Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund drap annen hund i Tromsø


Djervekvinnen

Recommended Posts

All medfølelse til eieren av papillonen, for å ta det først, det må være forferdelig å miste hunden sin sånn..

Når det er sagt, så lurer jeg innimellom på om jeg har Norges (eller verdens, for den saks skyld) eneste hunder som kan skille på hunder og mennesker, og da særlig barn. At en hund er hundeaggressiv eller hva nå som er bakenforliggende grunn til at de flyr på andre bikkjer, er vel ikke det samme som at de er farlig for barn.. Å komme med uttalelser som "hva om det hadde vært et barn" blir litt i overkant tåplig, syns jeg..

Joda, jeg hadde nok anmeldt jeg også, men ikke fordi at bikkja er farlig for unger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All medfølelse til eieren av papillonen, for å ta det først, det må være forferdelig å miste hunden sin sånn..

Når det er sagt, så lurer jeg innimellom på om jeg har Norges (eller verdens, for den saks skyld) eneste hunder som kan skille på hunder og mennesker, og da særlig barn. At en hund er hundeaggressiv eller hva nå som er bakenforliggende grunn til at de flyr på andre bikkjer, er vel ikke det samme som at de er farlig for barn.. Å komme med uttalelser som "hva om det hadde vært et barn" blir litt i overkant tåplig, syns jeg..

Joda, jeg hadde nok anmeldt jeg også, men ikke fordi at bikkja er farlig for unger..

Er enig med deg der.

Mange skal dra inn alle slags greier når en slik hendelse har skjedd.

Blir for dumt

Samtidig blir jeg litt skremt over enkelte av de som har skrevet komentarer til artikkelen.

Det virker nærmest som om alle små hunder er drittbikkjer som bjeffer på større hunder.

Og da må man jo skjønne at en rottwailer tar igjen...

Enkelte har til og med skrevet at vedkommende som luftet pappilonen gikk på feil sted på veien, og at rottwaileren gjorde jobben sin med å forsvare eiern.

Skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblingen til hund og barn er vel som med alle andre saker folk synes er litt ekle. "Hva om det var et barn?" er en kjent måte å pushe saker framover som man selv er ukomfortabel med. Om det er veier, rovdyr, husdyr eller andre ting. Men det er en ganske så gjengs oppfattelse i dette landet at hundeaggressive hunder spiser barn også...

Tragisk for eieren av den drepte hunden, men hu burde holde seg for god til "hva om det var et barn" opplegget i avisa. Men håper nå at hunden blir avlivet uansett. Slike hunder trenger man ikke i samfunnet, og i hvert fall ikke med slike eiere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRAGISK! :lol: Ehmn. Jo. Jeg tror at dersom hunden er så gæærn't kobla oppi hodet sitt at den dreper en annen hund uprovosert tror jeg kunne skadet et barn også!

Jeg skjønner at dette blir ekstra tragisk for deg eller noe, i og med at det var en papillon som døde, men hvordan veit du at det var uprovosert? Kjenner du noen av hundene?

For det første, har du sett hunder sloss? Det er rimelig åpenlyst at en rottis mot en papillon er rått parti, det er vel rundt 35-40 kg kropp som skiller de i størrelse, liksom. For det andre, at en hund ikke tåler trynet på andre hunder (og bare for å ha presisert det, jeg veit IKKE om det var sånn for hverken rottisen eller papillonen), er ikke ensbetydende med at den ikke liker folk - en hund kan fint være sosial og hyggelig med folk selv om den er en diger dritt med andre bikkjer. Det går faktisk begge veier, en hund kan fint være sosial og hyggelig med hunder, selv om den er en diger dritt med folk. Det er ingen direkte sammenheng mellom aggresjon mot folk og aggresjon mot mennesker - og tro det eller ei, de aller fleste hunder veit at unger er mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette blir ekstra tragisk for deg eller noe, i og med at det var en papillon som døde, men hvordan veit du at det var uprovosert? Kjenner du noen av hundene?

For det første, har du sett hunder sloss? Det er rimelig åpenlyst at en rottis mot en papillon er rått parti, det er vel rundt 35-40 kg kropp som skiller de i størrelse, liksom. For det andre, at en hund ikke tåler trynet på andre hunder (og bare for å ha presisert det, jeg veit IKKE om det var sånn for hverken rottisen eller papillonen), er ikke ensbetydende med at den ikke liker folk - en hund kan fint være sosial og hyggelig med folk selv om den er en diger dritt med andre bikkjer. Det går faktisk begge veier, en hund kan fint være sosial og hyggelig med hunder, selv om den er en diger dritt med folk. Det er ingen direkte sammenheng mellom aggresjon mot folk og aggresjon mot mennesker - og tro det eller ei, de aller fleste hunder veit at unger er mennesker.

JA, det skar ekstra i hjertet siden det var en papillon :) *fikk opp lite hyggelige bilder oppi hodet mitt av en blodig Frøken ihjelrevet av en rottweiler :lol: *

Nei, jeg vet ikke om det er uprovosert. Ja, jeg har sett hunder sloss. Men en hund som er frisk oppi huet sitt dreper ikke en annen hund, uansett mener jeg! Det må jo være et eller annet som er galt når den ikke har slike "sperrer" oppi huet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, det skar ekstra i hjertet siden det var en papillon :) *fikk opp lite hyggelige bilder oppi hodet mitt av en blodig Frøken ihjelrevet av en rottweiler :lol: *

Nei, jeg vet ikke om det er uprovosert. Ja, jeg har sett hunder sloss. Men en hund som er frisk oppi huet sitt dreper ikke en annen hund, uansett mener jeg! Det må jo være et eller annet som er galt når den ikke har slike "sperrer" oppi huet?

