Gå til innhold
Hundesonen.no

Hest på utegang


Inustaff

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg hest etter en god del års opphold...

Og da når jeg kutta hest ut hadde jeg egentlig aldri komt opp på noe stadiet av kunnskap som er verdt å snakke om

.Men heldigvis kjenner jeg mange som er flink med hest,og jeg mener selv jeg har sunn fornuft og grunnkunnskaper nok til å ha en hest...

Det er likevel ikke til å komme fra at enkelte ting lurer jeg på og google er ikke alltid tilfredstillende og noen ganger svarer folk litt svada,noe som jeg ikke syns er nok... :)

Men altså...

Nå siden detkom valper uventet har jeg hatt et hekkan med hvordan sjonglere,siden hesten er en lang reise unna når man har valper hjemme,og det ble umulig og kombinere pga reisetid...Jeg kan ikke være så mye vekke fra valpene.. :D De må ha sitt!

For å kunne kombinere dette her valpegreiene med hestelivet slik at valpene får den sosialiseringen og alt som de skal samtidig som den nye hesten ikke blir oversett så flytter jeg han inn her på øya om 2 uker.

Det er ikke noe spesielt med hest her,det er vel 5,men der fikk jeg ikke stå :) Men uansett...

Fikk endelig plass etter mye strev og mas,men det blir på utegang.

Jeg har fått tildelt mye han kan gå på,men har bestillt gjerder til ham som vil utgjøre ca 5-6 mål foreløpig,så utvider jeg heller etterhvert.

Det var dyrt nok med det som allerede er bestillt av påler og alt.

Men ja,jeg lurer på flere ting i forbindelse med utegangen hans...Jeg har lest mye om det,og folk som mener stakkars får aldri overbevist meg om at det er synd på ham,så jeg lurer bare på hvordan gjøre det riktigst mulig for ham.

Er da 5-6 mål,der 2 mål er tett skog med åpninger,der bakken er brun og stort sett tørr og fin pga tredekket...Så er det 2 mål eller litt mer med gress,og ca 1-2 mål med gress som er litt mer "utmarksgress"

Altså veldig variert...Kan hende det området er større også en 5-6 mål,men jeg er ikke flink på å måle.

Er dette stort nok med mat? Jeg klarer ikke se for meg hvor mye gress en hest spiser iløp av en sommer,og han skal jo få selskap av en liten ponnisak med tiden ,men AKKURAT nå blir han alene i begynnelsen siden jeg prøver bare å få ordnet ting little by little,så i overgangen blir han alene..

Men hva er "malen" på hvor mye en hest ca spiser? og en til..en shettis?

Det er vel neppe enkelt å få tak i ekstra høy på sommeren så de kan fores både med høy,mens de får i seg litt gress...

Jeg vet ikke,det er kanskje 3 mål gress...men det at jeg kan utvide blir kun arealet,ikke areale med MAT...kun mer skog og "utmark" med dårlig mat...så utvidelsen vil ikke hjelpe..

Jeg må eventuelt bytte plass om det ikke er nok!

Jeg synes plassen ser super ut,godt variert osv...men sommeren bør jo by på mat,og jeg synes føst det virka stort og greit men så følte jeg det krympa og tenkte at hjeeelp spiser han opp det fra mai til juni??

Sikkert ikke lett for dere og vite hvor mye han spiser heller,men tenkte bare på om der er en slags "mal" rett og slett...

Utenom det så er jeg ikke noe fan av dekkenbruk i det vide og brede,men det fulgte med en skokk med dekken så han er jo vandt til det...Nå har han stått uten dekken i kaldstall(sånn åpen sak) siden april,og jeg har ikke sett at han sliter med det.

Men det jeg lurer på er...på dritsure dager med mye nedbør,kan man da bruke et tynnere regndekken uten og kødde med "termostaten"

altså feks et regndekken med tynt fyll i?

Det er jo masse ly der,og han skal selvsagt også ha et sånt hus i tillegg til alle trærne som der er naturlig ly i..men jeg har lest litt om dekkebruk og føler at hvis man bruker litt så må man alltid??

Er jo mye ulike meninger også,men jeg vil bare vite andres meninger.

Og dette med fri tilgang til for..hvis man da får sånne her store baller i plastikk som man åpner opp,og de står tørt...hva slags grader tåler de(tåler de vinteren?),og hvordan vet jeg om den ballen ikke er bra og spise på?

Jeg mener...skal den pakkes helt ut eller pakker man opp etterhvert?

Hva om hesten til neste oppsyn har kommet til et punkt i ballen som var ekkelt som man ikke har sett fordi det ligger lagvis?

Jeg vurderer sånne firkantballer å oppbevare tørrt i eget rom,og ha en krybbe og kaste oppi maaaaasse så den aldri går tom for å ha bedre kontroll...men så vet jeg jo ikke om det er så lett å få tak i sånne firkanter her,og hvis jeg da ender på en svær ball...

