Gå til innhold
Hundesonen.no

Hente valp med fly


Kitano

Recommended Posts

Jeg har gjort flere søk på det samme spørsmålet jeg stiller og forsåvidt funnet flere gode tips, men jeg velger å starte en egen tråd for å kunne delta aktivt i diskusjonen selv.

I skrivende stund sitter jeg i telefonkø hos SAS for å ordne det slik at jeg får tatt med valp på fly. Den skal hentes i Sandefjord og flys til Trondheim, en tur som tar omtrent 70 minutter. Deretter blir det 35 minutter på buss inn til sentrum. Valpen fraktes i en godkjent bag som jeg får låne av oppdretter.

Så er spørsmålet hva jeg trenger å ha i bakhånd på reisen. Hva kan skje? Jeg tar med papir, en liten biteleke med smak, og vann. Holder det? Jeg vurderer også å la valpen gå den siste biten fra holdeplassen og hjem. Det er en distanse som normalt sett tar fem minutter.

Foruten tips, setter jeg pris på generelle erfaringer om det å hente valp med fly (og bil).

Jeg er helt fersk, så all info er nyttig info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp!

Valper er veldig forskjellig - noen gråter sårt på reisen hjem, mens andre sover seg gjennom hele ferden. Vær forberedt på begge deler, så går det nok bra.

En trøst for valpen kan være å få med et teppe med kjent lukt fra oppdretter - og sørg selvfølgelig for at oppdretter har latt valpen prøve baggen noen ganger før dere drar hjem, slik at det ikke blir altfor mye nytt med en gang.

Jeg ville hatt med bæsjeposer - både for hundebæsj, og for å kunne kvitte seg med papir hvis valpen kaster opp og du tørker opp uten å være i nærheten av søppelkasse. Veldig greit å oppbevare ting som lukter i disse posene en stund.

Vann - da har du vel også med en liten vannskål? Bare dobbeltsjekker :) Husk at du ikke får ta med vann gjennom sikkerhetskontrollen.

Noen godbiter i bakhånd kan også være en idé.

Om dere skal gå hjem eller ei tar du på sparket - sover den i veska eller er den energisk og tisseklar?

Lykke til, det går som regel bra - det er sikkert mange mennesker som vil kose med valpen, og mest sannsynlig blir den så sliten av all oppmerksomhet og nye inntrykk at den sovner rimelig kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy med amiga 2 strekninger og hun sov som en sten hver gang flyet tok av. I bergen flyplass tok jeg å fikk et pappkrus av damen som solgte mat og gikk på handicap toalettet. Der tisset hun på sluket og fikk vann og litt mat i pappkruset, hadde jeg tenkte lengre før skulle jeg tatt med en liten skål istedenfor ;-)

Oppi bag'en så hadde jeg tissepapir, sånn papir som trekker inn tisset og er tørr og gjør at det lukter ikke. Det trengte jeg ikke i det hele tatt, og pakka er bare åpnet og brukt 1 bit av :)

Sånn ellers får du vel med en leke eller noe sånt av oppdretter? fant ut at det var ikke så goood plass i de små carry-on burene at det holdt med den jeg fikk fra oppdretter og fleecepleddet jeg hadde i bånn. På flyet får du ikke ha hunden opp av buret eller i setet. Skal stå på gulvet hele tiden, men ene strekningen syntes alle rundt meg og vertinnene at den var så søt så vi fikk ha henne mellom oss i buret sitt med hode stikkende opp.

Så, ha med noe papir/avis i bånn, om du ikke får teppe fra oppdretter selger ikea bbillige hundefleece pledd som fylte bånnen fint og lagde det mykt og godt. ta med en liten skål. Ellers trenger du egentlig ikke så mye, du får jo mat etc fra oppdretteren.

Lykke til,jeg var helstressa og døde nærmest på meg før jeg skulle fly men alt gikk knirkefritt og valper er jo så søte at ALLE må jo hilse og prate ;-)

sikkerhetskontrollen så må du være forberedt på å ta valpen ut av buret og gi den til en av vekterne, så går de med de igjenom og du sender buret etc.

det går bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har lest gjennom hele den tråden og der lå det mye bra info. Jeg har sittet i kø frem til nå og fikk beskjed om at søknaden blir behandlet innen 24 timer.

Jeg har forsøkt å regne meg frem til total reisetid den dagen og det vil være noe omtrent slik:

20 min biltur fra oppdretter til flyplass

70 min flytur

40 min busstur

Det vil nødvendigvis også bli en del venting i mellom etappene. Er dette i overkant mye tid på reisefot for en valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hentet den yngste her foreløp det ca sånn:

-15 min kjøretur fra oppdretter til flyplass

- 20 til innsjekk av valp osv

-10 min tissepause ute før jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen

- ca 40 min venting inne i avgangshallen, fikk hilse på mange

- 30 min flytur Gøteborg/Oslo

- 15 min gjennom toll, tissepause ute, gjennom ny sikekrhetssjekk

- 15 min ventetid i avgangshall

- 50 min flytur Oslo/Trondheim

- 50 min biltur hjem

Dette var ikkeno problem i det hele tatt. Bare pass på at den får tisse, og drikke når det er passende pauser til det.

Ang sikkerhetskontrollen så tok jeg henne selv gjennom den mens bagen ble gjennomlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...