Gå til innhold
Hundesonen.no

Foring av aktive hunder

MonicaT

Recommended Posts

I lys av diskusjonen i en av VH trådene og innlegg i siste nr. av Hundesport + at det nærmer seg jakta ønsker å drøfte tema.

Tidligere år har jeg brukt tørrfor og byttet fra normal til aktiv/performance 1-2 mnd før jakta og brukt dette gjennom jaktsesongen.

Under selve jakta har hundene fått frokost med masse vann ( væske er viktig ), vann blandet med frysetørket vomi løpet av dagen ( etter slipp så har de fått vomvann ). I lunsjen har de fått en lunsjboks fra Spesifik eller Eukanuba. Vomvann gjennom dagen. Ny lunsjboks når vi kommer ned fra fjellet/tilbake til hytta ( dette fordi jeg leste en artikken fra dyrlegen min om at hunder som fikk karbohydrater rett etter endt aktivtet ikke ville bli stive/støle og komme seg raskere). Middag med masse vann litt senere på kvelden.

Dette har fungert supert.

I desember startet jeg å fore 100% med Vom og Hundemat. I vinter sesongen så økte jeg bare mengden med mat, på tur hadde jeg VH blandet med vann. I lunsjen fikk de en rasjon med VH. Samme når vi kom hjem og middag. ( altså bare VH ). Fungerte bra dette også.

Egentlig ikke tenkt på at VH ikke inneholder karbohydrater, så kanskje man burde gi noe annet i lunsjen og etter aktiviteten. Frokost og middag er greit.

Noen tanker om dette med å fore hunder under harde aktiviteter ? Hva trenger/trenger ikke hunden.

Snakker her om kortere perioder som helg, en uke etc

Spennende tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser linkene mine fra umb i den andre tråden så hadde hundene bedre opptak av mer fett, karbo gav mer kvikkhet i hunden (kortvarig forhøying av blodsukker), men ikke forskjell på ytelse. Om hundene dine er kvikke og raske, og ikke går ned i vekt ville jeg fortsatt med ren V&H jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...