Gå til innhold
Hundesonen.no

Canis, klikkertrening og jakthund!


Ane

Recommended Posts

På hvilken måte kan klikkertrening bli dulling? Jeg bare lurer..

Klikkertrening er ikke det, men mange som trener vha godbiter er mer rause med dem enn man bør. Jeg ser det på min egen trening at jeg kunne brukt godbitene en del mer effektivt i lengden, med variabel og begrenset belønning. I tillegg er det jo de som stikker til hundene godbiter i tide og utide, enten de (klikker)trener eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte kan klikkertrening bli dulling? Jeg bare lurer..

Klikkertrening blir dulling fordi klikkertrening som hverdagslydighet-prinsipp sier at du ikke skal "TA" i hunden. Alle former for "jeg skal aldri ta i hunden min" anser jeg som dilling. Såkalt "100% positiv dulling" :lol:

(Merk at jeg skiller på hverdagslydighet og konkurransetrening. Innen konkurransetrening eller annen menneskehobby (også jakt) ser jeg ikke noen grunn til å ta i hunden, ei heller ingen grunn til å ikke være dullete. Noe jeg har andre tanker om når det kommer til hverdagslydighet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte kan klikkertrening bli dulling? Jeg bare lurer..

Jeg har møtt folk som er alt for redde for å gjøre noe feil og å sette for høye krav til hunde, slik at de blir gående i måneder og år med feks kun kontakttrening og helt grunnleggende lydighet. Hunden får aldri noe krav så den gjør som den vil, og innimellom får den en godbit for å cirka gjør det fører ber om. Det kaller iallfall jeg dulling :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tradisjonelle trenere ser på oss klikkertrenere som "pølsetanter". Vi har jo selvfølgelig helt utsyrlige hunder fordi vi ignorerer uønsket adferd og øser rundt pølsebiter i hytt å dynevær. Det vi driver med er "fri oppdragelse" uten grenser eller faste rammer. :rolleyes2:

Slik har klikkertrening blitt fremstilt av mange trad. trenere. Jeg vil tro at denne missforståelsen er det samme som at noen positivister tror at alle trad. trenere denger bikkjene sine i bakken og bruker sterke aversiver.

Jeg kan til en viss grad skjønne begge parter. Det er utrolig mye ufin hundetrening rundt forbi. Det er også mye dårlig trening med klikker. Jeg kaller det trening med klikker fordi det faktisk ikke er klikkertrening. Men man bør sette seg litt mer INN i selve treningsmetoden før man begynner å synse og mene for mye.

Det er mange ustyrlige hunder rundt om i Norge rett og slett fordi metoder er missforstått. Men man kan ikke skylle på metoden for det! Det er ikke metodene sin feil at folk ikke kan bruke dem.

Men som TS egentlig snakket om:

Jeg er ikke særlig inne i fuglehund-miljøene men det er utrolig trist å høre hvordan det er der.

Mitt ønske er ikke at alle skal klikkertrene, men at folk skal gå mer og mer over til positive metoder er så visst et ønske.

Det er viktig å være litt åpen og sette seg litt inn i andre metoder, ikke bare basere sin "kunnskap" på fordommer. Jeg har nå satt meg ganske inn i hvordan mange moderne trad. trenere trener, og mange bruker PF i innlæring, men når adferd er lært, blir hunden straffet/ korrigert for å unnlate å gjøre adferden.

Jeg kan ikke si jeg trener utelukket positivt, selv om det er et mål. Jeg korrigerer som regel verbalt om jeg føler det nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...