Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang, ja eller nei?


LeneogMino

Recommended Posts

Heisann!

Jeg skal ha en oppgave på skolen hvor jeg skal skrive en artikkel om båndtvang.

I den artikkelen skal jeg representere meninger fra både de som er for og imot båndtvang,

og jeg har på følelsen av at jeg kan finne endel imot her inne.

Jeg vil gjerne høre sterke meninger om båndtvang. Hvordan det fungerer i praksis, hva reglene er, hvorfor og evt. hvordan reglene bør endres. Si akkurat hva du vil om saken! :-)

På forhånd, tusen takk for hjelpen :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg skal ha en oppgave på skolen hvor jeg skal skrive en artikkel om båndtvang.

I den artikkelen skal jeg representere meninger fra både de som er for og imot båndtvang,

og jeg har på følelsen av at jeg kan finne endel imot her inne.

Jeg vil gjerne høre sterke meninger om båndtvang. Hvordan det fungerer i praksis, hva reglene er, hvorfor og evt. hvordan reglene bør endres. Si akkurat hva du vil om saken! :-)

På forhånd, tusen takk for hjelpen :icon_cry:

Ta ett søk på båndtvang så har du noen dagers lesing :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ett søk på båndtvang så har du noen dagers lesing :icon_cry:

Ja, tror det meste er sagt der... Du kan jo trekke fram at veldig mange faktisk ikke vet/forstår HVORFOR det er båndtvang, det gjelder både politikere som vedtar ekstraordinær båndtvang i kommunene, og hundeeiere som slipper hunden "i skogen der det ikke er folk".

Jeg tror faktisk ikke så mange hundeeiere er mot båndtvang (for å beskytte dyrelivet), men de fleste er vel enige at reglene slik som de er og (ikke) håndheves i dag ikke fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor et sted det er båndtvang hele året og vi har ingen friområder, selvom det er båndtvang slipper jeg mine hunder i skogen om jeg ser det er lite folk, og jeg passer på å holde de under kontroll, med andre ord de får ikke løpe vilt avgårde og innimellom overalt. om jeg hører/ser noen så kommanderer jeg de til å stoppe og komme til meg og tar de i bånd og passerer videre.

Jeg er oppvokst med helårs båndtvang, og for å være ærlig, de fleste hundeiere her omkring slipper hundene i skogen og på jordet, men de har som regel kontroll.

De kan ikke forvente at en hund skal gå i bånd konstant overalt, hunden min får iallefall ikke strekt seg ut ordentlig da. Har enda ikke vært en eneste sak på flere år om at hund her har tatt disse 3 rådyrene vi bevarer..

Det er ingen som håndhever noen båndtvang regler, jeg har trent med mine hunder løse på grusplasser og politiet er har kjørt rett forbi og ikke brydd seg.

Jeg synes dog de som har hunder som ikke kan kontrolleres løse ikke skal slippes i skogen, jeg ville ikke slipt mine hunder om jeg viste jeg fikk stanset de idet vi møtte vilt/mennesker/andre hunder.

Virker mer som at båndtvang er her pga noen eiere ikke har kontroll og skremmer folk som er redd for hund, voila folk lager oppstyr og vi blir tvunget til et liv i bånd. Jeg har selv møtt på personer som jeg ser blir stive av skrekk når de ser min hund løs, jeg kommanderer henne ned og roper at jeg skal koble henne på, henter henne, går ut i siden så de kan passere og har da fått skryt pga jeg hadde kontroll, fordi hun var redd fordi diverse hunder kom løse og løp på henne i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for båndtvang, særlig i tettbygde strøk. Ikke så mye pga dyrelivet, egentlig, selv om loven sannsynligvis oppsto hovedsaklig pga det.

Jeg er for en strengere håndhevelse av båndtvangsloven, pga det faktisk ER mange mennesker der ute som er direkte redd for hunder, og det er altfor mange hunde-eiere som ikke respekterer hverken det eller båndtvangen.

Det er viktig å respektere andre menneskers frykt, selv om vi selv ikke forstår den ("snille bisken min jo".....) Ellers får vi hunde-hatere i tillegg...

Det er altfor mange hunde-eiere som tror at akkurat deres snille, og løse, Fido godt kan få lov å storme mot og hoppe opp på fremmede mennesker. Man har ingen anelse om disse er av typen som enten avskyr eller er direkte livredde for hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for båndtvang, særlig i tettbygde strøk. Ikke så mye pga dyrelivet, egentlig, selv om loven sannsynligvis oppsto hovedsaklig pga det.

Jeg er for en strengere håndhevelse av båndtvangsloven, pga det faktisk ER mange mennesker der ute som er direkte redd for hunder, og det er altfor mange hunde-eiere som ikke respekterer hverken det eller båndtvangen.

Det er viktig å respektere andre menneskers frykt, selv om vi selv ikke forstår den ("snille bisken min jo".....) Ellers får vi hunde-hatere i tillegg...