Hvor lang tid kan den holde seg? Hvor fort bør hesten spise den opp? Hva er vanlig?

Jeg aner jo ikke disse tingene,for hester jeg har vært borti får en dæsj med 3-4 kg høy da og da,og det kommer fresh fra tørre låven,så dette med kontroll på mat på utegang er helt nytt...og jeg er litt grønn på sånt...

Ser jo folk her oppe som har islendinger ute hele året,de kaster ut en hvit balle og dyrene spiser på det,og det ligger klæsj og bløtt midt i det åpne,men er dette så bra? Høy er vel ømfintlig og blir dårlig?

Noen som kan gi meg en liten lekse om høy og sånt?

Jeg skal ha det inne i leskuret hans da,men er det ikke sånn at man åpner ikke heeele hvitballen ,men kun litt av gangen ettersom det spises?

Hjeelp!Jeg må ha litt info om dette..akkurat nå er det jo snart vinter så det er greit og vite,siden han nå bytter plass noe som jo forandrer ALT iforhold til hva jeg må ha greie på! :)

Hesten er forresten stor vbtraver på vel 176...litt kraftig type..en stor hest altså---greit og vite mht hvor mye beite den må ha...

Håper på noen gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utegang er finfint! Og barfot! Ask me! :)

Plassen han får å gå på er glimrende, så stort, a gitt! Og det at han får gå litt i skogen er også veldig bra, de knasker granbar, klør rompa si på trærne, får stå i ly og koser seg ihjæl, vent å se! Hester bør absolutt ikke stå alene, noen er muligens einstøinger og takler det godt, men de aller aller fleste bør/må ha selskap.

De koser seg når de får gå ut og inn som de vil, er som regel ute uansett drittvær om de får velge.

Ikke lag så mye "styr og vesen" ang nøyaktige foringstider eller med nøyaktige mengder med høy dersom det er høy du skal fore med. Hiv inn høy så de har noe å drive med, og de trenger mye høy når de går ute. Lurer på om jeg kanskje brukte sånn omtrent 10-12 kilo eller no (kanskje mer) pr dag til en døl og en shettis.... (Ting forsvinner litt etter litt ut av hodet mitt for å gjøre plass til mer)

5-6 mål å gresse på en sommer for 1-2 hester er ikke mye, men det finner du også ut etterhvert. Det holder nok neppe uansett om du deler av beitet eller ikke.

Dekken er ikke livsnødvendig, selv ikke på varmblods. Erfaring fra bl.a. naboer som drev travkjøring aktivt og nabo som hadde varmblods ridehest og hadde utegang. (Min personlige mening: dekken er motesak! Min personlige mening!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..du hadde svart allerede!

Ja han skal ikke gå alene over tid,men som sagt så ble det litt forandringer nå der han går fra stall med 13 hester til alene utegang bare i overgangen for jeg måtte tenke på valpene og hesten,men han skal få en ponni..men tror ikke han dør av å være alene et par mndr eller så...

Skal ikke ha foringstider siden jeg skal ha fri tilgang for hesten(e)men dette med høyballen og varighet osv lurer jeg på..for vil ikke mye av den råtne og bli dårlig før den blir spist??Eller hvor lenge holder dem seg når de er åpnet?

Er litt mer det jeg lurer på..Ja jeg føler hundedekken og hestedekken er sånn motesak...Jeg er så slem jeg bruker knapt dekken på Chinesen min,men så har han hår også da,selv om han er "naken" sånn egentlig,heter det på stamtavla :-P

Men tenker regndekken kan være ok kanskje av og til,men får se det an...Vi har jo litt av et drittvær her nede! Så tenkte mest på at han skulle være TØRR men det har de vel vett på selv...

Det er 5-6 mål med variert,ikke med mat..derfor jeg tenkte det nok kanskje er lite...men jeg satser på til sommeren at jeg da får sneket han inn på en større plass...hvilket areale han er på på vinteren mht vekst av mat spiller jo ingen rolle da han skal ha høy og kraftfor...

Trodde egentlig ikke 2 -3 mål gress hold fra mai-juni til september ca...men...aner jo som sagt ikke siden jeg har kun hatt hest på stall...og der er det liksom det foret dem får det er levert i boksen 4 ganger daglig... så er umulig å se for seg hva det utgjør av "gressing på et visst areale" :-P

Men takk for svar...

Ja han er barfot også forresten...men det var han ikke før..jeg har prøvd det nå siden mai,og han har vært litt sår,men ikke på asfalt,eller vanlig grus,kun på singelssteiner som plutselig kommer oppå asfalten,det liker han ikke..

