Gå til innhold
Hundesonen.no

Undersøkelse om bruk av sele/halsbånd.


aniT

Recommended Posts

Til alle hundeeiere!

I forbindelse med min hovedoppgave på Hagan Hundetrenerskole har jeg laget en undersøkelse om bruk av halsbånd og sele.

Jeg hadde satt kjempe stor pris på om dere kunne satt av noen få minutter til å svare på spørsmålene mine.

Undersøkelsen er anonym.

Gå til undersøkelsen ved å trykke HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene er jo såpass statistisk ubrukelige at de er bortkastet å svare på.

Hva man bør svare er jo gitt gjennom siste spørsmål der det sort på hvitt står at det kun er de uopplyste som skader hunden sin med å bruke halsbånd.

Oppgaven blir jo og helt uinteressant i seg selv å lese og siden den blir å bygger på data som ikke avbilder en virkelighet, og som bare er tenkt å understreke riktigheten av skriverens opprinnelige syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene er jo såpass statistisk ubrukelige at de er bortkastet å svare på.

Hva man bør svare er jo gitt gjennom siste spørsmål der det sort på hvitt står at det kun er de uopplyste som skader hunden sin med å bruke halsbånd.

Oppgaven blir jo og helt uinteressant i seg selv å lese og siden den blir å bygger på data som ikke avbilder en virkelighet, og som bare er tenkt å understreke riktigheten av skriverens opprinnelige syn på saken.

Synes det var litt dårlige valgmuligheter, dårlig gjennomtenkt. Det lyser lang vei at det "beste" er å bruke sele og at ved å bruke halsbånd så skader man hunden, og at de som bruker halsbånd er lite opplyste om skadene de påfører hunden sin.

Og årsaken til at jeg slettet mine svar, var at jeg satt med samme oppfatning som dere to.

(hilsen en tydeligvis idiot som alltid har brukt halsbånd til turer med hundene, har gjort det fra tidlig på 80-tallet og kommer til å fortsette med det videre. Seler bruker vi når det skal trekkes, spores o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager hvis dere føler det sånn. Noen av mine beste venner bruker halsbånd på sine hunder, og syns da ikke at de er idioter.

Folk har forskjellige grunner til å bruke halsbånd/sele, og er jo nettopp det jeg vil finne ut av.

Føler du at du vet nok, og ikke kunne tenkt deg å bytte over til sele alikevel så svarer du nei på spørsmålet, og begrunner hvorfor (feks. hunden drar ikke i båndet, hunden trekker når den bruker sele, har bedre kontroll med halsbånd, hunden liker ikke å bruke sele...)

Selvfølgelig kan mye unngåes ved riktig bruk av halsbånd, men dessverre så ser jeg flere folk som rykker og drar i båndet når hunden har halsbånd, enn de som ikke gjør det.

Faktisk er det MANGE som skriver i undersøkelsen at de kunne tenkt seg å få vite mer om skader som kan oppstå og andre ulemper ved å bruke halsbånd. Men igjen, jeg sier ikke at ALLE som bruker halsbånd ikke vet om dette fra før av.

Are Thoresen fant også ut at blant 350 hunder hadde 78% nakkeproblemer, og 98% av disse igjen brukte halsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager hvis dere føler det sånn. Noen av mine beste venner bruker halsbånd på sine hunder, og syns da ikke at de er idioter.

Folk har forskjellige grunner til å bruke halsbånd/sele, og er jo nettopp det jeg vil finne ut av.

Føler du at du vet nok, og ikke kunne tenkt deg å bytte over til sele alikevel så svarer du nei på spørsmålet, og begrunner hvorfor (feks. hunden drar ikke i båndet, hunden trekker når den bruker sele, har bedre kontroll med halsbånd, hunden liker ikke å bruke sele...)

Selvfølgelig kan mye unngåes ved riktig bruk av halsbånd, men dessverre så ser jeg flere folk som rykker og drar i båndet når hunden har halsbånd, enn de som ikke gjør det.

Faktisk er det MANGE som skriver i undersøkelsen at de kunne tenkt seg å få vite mer om skader som kan oppstå og andre ulemper ved å bruke halsbånd. Men igjen, jeg sier ikke at ALLE som bruker halsbånd ikke vet om dette fra før av.

Are Thoresen fant også ut at blant 350 hunder hadde 78% nakkeproblemer, og 98% av disse igjen brukte halsbånd.

Jeg vil tro at 98% av Norges hundebefolkning bruker halsbånd på daglig basis, så at 98% av hundene med nakkeproblemer bruker halsbånd synes jeg ikke er så interessant. Da er det mer interessant at en såpass stor andel av de undersøkte hundene (78%) hadde nakkeproblemer! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Border Collien vår kan for eks ende med nakketrøbbel. Hun har halsband men størst sansynelighet for at hun får en nakke skade er faktisk bråstopp, fall snubling eller lignende ute i naturen. Altså uten at det er line å holde i i den andre enden. Får dere fram sanne tilfeller. ENda er hunden frisk men her i huset er det større fare for skade på nakke fordi hunden har falt i terenget, noe som det også kan hende vi ikke ser. Blir det da skylt på halsbandet? Det er mange faktorer som jeg savner. Ja det er også mange "familie" hunder som ikke kan gå i band og hvis ikke familien er villig til å være konsekvente med å trene det inn så er det jo ofte mye bedre for dem å bruke selen ville jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes også det var litt rart.. jeg ser ikke hvordan hunden min kan få nakkeproblemer med slakk line :icon_cry::console:

Det er jo selfølgelig ikke det det er snakk om, men plutselige rykk eller at hunden trekker veldig i halsbåndet over tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selfølgelig ikke det det er snakk om, men plutselige rykk eller at hunden trekker veldig i halsbåndet over tid..

