Gå til innhold
Hundesonen.no

Boris har fått ett merkelig sår/vorte

Synnikken

Recommended Posts

For ca 10 dager siden oppdaget jeg en liten kul på Boris sin venstre bakfot. Den var da knøttliten og uansett hvor mye jeg knep og trykket på den brydde ikke gutten seg om det i det heletatt. Lot det gå sin gang og glemte i grunn hele klumpen da Boris ikke bryr seg om den i det heletatt.

Så igår oppdaget jeg den igjen, nå var den stor, hårløs og "sprekkeferdig". Men er ingenting å sprekke på om dere skjønner.

Hva kan dette være? Tenker selvsagt å dra til vetrinær men Boris bryr seg ikke. Klumpen har lett for å blø men er ikke varm/betent el likn.

Hjelp?

Borris002.jpg

Borris003.jpg

Borris001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør nesten garantere at det samme type svulst som Blade hadde på akkurat samme sted. Ikke uvanlig på unge hunder. Den forsvinner av seg selv, må evt ha antibiotika om det er betennelse i den. Tror jeg skrev litt om det i bloggen i fjor høst.

Sikkert ikke noe å bekymre seg for :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis hadde en slik, like stor som en femmer på innsia av kneet da hun var 7-8 mndr. Var aldri snakk om å fjerne den, til tross for størrelse og tynn hud. Hadde jeg vært deg, ville jeg heller bandasjert den når dere skal ut for å forhindre at den skrapes opp, og sett det an. Huden fortykkes fort, og vips er den vekk av seg selv. Så slipper Boris en unødvendig operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis hadde en slik, like stor som en femmer på innsia av kneet da hun var 7-8 mndr. Var aldri snakk om å fjerne den, til tross for størrelse og tynn hud. Hadde jeg vært deg, ville jeg heller bandasjert den når dere skal ut for å forhindre at den skrapes opp, og sett det an. Huden fortykkes fort, og vips er den vekk av seg selv. Så slipper Boris en unødvendig operasjon.

Da bandasjerer jeg den frem til fredag, Så ser vi det an :lol:

Takk Tulip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster hadde en sånn stygg en da han var ung. Det viste seg å være en benign tumor, altså en godartet svulst. Veterinæren ville gjerne operere med en gang, men jeg ville gjerne unngå det... Vi dro til Are thoresen or satt noen akupunkturnåler, og svulsten forsvant skorpe for skorpe over ca en måned...ville nok ventet litt med operasjon dersom den er godartet, ja! Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik har X'en hatt også, og også her ville veterinær fjerne med en gang. Men jeg ba de avvente, og fikk støtte i en second opinion.

Om jeg ikke husker feil, behandlet vi med antibiotika og kløstillende salve (kan finne fram til forsikringspapirene for mer detaljer, om du ønsker).

X'en fikk sin akkurat ved albuen, vi barberte, og den forsvant ganske så raskt av seg selv. Hun var 11 måneder da det skjedde, og det er visstnok en typisk greie for hunder på den alderen (selv om X'en er hund nummer 14, og jeg aldri hadde vært borti det før - men det kan visst komme og forsvinne av seg selv uten at en oppdager det).

Jeg ville insistert på å få prøve en antibiotikakur først, også heller skånet kulen på tur med en lett bandasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik har X'en hatt også, og også her ville veterinær fjerne med en gang. Men jeg ba de avvente, og fikk støtte i en second opinion.

Om jeg ikke husker feil, behandlet vi med antibiotika og kløstillende salve (kan finne fram til forsikringspapirene for mer detaljer, om du ønsker).

X'en fikk sin akkurat ved albuen, vi barberte, og den forsvant ganske så raskt av seg selv. Hun var 11 måneder da det skjedde, og det er visstnok en typisk greie for hunder på den alderen (selv om X'en er hund nummer 14, og jeg aldri hadde vært borti det før - men det kan visst komme og forsvinne av seg selv uten at en oppdager det).