Så synes det virka bra til nå..Men får se det an videre..er jo ikke alle som er vandt til sko hele livet som orker uten...det må man se an mener jeg,men jeg er villig til å prøve sålenge han ikke lider under det...

Mulig jeg banner i kirka,men for meg er det like dumt ha sko på hest som det er å ha sko på hund...

Hundens poter er langt mer ømfintlige om man skal se sånn på det...hesten har høver ...

Om det var en skikk fra 19 pilåbue å ha sko på hund og man fant ut man skulle ta dem av så tror jeg hunden også hadde synes det var ekkelt og smertefullt da...

samme som oss mennesker som ofte går barfætt som små og løper overalt,men om jeg tar av meg skoene nå og går ut i singelen så ser det ut som jeg trør på glødende kull,OG har drete i buksa...

Men mennesker er mennesker,vi finner på mye rart med dyrene...Men jeg så en intressant video om nedslaget på hestens fot uten sko og med sko,STOR FORSKJELL... ser jo hester fungerer bra både med og uten sko,men det er ikke til å komme fras at de er født UTEN!

Men folk gjør som de vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres greit ut ift området de får og at de får høy i tillegg.

Rundballer blir sure, så da lønner det seg å kjøpe høyesilage, det er ikke så vått, og blir ikke surt like raskt. Vi hadde rundballe(silo) ut til hestene på vinteren, men de var 5-6 hester som gikk ute sammen fra tidlig morgen til sent kveld. Jeg tror to hester vil bruke for lang tid til at rundballen holder seg god.

Hvis du ikke ønsker å bruke dekken på han, bør du se an utover sensommeren høsten om han setter nok pels, og om han fryser. Det er ikke alle hester som får god nok pels til å fungere helt uten dekken hele året. Det været som er kaldest er når det er vått, ikke nødvendigvis når det er ti minus og tørt. Jeg ville brukt et ufóret regndekken på han på våte dager. Det holder han tørr, men varmer ikke. Da ser du om han setter god vinterpels utover høsten, og gjør han ikke det bør du kle på han. Det med dekken er en stor diskusjon, men jeg mener at man har en hest som skal brukes hele vinteren, bør man unngå den tykkeste vinterpelsen for at de skal fungere. Samtidig er det hester som kan få helseproblemer av å fryse. Nyrene ligger ganske utsatt til ved kaldt og vått vær. Hvis man har en hest som setter ti cm vinterpels er det urettferdig å kreve at den skal fungere aktivt hele vinteren igjennom. Ville vi dratt på joggetur med varmedress? Her må man se an hestens helse, pels og bruk.

Lykke til, håper det ordner seg til det beste både for deg, hesten og valpene :)

Edit for en liten kommentar til det siste innlegget ditt... Hester ble født uten sko og dekken, men ble hestene født til å bli brukt som vi bruker de? Neppe... Det ble ikke hundene heller... Jeg hadde barfot hest selv jeg, men brukte boots på henne når hun var øm, og hun hadde aldri hatt sko på. Jeg er ikke imot barfothest eller nakenhest eller annet naturlig hestehold, men vi må huske at dyrene var i utgangspunktet ikke skapt for å please oss mennesker. Når vi krever av de at de skal gjøre som vi ber om, skylder vi de å være oppmerksomme og gjøre vårt ytterste til at de skal ha det godt. Det er fanatismen rundt naturlig hestehold som er skummel, ikke naturlig hestehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..men hva er det vi mennesker gjør med hesten som krever sko da mener du?

Løping på mykt underlag i haller/på stevner?

Rolig gange på asfalt`?

Løping på delvis hard,delvis mykt grus underlag ala travbane`?

Løping på gress/utmark?

Det som er sakenmed bruken er at vi sitter på ryggen,her kommer vell riktig trening etc inn,men det har da ikke noe med skoene og gjøre??...Vel er jeg grønn men ikke så grønn :) ...hesten kan uansett gå på alle nevnte underlag selv om noen sitter på ryggen...Det er jeg helt overbevist om...

Så argumentet skjønner jeg ikke?

At vi bruker dem til å sitte på`?

Men det har vi da salen for..hvilken unnskyldning har skoene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder er det mye stein eller grov grus, det er det ikke alle som tåler :) Jeg har selv hoppa mi barfot (ja, selv om jeg er hovslager)... Hun fungerer helt knall her hjemme i Østfold, men hadde henne stående hos meg på Toten et år, med annen type underlag, mer stein, da gikk det ikke mer enn 4 uker før ho var sårbeint...

Gjørme og vått uteområde gjør også høvene mykere og fører til at de slites mer.

