Gå til innhold
Hundesonen.no

Husk reflekser folkens!

Renate A

Recommended Posts

Skrevet

Var ute og kjørte istad, så mange eiere på tur med hunden sin uten refleks på hverken seg selv eller hunden, noen var jammen ikke lette å se.

Så jeg får ta på meg Tante Grusom rollen, opp med pekefinger og komme med formaninger som: HUSK REFLEKS NÅR DERE ER UTE MED HUNDEN PÅ KVELDEN/ MORGENEN! :)

Skrevet

Var ute og kjørte istad, så mange eiere på tur med hunden sin uten refleks på hverken seg selv eller hunden, noen var jammen ikke lette å se.

Så jeg får ta på meg Tante Grusom rollen, opp med pekefinger og komme med formaninger som: HUSK REFLEKS NÅR DERE ER UTE MED HUNDEN PÅ KVELDEN/ MORGENEN! :)

Jeg signerer denne, med STORE BOKSTAVER! Refleks redder liv.

Tusen takk for påminningen, Renate :P

Skrevet

Jupp! Må finne frem refleksvesten hans nå gitt. Og huske til meg selv og, der er jeg sløv, Casper har omtrent alltid på seg refleksvest om kvelden, og reflekshalsbånd i hagen.

Skrevet

.. og nå sendte jeg ut Casper i hagen med refleksdekken :P

Edit; kan jo minne på om at Chlas Olson har veldig gode refleksvester til hund for en billig penge. Refleksen ser riktignok ikke ut som en pote, men fungerer vel så bra :)

Skrevet

Jeg er alt for dårlig til å bruke refleks selv, dessverre, så det er veldig fint å få slike påminnelser innimellom. Da kan jeg jo samtidig minne alle som nå og da sykler om å bruke refleksvest når du sykler langs veien, selv om det er dagslys. Det er så utrolig mye lettere for bilister å se en syklist med refleksvest/skarpe farger, og som syklist er det rett og slett livsviktig å bli sett. :lol:

Skrevet

Jeg er alt for dårlig til å bruke refleks selv, dessverre, så det er veldig fint å få slike påminnelser innimellom. Da kan jeg jo samtidig minne alle som nå og da sykler om å bruke refleksvest når du sykler langs veien, selv om det er dagslys. Det er så utrolig mye lettere for bilister å se en syklist med refleksvest/skarpe farger, og som syklist er det rett og slett livsviktig å bli sett. :)

Det var også et godt tips, sykler hver dag til jobb, og da har jeg omtrent alltid på meg gul jakke (i tillegg :lol:)

Skrevet

Jeg har nettopp handlet inn refleksvester, reflekskobbel og sånn blinkedings til mine, så de burde synes i hvert fall. Dog burde jeg kanskje kjøpe noe til meg selv når jeg går uten hund :lol:

Skrevet

Jeg og valpen er selvlysende, så det er ikke så farlig :aww:

Men en ting jeg kom til å tenke på. Sørpå er det jo mørkt om kvelden og natta året rundt, bruker ikke dere refleks året rundt, da? Her nordpå har vi jo som kjent lys døgnet rundt i sommerhalvåret, så refleksen blir gjerne pakket bort sammen med vinterutstyret og har en lei tendens til å ikke komme frem før seint ut på høsten. Skjerpings må til!

Skrevet

Takk for påminnelser - det trengs her i huset gitt. Heldigvis har jeg i det minste med meg lommelykt om jeg går tur med hundene i mørket siden jeg bor på landet med total mangel på gatelys. :aww:

Skrevet

Jeg og valpen er selvlysende, så det er ikke så farlig :aww:

Men en ting jeg kom til å tenke på. Sørpå er det jo mørkt om kvelden og natta året rundt, bruker ikke dere refleks året rundt, da? Her nordpå har vi jo som kjent lys døgnet rundt i sommerhalvåret, så refleksen blir gjerne pakket bort sammen med vinterutstyret og har en lei tendens til å ikke komme frem før seint ut på høsten. Skjerpings må til!

Her sørpå er det også lys til langt på kveld om sommeren. Og midtsommers blir det ikke sånn SKIKKELIG bekmørkt midt på natten heller. Ikke midnattsol som nordafør, men likevel relativt lyst, så her blir også refleks pakket vekk på sommeren, men den tas frem på høsten :) Bertil må få seg nytt dekken siden han bare var valpis i fjor, så det var godt med en påminnelse!

Skrevet

Her bruker jeg altid refleks, selv om sommeren. Går vi ut etter 9 (5 om vinteren) så har jeg altid vest på hunde og meg. Fin vane og så blir vi altid sett.

Skrevet

Jeg synes forøvrig det er viktig å bruke refleksbånd/sele uansett tid på døgnet i denne mørketiden jeg da.. Hunden KAN blir borte, og svime rundt i trafikken etter at det blir mørkt. Så her tar vi ingen sjanser. På med reflekssele uansett tid på døgnet når det er mørketid :aww:

Skrevet

Jeg synes forøvrig det er viktig å bruke refleksbånd/sele uansett tid på døgnet i denne mørketiden jeg da.. Hunden KAN blir borte, og svime rundt i trafikken etter at det blir mørkt. Så her tar vi ingen sjanser. På med reflekssele uansett tid på døgnet når det er mørketid :aww:

Med tanke på det er det greit at mange halsbånd og seler har sydd inn refleks.

Skrevet

Chicka går mye med sele om dagen og selene har refleks på seg, så hun har refleks på om dagen også.

