Gå til innhold
Hundesonen.no

Godkjent ettersøkshund


tm100004

Recommended Posts

Gratulerer. :lol:

Vet at det i alle fall er en annen staff som er godkjent redningshund gjennom Norske Redningshunder.

Godkjent redningshund og godkjent ettersøkshund er to forskjellige ting. Redningshunden leter etter mennesker, ettersøkshunden etter (skadet) vilt.

Gratulerer til Trym og eier, neste mål blir vel NVCH?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjent redningshund og godkjent ettersøkshund er to forskjellige ting. Redningshunden leter etter mennesker, ettersøkshunden etter (skadet) vilt.

Gratulerer til Trym og eier, neste mål blir vel NVCH?!

Mente ikke at det var det samme. ;-)

Ikke for det... prinsippene er strengt tatt de samme... og en redningshund er jo også en ettersøkshund. Begge hundene gjør det samme, de bare leter etter forskjellige ting.

http://no.wikipedia.org/wiki/Etters%C3%B8kshund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke at det var det samme. ;-)

Ikke for det... prinsippene er strengt tatt de samme... og en redningshund er jo også en ettersøkshund. Begge hundene gjør det samme, de bare leter etter forskjellige ting.

Eh.. nei. Men det er helt OT her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha :) Målet neste sessong er NVCH ( da har han fylt 2 år) Også skal yngste tuppa få prøve seg og :lol:

Det er jo forskjell på redningshund og ettersøkshund, ettersøkshunden må klare å gå etter blod og ferskspor av vilt.

Nå har ikke jeg akkurat så god peil på menneskespor, men det må da være helt enderledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart det er forskjell. Men prinsippet er det samme.... å gå etter spor. ;-)

Uansett, gratulerer så mye med godkjent ettersøkshund.

Skal selv trene spor etterhvert. Gjorde det med den første bikkja jeg hadde og det er utrolig moro. Trente kun blodspor med han, og bare for moro skyld siden han ikke akkurat egnet seg som ettersøkshund. (ikke særlig bra gemytt... les ustabil :lol: )

Med Shadow kommer vi nok til å prøve begge deler.

Jeg har mest erfaring med blodspor, men siden jeg har nær familie med godkjente redningshunder så blir jeg litt dratt med der og.

Kommer ikke til å gå for godkjenning på noen av delene... bare for moro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har jegerprøven da... har bare ikke interessen for jakt. (har ikke skutt på 13 år) Men jegerprøven var jeg nesten "forpliktet" til å ta siden jeg vokste opp langt ut på landet med jaktrettigheter på egen mark. Men siden ingen av foreldrene mine jaktet så ble det liksom aldri no av, og etter at jeg flyttet sørover mistet jeg interessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! :lol:

Litz: en ettersøkshund går spor etter skadet vilt, en redningshund runderer etter mennesker. En ettersøkshund bruker sporline, en redningshund går stort sett løs. Jeg synes det er himmelvid forskjell, og det er ikke noe logikk i at dersom en hund er ettersøkshund, så kan den lett bli en redningshund, eller motsatt. Det er to veldig forskjellige ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! :lol:

Litz: en ettersøkshund går spor etter skadet vilt, en redningshund runderer etter mennesker. En ettersøkshund bruker sporline, en redningshund går stort sett løs. Jeg synes det er himmelvid forskjell, og det er ikke noe logikk i at dersom en hund er ettersøkshund, så kan den lett bli en redningshund, eller motsatt. Det er to veldig forskjellige ting. :)

Men kjære deg da, jeg har aldri påstått det heller.

Jeg sier bare at de i prinsippet gjør det samme... følger ett spor for å finne "målet" i enden.

Er du ikke enig i det?

Ja, det er store forskjeller, og nei det er absolutt ikke noe som tilsier at selv om en hund kan fungere som ettersøkshund etter vilt så vil den fungere som ettersøkshund etter mennesker (redningshund)

Men målet til begge hundene er det samme... å finne det man leter etter.

Grunnen til at jeg nevnte det i utgangspunktet var jo fordi det i linken står dette: "For mange folk er det ikke stort at hunden deres blir godkjent, men jeg synes det er så utrolig morro å vise at staffen kan faktisk "alt". " Så det var da en bisetning om at "ja, og det finnes også staffer som er godkjente redningshunder". Det var ikke ment som at trådstarters staff ikke var "god nok" eller at det ikke er en veldig bra prestasjon å få den godkjent som ettersøkshund. (selv om det virker som om alle tror det)

Jeg _vet_ hva en ettersøkshund gjør, og jeg _vet_ hva en redningshund gjør, jeg _vet_ at forskjellene er store, likevel har jeg ingen problemer med å se at målet til begge typer hunder er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg da, jeg har aldri påstått det heller.

Jeg sier bare at de i prinsippet gjør det samme... følger ett spor for å finne "målet" i enden.

Er du ikke enig i det?

Ja, det er store forskjeller, og nei det er absolutt ikke noe som tilsier at selv om en hund kan fungere som ettersøkshund etter vilt så vil den fungere som ettersøkshund etter mennesker (redningshund)

Men målet til begge hundene er det samme... å finne det man leter etter.

Grunnen til at jeg nevnte det i utgangspunktet var jo fordi det i linken står dette: "For mange folk er det ikke stort at hunden deres blir godkjent, men jeg synes det er så utrolig morro å vise at staffen kan faktisk "alt". " Så det var da en bisetning om at "ja, og det finnes også staffer som er godkjente redningshunder". Det var ikke ment som at trådstarters staff ikke var "god nok" eller at det ikke er en veldig bra prestasjon å få den godkjent som ettersøkshund. (selv om det virker som om alle tror det)

Jeg _vet_ hva en ettersøkshund gjør, og jeg _vet_ hva en redningshund gjør, jeg _vet_ at forskjellene er store, likevel har jeg ingen problemer med å se at målet til begge typer hunder er det samme.

Kjære deg, det er jo nettopp det jeg forsøker å si at jeg er uenig i! Redningshunden følger ikke noe spor; hvis folk ligger under et snøras er det fint lite spor å gå. Hvis de søker etter en spesifikk person som de vet hvor sist ble sett, kan de nok sette en hund på sporet, men jeg har ikke inntrykk av at det er sånn de som oftest gjør det. Joda, målet er det samme: å finne det man leter etter, men metoden for å finne det er forskjellig, og derfor blir disse to tingene veldig forskjellig, i alle fall for min del.

Når du skriver dette i et svar til Gråtass:

Mente ikke at det var det samme. ;-)

Ikke for det... prinsippene er strengt tatt de samme... og en redningshund er jo også en ettersøkshund. Begge hundene gjør det samme, de bare leter etter forskjellige ting.

http://no.wikipedia.org/wiki/Etters%C3%B8kshund

så er det stor fare for å tolke det dithen at du mener at ettersøkshund og redningshund er veldig likt. Du snakker om at prinsippene er de samme - hvilke prinsipper da? Du sier at begge gjør det samme - hva er det de gjør som er likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hele tiden har sagt er likt, er det samme som du selv sier er likt... de leter opp noe som er forsvunnet.

Og en redningshund går også etter spor, de brukes ikke bare til søk over store områder, selv om det er en stor del av jobben.

Og en redningshund leter ikke i snøen, det er det lavinehunder som gjør.

Det eneste jeg vil fram til er jo at både en ettersøkshund og en redningshund "gjør det samme". De leter opp noe som er forsvunnet.

Akkurat som at både en trommis og en gitarist lager musikk selv om de bruker forskjellige instrumenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...