I følge Dan Gurrera bør man ha sand i padocken :)

Fordelen for din er vel at den har gått mye uten sko?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må kommentere dette med sko: barfot er SUPERT- så lenge det fungerer. Barfot som prinsipp er jeg ikke enig i, det er endel hester som ikke KAN brukes aktivt og gå barfot, men som dessverre har eiere som så gjerne vil at hesten skal gå barfot at de lukker øynene og fortsetter åkke som. Hester har blitt skodd nesten så lenge vi har brukt de- and for a reason. Men for de hestene som fungerer barfot er det jo ikke noe bedre ....

Og når det gjelder dekkenbruk- la hesten sette naturlig pels, men for min del er det litt sånn som barfothold av hest: man skal ikke droppe dekken bare fordi man VIL droppe dekken (og omvendt!). Jeg trenger ikke å bruke dekken på mine ponnier hele tiden, de setter teddybjørnpels, men de må derfor ha dekken i mange timer når de er svette etter å ha blitt brukt, for ellers tørker de ikke. Hadde jeg hatt en varmblods på vindfulle vestlandet hadde jeg vært nøøøye med å sjekke temp, for det værste for en hest er kombinasjonen av vått og vind, og det er det jo litt av der borte ...

For øvrig håper jeg du ser litt an hvordan hesten din trives alene, det er absolutt ikke alle som trives i det hele tatt og da er 2-3 mnd for lenge alene. Mange fungerer greit alene den tiden også- men du får følge med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest enig med Marit og Aya her.

Du kan ikke bestemme deg nå for at 'hesten min trenger ikke dekken', særlig ikke hvis det er hans første vinter ute!

Og åpen rundball i plastikk på et (gjerne gjørmete) jorde, er det verste jeg ser :)

Du aner ikke noe om kvaliteten, det kan være både døde dyr i ballen og mugg - og hester kan dø av det. Foret skal ut av plasten, sjekkes og plasseres i passende forautomater e.l over bakken mener nå jeg.

Jeg ville ikke satset på at det var nok gress, men kjøpt inn høy på forhånd til å ha i bakhånd.

Kan skive mer senere, rekker ikke mer nå.

Men et lite p.s til Aya; enig i at hester som ikke fungerer barfot og er sårbeinte ikke skal drive og brukes og late som alt er bra. Men da er det også en grunn til at høvene ikke fungerer. Så hvis man bare slår på sko og tror at alt er greit, lurer man også seg selv...

Man bør med sko eller ikke, prøve å finne ut hva som er galt - og rehabilitere det.

Edit: Noen kan kanskje ikke gå uten sko pga slitasje, det blir noe annet. Men det er ikke alltid det er det som er saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

En åpnet rundballe må spises i løpet av 3-4 dager om det er mildt og vått i været - det er som ferskvare å regne og det blir veldig fort veldig dårlig. I tillegg er det ganske ofte døde dyr og sånn i rundballer (har selv sett døde rådyrkalver, fugler, mus og faktisk også en katt) og da er det krise om heste har spist av ballen - da kan de faktisk dø.

Jeg ville sateset på høyensilage i firkantballer - dette er tørrere, har lenger holdbarhet etter åpning og er lettere å handtere. Det er ikke noe problem å gi mye på en gang, men maten bør sjekkes. Det gjelder også for vanlig høy - muggent høy skal kastes.

Sånn forøvrig så synes jeg ikke noe om hester som går på utegang. Det er en motegreie og for mange er det en lettvint løsning for folk som ikke har råd til å stalle opp hesten sin andre steder. At man har islendinger på utegang er en ting - de har 15 cm lang pels liksom - men når jeg ser varmblodige hester stå med rompa mot været å hue i bakken og helt tydelig er ukomfortable - ja da blir jeg bare trist. For helt ærlig, jeg synes de aller fleste hester som jeg har sett som står på 100% utegang ser skikkelig deprimert ut. De ser rett og slett ut som om de har gitt opp. Mens islendinger og en del av de hardføre ponnirasene tutler rundt og gjør ting når de er på utegang så har mindre egnede raser for slikt sett stakkarslig ut.

Jeg er stor fan av mye frisk luft, og jeg synes at hester skal stå ute mest mulig - men da skal de enten ha tilstrekkelig ly og være påkledd i forhold til vær og førefold og hestetype.

Red selv på en stall med tre hester. De ble sluppet ut klokken seks hver morgen i vinterhalvåret og tatt inn i ellevetiden på kvelden hver dag uansett vær og føreforhold, fra mai til langt utpå høsten stod de ute hele døgnet. Disse hestene fikk klær på om været tilsa at det var nødvendig, i tillegg hadde de hver sin utgangsboks med tre og trekvart tette vegger hvor de kunne stå tørt å spise og ellers være i le for været om de ønsket det. Utegangsstallene ble møkket ut daglig, for selv på fine dager hvor de også hadde tilgang til gress og større arealer enn padockene så viste disse tre at de satte ekstremt stor pris på å ha ett sted å gå inn.

