Gå til innhold
Hundesonen.no

Vixens debut på jaktprøve

Betty

Recommended Posts

Jeg var litt i tvil om vi skulle melde på noe jaktprøve i år i det hele tatt, Vixen er veldig ung, og det har vært litt vel lite jakttrening på henne. Men, kløen etter å stille hund ble for stor, og så fristet det jo litt å eventuelt kunne stille i bruksklassen på utstilling - noe som dog fordret premie. Meldte bare på til en av dagene (dobbeltprøve) for å ikke kreve for mye av henne etter både alder og treningsutvikling, så håpet om premiering var ikke så stort. Men, etter en sånn prøve så får man veldig mye svar på hva som må trenes på videre, og hva fokuset bør ligge på frem til neste år når 1.premien skal jaktes. Og jaggu fikk vi ikke svar på det allerede mellom 1.markering og 2.markering. :lol: ('hoste litt om fotgående mot vann*).

Og som leserne av akkurat nå tråden sikkert så litt tidligere i dag, så gikk vi til premie! Det ble en finfin 3.premie, som jeg er kjempestolt over. Vixen har trent vannmarkering 1 gang, og lærte seg først å svømme og å gå ut i vann i sommer, hun har fått skudd + dummy et par ganger tidligere, men da har det vært 6 mm. På prøver er det 9mm, og det er litt forskjell på dem, og i det hele tatt. Jeg har aldri gått jaktprøve før med hund, og er rimelig "lost" i det jeg passerer ringbånd (i alskens konkurranser :icon_redface: ). På prøven var det 4 markeringer, 2 på land, 2 på vann, en god del fotgående mellom punktene og et felt med 5 dummier (2 av dem på litt over kg-et). Vixen var stille igjennom hele prøven, satt som et fjell under både skudd og kast, og gjorde et fiiiiint søk. Plagdes litt med de store dummiene, men de kom inn. Landmarkeringene gikk temmelig dårlig, og her rykket vi ned i premiegrad. Legg til dårlig fotgående så var det to premiegrader som falt. Lille frøken pliktoppfyllende satt og nistirret på meg etter skuddet hun, og fikk dermed ikke med seg annet enn lyden av en dummy som landet. Men hun fikk inn begge da, bare ikke så effektivt som ønskelig. Litt surt siden jeg vet hun er en god markør, men heller at hun har for god kontakt, enn at hun knaller. Kontakten på vannmarkeringene var derimot ikke tilstede, så der markerte hun utmerket. *ler*

Kritikken:

Søk: Finner alle dummier. Søker godt i hele området.

Fart og utholdenhet: Meget bra

Nese: Anvendes vel

Dirigerbarhet: Går i riktig retning

Markeringsevne: Slurver litt, men finner alle markeringer

Skuddreaksjon: Fast

Almenn oppførsel: Meget trivelig

Apporteringslyst: Stor

Apportgrep: Myk munn

Svømmesett og arb.vilje i vann: Utmerket

Samarbeidsvilje: Varierer - *host*

Sammenfattende: En trivelig ungtispe som viser bevis på gode egenskaper. Brister i fot, slurver med landmarkeringene, men gjør et prisverdig arbeid.

vixfradirigering1.jpg

(har ikke bilder fra dagen i dag, så bruker et arkivbilde. Det brukes jo ikke vilt i BK.)

Bruksklasse på nordisk vinner, here we come! :D

Søsteren til Decoy (helsøster, men yngre) fikk 1.premie i dag, og ble beste hund i begynnerklassen av 20 startende! Det var jaggu meg ikke en så aller verst debut for hennes del. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk! :icon_redface:

Soppen: Det er ikke så avansert som det høres ut. Markering e at det kommer et skudd og deretter kastes en dummy som hunden skal se hvor lander, og deretter apportere den. Og fotgående er jo bare at hunden skal gå fri ved fot. :lol: (eller i Vixens tilfelle, mye fri og lite fot :lol: ). Kjempefornøyd med lille frøkna mi i alle fall. Fotgående skal vi alltids få rettet opp på, og hun er egentlig en god markør - jeg har bare belønnet litt vel mye for å sitte rolig på skudd, og hun ser dermed automatisk på meg etter skudd (bortsett fra ved vann, da er kontakten temmelig vekk. Rart det der, at de skal syns vannarbeidet er så utrolig mye mer morsomt enn landarbeid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuusen takk! :lol: Resultatet for året som jeg er mest fornøyd med kan man si. :icon_redface:

Og, i dag igjen ble Decoys søster Penta klassevinner, med 1.premie. Var eneste i sin klasse med 1.premie og. Flinke lille "venninna mi" (eierens kallenavn på meg til Penta, hun blir bestandig overlykkelig over å se meg. Det kan ha noe med at jeg alltid har enten fiskekake o.l eller ball til henne. Godt man kan kjøpe seg venner. :lol: ).

Må gratulere her også, og gleder oss stort til å se dere i bruksklassen på Lillestrøm. Da ble det ikke Hamar går jeg ut ifra?

Nei det blir dessverre ikke Hamar, tenker vi skal ta det med ro med alt frem til nordisk, og deretter til første mulighet til LP-konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...