Jeg ville insistert på å få prøve en antibiotikakur først, også heller skånet kulen på tur med en lett bandasje.

Gjerne mer info fra forsikringselskapet.

Men da skal jeg ringe stend dyreklinikk nok engang for å få de til å skrive ut en antibiotikakur til oss. Han er nå bandasjert fordi han har VELDIG lett for å blø endel. Igår når vetrinær-bekjent-damen tok på kulen blødde han så det rant (!) nedover hendene på henne.

Tusen takk for hjelp :lol: Goeste sonenfolket :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne mer info fra forsikringselskapet.

Men da skal jeg ringe stend dyreklinikk nok engang for å få de til å skrive ut en antibiotikakur til oss. Han er nå bandasjert fordi han har VELDIG lett for å blø endel. Igår når vetrinær-bekjent-damen tok på kulen blødde han så det rant (!) nedover hendene på henne.

Tusen takk for hjelp :lol: Goeste sonenfolket :(

Det er papirer til, ikke fra, forsikringsselskapet :(

Jeg ser at hun har fått fuciderm og fucidin til å smøre på - de har litt ulik funksjon, og jeg husker ikke hvem hun brukte først og hvorfor vi byttet, det står ikke skrevet noe sted. I hvert fall den ene kremen inneholder kortison, som jo healer en del sår. Kremen skulle også forebygge kløe.

Jeg ser at hun også fikk antibiotika - men hun hadde urinveisinfeksjon samtidig, så det er mye mulig at antibiotikaen primært var for UVI.

Det var visst ikke så mye mer info jeg hadde likevel, trodde jeg hadde mer detaljer. Kan sjekke et sted til, men det er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men jeg ringer alikevel stend dyreklinikk. Har bestemt meg for å utsette operasjonen, for å se det an litt etterhvert.

Men må alikevel opp på en konsultasjon for å få en slik vetrinærattest på at det ikke er smittsomt, farlig, vondt for hunden osv. Tilfelle den ikke forsvinner innen utstillingen i slutten av sept. :lol:

Kanskje jeg får med noe kremgreier. Vi får vente i spenning å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men jeg ringer alikevel stend dyreklinikk. Har bestemt meg for å utsette operasjonen, for å se det an litt etterhvert.

Men må alikevel opp på en konsultasjon for å få en slik vetrinærattest på at det ikke er smittsomt, farlig, vondt for hunden osv. Tilfelle den ikke forsvinner innen utstillingen i slutten av sept. :lol:

Kanskje jeg får med noe kremgreier. Vi får vente i spenning å se.

Har den ikke forsvunnet på en måned, når utstillingen er, ville jeg helt klart intensivert behandlingen...

X'en sin forsvant på en ti dagers tid, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den ikke forsvunnet på en måned, når utstillingen er, ville jeg helt klart intensivert behandlingen...

X'en sin forsvant på en ti dagers tid, tenker jeg.

Før høre idag når jeg får time, så får vi se hva de sier. :lol: Prøver først med krem/antibiotikabehandling tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hvordan går det med klumpen?

Jeg synes den kan minne litt om noe Tulla hadde. En slags vorte, som var plassert mellom to tær. Den var på størrelse med en ert, men helt bleik, ikke hissig rød som på bildet ditt. Hun fikk det etter en fjelltur, så jeg trodde det var gnagsår eller et frø som hadde stukket seg inn. Dyrlegen visste ikke hva det var, men behandle med antibiotika skulle vi visstnok. Det gadd jeg ikke, men smurte på krem som skulle tørke ut. Den forsvant gradvis i løpet av ca to uker. :icon_redface: Har forresten aldri sett noe til det siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Idag eller imorgen skal stingene taes.

Men nå så tok jeg han opp og virkelig så på området rundt.. Nå er det kommet hverfall 3 klumper til i varierende størrelse på samme fot. De har pels fremdeles men de var der ikke i forrige uke da jeg også så på foten.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag eller imorgen skal stingene taes.

