Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til dagsturer på Østlandet?


SFX

Recommended Posts

Jeg vil gjerne ha forslag til fine dagsturer på Østlandet, når en har en søndag til overs, det er meldt pent vær, og en kan hive seg spontant i bilen og få strukket litt ekstra på beina.

Jeg skisserer maks et par timers reise fra Oslo, og en tur som varer fire-fem-seks timer pluss plauser.

Forslag til fine turer? Jeg vil gjerne litt opp i "fjellene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo uendelige turområder liggende rett utenfor døra..

Østmarka, Lillomarka, Nordmarka, Bærumsmarka, Vestmarka..

Det er MANGE steder å gå der, også steder der du kan være alene.

Maridalen er et veldig bra utgangspunkt for å gå i Nordmarka, det samme er Tryvann og Sognsvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadelandsåsen/romeriksåsen er veldig fine turområder, du kan nærmest gå deg ihjel oppi der. Men kjekt å ha med kart, for det er mange veier og lett å gå seg bort.

Kart er ikke noe alternativ, men om du vet om en løype eller så som er ok å følge, tar jeg imot tips med glede!

Du har jo uendelige turområder liggende rett utenfor døra..

Østmarka, Lillomarka, Nordmarka, Bærumsmarka, Vestmarka..

Det er MANGE steder å gå der, også steder der du kan være alene.

Maridalen er et veldig bra utgangspunkt for å gå i Nordmarka, det samme er Tryvann og Sognsvann.

Vel, nå er jeg klar over at det er mark i Oslo - poenget her er at jeg har lyst til å komme meg litt bort til et nytt sted, og gjerne komme litt opp i høyden. Gjøre det til en dagsreise, pakke niste, lesse dyret med kløv og reise litt bort for å få et brudd med hverdagen. Ut av bygrensa, en "dagsferie".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha forslag til fine dagsturer på Østlandet, når en har en søndag til overs, det er meldt pent vær, og en kan hive seg spontant i bilen og få strukket litt ekstra på beina.

Jeg skisserer maks et par timers reise fra Oslo, og en tur som varer fire-fem-seks timer pluss plauser.

Forslag til fine turer? Jeg vil gjerne litt opp i "fjellene".

Det tar cirka to timer å kjøre til Norefjell :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kart er ikke noe alternativ, men om du vet om en løype eller så som er ok å følge, tar jeg imot tips med glede!

Vil du ha de virkelig fine turene må du jo ha kart, da kan du trygt komme deg fra A- B :aww:

Selv gikk jeg gjennom Nordmarka for noen uker siden, veldig flott tur og enorme muligheter. Men blir jo mye skog og lite fjell på sentrale østland dessverre. Godtur.no eller ut.no burde kunne hjelpe deg litt også. Sørkedalen- kikut er en ganske god dagstur, men fin vandring og godt merket. Valg mellom sti og vei:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokskogen er jo spennende.. nå har jeg ikke akkurat noen 5timers turer på hodet.. men å gå fra Sollihøgda f.eks. og innover mot Sørsetra er jo ganske flott, der er det en kafeteria også. De har vært hundevennlige alle gangene jeg har vært der, men har uansett en terrasse man kan spise på :aww:

Eneste er jo utvidet båndtvang frem til 1.oktober :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på Norefjell; ett par timer unna og fjell liksom. Siri har vel stabbet rundt der nå nylig, kanskje hun har noen tips om hvor parkere og gå og sånn?

Ellers er Lygnaseter, RV4 mot Gjøvik, et fin-fint sted. Der får man fjell-følelse og det er også bare ett par timer minus dit.

Og du...jeg ble innmari fristet jeg nå, kanskje du og jeg en gang, Emma. Vi har vel omtrent samme gangfart så det skulle vel bli bra :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på Norefjell; ett par timer unna og fjell liksom. Siri har vel stabbet rundt der nå nylig, kanskje hun har noen tips om hvor parkere og gå og sånn?

Ellers er Lygnaseter, RV4 mot Gjøvik, et fin-fint sted. Der får man fjell-følelse og det er også bare ett par timer minus dit.

Og du...jeg ble innmari fristet jeg nå, kanskje du og jeg en gang, Emma. Vi har vel omtrent samme gangfart så det skulle vel bli bra :aww:

Vi er flere med omtrent samme marsjfart som er brukbare til vandringer.... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forslag, folkens! Norefjellbildene til Siri har jeg jo sett, så jo idyllisk og koselig og vakkert ut.

Sau og båndtvang er ikke nødvendigvis et problem - om vi tar med kløven er det greit å holde henne i bånd uansett.

Toril og Tøfflus, tur sammen hadde vært veldig koselig og burde være overkommelig å få til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har også Vikerfjell området. Det er en liten samling med topper litt nord (tror jeg) for Hønefoss. Der er det en god del ruter, turistforeningen har også to selvbetjente hytter der hvis det skulle være aktuelt med en overnatting. Burde være passe reisevei.

Ikke akkurat høyfjellet, men får fjellfølelse av det allikevel (tror den høyeste toppen er ca. 1100 moh)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg ELSKER å gå i Nordmarka :)

Yndlingsturene må bli fra Sognsvann Ullevålseter/Kikut, eller Tryvann Kikut eller Sørkedalen-Kikut.

Men det er vel kanskje kortere enn 5 timer, og ikke så mye fjell.

Norefjell høres jo fint ut.

Noen som vet noe mer om turløyper ved Lygnasæter? Det er jo mindre enn en times tid herfra.

Jeg kunne også gjerne vært med på sonentur, men trooor det skal utsettes for min del til magen er blitt mindre igjen og jeg har barnepass til de to-beinte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...