Gå til innhold
Hundesonen.no

Månen

Tricolor

Recommended Posts

Skrevet

Prøvde meg må noen fine bilder av månen da den steg opp fra horisonten her en kveld. Men de ble ikke fine. I nattmodus ble månen seende ut som en ildkule, andre innstillinger jeg prøvde ble ikke fine, de heller.

Så, hvordan få til et flott månebilde?

Har et Nikon D60

Skrevet

Det med lys- og tekniske innstillinger på kamera kan jeg altfor lite om. Men i forhold til motivet, så er det lurt å få en kontrast. En tretopp som ligger såvidt foran månen, eller så nær at lysskinnet lyser opp kontrasten.

Dette er solnedgang og ikke måne, men litt samme prinsippet: http://www.simira.net/gallery/Diverse/Utebilder/slides/000_0030.html

Skrevet

Har ikke så mye peiling på slike ting, har vert en ivrig amatørfotograf i tidligere dager, men ikke ble jeg noe god.

Et søk på nettet vil sikkert hjelpe deg til svaret om du trenger et raskt svar.

Skrevet

Skru av autofokus dersom den lager problemer. Fullmåne har ganske sterkt lys, så sett blender til f4,5, lukker på 125 og prøv deg frem derfra.

Eksempel på månebilde:

2768530361_336718d7af_z.jpg?zz=1

Desverre husker jeg ikke instillinger, annet enn at jeg måtte jobbe litt for at det ikke skulle bli for overeksponert.

Skrevet

Og vips fikk jeg meg ny skrivebordsbakgrunn. Fint til sort bakgrunn. Takker og bukker - kjempefint bilde! :D

:) Bare hyggelig. Tatt 12. august 2008 under slutten av en måneformørkselse. Sånn om du lurte liksom. :lol:

Skrevet

Har ikke så mye peiling på slike ting, har vert en ivrig amatørfotograf i tidligere dager, men ikke ble jeg noe god.

Et søk på nettet vil sikkert hjelpe deg til svaret om du trenger et raskt svar.

Takk for tips! Skal studere disse nærmere en dag jeg hat tiden for meg. Er vel snart månemørkt likevel, så jeg får vente til neste fullmåne!

Og Raksha, jeg skal prøve ditt tips også! Takker og neier!

Skrevet

Anbefaler deg å ha noe rundt 300mm (crop kamera - altså, til alle kamera under 12,000kr i pris sier vi så slipper jeg komme med forklaring), eller om du har fullformat (f.eks Canon 5DMKII og oppover, eller Nikon D700 og oppover) så ca 400 - 500mm. Ta får du en stor fin måne.

Innstillinger må du nesten bare prøve ut da det vil alltid være forskjellig. Ville kjørt opp ISO litt på kameraet så du slipper lang lukkertid (kan hende du får bevegelse i månen når man jobber med så lange telezoomobjektiv).

Evt. kan du sjekke ut http://photography-on-the.net/forum/forumdisplay.php?f=126

:frantics: Månen er kul å ta bilde av når det er LITT lys i himmelen så den ikke er helt svart. Er ikke så stor fan til vanlig, men det kan bli kult. Prøv å få med noen stjerner i bakgrunnen (må nok fram med to eksponeringer, men men :whistle:).

Skrevet

Anbefaler deg å ha noe rundt 300mm (crop kamera - altså, til alle kamera under 12,000kr i pris sier vi så slipper jeg komme med forklaring), eller om du har fullformat (f.eks Canon 5DMKII og oppover, eller Nikon D700 og oppover) så ca 400 - 500mm. Ta får du en stor fin måne.

Innstillinger må du nesten bare prøve ut da det vil alltid være forskjellig. Ville kjørt opp ISO litt på kameraet så du slipper lang lukkertid (kan hende du får bevegelse i månen når man jobber med så lange telezoomobjektiv).

Evt. kan du sjekke ut http://photography-on-the.net/forum/forumdisplay.php?f=126

;) Månen er kul å ta bilde av når det er LITT lys i himmelen så den ikke er helt svart. Er ikke så stor fan til vanlig, men det kan bli kult. Prøv å få med noen stjerner i bakgrunnen (må nok fram med to eksponeringer, men men ;)).

Har et amatørkamera, Nikon D60, 70-300 mm. objektiv, stativ og fjernutløser. Har ikke hatt tid til å eksperimentere videre, men må visst forsøke meg på ISOinnstiling. Og så får jeg håpe at ikke katta kommer og vil hjelpe til, En diger hannkatt som stryker seg inntil fotostativet er absolutt ikke å anbefale.