Det er altfor mange hunde-eiere som tror at akkurat deres snille, og løse, Fido godt kan få lov å storme mot og hoppe opp på fremmede mennesker. Man har ingen anelse om disse er av typen som enten avskyr eller er direkte livredde for hunder.

Og akkurat der bekreftet du posten min. Båndtvang har INGENTING med mennesker å gjøre. :getlost: At man skal ta hensyn til andre folk er en helt annen sak, det kan godt være man burde ha lover og regler for det, men har altså ingenting med båndtvangsloven å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som har såpass angst for hunder at en løs hund som går pent er skremmende bør snarest oppsøke psykolog.

Som om det ikke allerede er nok kø der allerede. :getlost: Ellers er jeg enig i poenget ditt.

Jeg er både for og i mot båndtvangen. Jeg skjønner jo at dyr må sikres mot å bli skremt av hunder, men skulle også ønske at det var langt bedre tilrettelagt for å kunne ha hunden løs i enkelte områder. En hundepark har ingenting for seg for oss, siden hun ikke er interessert i å stå i en pulje med hunder som hun ikke kjenner(kanskje hvis miljøet i det hadde vært litt annerledes?). Hadde det derimot vært et lengre område i en skog med lite dyr hvor man faktisk kunne gå tur med hunden, så hadde jeg nok prøvd hardere å komme meg til de områdene.

Jeg har inntrykk av at båndtvangloven vedlikeholdes som alkohol i offentlighet gjør, "så lenge man oppfører seg, så er det greit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ikke vært behov for båndtvang om majoriteten av hundeeiere hadde vett til å kontrollere hundene sine. Men når vi veit at det gang på gang på gang på gang er hunder som river sau, eller som jakter vilt, eller spiser hele fuglereir, eller jager rådyr, ELLER ikke klarer å rope inn bikkjene sine når de møter andre osv osv osv osv.. Da er det faktisk behov for båndtvang, samme f... hvor mye enkelte hundeeiere mener de er anderledes enn resten, og derfor opphevet slike trivielle ting som lover og regler.. Eller særlig pga disse, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat på samme måte som at jeg "ikke" har det. :getlost: Jeg var en smule sarkastisk i det forrige innlegget.

Men ok, om det skal en spesifisering til; jeg tror ikke at de som har lite kontroll, bryr seg mye med selve båndtvangen uansett, enten har de hunden i bånd fordi de ikke vil miste den, eller så, vel, gjør de ikke det. Så har du jo også de som mener at de har kontroll, det er bare det at alt i miljøet forstyrrer hunden hele tiden, så det er alle andres feil når det skjer noe "en sjelden gang".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for sommerbåndtvangen av dyrevernshensyn, men det skulle også vært lovfestet at alle kommuner skulle frigitt område til unntak for båndtvang. Om det er JFF eller en annen hundeklubb eller kommune som administerer det er det samme, og jeg hadde glatt betalt for å bruke området.

Men båndtvang i by og parkområder skulle jeg gjerne sett ble borte, for selv med en gigant som er umulig å ikke se på avstand, "må" folk til stadighet sykle, løpe eller gå rett i båndet til Valpis (dvs de skviser seg mellom meg og hunden). :wub: Har faktisk begynt med flexi i byen jeg! Oslo har jo ikke båndtvang i byen, og var det så ille som folk skal ha det til med løse hunder der det ferdes folk, skulle det vel vært ramaskrik hver dag i VG og Dagbladet, tenker jeg. Et annet alternativ er "løsgangsbevis", dvs en test for kontroll i miljøer med mennesker ol. Hadde glatt betalt for en sånn test òg, jeg! *nei, jeg er ikke sååå glad i bruke penger*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er "løsgangsbevis", dvs en test for kontroll i miljøer med mennesker ol. Hadde glatt betalt for en sånn test òg, jeg! *nei, jeg er ikke sååå glad i bruke penger*

Dét var en god idé! :wub:

Da unngår man forhåpentligvis at folk slipper bikkjene sine uten å ha kontroll, mens de som faktisk har kontroll får mer frihet. Da hadde kanskje den gjengse ikke-hundeeier fått litt mer respekt for hundeeiere, ettersom de enten vha trening eller bånd har kontroll, og fordi man slipper alle disse hundene som liksom er under kontroll men som likevel styrter på folk og dyr og er aldri så lite hurra-hei (slik som min lille pelsball ville gjort hvis han fikk lov, feks :aww: ) Og mulig det blir enda en liten gulrot for å trene, så man får den friheten det er å slippe hunden. Burde vel være en smal sak for hundeklubbene å arrangere slike sertifiseringer?

*ønsker meg løsbikkjesertifikat til bursdag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda i indre kjerne er det forbudt å ha hundene løse.

Dett er den eneste forskriften jeg finner om båndtvang i Oslo på Lovdata

Finner ingenting om båndtvang i indre kjerne utenom den ordinære sommerbåndtvangen. Regner derfor med at det er en gammmel forskrift som ikke gjelder lenger, men folk har ikke fått det med seg.

