Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til dagsturer på Østlandet?

SFX

Recommended Posts

Skrevet

Jeg vil gjerne ha forslag til fine dagsturer på Østlandet, når en har en søndag til overs, det er meldt pent vær, og en kan hive seg spontant i bilen og få strukket litt ekstra på beina.

Jeg skisserer maks et par timers reise fra Oslo, og en tur som varer fire-fem-seks timer pluss plauser.

Forslag til fine turer? Jeg vil gjerne litt opp i "fjellene".

Skrevet

Du har jo uendelige turområder liggende rett utenfor døra..

Østmarka, Lillomarka, Nordmarka, Bærumsmarka, Vestmarka..

Det er MANGE steder å gå der, også steder der du kan være alene.

Maridalen er et veldig bra utgangspunkt for å gå i Nordmarka, det samme er Tryvann og Sognsvann.

Skrevet

Hadelandsåsen/romeriksåsen er veldig fine turområder, du kan nærmest gå deg ihjel oppi der. Men kjekt å ha med kart, for det er mange veier og lett å gå seg bort.

Kart er ikke noe alternativ, men om du vet om en løype eller så som er ok å følge, tar jeg imot tips med glede!

Du har jo uendelige turområder liggende rett utenfor døra..

Østmarka, Lillomarka, Nordmarka, Bærumsmarka, Vestmarka..

Det er MANGE steder å gå der, også steder der du kan være alene.

Maridalen er et veldig bra utgangspunkt for å gå i Nordmarka, det samme er Tryvann og Sognsvann.

Vel, nå er jeg klar over at det er mark i Oslo - poenget her er at jeg har lyst til å komme meg litt bort til et nytt sted, og gjerne komme litt opp i høyden. Gjøre det til en dagsreise, pakke niste, lesse dyret med kløv og reise litt bort for å få et brudd med hverdagen. Ut av bygrensa, en "dagsferie".

Skrevet

Jeg vil gjerne ha forslag til fine dagsturer på Østlandet, når en har en søndag til overs, det er meldt pent vær, og en kan hive seg spontant i bilen og få strukket litt ekstra på beina.

Jeg skisserer maks et par timers reise fra Oslo, og en tur som varer fire-fem-seks timer pluss plauser.

Forslag til fine turer? Jeg vil gjerne litt opp i "fjellene".

Det tar cirka to timer å kjøre til Norefjell :aww:

Skrevet

Lillehammer traktene,flott oppi der. Passe langt ,men du kommer nok ikke unna sauer og kuer i fjellene der på lenge ennå.

Hvis det har noe å si...?

Skrevet

Jeg er desverre ikke så veldig kjent oppi der, går egentlig der jeg føler for å prøver å komme meg tilbake igjen etterhvert :aww: Greit å ha med seg sambo da, han har litt bedre rettningssans enn meg :aww:

Skrevet

Kart er ikke noe alternativ, men om du vet om en løype eller så som er ok å følge, tar jeg imot tips med glede!

Vil du ha de virkelig fine turene må du jo ha kart, da kan du trygt komme deg fra A- B :aww:

Selv gikk jeg gjennom Nordmarka for noen uker siden, veldig flott tur og enorme muligheter. Men blir jo mye skog og lite fjell på sentrale østland dessverre. Godtur.no eller ut.no burde kunne hjelpe deg litt også. Sørkedalen- kikut er en ganske god dagstur, men fin vandring og godt merket. Valg mellom sti og vei:)

Skrevet

Krokskogen er jo spennende.. nå har jeg ikke akkurat noen 5timers turer på hodet.. men å gå fra Sollihøgda f.eks. og innover mot Sørsetra er jo ganske flott, der er det en kafeteria også. De har vært hundevennlige alle gangene jeg har vært der, men har uansett en terrasse man kan spise på :aww:

Eneste er jo utvidet båndtvang frem til 1.oktober :S

Skrevet

Jeg tenkte også på Norefjell; ett par timer unna og fjell liksom. Siri har vel stabbet rundt der nå nylig, kanskje hun har noen tips om hvor parkere og gå og sånn?

Ellers er Lygnaseter, RV4 mot Gjøvik, et fin-fint sted. Der får man fjell-følelse og det er også bare ett par timer minus dit.

Og du...jeg ble innmari fristet jeg nå, kanskje du og jeg en gang, Emma. Vi har vel omtrent samme gangfart så det skulle vel bli bra :aww:

Skrevet

Jeg tenkte også på Norefjell; ett par timer unna og fjell liksom. Siri har vel stabbet rundt der nå nylig, kanskje hun har noen tips om hvor parkere og gå og sånn?

Ellers er Lygnaseter, RV4 mot Gjøvik, et fin-fint sted. Der får man fjell-følelse og det er også bare ett par timer minus dit.

Og du...jeg ble innmari fristet jeg nå, kanskje du og jeg en gang, Emma. Vi har vel omtrent samme gangfart så det skulle vel bli bra :aww:

Vi er flere med omtrent samme marsjfart som er brukbare til vandringer.... :aww:

Guest lijenta
Skrevet

DU har også Knutetoppen. Avkjøringen til den ligger i Saggrenda hvor bergverksmuseet ligger dette er i Kongsberg san retning NOtodden langsmed E134

Skrevet

Tusen takk for forslag, folkens! Norefjellbildene til Siri har jeg jo sett, så jo idyllisk og koselig og vakkert ut.

Sau og båndtvang er ikke nødvendigvis et problem - om vi tar med kløven er det greit å holde henne i bånd uansett.

Toril og Tøfflus, tur sammen hadde vært veldig koselig og burde være overkommelig å få til!

Skrevet

Du har også Vikerfjell området. Det er en liten samling med topper litt nord (tror jeg) for Hønefoss. Der er det en god del ruter, turistforeningen har også to selvbetjente hytter der hvis det skulle være aktuelt med en overnatting. Burde være passe reisevei.

Ikke akkurat høyfjellet, men får fjellfølelse av det allikevel (tror den høyeste toppen er ca. 1100 moh)

Skrevet

Åh, jeg ELSKER å gå i Nordmarka :)

Yndlingsturene må bli fra Sognsvann Ullevålseter/Kikut, eller Tryvann Kikut eller Sørkedalen-Kikut.

Men det er vel kanskje kortere enn 5 timer, og ikke så mye fjell.

Norefjell høres jo fint ut.

Noen som vet noe mer om turløyper ved Lygnasæter? Det er jo mindre enn en times tid herfra.

Jeg kunne også gjerne vært med på sonentur, men trooor det skal utsettes for min del til magen er blitt mindre igjen og jeg har barnepass til de to-beinte..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...