Gå til innhold
Hundesonen.no

Er klesvask i stua rot?


Blondiemamma

Recommended Posts

Her diskuteres det jo om så mangt, så jeg slenger ut en liten usakelig diskusjon jeg også :wub: Jeg og mine venner har hatt diskusjon på hvorvidt man anser klesvask i stua som rot.. Jeg bryr meg overhode ikke om jeg har ett eller to stativ med rene klær stående til tørk i stua.Ikke sånn til vanlig i hvertfall. jeg fjerner det jo om jeg får besøk eller skal ha selvskap ol.. Men jeg gidder rett og slett ikke å bruke strøm på tørketrommelen når jeg kan henge det opp her, dessuten så sliter tørketrommelen klærne og de blir helt formløse og krymper. Men mine venner er uenige og kunne aldri tenke seg å ha tørkestativet i stua... Sååååå, hva mener dere?? Betegner dere klesvask i stua som "rot" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tørker klesvasken på stua, rett under varmepumpen...

+ klesvasken fungerer som luftfukter

+ klesvasken tørker 4ganger så fort

+ trenger ikke tørketrommel

+ trenger ikke ha på varme på et rom vi ikke bruker for å tørke klær

- det tar opp plass å kan sikkert kalles rot, who cares?

alternativet er et soverom i 2.egt, når vi tørker der tar det flere dager og lufta blir våt og rå, eventuelt sette på varme der å bruke mye mere strøm... Er det fint vær som i dag så henger klærne ute på vårt 56år gamle tørkestativ... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tørker klesvasken på stua, rett under varmepumpen...

+ klesvasken fungerer som luftfukter

+ klesvasken tørker 4ganger så fort

+ trenger ikke tørketrommel

+ trenger ikke ha på varme på et rom vi ikke bruker for å tørke klær

- det tar opp plass å kan sikkert kalles rot, who cares?

alternativet er et soverom i 2.egt, når vi tørker der tar det flere dager og lufta blir våt og rå, eventuelt sette på varme der å bruke mye mere strøm... Er det fint vær som i dag så henger klærne ute på vårt 56år gamle tørkestativ... :wub:

Nemlig! Underskriver med både store og småbokstaver, løkke og blokkbokstaver!

+ at det lukter så godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rot eller ikke rot.. det er ihvertfall ikke noe problem å la det stå til tørk i stuen.

Jeg gjør det selv, og skulle en venninne poppe innom så rydder jeg det ikke vekk liksom.

Men nå har jeg også en TV som ikke er i bruk stående i stuen (fordi den er for tung å bære alene da..)

Konklusjon, det er helt greit å ha stående, så lenge det ikke blir dere i flere dager over tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg syns det er rotete. Hehe. Jeg tørker klærne selv i stua eller i gangen, og jeg har det ikke fremme hvis jeg får besøk. Da flytter jeg det en annen plass eller pakker det bort.

Men så har jeg jo det ganske rotete sånn ellers da, og må stressrydde før hvert besøk. :wub:

Ps. jeg bryr meg ikke så mye om at andre har det når jeg er på besøk. Jeg syns det blir rotete i mitt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg syns det er rotete. Hehe. Jeg tørker klærne selv i stua eller i gangen, og jeg har det ikke fremme hvis jeg får besøk. Da flytter jeg det en annen plass eller pakker det bort.

Men så har jeg jo det ganske rotete sånn ellers da, og må stressrydde før hvert besøk. :wub:

Ps. jeg bryr meg ikke så mye om at andre har det når jeg er på besøk. Jeg syns det blir rotete i mitt hjem.

Så om jeg ringer og sier at jeg kommer om 10min.. så rydder du det?

Kanskje bare meg som er litt rar, som ikke har behov for at ting skal se perfekt ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med flere "store"/hårete hunder så har hele slekta fått beskjed om å si fra minst 30minutter før de kommer, det MÅ støvsuges hundehår og ryddes litt før besøk kommer...

Vi har forøvrig også en skillevegg som vi kan dra for som skiller spisestue/varmepumpe/klesvask fra andre delen av stuen med sofa og tv... Så det er ikke så farlig om klesvasken står der selv når vi har besøk, som er 5ganger i året... :wub:

Lukter ikke SÅ godt da.? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flaut om vi får uventet besøk, og de må sitte og glo på undertøyet mitt, ja.