På kvelden har hun enten sele m/refleks eller refleks dekken på seg, halsbånd med refleks, kobbel hvor det er sydd/flettet inn rekleks og blinke greie som blir slått på hvis vi går steder hvos det er bekmørkt 8denne blir også satt på så JEG kan se hvor loppa er).

Selv har jeg refleks belte og en refleks festet til den ene jakkelomma.

Skrevet

Når jeg har hunden løs, har jeg ikke på den verken sele eller halsbånd og heller ikke refleks fordi jeg er redd han skal sette seg fast i noe om han kommer på vidvanke. I bånd, derimot, kan jeg ha på ham refleks.

Skrevet

Jeg bruker ikke refleks i sommerhalvåret, og det er det flere grunner til. I Trondheim er det flere måneder hvor det knapt blir mørkt (og da blir det ikke ordentlig mørkt), eller hvor det er mørkt bare de timene jeg uansett ligger og sover. På våren og høsten, når kveldsmørket begynner å trenge seg på, er jeg heller ikke så flink til å bruke refleks, hovedsaklig fordi jeg enten går i skogen, på egne gangstier eller på brede fortau langs relativt lite trafikkerte veier. Om vinteren får derimot disse fortauene mye is og/eller brøytekanter som gjør det mye lettere å havne uti veien (med eller uten vilje - noen ganger blir hele fortauet lesset ned av snø og is, og da er man rett og slett nødt til å gå i veibanen). Jeg bruker med andre ord bare refleks når jeg har mer behov enn vanlig for å bli sett i trafikken - det vil si når jeg sitter på sykkel eller når det er sjanse for at jeg blir presset ut i veien. Så lenge jeg går på bart fortau og både hunden og jeg har planer om å holde oss der, er jeg ikke innmari bevisst på å bruke refleks - selv om det hender at den kommer fram da, også.

Skrevet

Jeg har hatt lappen i en måned nå, og jeg må signere denne. Dritskummelt er det å være sjåfør i disse tider, det er nettopp blitt mørkt, så folk er litt sløve akkurat nå :D

Frøya har fått skvett ny refleksvest fra Gubbdagisen (Clas Ohlson), og jeg har også vest på når vi går tur. Tidligere denne uka stoppet bussåføren, åpnet døra og sa at vi var kjempeflinke som hadde refleks begge to, han hadde sett mange folk langs veien uten refleks, så han ble så glad når vi gikk der og lyste opp :D

For et par år siden skjedde det samme, men da gikk jeg alene og det var en bilist som stoppa og sa at han hadde sett meg på lang avstand! Hihi!

Jeg har lyst til å ha masse reflekser med meg i bilen, stoppe ved folk som ikke har refleks på og gi dem en, eller fem, men det ser vel litt tvilsomt ut at det stopper en bil foran deg og vinduet går ned en mørk kveld :D Jaja... kan ikke akkurat kjøre forbi og hive refleksen i hue på dem i fart... eller kan man det? :wub:

Skrevet

Jeg har lyst til å ha masse reflekser med meg i bilen, stoppe ved folk som ikke har refleks på og gi dem en, eller fem, men det ser vel litt tvilsomt ut at det stopper en bil foran deg og vinduet går ned en mørk kveld :D Jaja... kan ikke akkurat kjøre forbi og hive refleksen i hue på dem i fart... eller kan man det? :wub:

Jeg vurderte i går å sveive ned vinduet og rope "Refleks! Refleks!" da vi kjørte forbi en del folk som kom fra festival :D

Skrevet

Jeg synes forøvrig det er viktig å bruke refleksbånd/sele uansett tid på døgnet i denne mørketiden jeg da.. Hunden KAN blir borte, og svime rundt i trafikken etter at det blir mørkt. Så her tar vi ingen sjanser. På med reflekssele uansett tid på døgnet når det er mørketid :)

Tror nesten alle Tinka's seler har refleks. Bl.a. Julius K9 selen er veldig fin, mye refleks på.

Når jeg har hunden løs, har jeg ikke på den verken sele eller halsbånd og heller ikke refleks fordi jeg er redd han skal sette seg fast i noe om han kommer på vidvanke. I bånd, derimot, kan jeg ha på ham refleks.

Dårlig unnskyldning :) Det finnes både jaktdekken med refleks som er designet nettopp for ikke å sette seg fast, ellers har du jakthalsbånd som har refleks, mulighet for telefonnummer plassering, og løsner/detter av om hunden setter seg fast.

Jeg skal kjøpe det fra Non-stop til Tinka når jeg får lønning.

Dessuten vil jeg heller ha en hund som sitter fast med refleks, både fordi det er lettere å finne dem (bare lyse rundt med lommelykt) og fordi den kan ha unngått å bli påkjørt på veien dit den satte seg fast.

Men nå jeg spørre meg selv hva slags kontroll man har på hunden om man er redd for at den skal sette seg fast, men ikke redd for biler.. eller kanskje heller spørre hvor man pleier å gå på tur da?

Skrevet

I og med at det er veldig lyst hele døgnet her oppe om sommeren, blir det ikke noe refleksbruk da. Men nå når høsten har kommet, så er jeg flink å bruke refleks på både meg og hundene.

Skrevet

Er veldig glad i disse refleksene men vet ikke om vi får kjøpt dem i Norge nå. Dem blir brukt under løs løping og hunden har mulighet til å komme seg løs. HAr testet det. http://www.boett.com/se/visa_produkt?productid=75 Det er strikk med refleks oppå

Lagt til: Nå fant jeg ut av hvor en får kjøpt Boett www.doktordyregod.no og www.alternativetdyreklinikk.no

Og refleksene holder faktisk i flere år.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...