Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som dør på utstillinger

Nirm

Recommended Posts

Skrevet

Det døde visst et par hunder i helgen på NKK Bjerke. Det går vel nesten ikke en sommer uten at hunder dør på utstillinger nå...

Men hva skjer med disse eierne? Blir de tiltalt på noen måter eller får de noen reaksjon fra NKK?

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Døde de i bilen? :lol:

Regner med at det var biler ja. Ikke første gang folk forlater bikkjene i biler på utstilling og de dør, og det kommer heller ikke til å bli siste gang dessverre.

Guest Belgerpia
Skrevet

DET er fullstendig utilgivelig og ja, de blir tiltalt for brudd på dyrevernloven.

Min mening er at sånne mennesker burde få utstillings og aktivitetsforbud av NKK i minimum ett år, det samme burde gjelde folk som man må rope opp over høyttaler 100 ganger for å få de til å åpne for hundene sine.

Nå har ikke jeg hørt noe om at noen døde i bilene under NKK Bjerke, men det forundrer meg ikke.

Skrevet

Jeg hørte de gjentatte ganger ropte opp over høytalerne at folk måtte få hundene ut av bilene. Til slutt gikk de ut og sa at nå tar de rutene om ikke hundene blir tatt ut av bilene. Sykt at hundefolk, under deltagelse på utstilling, er såpass lite oppegående at de lar hundene sitte i bilen en soldag i august *riste på hodet*.

Slikt er dyremishandling på høyeste nivå, og burde straffes.

Skrevet

Rart det der.. Det døde én hund på Finnmarksløpet i år, begynner å bli en del år siden sist etter det jeg kan huske. Hunden ble obdusert for å finne ut om det var noe hundekjøreren hadde gjort eller kunne ha gjort. Dette ble uansett slått stort opp i media og av andre, og sporten ble (blir) kalt for dyremisshandling. Nå dør det årlig noen hunder på utstillinger, både i biler og av andre grunner (faller om i ringen, ligger plutselig død i et bur m.m.), men det blir bare forbigått i stillhet. Beklager OT

Skrevet

DET er fullstendig utilgivelig og ja, de blir tiltalt for brudd på dyrevernloven.

Min mening er at sånne mennesker burde få utstillings og aktivitetsforbud av NKK i minimum ett år, det samme burde gjelde folk som man må rope opp over høyttaler 100 ganger for å få de til å åpne for hundene sine.

Nå har ikke jeg hørt noe om at noen døde i bilene under NKK Bjerke, men det forundrer meg ikke.

Godt de blir tiltalt. Men synd NKK ikke gir noen reaksjoner. Siden resultatene er viktigere enn bikkjene (det virker jo som det når de glemmer hunder i biler...), så må det vel svi hardest å få reaksjoner på det området.

Leste det bare på fjesboka. Ikke det beste stedet for nyheter, men det var en av arrangørene som skrev det. Men uansett om det er stemmer eller ikke, så skjer det jo slike ulykker hvert år mer eller mindre.

Skrevet

Synes utstillingsarrangører er litt for tannløse i slike tilfeller. Dersom det observeres hunder i varme biler og eiere kalles opp men ikke kommer - da får de ta ruta litt raskere. Det er jo også relativt enkelt å finne ut hvem som eier en bil, og 2 + 2 er som regel lik 4, og ergo vet man hvem synderne er.

Guest Belgerpia
Skrevet

Synes utstillingsarrangører er litt for tannløse i slike tilfeller. Dersom det observeres hunder i varme biler og eiere kalles opp men ikke kommer - da får de ta ruta litt raskere. Det er jo også relativt enkelt å finne ut hvem som eier en bil, og 2 + 2 er som regel lik 4, og ergo vet man hvem synderne er.

Ja, det er ENKELT å finne ut hvem som eier bil - man sender registreringsnummer til ett firesifret nummer fra statens vegvesen og vips, 10 sekunder etterpå har man navn og adresse på eier - burde være en smal sak å få fatt i telefonnummer og eier ikke melder seg umiddelbart etter opprop over høytaler - svarer ikke vedkommede på telefon så får de bare knuse ruta mener jeg.