Jeg skjønner jo det da, :icon_cry: men undersøkelsen snakker jo kun om bruk av sele og halsbånd.

Eller mener du at det kan sies at jeg ikke bruker halsbånd når linen er slakk?

Jeg har nemlig gått etter konseptet, sele=whatever, halsbånd=gå pent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo det da, :icon_cry: men undersøkelsen snakker jo kun om bruk av sele og halsbånd.

Eller mener du at det kan sies at jeg ikke bruker halsbånd når linen er slakk?

Jeg har nemlig gått etter konseptet, sele=whatever, halsbånd=gå pent..

Nei, mener jo selvfølgelig ikke at du ikke bruker halsbånd når linen er slakk, haha :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager hvis dere føler det sånn. Noen av mine beste venner bruker halsbånd på sine hunder, og syns da ikke at de er idioter.

Folk har forskjellige grunner til å bruke halsbånd/sele, og er jo nettopp det jeg vil finne ut av.

Føler du at du vet nok, og ikke kunne tenkt deg å bytte over til sele alikevel så svarer du nei på spørsmålet, og begrunner hvorfor (feks. hunden drar ikke i båndet, hunden trekker når den bruker sele, har bedre kontroll med halsbånd, hunden liker ikke å bruke sele...)

Selvfølgelig kan mye unngåes ved riktig bruk av halsbånd, men dessverre så ser jeg flere folk som rykker og drar i båndet når hunden har halsbånd, enn de som ikke gjør det.

Faktisk er det MANGE som skriver i undersøkelsen at de kunne tenkt seg å få vite mer om skader som kan oppstå og andre ulemper ved å bruke halsbånd. Men igjen, jeg sier ikke at ALLE som bruker halsbånd ikke vet om dette fra før av.

Are Thoresen fant også ut at blant 350 hunder hadde 78% nakkeproblemer, og 98% av disse igjen brukte halsbånd.

Etter å ha vært hunde-eier (og vokst opp med hunder i familien) siden tidlig på 80-tallet, så føler jeg ikke for å begrunne hvorfor jeg bruker sele eller halsbånd. Men slik som undersøkelsen er lagt frem så er jeg en idiot som bruker halsbånd på hundene og ikke sele :console:

Sele er noe vi bruker på hundene når de skal trekke, gå spor/blodspor o.l. Ellers så er det skjeldent i det heletatt at hundene her i huset har på seg noe i det heletatt når vi går turer :console:

Fordi de hundene som kommer til ham vanligvis har plager?

Jeg henger meg med på denne. Hunder som kommer til A.T. kommer dit fordi de allerede har plager og da vil selvsakt en mye større andel av hundene ha plager enn hva det som er gjennomsnittet for resten av hundepopulasjonen. Ikke finner jeg noe som sier hva undersøkelsen til A.T. bygger på heller. Er det hunder som har vært til han for konsultasjon eller har han sendt ut spørreundersøkelser?

Av de ca 250 hoffene jeg har møtt i landet vet jeg om 1 hund som har nakkeproblemer knyttet til halsbånd, det er veldig avvikende til de 78% som A.T. har kommet frem til :icon_cry:

---

På en annen måte så kunne det også ha vært en rubrikk hvor man kunne ha svart på hvilke plager hunden(e) har fått pga feil bruk av sele (i kombinasjon med springer f.eks.). For her sitter vi med en hund som har kronisk betennelse i triceps fordi hunden har blitt trimmet med sele og springer :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are Thoresen fant også ut at blant 350 hunder hadde 78% nakkeproblemer, og 98% av disse igjen brukte halsbånd.

Ooh! Jeg kunne gjerne tenkt meg å sett denne undersøkelsen. Jeg har hørt den har blitt brukt tidligere nemlig, men ingen har noen sinne klart å rote den fram slik at jeg kan lese den selv. Superinteressant å se hvilke diagnostiske verktøy han har brukt for å komme fram til disse tallene, og hvilke diagnoser det faktisk er snakk om. Er denne undersøkelsen kvalitetssikret på noe slags vis? Link me please?

:icon_cry::console:

Minner meg om Rugaas som har kommet med lignende uttalelser tidligere, uten å ha noen slags kilde å støtte seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke sele til tur, selvom man bruker det til spor/trekking. Det er da bare å ha to som man ser forskjell på, hunder er såpass smarte at de skjønner forskjellen (etter litt trening) på hvem sele de skal gå fint i, og hvem de skal trekke i...

Om dere føler dere som idioter pga. måten jeg har ordlagt meg på, så må jeg innrømme at jeg syns dere er litt vel hårsåre, og at det er et svært lite antall mennesker som har besvart undersøkelsen som har følt seg støtt av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svart, men som flere synes jeg at denne undersøkelsen var litt for "knapp" og det var meget lett å lese hva dere er ute etter og hva dere mener selv. Og har mest sansen for at undersøkelser er litt mer nøytrale på slike områder.

Nå husker jeg kanskje feil, men jeg mener at det Thoresen sa ang de halsebånda, stod i Hundesport? Og jeg har alltid tenkt at det er en uoffisiell undersøkelse han har hatt på sine pasienter. Nå havner vel en god del hunder hos han som siste utvei fordi andre veterinærer ikke finner ut hva som feiler de. Friske hunder er ikke like ofte hos dyrlegen som syke hunder, og de farter garantert ikke timesvis for at han skal få klemme og stikke litt på de. Skal man få en skikkelig undersøkelse av slikt, så må det bli et tilfeldig utvalg av en god del hunder, som får sjekket både muskler og skjelett. Først da får man et riktig bilde av slike ting.

Men lykke til med undersøkelsen. Så får man håpe dere får de svarene dere vil ha da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...