Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil ikke sove i egen seng


Jooli

Recommended Posts

Vi har endelig fått oss ett firbent familiemedlem! Er så lykkelig :icon_confused: En nydelig liten blanding av Dachs og Yorkshire Terrier,som nå er rett rundt 10 uker. Men vi har et lite problem. Han nekter å sove i sengen sin eller i buret. Putter vi han i buret blir han fryktelig ulykkelig,og bare gråter. Har prøvd å legge ham inn i buret etter han har sovnet, eller å legge litt snacks inn så han forbinder buret med noe godt, men det hjelper ikke.Han vil ikke sove i hundesengen sin heller. Han sover på teppet eller i sofaen eller hvor enn det passer ham å sove. Nytter ikke å ta vekk teppet for at det skal bli mindre komfortabelt,for han liker like godt å sove rett på gulvet. Det vi er litt bekymret for er dette med trygghet rundt soveplassen. Han får jo ikke det når han sover over alt. Virker som han sover greit, flytter seg litt rundt, men sover gjennomsnittlig en time,og er våken noen timer også sover han en time igjen. Sovner han i 10-tiden på kvelden,våkner han kanskje en gang om natten,også er han rolig igjen frem til 6-7 tiden på morran, så han sover jo greit, men ser jo helst at han har en fast liggeplass. Noen grei måte å trene han på til å trives i buret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når valpen kan legge seg til å sove "hvor som helst" tror jeg ikke dere skal tenke så mye på trygghet rundt soveplassen, valpen føler seg visst trygg overalt hos dere da :)

Dere har vel ikke ett rom han kan være på istedenfor bur?

Ellers kan dere jo gi han mat i buret, kose med han mens han er inni buret osv.. La burdøren stå åpen så lillemann kan sjekke ut dette helt av seg selv. Frivillig, også kanskje det kan ligge noe godt inni buret? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker vi bare bur om natten. Det å ligge i bur om natten og dagen kan nok bli litt vel mye for en valp. Om natten lå hun ved siden av sengen til hun sov hele natten og vel så det før vi gradvis flyttet henne ut av rommet.

Ja hun gråt når hun ble puttet i bur om natten, men det overseer vi å da legger dem seg som regel ned å sover evt tok jeg hånden til henne gjennom sprinklene og snakket litt med henne. Og etterhvert tar det kortere tid og nå går hun i buret når det er leggetid. Husk bare at valpen er trøtt og ferdig luftet når dere går å legger dere. Er valpen ikke vant med å ligge i bur så burde dere ha buret ved sengen slik at valpen ser og hører dere og h*n føler seg trygg hos dere.

Husk bare at når dere tar ut valpen når den gråter så vil den bare gråte mer neste gang for å få viljen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sluttet å stresse med soveplassen. Høres ut som om dere har en valp som føler seg trygg i hjemmet deres. La den sove der den vil. :) Hundesengen er det jo bare å ha stående fremme, og så legger den seg der hvis den ønsker.

Valpen her er akkurat lik, sover over alt. Bak sofaen, i kroken med pianoet, midt på gulvet(så alle snubler over ham :icon_confused: ), i sofaen, på kjøkkenet, i trappen, under bordet, med hodet inn i bokhyllen og så videre. Helt normalt! :) Hundesengene liker han å tisse i(:)), så de har vi gjemt inntil videre... Vår sover på soverommet(i sengen) om natten. Ser ingen gode grunner til å bruke bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp var veldig sterk vilje og hun bare hylte og gråt og lagde et leven om jeg satte henne i buret. Løsningen etter en telefon med oppdretter var å sette henne på et rom jeg ikke hørte så godt,ta et teppe over og hun hylte første dagen en time, så stilt hele natta, neste dag 30 minutter, deretter gikk det 5 minutter hver kveld.

Etter vi flyttet hus har vi overført samme greiene til gangen hvor hun har sin plass. Hun har vaskerommet og der har hun seng og gulv og noen leker, drar for gardinene og lukker døra så er det som regel stilt med en gang nå, kan komme en lyd om hun ikke er enig i at det er kvelden.

Det med "fast" soveplass er jo litt humbug. Jeg satte senga til amiga på fast plass, den lå alltid der, men hun dro den gjerne med seg og fant et annet sted å ligge. Nå som hun er 5 mnd vet hun hvor senga hennes er, hun sover overalt andre steder i huset, men tusler ut i senga når hun vil ha ro og fred. Jeg ville ikke sett på det som et problem at valpen sover overalt, se det positivit, bedre at hunden kan sove overalt enn "BARE" i senga.

Er den veldig sterk grunn for å ha valpen sovende i buret? Vi hadde som sagt vår valp i bur en mnds tid fordi hun var på trass våken og hylte og skrek med mindre vi la over et teppe så det ble mørkt og lot henne stå på et rom helt i fred.

Min 7 år gamle Border collie legger seg i senga når vi legger oss, og 10 minutetr etterpå hører jeg henne legger seg på gulvet. Hun sover akkurat hvor hun vil, enten i senga elelr på gulvet. De er som oss, orker ikke en stilling hele natta.

Valpen min sover også på samme måten, i senga, utafor senga, innat dørkarmen, klemt inn i hjørnet på veggen.

Ting pleier å gå seg til, man gir den et par dager også begynner den å skjønne at den senga er min etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...