Gå til innhold
Hundesonen.no

Film av meg og Frost som trener, tilbakemelding ønskes:)


Saphire

Recommended Posts

Her kommer det 4 små klipp av meg og Frost som trener. Jeg ønsker innspill på godt og vondt. Pelsen er snart 9 mnd, og hu er inne i en meget hyper periode og hu stresser/vimser mye om dagen. På forhånd må jeg si at jeg belønner henne mer til vanlig, men da hadde filmene blitt så lange. Belønning består mest av lek, ros og godbiter :P Håper på konstruktiv kritikk!

Og hva må en hund kunne før man melder seg på et bronsjemerkekurs?? Vi trener og kan mange av momentene, men det er mye som ikke sitter som det skal ennå. Stå er vi langt ifra i mål med, og fri ved fot så sklir hu fort unna/skjevt...

Syns det er flaut å være på film, men det får briste eller bære :P

"Stå under marsj"

th_Film2.jpg

"innkalling fra sitt".

th_Film1.jpg

"fri ved fot"

th_013.jpg

"lineføring".

th_010.jpg

Filmen er heller ikke av best kvalitet, er filmet med speilreflekskamera :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det så så verst ut jeg =) men nå har ikke jeg helt peiling på hva som er "rett og galt" på det området da.. Mye ros og bra kontakt synes jeg =) Kanskje litt mye "mas"? Altså mye snakk og lyder under seansen? Men det skal vel være slik når de lærer slik at det blir spennende å gøy? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhåhå, tror det er et år eller mer til jeg er på samme nivå med pelspølsa mi! :P

Jeg skal ikke legge meg oppi for mye, det kan de mer rutinerte få lov til, så skal jeg bare si dette: jeg syns du har en fantastisk treningshund! Du sier hun virrer, men hun er langt mer konsentrert og intens enn min lille skroting er på virkelig gode dager. Og dere har god tid. Det viktigste nå må vel være å legge et godt grunnlag for at hun skal være glad i å trene i de neste 10 årene også? (det ser ut som om hun har det moro, altså, men det høres også ut som om du stresser litt med å gjøre ting perfekt sånn at dere kan ta bronsemerket helst så fort som mulig)

Det jeg prøver å si, er at du har en valp (om enn fjortisvalp :P) som ikke helt kan sammenlignes med de voskne hundene ennå. Og hun er faktisk en veldig dyktig fjortisvalp! Hvis jeg hadde vært en hund da jeg var fjortis, hadde jeg vært helt forjævlig og umulig å trene, og jeg hadde hatt store problemer med å konsentrere meg om fri ved fot lengre enn 5 sekunder. Øhm, sånn er forresten dimlingen også i blant :P Ta deg heller litt bedre tid på de tingene som er vanskelig, feks den virringa på fri ved fot (ser hun sklir ut fort...), og gjør det kjempegøy i stedet for vanskelig. At du må kalle henne inn når hun går fri ved fot er vel ikke akkurat noe man ønsker, så da går hun vel for langt for belønninga nå? Har omtrent samme problem med lillemann selv (bare at han vet ikke at han går fri ved fot, og han gjør det mye kortere av gangen); han sklir nemlig ut rett etter belønning. Fikk tips av Therese om å belønne to ganger på rad, og vips var han mye mer samla etter belønning. Så vi kan gå hele tre-fire skritt til før ny belønning :) Nå er ikke Frost like ekstrem, men fungerer vel med samme grunntanke: belønn før hun sklir ut! Dvs før ting blir kjedelige. I forhold til den spennende, morsomme verden rundt henne... Hvis hun sklir ut, feil og begynn på nytt. Men prøv å unngå det.

Kan godt hende at hun har vært flinkere før, og fått til mer, men altså...hun er, som du sier, snart 9 mnd :P Har andre ting å gjøre, vel! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes hun går litt for lenge FVF og lineføring, slik at hun faller ut - også kommer hun tilbake på plass og da får hun belønning. Ville belønnet før hun faller ut, og prøve å få opp mer forventning og glede til belønningen på kortere tid. Og hvis hun faller ut ville jeg avbrutt og blitt kjedelig istedet for å si nei og 'jobbe' henne inn igjen.

Og på den ene filmen når hun hadde det så gøy med leken alene og ikke helt ville komme inn, hadde jeg fokusert mer på at det gøye skal skje hos deg - altså snudd og løpt motsatt vei e.l og hatt mer drakamp før hun måtte slippe.

Det var det jeg tenkte, ikke sikkert andre er enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takker for bra tilbakemeldinger. Jeg stresser egentlig ikke med bronsjemerket, men det blir et kurs i høst, enten det eller et "miljø og tolleranse"kurs. Man kan jo kanskje bli med på bronsjemerkekurset uten å ta selve bronsjemerket før seinere?