Skrevet

Jeg har fått et par (nesten)velykkede månebilder, husker ikke hvilke instillinger jeg hadde, men sjekker dem nuh ;) Jeg har forresten Canon EOS 400D så spørs om det er likt på Nikon ;)

ISO: 400

Lukkertid: 1/60sek

F stopp: f/4

Uten blitz

Brukte også stativ.

Ruler_of_the_night_by_IceRyder.jpg

Skrevet

Rocky: Det var også et flott månebilde!

¨

Takker :) Et av ca 60 bilder eller noe, drev å testet ut hvilke innstillinger som funket. Husker dessverre ikke hva jeg fant ut av :wub:

Skrevet

Nå har jeg også drevet og testet, men siden jeg ikke husker hvordan man linker til bilde her inne (DVS. hvor man skal laste opp bildene), så får jeg ikke legge inn prøvebildene. De ble ikke halvdelen så fine som de her i tråden, så pyttsan.

Ps. hvis du høyreklikker i bildet så får du valg "egenskaper" og da viser kamerainstillingene.

Skrevet

Nå har jeg også drevet og testet, men siden jeg ikke husker hvordan man linker til bilde her inne (DVS. hvor man skal laste opp bildene), så får jeg ikke legge inn prøvebildene. De ble ikke halvdelen så fine som de her i tråden, så pyttsan.

Ps. hvis du høyreklikker i bildet så får du valg "egenskaper" og da viser kamerainstillingene.

Vist du har lastet opp bildene en plass så kopierer du URLen og putter den mellom her [img ] *URL* [ /img] (Fjern mellomrommene)

Hehe jupp, men husker ikke hva jeg det var jeg fant ut av. Skrev ned noe greier som jeg har rotet bort :wub:

Skrevet

Nå fikk jeg faktisk et bra bilde. Brukte innstilingene som beskrevet, men innstiling for blenderåpning er sikkert ikke lik på Nikon. (Hvis det er f/4 som angir blenderåpning)? Men bildet mitt ble i sort/hvitt. Må fotografere litt til før månen daler ned bak fjellene. Dette var gøy!

Skrevet

Har et amatørkamera, Nikon D60, 70-300 mm. objektiv, stativ og fjernutløser. Har ikke hatt tid til å eksperimentere videre, men må visst forsøke meg på ISOinnstiling. Og så får jeg håpe at ikke katta kommer og vil hjelpe til, En diger hannkatt som stryker seg inntil fotostativet er absolutt ikke å anbefale.

Overeksponer et hakk eller to så tar du ned exposure i camera raw/lightroom (adobe). Da vil du slippe så mye støy ved høye isoer. Dette fordi råfiler kontra jpg beholder mer enn dobbelt så mye data, og når du skal etterbehandle filene så kan du gjøre mye mer med bildet da bildefilen vil inneholde mye mer enn du ser med det blotte øyet.

Bruker du høy iso og overeksponerer litt, så kan du enkelt ta ned exposure f.eks for å få tilbake detaljene fra den litt overeksponerte månen og gjøre omgivelsene meget så mørk igjen. Siden ISO lager kunstig lys for å lysne opp mørke områder i bildet så vil det å undereksponere i etterbehandlingen skjule disse kornene fordi du gjemmer dem igjen.

Vanskelig å forklare, i tillegg til at jeg suger til slikt. Prøv bare. :lol:

Skrevet

Overeksponer et hakk eller to så tar du ned exposure i camera raw/lightroom (adobe). Da vil du slippe så mye støy ved høye isoer. Dette fordi råfiler kontra jpg beholder mer enn dobbelt så mye data, og når du skal etterbehandle filene så kan du gjøre mye mer med bildet da bildefilen vil inneholde mye mer enn du ser med det blotte øyet.

Bruker du høy iso og overeksponerer litt, så kan du enkelt ta ned exposure f.eks for å få tilbake detaljene fra den litt overeksponerte månen og gjøre omgivelsene meget så mørk igjen. Siden ISO lager kunstig lys for å lysne opp mørke områder i bildet så vil det å undereksponere i etterbehandlingen skjule disse kornene fordi du gjemmer dem igjen.

Vanskelig å forklare, i tillegg til at jeg suger til slikt. Prøv bare. :)

Eneste redigeringsprogrammet jeg har er Picasa. Vet ikke om det behandler råfiler. Har egentlig fått ganske bra bilder nå, men eksperienterer gjerne videre. Men i kveld er det øspøs og månen har gjemt seg..post-6331-1287433286,4905_thumb.jpg

Skrevet

Aldri vært borti picasa noe særlig. Kan jeg anbefale deg turen innom adobe.com for å hente ned adobe photoshop? De har 30 dagers gratis prøvetid. Prøv det ut, se om du liker det. Er litt mer avansert, dog.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...