Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som dør på utstillinger

Nirm

Recommended Posts

Det døde visst et par hunder i helgen på NKK Bjerke. Det går vel nesten ikke en sommer uten at hunder dør på utstillinger nå...

Men hva skjer med disse eierne? Blir de tiltalt på noen måter eller får de noen reaksjon fra NKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

DET er fullstendig utilgivelig og ja, de blir tiltalt for brudd på dyrevernloven.

Min mening er at sånne mennesker burde få utstillings og aktivitetsforbud av NKK i minimum ett år, det samme burde gjelde folk som man må rope opp over høyttaler 100 ganger for å få de til å åpne for hundene sine.

Nå har ikke jeg hørt noe om at noen døde i bilene under NKK Bjerke, men det forundrer meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte de gjentatte ganger ropte opp over høytalerne at folk måtte få hundene ut av bilene. Til slutt gikk de ut og sa at nå tar de rutene om ikke hundene blir tatt ut av bilene. Sykt at hundefolk, under deltagelse på utstilling, er såpass lite oppegående at de lar hundene sitte i bilen en soldag i august *riste på hodet*.

Slikt er dyremishandling på høyeste nivå, og burde straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der.. Det døde én hund på Finnmarksløpet i år, begynner å bli en del år siden sist etter det jeg kan huske. Hunden ble obdusert for å finne ut om det var noe hundekjøreren hadde gjort eller kunne ha gjort. Dette ble uansett slått stort opp i media og av andre, og sporten ble (blir) kalt for dyremisshandling. Nå dør det årlig noen hunder på utstillinger, både i biler og av andre grunner (faller om i ringen, ligger plutselig død i et bur m.m.), men det blir bare forbigått i stillhet. Beklager OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er fullstendig utilgivelig og ja, de blir tiltalt for brudd på dyrevernloven.

Min mening er at sånne mennesker burde få utstillings og aktivitetsforbud av NKK i minimum ett år, det samme burde gjelde folk som man må rope opp over høyttaler 100 ganger for å få de til å åpne for hundene sine.

Nå har ikke jeg hørt noe om at noen døde i bilene under NKK Bjerke, men det forundrer meg ikke.

Godt de blir tiltalt. Men synd NKK ikke gir noen reaksjoner. Siden resultatene er viktigere enn bikkjene (det virker jo som det når de glemmer hunder i biler...), så må det vel svi hardest å få reaksjoner på det området.

Leste det bare på fjesboka. Ikke det beste stedet for nyheter, men det var en av arrangørene som skrev det. Men uansett om det er stemmer eller ikke, så skjer det jo slike ulykker hvert år mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes utstillingsarrangører er litt for tannløse i slike tilfeller. Dersom det observeres hunder i varme biler og eiere kalles opp men ikke kommer - da får de ta ruta litt raskere. Det er jo også relativt enkelt å finne ut hvem som eier en bil, og 2 + 2 er som regel lik 4, og ergo vet man hvem synderne er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Synes utstillingsarrangører er litt for tannløse i slike tilfeller. Dersom det observeres hunder i varme biler og eiere kalles opp men ikke kommer - da får de ta ruta litt raskere. Det er jo også relativt enkelt å finne ut hvem som eier en bil, og 2 + 2 er som regel lik 4, og ergo vet man hvem synderne er.

Ja, det er ENKELT å finne ut hvem som eier bil - man sender registreringsnummer til ett firesifret nummer fra statens vegvesen og vips, 10 sekunder etterpå har man navn og adresse på eier - burde være en smal sak å få fatt i telefonnummer og eier ikke melder seg umiddelbart etter opprop over høytaler - svarer ikke vedkommede på telefon så får de bare knuse ruta mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte de gjentatte ganger ropte opp over høytalerne at folk måtte få hundene ut av bilene. Til slutt gikk de ut og sa at nå tar de rutene om ikke hundene blir tatt ut av bilene. Sykt at hundefolk, under deltagelse på utstilling, er såpass lite oppegående at de lar hundene sitte i bilen en soldag i august *riste på hodet*.

I helgen var vel ikke høyttaleranlegget det beste, jeg hørte overhodet ikke hva som ble sagt over høyttalerne der jeg var, men da jeg var på andre områder fikk jeg jo med meg at det ble ropt opp selvsagt. Det kan jo tenkes at de som ble ropt opp rett og slett ikke hørte det også (ingen unnskyldning for å la hunden være igjen i bilen altså... men...).

Det er utrolig trist og nedslående at dette skal skje år etter år. Vi rapporterte inn en bil med hund som stod midt i solsteiken med kun en liten glipe på vinduene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der.. Det døde én hund på Finnmarksløpet i år, begynner å bli en del år siden sist etter det jeg kan huske. Hunden ble obdusert for å finne ut om det var noe hundekjøreren hadde gjort eller kunne ha gjort. Dette ble uansett slått stort opp i media og av andre, og sporten ble (blir) kalt for dyremisshandling. Nå dør det årlig noen hunder på utstillinger, både i biler og av andre grunner (faller om i ringen, ligger plutselig død i et bur m.m.), men det blir bare forbigått i stillhet. Beklager OT

Enig og jeg har tipset avisene om det nhu. Så får man si hva man vil om dette. Ba dem ta kontakt med NKK for å verifisere ryktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ENKELT å finne ut hvem som eier bil - man sender registreringsnummer til ett firesifret nummer fra statens vegvesen og vips, 10 sekunder etterpå har man navn og adresse på eier - burde være en smal sak å få fatt i telefonnummer og eier ikke melder seg umiddelbart etter opprop over høytaler - svarer ikke vedkommede på telefon så får de bare knuse ruta mener jeg.

Signerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff jeg hørte også de ropte flere ganger over høytallerene at eierene som hadde hunder i bilen måtte få de ut og gi deg vann osv...Synd at hundene måtte bøte med livet pga at ikke eierene dukket opp..Jeg skal helt ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hva folk tenke med når de setter hunder inn i bilen i slikt vær..Det var ikke akkurat kaldt på Bjerke i går..I følge oppslags tavla der var det 27 grader i lufta også kan an jo ta med solsteika..Uff jeg blir så sint når slikt skjer,men håper uansett at eierene får en straff eller lignene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, så syns jeg det er merkelig om det er sånn at 4 hunder har dødd på en stor utstilling midt i Oslo uten at det har blitt noe mediastyr av det. Det var vel ifjor det døde noen hunder i en bil utenfor Ikea, og det ble slått opp i media, og når det da er bare rykter og ingen som kan si noe sikkert, så kjenner jeg at jeg er litt skeptisk til om det virkelig døde noen hunder på Bjerke i helgen.

Men for all del - det burde ikke være nødvendig at det på hver eneste utstilling hver varme sommerdag at man er nødt til å opplyse hundeeiere om at det blir varmt i bilene. Det burde være rimelig åpenlyst.. Og er det virkelig sånn at det er hunder som kokte ihjel i bilene i helgen, så håper jeg at det blir et ***** mediakjør av det, så hverken hundeeiere eller arrangører lar være å ta sånt på alvor igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike eiere bør anmeldes for dyremishandling og få livsvarig aktivitetsforbud. Det skal ikke være nødvendig å rope i høyttalerne at det er varmt i solsteiken, det må jo enhver idiot vite om? På WDS i Herning ble der også ropt om varme biler, og ingen av utstillerne der var vel tankeløse nybegynnere..Det er på høy tid at slike ting blir straffet ordentlig, dette skjer altfor ofte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på Bjerke noen år (men ikke i år), og ingen stod og glodde på en hund dø i en bil da, og vi gikk over biler om og om igjen for å se etter hunder i varmen. Men alle biler er ikke like lette å se at det er hunder i.

Men uansett om ryktet stemmer eller ikke, så var det straffa jeg tenkte på. For vi veit jo at det skjer mer eller mindre hvert år her i landet. Og det er tragisk om NKK ikke gir noen slags reaksjoner på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sa prøvene av hunden at den døde av sirkuasjonssvikt og at det ikke kunne vært ungått av Thomas Hoffmann (eieren). Han brøt selv løpet når hunden døde fordi han var så lei seg!

Var selv crew under Finnmarksløpet 2010.

Link

Ellers er jeg veldig enig i at de som lar hundene ligge i bilen på utstillinger burde straffes. Forferdelig at hunder dør i sånne sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man ikke høre på rykter, og "det sies jo så meget".. Man skal selvsagt heller ikke tro på avisenes skriverier.

Så før det er bekreftet av noen av NKKs representanter (eller andre mer eller mindre "offentlige kilder") så velger jeg å tro at dette bare er rykter. Pr 14-tiden på søndagen var det i alle fall ikke skjedd noe slikt (da snakket jeg med plassjefen om akkurat dette) - hvis ikke han hemmligholdt det, såklart...

Men sånne rykter er jo "bra" på en måte, da - de skremmer kanskje en eller annen til å la være med å sette igjen hunden sin. Men de IDIOTENE som går ifra bikkjer i bilen sin er da fullstendig klar over dette, de også!?

Å tro at noen hund/bileier på Bjerke i helgen skulle sagt "nææææ - det tenkte jeg ikke på!" etter å ha hørt det på høyttaleren er så naivt å tro at jeg blir pinlig berørt bare å tenke på det..

Men det hjelper tydeligvis ikke å mase over høyttaleranlegget noe mer - la dem faktisk GJØRE noe snart ikke bare bable om det. Nå er vi vel snart lei av å høre dette maset?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å knuse ruta uten å ha pratet med politiet først kan IKKE anbefales.

Da risikerer man i verste fall en anmeldelse og et erstatningskrav mot seg.

Men ja, de kjøtthuene som setter igjen hunder i bilen i varmen burde absolutt fått så det merkes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å knuse ruta uten å ha pratet med politiet først kan IKKE anbefales.

Da risikerer man i verste fall en anmeldelse og et erstatningskrav mot seg.

Men ja, de kjøtthuene som setter igjen hunder i bilen i varmen burde absolutt fått så det merkes..

DEN rettsstriden synes jeg faktisk NKK skulle ta seg råd til å ta, jeg... Få temaet opp på bordet, sørge for å få en etablert måte å forholde seg til nettopp dette problemet.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...