Men nå så tok jeg han opp og virkelig så på området rundt.. Nå er det kommet hverfall 3 klumper til i varierende størrelse på samme fot. De har pels fremdeles men de var der ikke i forrige uke da jeg også så på foten.

:)

Huff da. :) Har dyrlegen undersøkt om det kan være furunkulose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om My kan ha et tidlig stadie av dette?

For flere mnd siden merket jeg en pitteliten mini-vorte lignende sak på den ene albuen hennes, omtrent akkurat midt på muskelen i overarmen og nede ved albuen. Tenkte ikke noe mer over det der og da, tenkte det måtte være et stikk eller en vorte rett og slett.

Igår merket jeg at den var blitt større, ikke mye, men absolutt større.. og den hadde noe som jeg trodde var ei flis eller en bårr fra et insekt i tuppen. Når jeg dro i denne ramlet mesteparten av og hun begynte å blø piiiiittelitt (vistes nesten ikke)

Jeg kan klemme alt jeg vil og hun ser ikke til å bry seg i det hele tatt, og det kommer ikke noe annet enn pittelitt blod ut (etter en stund, så det er nok bare pga klemmingen)

Klumpen er i samme farge som resten av huden hennes, men rød i tuppen etter klemminga mi :) Den føles helt løs ut, som om den bare sitter i huden, og den er ganske hard men ikke HARD-hard liksom. Føles som ei vorte igrunn!

Hmm.. Vi skal til dyrlege i neste uke så da kan vi få noen til å se på henne iallefall.

Er antibiotika svekkende for immunforsvaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om My kan ha et tidlig stadie av dette?

For flere mnd siden merket jeg en pitteliten mini-vorte lignende sak på den ene albuen hennes, omtrent akkurat midt på muskelen i overarmen og nede ved albuen. Tenkte ikke noe mer over det der og da, tenkte det måtte være et stikk eller en vorte rett og slett.

Igår merket jeg at den var blitt større, ikke mye, men absolutt større.. og den hadde noe som jeg trodde var ei flis eller en bårr fra et insekt i tuppen. Når jeg dro i denne ramlet mesteparten av og hun begynte å blø piiiiittelitt (vistes nesten ikke)

Jeg kan klemme alt jeg vil og hun ser ikke til å bry seg i det hele tatt, og det kommer ikke noe annet enn pittelitt blod ut (etter en stund, så det er nok bare pga klemmingen)

Klumpen er i samme farge som resten av huden hennes, men rød i tuppen etter klemminga mi :) Den føles helt løs ut, som om den bare sitter i huden, og den er ganske hard men ikke HARD-hard liksom. Føles som ei vorte igrunn!

Hmm.. Vi skal til dyrlege i neste uke så da kan vi få noen til å se på henne iallefall.

Er antibiotika svekkende for immunforsvaret?

Absolutt. Antibiotika bryter ned både "gode" og "dårlige" bakterier. Immunforsvaret kan bli ødelagt av for mye antibiotikabruk; hundens immunforsvar klarer ikke å bygge seg godt nok opp til å tåle litt påkjenninger, og da er det fort gjort å pøse på med antibiotika for å "hjelpe" hunden. Man løser problemet der og da (hunden blir tilsynelatende frisk i noen uker i alle fall), men i lengden ødelegger man mye. Immunforsvaret blir også brutt ned under en kur, og det er derfor lett for å få en ny runde sykdom etter en kur. Jeg unngår derfor unødig bruk av antibiotika nettopp pga dette, men selvsagt er det nødvendig noen ganger!

Jeg synes det høres ut som om noe har satt seg fast i huden hennes jeg, og at det kanskje har blitt litt betent, eller det har dannet seg arrvev rundt? Mulig jeg ikke forstod forklaringen din godt nok, men det er ikke noe som tyder på at hun trenger antibiotika når hun har hatt dette i flere mnd uten å gjøre seg noe mer av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...