Det med at jeg belønner for seint er jeg oppmerksom på, men jeg glemmer det når jeg driver på, er så hærsens vanskelig å korrigere meg selv når jeg trener aleine :P Og det med at hu leker langt unna så må jeg få sagt at hu ALDRI bruker å gjøre det. Jeg hiver leken litt unna, hu løper og henter og kommer inn med den slik at vi kan ha drakamp, men som dere ser ¨så får jeg ikke tak i den denne gangen, sjeldent hu bruker å gjøre slik som nå. Men dere skulle bare ha sett humøret hennes før vi begynte, da var hu som en "heit" hest som måtte jobbes med hele veien ned til grusbanen for ellers hadde hu løpt som gal i båndet. Så EGENTLIG burde jeg tatt hu på en lang skogtur,latt hu løpe fra seg..også trent :)

Så konkluksjonen er:

- Gi flere godbiter FØR hu faller ut..

- Mindre fri ved fot/lineførings økter..

- Lekingen skal skje med meg..

Noe mer :P ?

Og ja Nansenmamma, hu er flink til å være fjortisshund...*Stolt av pøbeldyret sitt* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes dere er kjempeflinke jeg :P 9 mnd er jo ingen lett alder å trene lydighet i. har selv en på 10 mnd som lett mister konsentrasjonen.

er enig med det de andre sier. jeg har ikke noe kjempegod peil på lydighet men kan jo prøve å komme med noen råd forde. det jeg selv gjør for å få god kontakt på fot/lineføring er å ha noen økter hvor jeg kun går noen veldig få skritt av gangen, og varierer på å gi godbit etter feks først bare ett skritt, og så fire skritt og så to, og så ti osv. altså at man alltid gir belønning før hunden mister kontakten, og variabel belønning så hunden vet at "nå kommer den snart" men den vet ikke akkurat når den kommer. Til dette bruker jeg bare godbit som belønning, så det ikke blir så store avbrudd hele tiden.

hvis jeg skal pirke så ville jeg trent bort håndbevegelsen på "stå under marsj".

men som sagt, synes dere er kjempeflinke! :) Hun er jo bare unghund enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stor jente hun har blitt :) Jeg synes dere er kjempeflinke. Jeg er slett ingen ekspert på dette, men jeg tenker at hvis hun hadde en "vimsedag" den dagen, ville jeg senket kravene litt. Les henne, og gi belønning før hun mister motet, og ikke gå så lenge med henne. Hun har kanskje en slitsom periode fra før oppe i hodet sitt, så da ville jeg bare trent litt av gangen for å holde det litt ved like, og ikke pirke så mye på henne. Belønn heller for de gangene hun går fint og har god kontakt med deg, mister hun fokus så bare stopper du, passiv, og starter på nytt. Gjør deg ekstra kul for henne. Jeg ville hatt dralek istedet for å kaste skinnet, men jeg er litt sær når det gjelder kasting... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korte økter skal bli :) Har forresten bestemt meg at det blir Miljø og tolleransekurs i høst, så Bronsjemerket til Vintern/våren. Er jo virkelig ikke noe stress, hu er enda så ung. Men kurs, ja det trenger hu. Bruke hode sitt med andre hunder har hu meget godt av, hu er tross alt en rase som krever litt hodebruk :aww: Er jo en grunn til at jeg la ut filmene, for å få tilbakemeldinger, slik at jeg blir mer obs på hva jeg gjør bra/ikke gjør bra. Øktene ved lineføring bruker forresten aldri å være så lange, men det var kun for å få litt lengde på filmen.

Skal også bli flinkere til å kanskje ikke hive ut leken, men heller bare ha drakamp. Men ved stå øvelesene så må jeg bare hive den ut bak hu, en så lenge...Også må jeg kvitte meg med håndbevegelsen ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Korte økter skal bli :) Har forresten bestemt meg at det blir Miljø og tolleransekurs i høst, så Bronsjemerket til Vintern/våren. Er jo virkelig ikke noe stress, hu er enda så ung. Men kurs, ja det trenger hu. Bruke hode sitt med andre hunder har hu meget godt av, hu er tross alt en rase som krever litt hodebruk :aww: Er jo en grunn til at jeg la ut filmene, for å få tilbakemeldinger, slik at jeg blir mer obs på hva jeg gjør bra/ikke gjør bra. Øktene ved lineføring bruker forresten aldri å være så lange, men det var kun for å få litt lengde på filmen.

Skal også bli flinkere til å kanskje ikke hive ut leken, men heller bare ha drakamp. Men ved stå øvelesene så må jeg bare hive den ut bak hu, en så lenge...Også må jeg kvitte meg med håndbevegelsen ja :)

Unnskyld meg, men hvorfor i all verden melder du ikke på til bronsemerkekurs?

Det er jo ikke sånn at du må kunne alle øvelsene til bronsemerke før kurset - det er jo det du skal lære der.