Og de var i tillegg svært lykkelige for å få komme inn på kvelden i vinterhalvåret og når været var ekstremt dårlig.

Men - det var min mening. Reglene er heldigvis klare - hester på utegang skal ha en tørr og trekkfri plass å sove og de skal kunne stå tørt å spise. Jeg tror vel også at reglene sier noe om at man må ha tilgang på stall selv om man har utegangshester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at man aldri kan bestemme seg for at hesten SKAL være barfot eller skal gå uten dekken. Jeg er for så naturlig hestehold som mulig, men ikke for enhver pris. Du kan ikke sammenlikne bruken på hestene mennesker eier, og hva en villhest utsettes for. Villhestene regulerer seg selv, de har i generasjoner gått uten sko og uten menneskelig innvirkning. En hest som blir eid av et menneske, og brukt omtrent daglig trenger en annen oppfølging. Jeg synes det er direkte urettferdig mot hesten å tro at den skal fungere barfot og uten dekken, fordi det er sånn den er født. Noen hester ømmer seg på det mykeste underlag, andre hester fungerer barfot på alle underlag. Det jeg prøver å si, er ikke at du skal fraskrive hverken barfot eller nakenhest, men du må ikke være bastant på noen av delene. Jeg har sett hester som har hatt mye smerter og lidelse fordi eieren SKAL ha de naken og uten sko. Koste hva det koste vil. Og det blir feil og fryktelig urettferdig ovenfor hesten. Det er ikke bare det faktum at vi sitter på hesten som er annerledes fra det hestene fra naturens side er skapt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns området du beskriver høres veldig fint ut! Akkurat mengden mat er det vanskelig å si på forhånd syns jeg, så et lager med høy er alltid lurt. Jeg endte med å gå gresseturer med hesten min siden det begynte å bli vel tomt for mat hos henne før jeg fikk høy.

Ellers så er jeg enig med Marie og flere - om hesten kan gå barfot må sees i forbindelse med hovkvalitet, og en barfot hest trenger minst like mye stell og ettersyn som en skodd hest. Dekken er det også opp til hesten om den kan gå uten eller trenger. En hest som står og hutrer og fryser er ikke noe koselig syn.

Og er vel som Belgerpia sier, krav til at man skal ha en plass å sette hesten inn dersom den må ha boksvile pga skade eller sykdom. Samt skikkelig ly for være og vind, med tørt underlag så den kan legge seg, og tørr og ren plass hvor den kan spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er jeg enig med Marie og flere - om hesten kan gå barfot må sees i forbindelse med hovkvalitet, og en barfot hest trenger minst like mye stell og ettersyn som en skodd hest. Dekken er det også opp til hesten om den kan gå uten eller trenger. En hest som står og hutrer og fryser er ikke noe koselig syn.

Hovkvaliteten blir ikke bedre ved å gå med sko.

Det er mange som "forsøker barfot en kort periode," men gir opp fordi de har liten tålmodighet og lite tro på at dette funker. I tillegg så tar de kanskje ikke bryet å bruke barfottrimmere som kan faget.

Klipp fra en annen "skribent:" Det sies at dersom hesten har vært skodd så må den få tid til å bygge opp hoven sin igjen til å tåle belastning, trykk og friksjon og at dette kan ta fra 3 mnd til opptil 2 år. Og barfottrimming må foretas hyppigere enn skoing. Skal en ha barfothest, må en ønske det for hestens del og en må gå inn for det 100%. Sette seg inn i hva det innebærer, følge høvene skikkelig opp og sørge for maksimalt med bevegelse, gi hesten tid og viser hensyn.

Har en barfothest må en vise hensyn ovenfor hesten. En må forstå at det tar tid å bygge opp kallus og herde opp hoven og høvene trenger mye tilsyn. Har hesten skjevheter, sur stråle, WLD o.l. må profesjonell trimmer se til dette ofte til lidelsen reverseres og bedres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan ta tid for hesten å bygge opp en sunn hov etter mange år med sko, mange hester får aldri en sunn hov som kan fungere barfot. Hvis hesten lider i to år, for at den etter to år med ømme høver skal fungere som barfot synes jeg du har gått for langt. Da bør hesten gå med boots hele døgnet (siden den skal gå på utegang). Hester som går i gjørmete paddocker eller utegangsområder vil etterhvert få trøbbel med høvene. Det kreves ved utegang at området er drenert, gruset opp og tørt. I tillegg skal hesten ha plass til å gå i ly, hvor den har god plass til å ligge. Hesten skal ha tilgang på vann døgnet rundt, inkl på vinteren når vannet fryser...

Mulig jeg går over streken når jeg sier dette, men for meg virker det litt som om du prøver å overtale deg selv til at dette er det beste for en hest, bare fordi du ikke har mulighet til å gi han noe annet nå... Det er ikke sikkert din hest fungerer på utegang i det hele tatt? Den skal stå alene i 2-3 mnd (som er veldig lenge), hva gjør du hvis hesten mistrives?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovkvaliteten blir ikke bedre ved å gå med sko.

