Gå til innhold
Hundesonen.no

Husk reflekser folkens!


Renate A

Recommended Posts

Var ute og kjørte istad, så mange eiere på tur med hunden sin uten refleks på hverken seg selv eller hunden, noen var jammen ikke lette å se.

Så jeg får ta på meg Tante Grusom rollen, opp med pekefinger og komme med formaninger som: HUSK REFLEKS NÅR DERE ER UTE MED HUNDEN PÅ KVELDEN/ MORGENEN! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og kjørte istad, så mange eiere på tur med hunden sin uten refleks på hverken seg selv eller hunden, noen var jammen ikke lette å se.

Så jeg får ta på meg Tante Grusom rollen, opp med pekefinger og komme med formaninger som: HUSK REFLEKS NÅR DERE ER UTE MED HUNDEN PÅ KVELDEN/ MORGENEN! :)

Jeg signerer denne, med STORE BOKSTAVER! Refleks redder liv.

Tusen takk for påminningen, Renate :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alt for dårlig til å bruke refleks selv, dessverre, så det er veldig fint å få slike påminnelser innimellom. Da kan jeg jo samtidig minne alle som nå og da sykler om å bruke refleksvest når du sykler langs veien, selv om det er dagslys. Det er så utrolig mye lettere for bilister å se en syklist med refleksvest/skarpe farger, og som syklist er det rett og slett livsviktig å bli sett. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alt for dårlig til å bruke refleks selv, dessverre, så det er veldig fint å få slike påminnelser innimellom. Da kan jeg jo samtidig minne alle som nå og da sykler om å bruke refleksvest når du sykler langs veien, selv om det er dagslys. Det er så utrolig mye lettere for bilister å se en syklist med refleksvest/skarpe farger, og som syklist er det rett og slett livsviktig å bli sett. :)

Det var også et godt tips, sykler hver dag til jobb, og da har jeg omtrent alltid på meg gul jakke (i tillegg :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og valpen er selvlysende, så det er ikke så farlig :aww:

Men en ting jeg kom til å tenke på. Sørpå er det jo mørkt om kvelden og natta året rundt, bruker ikke dere refleks året rundt, da? Her nordpå har vi jo som kjent lys døgnet rundt i sommerhalvåret, så refleksen blir gjerne pakket bort sammen med vinterutstyret og har en lei tendens til å ikke komme frem før seint ut på høsten. Skjerpings må til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og valpen er selvlysende, så det er ikke så farlig :aww:

Men en ting jeg kom til å tenke på. Sørpå er det jo mørkt om kvelden og natta året rundt, bruker ikke dere refleks året rundt, da? Her nordpå har vi jo som kjent lys døgnet rundt i sommerhalvåret, så refleksen blir gjerne pakket bort sammen med vinterutstyret og har en lei tendens til å ikke komme frem før seint ut på høsten. Skjerpings må til!

Her sørpå er det også lys til langt på kveld om sommeren. Og midtsommers blir det ikke sånn SKIKKELIG bekmørkt midt på natten heller. Ikke midnattsol som nordafør, men likevel relativt lyst, så her blir også refleks pakket vekk på sommeren, men den tas frem på høsten :) Bertil må få seg nytt dekken siden han bare var valpis i fjor, så det var godt med en påminnelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forøvrig det er viktig å bruke refleksbånd/sele uansett tid på døgnet i denne mørketiden jeg da.. Hunden KAN blir borte, og svime rundt i trafikken etter at det blir mørkt. Så her tar vi ingen sjanser. På med reflekssele uansett tid på døgnet når det er mørketid :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forøvrig det er viktig å bruke refleksbånd/sele uansett tid på døgnet i denne mørketiden jeg da.. Hunden KAN blir borte, og svime rundt i trafikken etter at det blir mørkt. Så her tar vi ingen sjanser. På med reflekssele uansett tid på døgnet når det er mørketid :aww:

Med tanke på det er det greit at mange halsbånd og seler har sydd inn refleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka går mye med sele om dagen og selene har refleks på seg, så hun har refleks på om dagen også.

På kvelden har hun enten sele m/refleks eller refleks dekken på seg, halsbånd med refleks, kobbel hvor det er sydd/flettet inn rekleks og blinke greie som blir slått på hvis vi går steder hvos det er bekmørkt 8denne blir også satt på så JEG kan se hvor loppa er).