Hvordan vet du at den mente å drepe?

Det er godt mulig den bare skulle sette denne papillonen skikkelig på plass. Og i akten presterte å drepe hunden.

Det er utrolig størrelsesforskjell, ikke minst i muskelmasse, på en papillon og en rottweiler. Derfor er det som regel den minste parten som kommer ut skadet, ikke den største.

Jeg syntes det var kjempesynd at en hund er blitt drept, og hvorvidt rottweileren burde avlives eller ikke, det kommer helt an på situasjonen, men det er jo ikke alltid man vet hva som har trigget, og mange ønsker da hunden avlivet "just in case".

Men å sammenligne situasjonen med barn blir for tøysete, det er to forskjellige dyr det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig synd at hunden ble drept, helt klart. Det må ha vært et mareritt for eierne, og ikke minst for hundelufteren.

Men at små hunder blir drept kommer ikke veldig overraskende på meg, og jeg syns egentlig det er rart at det ikke skjer oftere, mtp hvor mange uansvarlige hundeeiere som fins der ute og lar aggressive hunder løpe bort til alt og alle.

Men min egen hund, en høyst oppegående hund som elsker alt og alle, og spesielt hunder, har satt en silky terrier skikkelig på plass en gang, og da fryktet jeg for livet til den lille. Nå var min i bånd og den løs og veldig provoserende, men noen nakkeristinger eksta der så kunne vel den lille hunden ha strøket med, selv om det "bare" er 21 kilo vs 4 kilo. Derfor lar jeg heller aldri mine hunder leke med små hunder, uansett hvor rolige og snille mine er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke om det er uprovosert. Ja, jeg har sett hunder sloss. Men en hund som er frisk oppi huet sitt dreper ikke en annen hund, uansett mener jeg! Det må jo være et eller annet som er galt når den ikke har slike "sperrer" oppi huet?

Det er en ørliten størrelsesforskjell på en papillon og en rottis, så det kan jo være at det var et uhell fra rottisens side? Hvis det er et uhell, så har vel det neppe noe med bikkjas mentale tilstand å gjøre - og da bør vel kanskje ikke vi sitte her og dømme ut i fra et følelsesladet intervju av hun som mista hunden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at denne rottisen har slåss før, og at den kan å tilpasse bittet sitt til andre hunder på sin egen størrelse. Når den nå slåss med en forsvinnende liten papillon, er det ikke sikkert at den "skjønte" at den måtte være mer forsiktig i bittet enn når den slåss med større hunder. Hvis den brukte samme styrke på bittet mot papillonen som den kanskje har gjort mot en schäfer tidligere, ville schäferen ha kjent litt, mens papillonen kunne blitt drept av det samme.

Men JA, det er en forferdelig situasjon - for begge parter vil jeg tro. Og nei, det er overhodet ingen sammenheng mellom hundeaggresivitet og aggresjon mot folk. Rottisen kan være verdens beste familiedegge hjemme som lar små barn klatre på seg, men hunder trenger den ikke takle like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nei, jeg vet ikke om det er uprovosert. Ja, jeg har sett hunder sloss. Men en hund som er frisk oppi huet sitt dreper ikke en annen hund, uansett mener jeg! Det må jo være et eller annet som er galt når den ikke har slike "sperrer" oppi huet?

Det er aldri hyggelig lesning når man hører om at en hund har drept en annen, men dette handler antagelig ikke om feilkobling (jeg vet jo ikke sikkert) - at en papillon dør i møte med en rottweiler som tydeligvis ikke syntes noe om andre hunder er ganske enkelt ett resultat av at rottisen er 15 ganger så stor. En uheldig konsekvens for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke hunden min drept noe som hva jeg veit, men hun har sin "greie" med katter. Og selv om det ender med at hu knerter en katt eller to, så kommer jeg fortsatt til å stole på henne rundt barn. Hun er utrolig rolig og grei med unger, og jeg skjønner ikke hvorfor hun skulle tru at en katt var en unge da. Så dum er hu ikke. Og ja, jeg har fått den "hva om det var en unge" en del ganger på henne også. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en hundeaggressiv hund (nei, han rakk aldri å drepe noen), og han er vel noe av det snilleste jeg har hatt i hus rundt ungene.. Så ja, jeg hadde stolt på en hund rundt barn selv om han knerta en annen hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en hundeaggressiv hund (nei, han rakk aldri å drepe noen), og han er vel noe av det snilleste jeg har hatt i hus rundt ungene.. Så ja, jeg hadde stolt på en hund rundt barn selv om han knerta en annen hund..

Så du ville ha fortsatt å hatt hunden selvom den hadde drept en annen hund? Hva om det skjedde en ulykke en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulykker skjer titt og ofte, både med hunder og folk. En så stor hund som en rottweiler trenger jo bare å være uheldig med en labb for å ta livet av noe så lite! Hadde min hund på 40 kg tatt livet av en småttis ville jeg blitt rasende på meg selv for at jeg lot det skje, men jeg hadde ikke tatt livet av hunden min altså... Jeg hadde heller ikke vært redd for at han skulle forveksle en hund med en unge, SÅ dum er det få hunder som er. Jeg skjønner at du snakker småttisenes sak Papillon, men som sagt... Ulykker kan skje, både små og store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ville ha fortsatt å hatt hunden selvom den hadde drept en annen hund? Hva om det skjedde en ulykke en gang til?

Hvorfor er det automatisk slik at den vil ta ett barn neste gang?

Jeg har hatt en hund som skadet en annen hund stygt! Hadde dette vært en liten hund alla den som dessverre mistet livet nå, så hadde den vært død... Var aldri tvil i min sjel, han ville aldri gjort ungene noenting! Han diltet etter dem og var aldri stygg eller slem med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...