Gå til innhold
Hundesonen.no

Tollerlagkampen 2010


Betty

Recommended Posts

Tollerlagkampen, et rekrutteringsprosjekt som ble arrangert for 4.året på rad, og for 2. gang i trøndelag (ble arrangert første gangen her også, og nå 4). Første året var ikke tollingen med som en del av lagkampen, men de siste tre årene har det vært et fast innslag - og kommer også til å være det. Vi har ingen offisielle tollingjaktprøver i Norge, men andre nordiske land har det (deriblant Sverige). Vi har dog en uoffisiell tollingjaktprøve i forbindelse med spesialutstillingen.

Tollingen går ut på at man smyger seg ned til et skjul, setter seg bak der, og på dommers anvisning kaste en leke, eller en eller annen gjenstand som hunden leker med, til side for skjulet. Hunden skal da leke med gjenstanden, og bevege raskt, sprettent og i det hele tatt bevegelser som tiltrekker seg oppmerksomhet fra nysgjerrige (eventuelt hissige *ler*) ender (sjøfugl i flokk regnes som "tollbart" vilt). Tollingen bedømmes blant annet etter hvor stille man som ekvipasje er, samt samarbeidet og i mange tilfeller leken til hunden. Mange dommere trekker poeng på hunder som bare apporterer gjenstandene, kontra de som faktisk leker litt før gjenstandene returneres.

Vixen utførte tollingmomentet for første gang for hennes del på lagkampen, men jeg har da lekt med henne før så visste jo at leken ikke kom til å bli noe problem. Her har hun oppdaget at hennes überfantastiske rosa og lilla kong taes frem (jeg bruker to leker, og bytter med henne mellom hvert "slag")

tolling11.jpg

tolling2.jpg

tolling3.jpg

På dommerens anvisning skal man så ha hunden sammen med seg bak skjulet, og den skal være helt stille og rolig. Man velger selv om den skal sitte, stå, ligge osv - bare den er rolig og stille. Og her kommer utfordringen for mange tollere - det er ikke alle som syns det er like greit å være helt rolig etter å ha fått lekt tulling like i forveien. Vixen tilbyr ofte flatdekk når jeg sitter på huk foran henne, så da syns jeg den stillingen der er veldig fin. Hun er og veldig fin med den at hun går fra å være i kjempefin tollinglek, til å æ klaske i flatdekk og være 110% stille og rolig (det er mer enn man kan si om hennes tollersamboer, som er mer masete og oppgiret etter lekemomentet *ler*).

Full konsentrasjon fra hund og eiers side:

tolling1.jpg

Hunden på vinnerlaget under sitt tollingmoment:

ravi.jpg

Om jeg husker rett så startet vi med to kast/slag mot en side, deretter to mot andre, for så å få et passivitetsmoment. Deretter gikk det tre slag mot en side, og et mot en annen side. Husker ikke om vi hadde ro mellom de slagene, eller etterpå. Deretter gikk ferden videre ned mot vannet, for å avslutte med en vannmarkering. Det er som regel det tollingmomentet avsluttes med. Endene er lokket inn, skytes og deretter skal hunden apportere. Her dukker flere utfordringer opp. For det første skal hunden, som ofte er veldig vannglad, gå rolig ved fot ned til vannet, den skal sitte rolig mes dummien (erstatningen for vilt for vår del) kastes på vann, og vente på førers kommando.

Vixen fikk kommentar fra dommeren om at hun svømte urutinert. Kan ikke skjønne det?

tolling6.jpg

Men hun skjerpet seg da hun så dummien, og svømte penere da. Kom fint i land, 30 meter bortenfor meg. Og da dukker det opp en ny utfordring, hunden skal ikke legge fra seg dummien/viltet på vei hjemover. Mange hunder vil riste seg etter vannet, og legger i den forbindelse ned dummien. Jo lengre avstand, jo vanskeligere er det. Vixen ristet litt på seg, men hun la ikke ned dummien og hun holdt ikke hardt i den (for hardt grep = 0 ) så det gikk jo fint for vår del. Publikum kom med et lettet sukk og litt klapp - og da fryktet jeg at Vix skulle enten styrte mot dem, eller legge fra seg dummien. Heldigvis så tittet hun bare på dem. *ler*

tolling4.jpg

tolling5.jpg

Og så fornøyd blir fører når hunden leverer i hånd fra vann:

vixogmeg1.jpg

Tidligere den dagen var det dirigering, som bestod av fremadsending (hunden skal løpe ut på ei rettest mulig linje) med to vanskelighetsgrader. Den ene var overkommelig, den andre var styggvanskelig og på hele 75 meter i veldig vanskelig terreng og med en vanskelig vind. 2 av 7 hunder klarte den (det er sånn at minst en av hundene på laget må velge en vanskelig og minst en må ta en lett, her tok samtlige lag og valgte 3 lette og 1 vanskelig, og det tror jeg ikke har skjedd før).

