Gå til innhold
Hundesonen.no

Foring av aktive hunder

MonicaT

Recommended Posts

I lys av diskusjonen i en av VH trådene og innlegg i siste nr. av Hundesport + at det nærmer seg jakta ønsker å drøfte tema.

Tidligere år har jeg brukt tørrfor og byttet fra normal til aktiv/performance 1-2 mnd før jakta og brukt dette gjennom jaktsesongen.

Under selve jakta har hundene fått frokost med masse vann ( væske er viktig ), vann blandet med frysetørket vomi løpet av dagen ( etter slipp så har de fått vomvann ). I lunsjen har de fått en lunsjboks fra Spesifik eller Eukanuba. Vomvann gjennom dagen. Ny lunsjboks når vi kommer ned fra fjellet/tilbake til hytta ( dette fordi jeg leste en artikken fra dyrlegen min om at hunder som fikk karbohydrater rett etter endt aktivtet ikke ville bli stive/støle og komme seg raskere). Middag med masse vann litt senere på kvelden.

Dette har fungert supert.

I desember startet jeg å fore 100% med Vom og Hundemat. I vinter sesongen så økte jeg bare mengden med mat, på tur hadde jeg VH blandet med vann. I lunsjen fikk de en rasjon med VH. Samme når vi kom hjem og middag. ( altså bare VH ). Fungerte bra dette også.

Egentlig ikke tenkt på at VH ikke inneholder karbohydrater, så kanskje man burde gi noe annet i lunsjen og etter aktiviteten. Frokost og middag er greit.

Noen tanker om dette med å fore hunder under harde aktiviteter ? Hva trenger/trenger ikke hunden.

Snakker her om kortere perioder som helg, en uke etc

Spennende tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser linkene mine fra umb i den andre tråden så hadde hundene bedre opptak av mer fett, karbo gav mer kvikkhet i hunden (kortvarig forhøying av blodsukker), men ikke forskjell på ytelse. Om hundene dine er kvikke og raske, og ikke går ned i vekt ville jeg fortsatt med ren V&H jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...