Gå til innhold
Hundesonen.no

Leilighet m/hund


Ane

Recommended Posts

Jeg har funnet ut at siden jeg gjerne skulle bodd nærmere skolen og jeg skal ha valp til våren at jeg kanskje skal flytte ut snart. Jeg får ikke bo hjemme om jeg skal ha hund^. Jeg flytter da med kjæresten min, men han skal i militæret i januar.

Jeg har sendt mail på noen leiligheter, der jeg forteller litt om oss, og om det er lov med hund. Det vanskelige er jo at jeg får valpen når jeg er flytta ut, dvs. den er ikke stueren.

Jeg har fått et svar på en leilighet der de spør hvilken rase det er og hvor renslig den er. Jeg må jo da si at jeg skal kjøpe en valp, men da vil jo "alle" si nei. Hvem vil ha en valp i leiligheten som ikke er stueren? Det er forresten en labrador retriever jeg skal kjøpe.

Noen som har noen ideer eller tips til hva jeg kan gjøre? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar
Guest lijenta

Tror det er lurt at dem hører/ser deg. Du blir litt nærmere enn en e-post. Du bør da fortelle at du planlegger å kjøpe en labrador valp på vårparten og dine videre planer med hunden. Altså fortell uoppfordret om hvor aktiv du skal være med hunden og de positive tingene som er med en labbe uten å skryte. Fortell gjerne også hvordan du har plan med å gjøre valpen husrein og hvor lang tid du har til disp på at den kan være hjemme alene. Legg gjerne til at dere så klart erstatter for skader hvis valpen gjør noe sant. Da er det lurt å fotografere av leiligheten før dere flytter inn.

Tror jeg ville gjort noe sant. Her har det gått greit å leie med hund så alt vet jeg da ikke. Me det er gjerne en fordel at du har valgt labbe for folk flest regner da den som en omgjengelig hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt off topic: men når vi søker leilighet i Australia så trenger vi et godkjent dokument fra en hundetrener/veterinær som sier at hunden min er stueren og ikke gjør skade etc.. det er litt sykt det. du får knapt leiligheten uten det dokumentet

Men på topic, jeg ville gjort som lijente foreslo, jeg sendte først en mail og hørte om det var mulig,så kom jeg på besøk med valpen min og lot de se hvordan hun var og forklarte hva jeg gjorde for at hun ikke gjorde ditt og datt. personlig oppmøte er mye bedre enn epost og telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lurt at dem hører/ser deg. Du blir litt nærmere enn en e-post. Du bør da fortelle at du planlegger å kjøpe en labrador valp på vårparten og dine videre planer med hunden. Altså fortell uoppfordret om hvor aktiv du skal være med hunden og de positive tingene som er med en labbe uten å skryte. Fortell gjerne også hvordan du har plan med å gjøre valpen husrein og hvor lang tid du har til disp på at den kan være hjemme alene. Legg gjerne til at dere så klart erstatter for skader hvis valpen gjør noe sant. Da er det lurt å fotografere av leiligheten før dere flytter inn.

Tror jeg ville gjort noe sant. Her har det gått greit å leie med hund så alt vet jeg da ikke. Me det er gjerne en fordel at du har valgt labbe for folk flest regner da den som en omgjengelig hund

Svarte på mailen om at det var en valp osv. Fortalte også hva jeg skulle bruke den til.. Tviler på de sier ja, siden de egentlig ikke ville ha dyr der.. Takk for tips! :innocent:

litt off topic: men når vi søker leilighet i Australia så trenger vi et godkjent dokument fra en hundetrener/veterinær som sier at hunden min er stueren og ikke gjør skade etc.. det er litt sykt det. du får knapt leiligheten uten det dokumentet

Men på topic, jeg ville gjort som lijente foreslo, jeg sendte først en mail og hørte om det var mulig,så kom jeg på besøk med valpen min og lot de se hvordan hun var og forklarte hva jeg gjorde for at hun ikke gjorde ditt og datt. personlig oppmøte er mye bedre enn epost og telefon.