Om målet ditt er bronsemerke så melder du deg på det, da får du rettledning og veiledning og det kommer til å gå strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hvorfor i all verden melder du ikke på til bronsemerkekurs?

Det er jo ikke sånn at du må kunne alle øvelsene til bronsemerke før kurset - det er jo det du skal lære der.

Om målet ditt er bronsemerke så melder du deg på det, da får du rettledning og veiledning og det kommer til å gå strålende.

Tenkte kanskje hu hadde godt av et miljø og tolleransekurs først, der de får høyere tolleranse for forstyrrelser som andre hunder osv...Hu blir jo helt bajas om dagen når hu ser andre hunder, så her hjemme er hu håpløs å få kontakt med da. Mulig det er anderledes når hu kommer tilbake på kurs igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille frøken Frost kommer sikkert til å ha god bruk for, og stor glede av begge kursene, men hva vil du helst selv? Det er vel stort sett oss førere/eiere som trenger motivasjon for å fortsette treninga, Frost digger det jo tydeligvis allerede :) Vær litt egoist når du velger kurs! :)

Men hvis penedamen (for Frost er vakker! :) ) er veldig vanskelig å få kontakt med rundt andre hunder gjør du sikkert lurt i å gå på det miljø/toleranse-kurset, for da slipper du kanskje endel frustrasjon selv :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille frøken Frost kommer sikkert til å ha god bruk for, og stor glede av begge kursene, men hva vil du helst selv? Det er vel stort sett oss førere/eiere som trenger motivasjon for å fortsette treninga, Frost digger det jo tydeligvis allerede :) Vær litt egoist når du velger kurs! :)

Men hvis penedamen (for Frost er vakker! :) ) er veldig vanskelig å få kontakt med rundt andre hunder gjør du sikkert lurt i å gå på det miljø/toleranse-kurset, for da slipper du kanskje endel frustrasjon selv :aww:

Jeg selv føler for bronsjemerket, fordi jeg vil trene mer lydighet og jeg trenger motivasjon til å fortsette. Eller, motivasjonen er der, men jeg trenger en pekepinn på hvordan jeg jobber videre! Men frost har nok godt av begge kursene. Og jeg trur hu kommer til å skjønne at på treningene så skal det TRENES, ikke leke med andre hunder. Hu var iallefall veldig konsentert på forgje kurs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv føler for bronsjemerket, fordi jeg vil trene mer lydighet og jeg trenger motivasjon til å fortsette. Eller, motivasjonen er der, men jeg trenger en pekepinn på hvordan jeg jobber videre! Men frost har nok godt av begge kursene. Og jeg trur hu kommer til å skjønne at på treningene så skal det TRENES, ikke leke med andre hunder. Hu var iallefall veldig konsentert på forgje kurs...

Hvis du har gode forsterkere og passer på å la hunden din hilse på andre hunder på kurs og trening, så vil den fort lære å konsentrere seg alikevel tror jeg. My og jeg trener så å si alltid alene, og da hun var rundt året og vi skulle være med på vårt første LP kurs, var jeg nervevrak for at hun ikke skulle klare å trene og ta til seg læring pga de andre hundene.

My blir alltid gira og "umulius" som jeg kaller det når hun ser andre hunder på tur, men på trening og kurs er hun ikke likedan. Det er som om hun har gitt opp på at hun får hilse, så hun bare ser på dem også glemmer hun dem og konsentrerer seg om meg :aww:

Eneste kurset utenom ordentlige lydighetskurs rettet mot konkurranse som vi har gått er valpekurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv føler for bronsjemerket, fordi jeg vil trene mer lydighet og jeg trenger motivasjon til å fortsette. Eller, motivasjonen er der, men jeg trenger en pekepinn på hvordan jeg jobber videre! Men frost har nok godt av begge kursene. Og jeg trur hu kommer til å skjønne at på treningene så skal det TRENES, ikke leke med andre hunder. Hu var iallefall veldig konsentert på forgje kurs...

Jammen se der! Da har du svaret :aww: Kos dere på bronsemerkekurs! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på miljø og toleranse kurs med Dina (hund i sentrum) i vinter. Vi fikk ikke fullført, grunnet Dinas løpetidsproblemer, men mye av det kan du trene på selv.

Dekk med skjult fører, ha kontakt med hunden i omgivelser med mye bråk, tren på ulike områder, og øk toleransen hennes ved at du forandrer treningsområder og utfordringer. F.eks, tren dekk ved et hundejorde, tren dekk ved et sted med masse bråk/biler/barn/joggere etc. Det som du ikke får til selv er toleransen for andre hunder da, men det må hun jo takle på bronsjemerkekurs og :)

Hun er virkelig flott den jenta di. Jeg husker da jeg så henne i vinter, og hun var en liten fleeceball :aww: Nå har hun blitt så stor og vakker. Lykke til med treningen, gjør det du synes er gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...