Selv har jeg refleks belte og en refleks festet til den ene jakkelomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke refleks i sommerhalvåret, og det er det flere grunner til. I Trondheim er det flere måneder hvor det knapt blir mørkt (og da blir det ikke ordentlig mørkt), eller hvor det er mørkt bare de timene jeg uansett ligger og sover. På våren og høsten, når kveldsmørket begynner å trenge seg på, er jeg heller ikke så flink til å bruke refleks, hovedsaklig fordi jeg enten går i skogen, på egne gangstier eller på brede fortau langs relativt lite trafikkerte veier. Om vinteren får derimot disse fortauene mye is og/eller brøytekanter som gjør det mye lettere å havne uti veien (med eller uten vilje - noen ganger blir hele fortauet lesset ned av snø og is, og da er man rett og slett nødt til å gå i veibanen). Jeg bruker med andre ord bare refleks når jeg har mer behov enn vanlig for å bli sett i trafikken - det vil si når jeg sitter på sykkel eller når det er sjanse for at jeg blir presset ut i veien. Så lenge jeg går på bart fortau og både hunden og jeg har planer om å holde oss der, er jeg ikke innmari bevisst på å bruke refleks - selv om det hender at den kommer fram da, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lappen i en måned nå, og jeg må signere denne. Dritskummelt er det å være sjåfør i disse tider, det er nettopp blitt mørkt, så folk er litt sløve akkurat nå :D

Frøya har fått skvett ny refleksvest fra Gubbdagisen (Clas Ohlson), og jeg har også vest på når vi går tur. Tidligere denne uka stoppet bussåføren, åpnet døra og sa at vi var kjempeflinke som hadde refleks begge to, han hadde sett mange folk langs veien uten refleks, så han ble så glad når vi gikk der og lyste opp :D

For et par år siden skjedde det samme, men da gikk jeg alene og det var en bilist som stoppa og sa at han hadde sett meg på lang avstand! Hihi!

Jeg har lyst til å ha masse reflekser med meg i bilen, stoppe ved folk som ikke har refleks på og gi dem en, eller fem, men det ser vel litt tvilsomt ut at det stopper en bil foran deg og vinduet går ned en mørk kveld :D Jaja... kan ikke akkurat kjøre forbi og hive refleksen i hue på dem i fart... eller kan man det? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å ha masse reflekser med meg i bilen, stoppe ved folk som ikke har refleks på og gi dem en, eller fem, men det ser vel litt tvilsomt ut at det stopper en bil foran deg og vinduet går ned en mørk kveld :D Jaja... kan ikke akkurat kjøre forbi og hive refleksen i hue på dem i fart... eller kan man det? :wub:

Jeg vurderte i går å sveive ned vinduet og rope "Refleks! Refleks!" da vi kjørte forbi en del folk som kom fra festival :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forøvrig det er viktig å bruke refleksbånd/sele uansett tid på døgnet i denne mørketiden jeg da.. Hunden KAN blir borte, og svime rundt i trafikken etter at det blir mørkt. Så her tar vi ingen sjanser. På med reflekssele uansett tid på døgnet når det er mørketid :)

Tror nesten alle Tinka's seler har refleks. Bl.a. Julius K9 selen er veldig fin, mye refleks på.

Når jeg har hunden løs, har jeg ikke på den verken sele eller halsbånd og heller ikke refleks fordi jeg er redd han skal sette seg fast i noe om han kommer på vidvanke. I bånd, derimot, kan jeg ha på ham refleks.

Dårlig unnskyldning :) Det finnes både jaktdekken med refleks som er designet nettopp for ikke å sette seg fast, ellers har du jakthalsbånd som har refleks, mulighet for telefonnummer plassering, og løsner/detter av om hunden setter seg fast.

Jeg skal kjøpe det fra Non-stop til Tinka når jeg får lønning.

Dessuten vil jeg heller ha en hund som sitter fast med refleks, både fordi det er lettere å finne dem (bare lyse rundt med lommelykt) og fordi den kan ha unngått å bli påkjørt på veien dit den satte seg fast.

Men nå jeg spørre meg selv hva slags kontroll man har på hunden om man er redd for at den skal sette seg fast, men ikke redd for biler.. eller kanskje heller spørre hvor man pleier å gå på tur da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i disse refleksene men vet ikke om vi får kjøpt dem i Norge nå. Dem blir brukt under løs løping og hunden har mulighet til å komme seg løs. HAr testet det. http://www.boett.com/se/visa_produkt?productid=75 Det er strikk med refleks oppå

Lagt til: Nå fant jeg ut av hvor en får kjøpt Boett www.doktordyregod.no og www.alternativetdyreklinikk.no

Og refleksene holder faktisk i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...