Jeg kan jo ikke vise de valpen, den kommer jo ikke før til våren.. men takk! Ja, det er nok mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt det samme problemet når jeg og samboer så etter leilighet. Da måtte jeg jo spørre om det var greit med husdyr og si at jeg hadde planer om å skaffe valp. Måtte jo ha lov til å ha husdyr uansett siden jeg har rotter. (Forbausende nok var det ikke store prob med en valp etter at de hørte jeg hadde rotter :) måtte gjenta et par ganger at de var kun forventet å leve i litt over et halvt år til :innocent: ) Det tok noen forsøk, men fant noen kjempe hygglige folk som sa spøkfult at så lenge vi holdt oss under 5 hunder og en håndfull katter så skulle det nå gå greit. :) Jeg fant det letter å ringe på leiligheter enn å sende mail. Mye lettere å høre folk ann etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt det samme problemet når jeg og samboer så etter leilighet. Da måtte jeg jo spørre om det var greit med husdyr og si at jeg hadde planer om å skaffe valp. Måtte jo ha lov til å ha husdyr uansett siden jeg har rotter. (Forbausende nok var det ikke store prob med en valp etter at de hørte jeg hadde rotter :) måtte gjenta et par ganger at de var kun forventet å leve i litt over et halvt år til :innocent: ) Det tok noen forsøk, men fant noen kjempe hygglige folk som sa spøkfult at så lenge vi holdt oss under 5 hunder og en håndfull katter så skulle det nå gå greit. :) Jeg fant det letter å ringe på leiligheter enn å sende mail. Mye lettere å høre folk ann etc.

samt at folk hører at du ikke er helt korni :)

mange som nektet å svare på epost fordi de ville ikke ha kjempegamle damer eller menn med masse dyr etc etc, det sa flere utleiere til meg når jeg pratet med de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv inn en annonse på Finn.no eller liknende sted. Mange av de som gjerne vil ha hund, leser igjennom annonsene i stede for å legge ut selv. Begge mine siste husverter har leita etter hundefolk på Finn.no.

Jeg hadde valp som student, og fikk leie uten problemer. Så det finnes de som synes at alt med hundene er greit, og regner sikkert med at man vasker og gjør rent etter de som ikke er helt husreine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg fikk etter en del telefonsamtaler leie en hybel selv om jeg sa jeg skulle få valp etter sommern. Utleier mente at det ikke hadde noe å si ettersom det var flisgulv i hyblen :innocent: Jeg var bare helt ærlig på at jeg ikke kunne garantere at den ikke ville begynne å bjeffe e.l., men at jeg hadde hatt hund før som jeg hadde klart å oppdra til å bli en stille, grei hund. La også vekt på at jeg skulle trene og konkurrere i lydighet med hunden og trene søk etter mennesker og sånt. Omtrent det de trener redningshundene til (å snakke om bruks til folk som ikke vet hva det er er bortkasta). Nå du skal bruke hunden til noe spesielt blir folk ofte er positive, da høres det ut som du vet hva du snakker om. Det er ikke noe problem å finne et sted å bo med valp om du bare leter litt. Spesielt om du ikke trenger å bo midt i sentrum. Også er det jo det vanlige tipset om å sette inn en annonse selv. Både i lokalavisa og på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt det samme problemet når jeg og samboer så etter leilighet. Da måtte jeg jo spørre om det var greit med husdyr og si at jeg hadde planer om å skaffe valp. Måtte jo ha lov til å ha husdyr uansett siden jeg har rotter. (Forbausende nok var det ikke store prob med en valp etter at de hørte jeg hadde rotter :) måtte gjenta et par ganger at de var kun forventet å leve i litt over et halvt år til :innocent: ) Det tok noen forsøk, men fant noen kjempe hygglige folk som sa spøkfult at så lenge vi holdt oss under 5 hunder og en håndfull katter så skulle det nå gå greit. :) Jeg fant det letter å ringe på leiligheter enn å sende mail. Mye lettere å høre folk ann etc.

Takk! Så bra å høre at det finnes noen som syns det er greit, og attpåtil spøker sånn! Morsomt :)

samt at folk hører at du ikke er helt korni :P

mange som nektet å svare på epost fordi de ville ikke ha kjempegamle damer eller menn med masse dyr etc etc, det sa flere utleiere til meg når jeg pratet med de :P

Jeg skriver hvor gammle vi er! :) Men ja, ser den.. En gammel dame med 15 hunder liksom :P

Hiv inn en annonse på Finn.no eller liknende sted. Mange av de som gjerne vil ha hund, leser igjennom annonsene i stede for å legge ut selv. Begge mine siste husverter har leita etter hundefolk på Finn.no.

Jeg hadde valp som student, og fikk leie uten problemer. Så det finnes de som synes at alt med hundene er greit, og regner sikkert med at man vasker og gjør rent etter de som ikke er helt husreine.