Det er mange som "forsøker barfot en kort periode," men gir opp fordi de har liten tålmodighet og lite tro på at dette funker. I tillegg så tar de kanskje ikke bryet å bruke barfottrimmere som kan faget.

Klipp fra en annen "skribent:" Det sies at dersom hesten har vært skodd så må den få tid til å bygge opp hoven sin igjen til å tåle belastning, trykk og friksjon og at dette kan ta fra 3 mnd til opptil 2 år. Og barfottrimming må foretas hyppigere enn skoing. Skal en ha barfothest, må en ønske det for hestens del og en må gå inn for det 100%. Sette seg inn i hva det innebærer, følge høvene skikkelig opp og sørge for maksimalt med bevegelse, gi hesten tid og viser hensyn.

Har en barfothest må en vise hensyn ovenfor hesten. En må forstå at det tar tid å bygge opp kallus og herde opp hoven og høvene trenger mye tilsyn. Har hesten skjevheter, sur stråle, WLD o.l. må profesjonell trimmer se til dette ofte til lidelsen reverseres og bedres.

Nei, hovkvaliteten blir ikke bedre, men enkelte hester har rett og slett for dårlige høver til at de klarer å gå barfot - for noen av dem så kan man i det minste fjerne smerte for hesten ved sko. Eventuelt boots om det kun er problemer ved bruk. Min har veldig gode høver, og kunne ikke ramle meg inn å sette sko på henne. Hun fungerer strålende uten, så da får hun gå uten. Men jeg er ikke fanatisk nok til å si at alle hester SKAL gå barfot fordi det er best. Får man det ikke til å fungere barfot, men man får det til å fungere med sko, så sko ivei. Men, som Marie også sa, man fjerner ikke problemene selv om hesten blir symptomfri med sko på, så det må jo fortsatt jobbes med å få høvene bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mage svar :-D

Mye ulike meninger ute og går og det er jo vanlig...

Men altså jeg spør ikke her inne om han kan gå barfot,det er noe jeg og trimmeren ser an,og jeg har tiltro til henne,som er både hovslager og barfottrimmer og har evne til å se hva som er verdt å gjøre,eller fortsette med.

Til nå har det funket helt fint,og det er bare å se an utviklingen.

Det er synd at folk går utifra at folk som har barfot hest har den barfot bare fordi man har bestemt det.Da er man litt vel forutinntatt?

At jeg sier at hester er født uten sko er da bare fakta...

Jeg mener sko er tull,men er da fullt klar over at har man først hatt på sko og vent hesten /hoven til det så er det ikke sikkert hverken hest eller hov klarer tilpasse seg noe annet etterpå.Det skal man ta hensyn til og da er skoene en nødvendighet samme hvor tull det var og begynne med sko fra begynnelsen av.

Det er det jeg mener at det er i utgangspunktet feil og i det hele tatt TA PÅ sko.Ikke feil å bruke hodet og beholde moten fordi den faktisk er blitt en vane som blir smertefull å slutte med.

Det er mitt syn.Man må ta ting som de er og godta det som ikke går.

Jeg bryr meg lite om dette med skoing begynte for 100 eller 1000 år siden,det burdte være unødvendig fra starten av...fordi det er ikke mange områdene en hest som har vokst opp uten sko ikke klarer å gå...Jeg har vært borti mye barfothester før som hadde sterke fine og velformede høver som ikke reagerte på noe...men de er fulgt opp og har fått den vanen.

Så forskjellen på å omforme skohest til barfot og det og ha barfot fra fødsel til død er to vidt forskjellige ting...det kan ikke sammenlignes,for det er jo ikke en inngrodd vane.

At en varmblods ikke kan stå ute er bare TULL,det er hesten man må se an,man kan ikke tenke rase.

Hvis du tar en tur på google så ser du flere som har varmblodshester på utegang,noe som hestene så absolutt ikke har vondt av.

Det er også dem som har prøvd det med ulike hester men syntes ikke hesten trivdes.Hester er forskjellige,samme er eierne..

Det er mer oppegående hestefolk enn man tror der ute som driver aktivt med hest som velger utegang

.Det finner man også ut ved en tur på google.

At det finnes enkelte mennesker som tror at utegang betyr at hesten står i regn og vind og ikke har noe sted å gå inn får da være opp til de..Jeg tror de aller fleste som bryr seg om dyrene sine ser de an som individer og åpner for løsninger som de tror kan fungere.

Man kan ikke bare bestemme seg for at utegang ikke er bra og ikke fungerer,like lite som man kan bare bestemme seg for at det skal,koste hva det koste vil.Det går begge veier det der å være fanatisk.