EDIT:

Det ligger ute tre forskrifter om ekstraordinær båndtvang på vinterstid, for beskyttelse av vilt i perioder med mye snø, men de er jo utgått på dato, selvsagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for båndtvangen

Synes dyr og vilt skal få være i fred i sårbar periode, men jeg synes alle kommuner burde hatt et friområde ( dvs stort område hvor man kunne gått tur, ikke et liten jordflekk. Må være store område som eks terrenget til Kongsvinger JFF og terrenget på Løten/Budor ).

Man kan godt si at man skal ha kontroll på hunden, men for meg med to jakthunder så vil de naturligvis jakte/gå ute av syne og selv om jeg har bra kontroll har jeg ikke 100% kontroll siden jeg ikke ser de hele tiden. De kommer på innkalling, plager hverken mennesker eller andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda i indre kjerne er det forbudt å ha hundene løse.

Jeg vet ivertfall at Oslo kommune ikke lenger har lov til å vedta ekstraordinær båndtvang i intre kjerne, etter beskjed fra fylkesmannen (?) etter vinteren i fjor (fordi eks.båndtvang skal innføres av hensyn til vilt, som det ikke er så mye av av den "rette"typen i Oslo sentrum)... Etter hva jeg har hørt (etter diskusjon om AKKURAT dette i lunsjen i dag, med kollega som jobbet med innføring av ekstra forskrifter i forhold til båndtvang (helårs) i Oslo sentrum) er det ikke båndtvang i Oslo indre kjerne, bortsett fra normal båndtvang i sommerhalvåret da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo Kommune har en eneste båndtvangsbestemmelse utover lovens generelle:

Denne er hentet fra politivedtekten for Oslo:

§ 2-4. Kirke, kirkegård og gravlund

Inntil kirke, på kirkegård og gravlund er det forbudt å drive aktiviteter eller ferdes på en måte som ikke sømmer seg der.

Det er forbudt å trenge seg inn på kirkegård og gravlund når den er stengt for besøk.

Kjæledyr som går løs eller husdyr må ikke slippes inn eller tas med på kirkegård og gravlund.

Og denne da, men den påbyr ikke bruk av bånd..

§ 6-1. Ansvar for dyr på offentlig sted

På offentlig sted plikter person med ansvar for dyr å ha kontroll med dyret ved bruk av bånd eller på annen måte, slik at dyret ikke er til fare eller sjenanse.

§ 6-2. Forvaring av kjæledyr, salg, avliving o.a.

Politiet kan ta i forvaring dyr som går løs i strid med bestemmelsene i § 6-1. Unnlater eier eller besitter å hente dyret innen en uke etter at han eller hun er varslet personlig eller ved kunngjøring i pressen, kan politiet selv eller overlate til kommunen å la dyret selges eller avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ivertfall at Oslo kommune ikke lenger har lov til å vedta ekstraordinær båndtvang i intre kjerne, etter beskjed fra fylkesmannen (?) etter vinteren i fjor (fordi eks.båndtvang skal innføres av hensyn til vilt, som det ikke er så mye av av den "rette"typen i Oslo sentrum)... Etter hva jeg har hørt (etter diskusjon om AKKURAT dette i lunsjen i dag, med kollega som jobbet med innføring av ekstra forskrifter i forhold til båndtvang (helårs) i Oslo sentrum) er det ikke båndtvang i Oslo indre kjerne, bortsett fra normal båndtvang i sommerhalvåret da.

Det er helt riktig at fylkesmannen satt ned foten for den ekstraordinære båndtvangen i byen ja, det er vel kun utenfor Ring 3 de får fastsette ekstraordinær båndtvang som følge av store snømengder nå.

Når det gjelder innføring av ekstra båndtvang i Oslo sentrum er det jo ganske pussig at noen byråkrater har jobbet med dette, med tanke på at byrådet har en veldig klar linje på det. Man vil IKKE ha båndtvang i Oslo, og har satt i gang arbeider med å vurdere hvilke muligheter man har til å bli kvitt den også innenfor ordinær båndtvangstid. Da i sentrale strøk av byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda i indre kjerne er det forbudt å ha hundene løse.

Det er mulig det er bare meg..

Men jeg er ganske lei av at folk lirer av seg sånt gang på gang uten å ha noe som helst dokumentasjon på det.

Denne artikkelen er litt interessant.:

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2917623.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at fylkesmannen satt ned foten for den ekstraordinære båndtvangen i byen ja, det er vel kun utenfor Ring 3 de får fastsette ekstraordinær båndtvang som følge av store snømengder nå.

Når det gjelder innføring av ekstra båndtvang i Oslo sentrum er det jo ganske pussig at noen byråkrater har jobbet med dette, med tanke på at byrådet har en veldig klar linje på det. Man vil IKKE ha båndtvang i Oslo, og har satt i gang arbeider med å vurdere hvilke muligheter man har til å bli kvitt den også innenfor ordinær båndtvangstid. Da i sentrale strøk av byen.

Kollegaen min jobbet med saken FØR man gikk så veldig inn for å ikke ha båndtvang i Oslo sentrum. Nå er vel det et ikke- tema;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...