Jeg skulle legge ut annonse isted, men det kostet 500,- , så jeg tenkte jeg skulle se litt mer rundt først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk etter en del telefonsamtaler leie en hybel selv om jeg sa jeg skulle få valp etter sommern. Utleier mente at det ikke hadde noe å si ettersom det var flisgulv i hyblen :innocent: Jeg var bare helt ærlig på at jeg ikke kunne garantere at den ikke ville begynne å bjeffe e.l., men at jeg hadde hatt hund før som jeg hadde klart å oppdra til å bli en stille, grei hund. La også vekt på at jeg skulle trene og konkurrere i lydighet med hunden og trene søk etter mennesker og sånt. Omtrent det de trener redningshundene til (å snakke om bruks til folk som ikke vet hva det er er bortkasta). Nå du skal bruke hunden til noe spesielt blir folk ofte er positive, da høres det ut som du vet hva du snakker om. Det er ikke noe problem å finne et sted å bo med valp om du bare leter litt. Spesielt om du ikke trenger å bo midt i sentrum. Også er det jo det vanlige tipset om å sette inn en annonse selv. Både i lokalavisa og på nettet.

Skal se til å få laget meg en annonse :)

Er det i Bergen du leter? Om det er Oslo, står det en hel leilighet her og er alene i hele verden... Den er nokså ensom veit jeg

Det er i Bergen! Åh, den skulle vært i Bergen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ville ikke sagt noe som helst jeg.

Vent til du får se kontraktsforslaget, der står det jo om de tillater hund eller ei.

Og uansett kan du nok med god samvittighet skaffe deg hund, loven er ganske snill mot deg som hundeeier og leietaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satt inn annonse i BT, der vi skrev at vi hadde hund, og ble kontaktet av flere. Han var valp, og ikke stueren (men vi har vært heldige, han har ikke gjort noe inne etter vi flyttet, så han er så godt som stueren nå---men hjemme hos mor, hvor vi hadde han de første fire ukene etter vi hentet han, der kan han fortsatt finne på å gå inne), men dette sa vi ingenting om. Når vi snakket om hunden sa vi bare at det var en ung hund, hvilken rase, osv. Fordelen med å sette inn annonse er at utleier tar kontakt med deg, i stedet for at du må kontakte dem. Forholdet blir altså noe omvendt enn når du må ut og "selge" deg på leiemarkedet, i konkurranse med et drøss av andre mennesker som helt sikkert ikke har hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ville ikke sagt noe som helst jeg.

Vent til du får se kontraktsforslaget, der står det jo om de tillater hund eller ei.

Og uansett kan du nok med god samvittighet skaffe deg hund, loven er ganske snill mot deg som hundeeier og leietaker.

Du tror at ikke å nevne noe så vesentlig er en god måte å få et åpent og ryddig forhold til utleier? Eller tror du at huseieren aldri vil finne ut at du har bikkje?

Jeg tror det beste er å være ærlig om hunden, helt fra starten av. Ikke bare fordi utleier bør få vite hvem/hva h*n leier ut til, men også fordi det viser at du ønsker å være ærlig og ryddig overfor huseieren.

Men ting som er like viktige å nevne som å framstille hunden så positiv som mulig (uten å bli falsk og skrytete), er å kunne gi referanser (hvis du har tidligere leieforhold) og forsikre utleier om at du har sikre muligheter til å få betalt husleia. Spar opp penger til depositum så du kan nevne at det allerede er klart, skal du gå på skole får du vel studielån (= forutsigbarhet), har du deltidsjobb skader det ikke å nevne det, heller. De fleste huseiere er mest interessert i å få pengene sine på konto, og deretter er slike ting som røyking, fester og husdyr litt lenger ned på prioriteringslista. Forsikre huseier om at du selvfølgelig skal vaske ekstra grundig etter deg fordi du har hatt med hund, tilby deg eventuelt å male veggene før du flytter ut (et strøk maling fjerner lukt og åpner for at allergikere kan bo der senere, om huseier er bekymret for slikt). Påpek gjerne at du er røykfri, rolig og ikke et festmenneske, hvis du føler at en slik beskrivelse passer for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt grinete om en person sa i fra at den brått hadde hund under kontraktskriving. Da har man kanskje avvist andre som også trengte en plass å bo og man sitter brått igjen med en leilighet som står tom.

For leietager må det jo også være en ulempe. Man får silt ut leiligheter ved å si at man har hund og utleier kan si i fra at det går ikke. Så da sløser man ikke med sin egen tid heller.