Det å ha hest på utegang er for normale oppegående folk å ha hest på løsdrift,der den har en type "kaldstall" som den kan gå inn og utav.Påbudt er tak med 3 vegger..eg slags forvokst busskur. Om man vil smelle på en dør og et gulv,så vips har man en kaldstall/boks.

Stallen jeg kom fra var halve stallen kaldstall og halve vanlige bokser inni låven.Ser ikke problemet...Det med kaldstall er det samme som utegang,bare at man da har åpen boks som hesten velger sted selv..Jeg synes det er helt okei at en hest kan velge selv når den vil gå ute eller inne..sålenge den er frisk .

Når det gjelder dekken har jeg lest en god del artikler om dekkenbruk etc,og jeg velger å tro på det som hørres fonuftig ut ,samtidig som jeg bruker min egen fornuft.Det fulgte med en haug med dekken og jeg vil bruke dem om jeg synes det virker som at det er behov for dem.

Min hest ser nesten ut som en forvokst islandshest på vinteren og jeg har mine tvil om at det blir noe problem.

Han ble" mobba " i stallen pga alle hestene der har alltid hatt dekken på seg og har aldri utviklet den pelsen.Pluss at stavanger ikke har sååå veldig hard vinter(bortsett fra den som var)og da når en hest kommer fra Oslo omegn så vil jeg tro den har litt mer pels pga det er et litt annet klima.

Jeg spør altså heller ikke om det er greit med utegang,jeg har bestemt meg for å ha hesten på utegang ,og ombestemmer meg selvfølgelig bare da hvis det ikke virker som han synes der er noe spesielt.

At det har sin fordeler og stå på stall der tjenestene roterer og alt er iorden er det ingen tvil om,men jeg hadde tenkt på utegang lenge før jeg fant stallplass og nå som jeg har enklere for å ha hesten hjem mht valper og den kombinasjonen så ble det slik når det endelig kom i boks.

Det blir faktisk mer arbeid for meg nå enn det var før,og man kan da ikke bare la en hest stå der,uten tilsyn,den må da ha tilsyn daglig uansett fordi det kan oppstå skader / sykdom,og det merker man ikke lett om man bare lar hesten gå der i sin egen verden.

Så mer lettvindt vil jeg ikke si det er...eneste er nå at det er nærmere,og det går ikke mye i reising,noe som gjør at jeg kan gi begge deler 100%! :)

Og jeg som skulle se tv og sa jeg ikke orket pc,så gikk jeg inn her før jeg skulle se tv...og så tvanga lle meg til å skrive :-P

TV..nååå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg sier at hester er født uten sko er da bare fakta...

Jeg mener sko er tull,men er da fullt klar over at har man først hatt på sko og vent hesten /hoven til det så er det ikke sikkert hverken hest eller hov klarer tilpasse seg noe annet etterpå.Det skal man ta hensyn til og da er skoene en nødvendighet samme hvor tull det var og begynne med sko fra begynnelsen av.

Det er det jeg mener at det er i utgangspunktet feil og i det hele tatt TA PÅ sko.Ikke feil å bruke hodet og beholde moten fordi den faktisk er blitt en vane som blir smertefull å slutte med.

Det er mitt syn.Man må ta ting som de er og godta det som ikke går.

Hva med unghester som aldri har hatt sko, men som ikke fungerer barfot (uten boots) når de er i bruk?

Når det gjelder dekken har jeg lest en god del artikler om dekkenbruk etc,og jeg velger å tro på det som hørres fonuftig ut ,samtidig som jeg bruker min egen fornuft.Det fulgte med en haug med dekken og jeg vil bruke dem om jeg synes det virker som at det er behov for dem.

Min hest ser nesten ut som en forvokst islandshest på vinteren og jeg har mine tvil om at det blir noe problem.

Han ble" mobba " i stallen pga alle hestene der har alltid hatt dekken på seg og har aldri utviklet den pelsen.Pluss at stavanger ikke har sååå veldig hard vinter(bortsett fra den som var)og da når en hest kommer fra Oslo omegn så vil jeg tro den har litt mer pels pga det er et litt annet klima.

Bare vær så snill å huske på at det er mye mindre påkjenning for en hest med de tørre, kalde vintrene på østlandet, enn våte og vindfulle i rogaland. Om den er vant til å stå ute i minus tredve og setter teddypels spiller ingen rolle, det er ikke kulde eller snø som er hardt for hesten. Regn og vind, og det aller verste- en kombinasjon- er mye verre. Selvsagt skal du ikke putte på hesten dekken bare for å gjøre det, men jeg håper du sjekker temp både morgen og kveld, og er supernøye med dette. Hesten skal ikke måtte fryse fordi du har prinsippsaker! Ellers er jeg enig med deg i at unødig dekkenbruk er en uting!