dirigering.jpg

Markering var også en del av lagkampen. En av hundene på hvert lag hadde tollet og i den forbindelse tatt vannmarkering, så det var bare tre hunder som skulle ta markeringsarbeidet på land. Også her var det to vanskelighetsgrader. Den enkle var en enkel markering - dvs at det kastes en dummy, som hunden skal se hvor lander og få den hjem igjen så kjapt som mulig. De landet så de lå skjult i ei "dump", så her var det best om hunden faktisk markerte godt og var dønn sikker på nedfallsted, og ikke stolte på nesa si - det ville tatt lengre tid. Den vanskelige var ei dobbelmarkering, dvs det ble kastet en dummy til en side, og deretter en til en annen side - og hunden skulle huske begge, og få inn disse så kjapt som mulig. Har dog ingen brukbare bilder herfra, publikumsplassen var litt for langt og skrått unna til det, men tenkte det var greit å ha det med når jeg først har begynt å forklare detaljene rundt bildene. :)

På lagkampen så hender det seg at det er uniformer ute å går på lagene, og favorittene mine i år var laget "revestreker" som hadde fått laget seg tøffe capser. De var forøvrige veldig populære blant hundene. *ler*

revestreker.jpg

Vixen (og Midas her inne) sin felles bestemor viser hvor trøtt og fornøyd en toller kan bli etter en lang dag på "jakt":

Mi.jpg

Og Decoy uttrykker sin mening om at han ikke fikk hente en eneste dummy:

decoygeip.jpg

På dag 2 var det førerkonkurranse og feltsøk som stod på planen, men vi har ingen bilder herfra da vi la igjen kameraet i hytta (urutinert!). Førerkonkurransen var skyting med luftgevær, på ark med ender på. Knallmorsomt, men sett bort fra en på vårt lag så ønsket vi oss både lasersikte og annet stæsj - for treffsikre er ikke akkurat vårt mellomnavn. Eventuelt AG3, vi het tross alt Innherredsbataljonen, og infanteri driver da ikke med slike ting som luftgeværskyting! :icon_confused: Dog kom vi ikke dårligst ut, takket være et bra treff fra lagets eneste mannlige representant, på den anden som gav mest poeng. Feltsøket var smalt men veldig dypt, og gikk med innsjøen på ene siden, og publikum på andre - dvs med mange fine fristelser for hundene. Må vel si at vannet var det mest forstyrrende elementet, og på et av lagene var det 3 av 4 hunder som var ute og svømte samtidig. Badeglade? Jupp. Feltsøket bestod forøvrig av dummier det også, i i størrelse små og mellomstore, og var type veldig godt gjemt nærmest og lettere tilgjengelig for de hundene som gikk veldig langt ut. Det var heftig terrengskifte, og vi førere stod bak en liten haug og hadde nesten ikke oversikt over hva hundene gjorde med mindre de var helt nærme. Ekkelt til kontrollfreaken meg det. *ler* Det var og lagt ut dummier vanskelig til, som gav enda flere poeng enn de "vanlige" dummiene.

Hups, ble jo mer tekst enn bilder, men folk pleier jo ikke å skjønne hva jeg snakker om så kanskje greit å forklare først som sist? *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevnes at kurven "Revestreker" har med seg på bildet var full av mat, drikke og smisk til dommeren...

For bestikkelser det er lov på Tollerlagkampen... :icon_confused::)

Vixen ble forøvrig "Dommerens Favoritt" (hvilken hund ville dommeren tatt med hjem og trent som sin egen) av 28 hunder.

Og nevnt blant de 3 aktuelle som "Beste Tollinghund"...

Tollerlagkampen er en herlig begivenhet...

Men sliten!

10timer ute på Lørdag og 7timer ute på Søndag med festligheter på Fredag og Lørdag kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk! Storkoste meg hele helgen, retrieverarbeid er virkelig en hundesport jeg har falt for. Kjempemorsomt.

Og ja, som Tore sier så ble Vixen kåret til "dommerens favoritt", gjorde godt for motivasjonen det. :D Litt morsomt er det at dommeren også dømte for tre år siden (da lagkampen ble arrangert for første gang), og moren til Vixen ble da kåret til dommerfavoritt. Hun visste ikke at det var mor og datter før oppdretter snakket med henne etter premieutdelingen. Morsomt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk - og DET er kjempegøy! Neste år skal det arrangeres i Hedmarken et sted, så da bør dere to sistskrivende innfinne dere en av dagene, tenk! :P (eventuelt gå sammen med noen og stille lag. Hmm DET var igrunn en god idê ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk - og DET er kjempegøy! Neste år skal det arrangeres i Hedmarken et sted, så da bør dere to sistskrivende innfinne dere en av dagene, tenk! ;) (eventuelt gå sammen med noen og stille lag. Hmm DET var igrunn en god idê :P ).

KNEGG! Jeg ser for meg Teklus på lagkamp. SÅ mye kult man kan finne på før man gjør det mamsen tenker man skal :P Menneatte siden jeg har en valp som skal bli jakthund (nei, ikke Vila) bør kanskje enkelte tipses? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine bilder og forklaring. Vixen var bare superflink! Jeg kjenner jeg ble skikkelig motivert til å starte med jakttrening etterhvert. Var skikkelig imponerende arbeid som ble gjort, og veldig inspirerende. Jeg har også endel bilder av Vixen under tollingen, men har ikke kommet så langt som å legge de ut enda. Hun er en flott frøken, og jeg tror publikum ble litt paffe når de innså at det lettelsens sukket faktisk fikk henne til å stoppe opp, var liksom ikke det som var meningen, så heldigvis bare tittet hun på oss og fortsatte ;) Hun var superflink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...