Nei sier som Ingvild, det er bedre å være ærlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på bølgen her. Mye bedre å være ærlig om det og få et godt forhold til utleier. Pluss at man slipper å kaste bort mye tid på leiligheter hvor det viser seg at man ikke får ha hund. :innocent:

Det absolutt seneste jeg ville fortalt det er på visning, men hvorfor vente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i Bergen du leter? Om det er Oslo, står det en hel leilighet her og er alene i hele verden... Den er nokså ensom veit jeg

Litt OT, men jeg vet du bor på Vindern, og Vindern dyreklinikk søkte etter dyrepleier eller erfaren assistent her forleden (jeg søkte til tross for at jeg ikke er noen kjempeerfaren assistent :)) Så du kan jo evnt stikke innom de å nevne leiligheten din. Mulig det er en dyrepleier der ute som trenger et hundevennelig hjem på Vindern :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg vet du bor på Vindern, og Vindern dyreklinikk søkte etter dyrepleier eller erfaren assistent her forleden (jeg søkte til tross for at jeg ikke er noen kjempeerfaren assistent :)) Så du kan jo evnt stikke innom de å nevne leiligheten din. Mulig det er en dyrepleier der ute som trenger et hundevennelig hjem på Vindern :)

Ah takk! Det skal jeg legge meg på minne og ringe opp på mandag :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ville ikke sagt noe som helst jeg.

Vent til du får se kontraktsforslaget, der står det jo om de tillater hund eller ei.

Og uansett kan du nok med god samvittighet skaffe deg hund, loven er ganske snill mot deg som hundeeier og leietaker.

Har tenkt å være ærlig, så sier at jeg skal ha valp!

Setter du inn i BT er det noe billigere, og annonsen kommer ut på finn.no i tillegg.

Takk for tips!

Du tror at ikke å nevne noe så vesentlig er en god måte å få et åpent og ryddig forhold til utleier? Eller tror du at huseieren aldri vil finne ut at du har bikkje?

Jeg tror det beste er å være ærlig om hunden, helt fra starten av. Ikke bare fordi utleier bør få vite hvem/hva h*n leier ut til, men også fordi det viser at du ønsker å være ærlig og ryddig overfor huseieren.

Men ting som er like viktige å nevne som å framstille hunden så positiv som mulig (uten å bli falsk og skrytete), er å kunne gi referanser (hvis du har tidligere leieforhold) og forsikre utleier om at du har sikre muligheter til å få betalt husleia. Spar opp penger til depositum så du kan nevne at det allerede er klart, skal du gå på skole får du vel studielån (= forutsigbarhet), har du deltidsjobb skader det ikke å nevne det, heller. De fleste huseiere er mest interessert i å få pengene sine på konto, og deretter er slike ting som røyking, fester og husdyr litt lenger ned på prioriteringslista. Forsikre huseier om at du selvfølgelig skal vaske ekstra grundig etter deg fordi du har hatt med hund, tilby deg eventuelt å male veggene før du flytter ut (et strøk maling fjerner lukt og åpner for at allergikere kan bo der senere, om huseier er bekymret for slikt). Påpek gjerne at du er røykfri, rolig og ikke et festmenneske, hvis du føler at en slik beskrivelse passer for deg...

Enig i at en bør være ærlig! Takk for andre tips :innocent:

Det er trist å se at dere lar dere herse med hele gjengen.

Vi forteller det jo bare som det er :)

Anyway, skal se på leiligheten imorgen! (De som ikke ville ha hund egentlig, men så lurte på om den var renslig osv). Jeg skrev om hva jeg skulle bruke valpen til osv. Linket også til siden min. Svaret var at de hadde lagt merke til hvor mye jeg brant for hunder, og når det var på det nivået var de mer positiv på å leie ut til noen med hund! De kjente også en bekjent av meg som kunne gå god for meg!

Så bra :) *Glede* Visning imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke hatt noe problem med å finne et sted vi kan leie med hund. Jeg foretrekker å ringe framfor mail, for leiligheter kan fort bli utleid, en må være litt på hugget - og da får en ført en hyggelig samtale med en gang og gitt et godt inntrykk - og kan stille noen spørsmål for å sile litt selv også - jeg bor ikke hvor og hvordan som helst bare fordi jeg har hund.

Ellers ville jeg ikke bare tenkt på tisseflekker inne - klør på parkett gir vel så store skader og slitasje. Så ikke forestill deg eller huseier at ting blir problemfritt fordi hunden er stueren.

Lykke til på visningen i morgen - mange bekymrer seg, men de fleste finner et greit sted å bo hvor de kan ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hva synes du er gjennomtenkt da? Har mye erfaring med hund. Jeg har to voksne hunder fra før av.
    • Hvis det er gjennomtenkt og du kan argumentere godt for det, så kan det jo være greit. Men du skulle vært ganske erfaren med hund og hatt bruk og konkrete planer å vise til hvis jeg skulle vurdert det som oppdretter.
    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...