Belgerpia: Må bare kommentere ditt innlegg også, og si at det er særdeles stor forskjell på utegang og utegang ... Jeg er ikke for disse treveggers husene som eneste ly selv, må jeg innrømme, men er utegangen godt planlagt og gjennomført tror jeg ikke det finnes noe bedre for hestene. Vi skal faktisk legge om til utegang her, eller delvis utegang iallefall, og jeg gleder meg til det - på hestenes vegne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig det der :lol:

Det er veldig få her inne som ville satt en Saluki på "utegang" i hundehus med halm. Sammenlignet med en av de polare rasene.

Også enkelte hunderaser begynner produsere "mer" pels ettersom været forandrer seg, men kvaliteten vil jo aldri bli tilfredstillende.

Personlig har jeg opplevd det samme med kaldblodt vs. varmblodt på kaldstall. To hester kom samtidig og begge ble vant til å være uten dekken fra sen vår. Varmblodsen satte aldri ordentlig pels og endre med dekken i desember. Dette var på vestlandet.

(og som vestlending så må jeg si at jeg har vært mye mer frossen på vestlandet om vinteren enn på østlandet. Først og fremst pga vind og vann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fullblods på utegang. Han setter tykk pels (den som vil er velkommen for å se) men jeg bruker dekken når det trengs.

Etter galopphest karrieren har han 'aldri' vært frisk på stall; stiv kropp, snublete, luftveisproblemer, kodeleddsbetennelser osv osv og utallige veterinærbehandlinger.

Prøvde utegang som en siste 'desperat' løsning på å la han fortsette å leve rett og slett, enda det var få som hadde noe tro på det. Flyttet han riktignok til en kvalitetsutegang og han går nå ute for 4 - 5 året på rad og har aldri holdt seg så frisk før.

Veterinæren som behandlet han mest da jeg hadde han på stall er ganske 'konservativ' og negativ til utegang. Men selv hun er enig i at han hadde forandret seg totalt til det mye mye bedre, en gang hun var innom for å sette vaksine. Noe annet har jeg ikke lenger hatt behov for veterinær til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg opplevd det samme med kaldblodt vs. varmblodt på kaldstall. To hester kom samtidig og begge ble vant til å være uten dekken fra sen vår. Varmblodsen satte aldri ordentlig pels og endre med dekken i desember. Dette var på vestlandet.

(og som vestlending så må jeg si at jeg har vært mye mer frossen på vestlandet om vinteren enn på østlandet. Først og fremst pga vind og vann)

Jeg tror ikke utegang på vestlandet kan sammenlignes med utegang på østlandet. Er nok kaldere i grader her, men ingenting slår sur vind og regn når det kommer til å kjøle ned. Er også vestlending, og jeg tar heller 20 kalde på indre østlandet enn vind og regn på vestlandet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med unghester som aldri har hatt sko, men som ikke fungerer barfot (uten boots) når de er i bruk?

Vil nå ikke si at jeg er fan av unge hester med sko, men det finnes veldig mange åringer rundt i Norge som er skodd, fordi de ikke fungerer uten sko. Ofte skoes traveren av vanesak og for å få en hest som lett finner travet. Ofte som 2-3åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesten min skal ikke stå på et sted som er helt flatt og åpent-,det er veldig variert terreng med både flatt og åpent,skog som er tett,med lysninger...etc,og jeg kan gjerde inne så mye jeg vil etterhvert.

Det er skog som er tett og fin på mange område,noe som holder været ute ganske godt.

.Var selv der oppe i PISSEVÆR (kom en skur) og det var ikke mye til drypp og galskap man fikk føle på kroppen nei,barnålene/jorden på bakken ble vel egentlig ikke engang bløtt.Når jeg tenker meg om hadde vi to vemmelige dager med regn i timesvis,der himmelen åpnet seg..Kunne knapt se tegn til drypp i skogen.Han kan dda for all del gå der når det regner,de vet jo det hestene..og leskur/hus skal han og ha ja...

Så jeg ser ikke helt problemet med at dette er vestlandet.Det er faktisk bare og ha et område som har nok ly i seg selv,i tillegg til LESKUR.

Ellers har jeg vanskelig for å forstå at det finnes så alt for mange av hester som ikke klarer seg uten sko,de få som gjør det burdte skos,eller ha på boots.Men jeg mener at sko burdte være noe man ikke hadde for VANE og ta på,men som man heller brukte ved behov.At det i all hovedsak var vanlig og ha hestene barfot altså...men smak og behag,man gjør som man vil,iforhold til hva som fungerer for hest og eier.

Jeg har forresten boots,men ble ikke å bruke dem mer enn 2 ganger bare for å prøve dem..han gikk like fint uten så hvorfor ta på på for at hesten skal se ut som den skal til mars? :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...