun er såpass lur, så er jeg redd mooncollar og lignende kraver blir ubrukelige.

Har et par bekjente som har kjøpt sånne, og de fungerte ikke på hundene deres, mens jeg lånte en av de da Linus fikk betent pote, og på han funka det supert fordi han ikke gidder pirke på bandasjer liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at de har den oppblåsbare kraven på Sinsen dyreklinikk ihvertfall. De burde ha den på en del dyreklinikker.

Tenkte å sjekke imorgen,ev se når jeg er i Trondheim også prøøøøve den og se om hun får tak i labben, om hun ikke gjør det så kjøper jeg gladelig den for at hun skal slippe og stange i dørstokker i 2 uker til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden damen er kreativ så foreslår jeg at du får teste ut krydderhylla hjemme. Der kan du finne noe hun avskyr. Testet kanel på to hunder og den ene avskydde kanelen mens den andre likte den. Så du får bare teste i veg. SAften av en hvitløk kanskje?

JEg kjenner ikke hunden din men tror du har det værre enn den. Vi hardde Border Collien her og hun var kjapp til å dra av seg bandasjen med skjerm på. Fant ikke ut av hva hun ikke likte på bandasjen for hun tok tak ytterst på bandasjen og dro den hel av. godt hun var forsiktig for hun hadde brudd i to tær og alt ordnet seg til slutt.

Hva med å gi hunden noe annet å gnage på som den syntes er godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden damen er kreativ så foreslår jeg at du får teste ut krydderhylla hjemme. Der kan du finne noe hun avskyr. Testet kanel på to hunder og den ene avskydde kanelen mens den andre likte den. Så du får bare teste i veg. SAften av en hvitløk kanskje?

JEg kjenner ikke hunden din men tror du har det værre enn den. Vi hardde Border Collien her og hun var kjapp til å dra av seg bandasjen med skjerm på. Fant ikke ut av hva hun ikke likte på bandasjen for hun tok tak ytterst på bandasjen og dro den hel av. godt hun var forsiktig for hun hadde brudd i to tær og alt ordnet seg til slutt.

Hva med å gi hunden noe annet å gnage på som den syntes er godt?

hun har jo bein etc, men hun finner liksom ut at bandasjen er irriterende. og jeg blir lettere sliten av å gå etter og bare slutt,nei,stopp :>

men jeg kan jo teste krydderhylla, tydeligvis likte hun eddikk... bare slikket ristet på hodet fordi det var sterkt og slikket mer.. :)

NOE må jo være ille å slikke/lukte...

akkurat nå stinker hendene mine f.ex eddikk og hun er kjempelykkelig og slikker de...................... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun ikke liker edikk lengre, fikk tatt litt mye så hun begynte å løpe rabiat og gni seg i senga fordi hun slikka så på det og det smakte grusomt, så drakk hun en hel skål vann... kanskje hun har lært imorgen.... :D jeg kan jo håpe, ellers finner jeg frem krydderhylla :)

Sambo tusler inn etter jobb, jeg satt på gulvet med edikk og kanel og drysser på valpens poter og han så på meg som om jeg hadde tørnet helt gærn... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...