Og jeg likte ikke å måtte tørke klær i stua før - men da bodde vi så trangt at det ble på en måte overfullt.

Så, om jeg hadde hatt plass til det - null problem, så lenge jeg kan få det bort om det kommer gjester.

Men nå bor vi så romslig at det henges til tørk på hunderommet, og da står det kun i veien når jeg skal føhne turvåt hund tørr - kan ikke stå og sprute gjørmevann på ren klesvask... Men det betyr også at jeg er flinkere til å få det ned fortere, hvis det er tørt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir fullstendig f*** i om andre har klesvask i stua, men i mitt hjem synes jeg synes jeg det blir rotete. :wub:

Signerer dette jeg. Men pga kattebestanden i huset så må jeg bruke stua. Desverre så stinker jeg på å rydde det bort. Så stressrydding før besøk er et veldig kjent fenomen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ klesvasken fungerer som luftfukter

+ klesvasken tørker 4ganger så fort

+ trenger ikke tørketrommel

+ trenger ikke ha på varme på et rom vi ikke bruker for å tørke klær

- det tar opp plass å kan sikkert kalles rot, who cares?

alternativet er et soverom i 2.egt, når vi tørker der tar det flere dager og lufta blir våt og rå, eventuelt sette på varme der å bruke mye mere strøm... Er det fint vær som i dag så henger klærne ute på vårt 56år gamle tørkestativ... :wub:

Signerer det meste :D

Har stor fin kjeller også jeg,der tørker jeg om vinteren hvis det er klær det ikke haster med.... Ut med klesvasken nå.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe Sunsoft Apple grønn gugge som jeg tømte i denne klesvasken, så får vi se da om det blir luftfrisker også... :wub:

Tror det er den jeg bruker :D Syntes den er grei jeg.. lukter ikke sånn svensk godtebutikk av klærne etterpå liksom :D

Men friskt! :D

Men nå har vi vel helt sporet av:P Ikke noe Tore på Sporet her nei :D

Så morsomt at alle syntes det er greit med klesvask hos andre, men ikke hos seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er rotete jeg.. Har aldri klesvasken i stua.. Jeg har en liten leilighet, men enten har jeg klesvasken på verandaen ute (på sommeren) eller så har jeg den på badet i dusjen :D hehe Skal sies at jeg har en "åpen" dusj så den har plass der.. En skjelden gang har jeg det i gangen. Syntes ikke det er så morro at andre ser mine truser liksom. :wub: Jeg syntes det ser rotete ut hos andre også, men jeg kommenterer det ikke.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sham: Gi beskjed om du stikker innom på en kaffe endag a, så får jeg pakket vekk trusene mine.... :wub:

Om jeg vet jeg får besøk så rydder jeg klesvaska bort, eller bærer stativene opp på loftet. Men er det moren min eller mine nærmeste venner som stikker innom, så gidder jeg ikke å bry meg.... Så lenge resten av leiligheten er ryddig og fin, så ser jeg ikke på det som rot :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesj, rotete...nei, hadde nok ikke tenkt over det om jeg hadde vært på besøk og det hang klær til tørt.. Her er det mest av praktiske årsaker vi bruker tørketrommel. 6 hunder som røter=hårete klær. Har en god tørketrommel som "luker" hår av klærne, luftørka klær har (nesten) like mye hår på seg som før vask. Vil ikke en gang tenke på hvor hårete klærne hadde blitt om de skulle hengt i stua hvor det gjerne er en del hunder og ei svær katte. Nei, det er ikke pga følelse av rot vi ikke har klær hengende i stua :D

Hadde vi brukt å ha klær til tørk i stua hadde jeg nok tatt det bort før evt besøk :wub: kanskje ikke pga følelsen av rot, men heller pga at det føles litt privat, selv om det bare er vanlige klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er rot.... Noen ganger har man faktisk ikke noe alternativ(sånn som her jeg bor nå) og jeg må tørke klærne på kjøkkenet(faktisk) her... :wub: Har aldri opplevd at noen har klaget på det, enten det er truser eller hva det nå er... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...