Skrevet

Jeg hørte de gjentatte ganger ropte opp over høytalerne at folk måtte få hundene ut av bilene. Til slutt gikk de ut og sa at nå tar de rutene om ikke hundene blir tatt ut av bilene. Sykt at hundefolk, under deltagelse på utstilling, er såpass lite oppegående at de lar hundene sitte i bilen en soldag i august *riste på hodet*.

I helgen var vel ikke høyttaleranlegget det beste, jeg hørte overhodet ikke hva som ble sagt over høyttalerne der jeg var, men da jeg var på andre områder fikk jeg jo med meg at det ble ropt opp selvsagt. Det kan jo tenkes at de som ble ropt opp rett og slett ikke hørte det også (ingen unnskyldning for å la hunden være igjen i bilen altså... men...).

Det er utrolig trist og nedslående at dette skal skje år etter år. Vi rapporterte inn en bil med hund som stod midt i solsteiken med kun en liten glipe på vinduene...

Skrevet

Rart det der.. Det døde én hund på Finnmarksløpet i år, begynner å bli en del år siden sist etter det jeg kan huske. Hunden ble obdusert for å finne ut om det var noe hundekjøreren hadde gjort eller kunne ha gjort. Dette ble uansett slått stort opp i media og av andre, og sporten ble (blir) kalt for dyremisshandling. Nå dør det årlig noen hunder på utstillinger, både i biler og av andre grunner (faller om i ringen, ligger plutselig død i et bur m.m.), men det blir bare forbigått i stillhet. Beklager OT

Enig og jeg har tipset avisene om det nhu. Så får man si hva man vil om dette. Ba dem ta kontakt med NKK for å verifisere ryktene.

Skrevet

Ja, det er ENKELT å finne ut hvem som eier bil - man sender registreringsnummer til ett firesifret nummer fra statens vegvesen og vips, 10 sekunder etterpå har man navn og adresse på eier - burde være en smal sak å få fatt i telefonnummer og eier ikke melder seg umiddelbart etter opprop over høytaler - svarer ikke vedkommede på telefon så får de bare knuse ruta mener jeg.

Signerer!

Skrevet

Uff jeg hørte også de ropte flere ganger over høytallerene at eierene som hadde hunder i bilen måtte få de ut og gi deg vann osv...Synd at hundene måtte bøte med livet pga at ikke eierene dukket opp..Jeg skal helt ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hva folk tenke med når de setter hunder inn i bilen i slikt vær..Det var ikke akkurat kaldt på Bjerke i går..I følge oppslags tavla der var det 27 grader i lufta også kan an jo ta med solsteika..Uff jeg blir så sint når slikt skjer,men håper uansett at eierene får en straff eller lignene..

Skrevet

For å være helt ærlig, så syns jeg det er merkelig om det er sånn at 4 hunder har dødd på en stor utstilling midt i Oslo uten at det har blitt noe mediastyr av det. Det var vel ifjor det døde noen hunder i en bil utenfor Ikea, og det ble slått opp i media, og når det da er bare rykter og ingen som kan si noe sikkert, så kjenner jeg at jeg er litt skeptisk til om det virkelig døde noen hunder på Bjerke i helgen.

Men for all del - det burde ikke være nødvendig at det på hver eneste utstilling hver varme sommerdag at man er nødt til å opplyse hundeeiere om at det blir varmt i bilene. Det burde være rimelig åpenlyst.. Og er det virkelig sånn at det er hunder som kokte ihjel i bilene i helgen, så håper jeg at det blir et ***** mediakjør av det, så hverken hundeeiere eller arrangører lar være å ta sånt på alvor igjen..

Skrevet

Slike eiere bør anmeldes for dyremishandling og få livsvarig aktivitetsforbud. Det skal ikke være nødvendig å rope i høyttalerne at det er varmt i solsteiken, det må jo enhver idiot vite om? På WDS i Herning ble der også ropt om varme biler, og ingen av utstillerne der var vel tankeløse nybegynnere..Det er på høy tid at slike ting blir straffet ordentlig, dette skjer altfor ofte!

Skrevet

Jeg har jobbet på Bjerke noen år (men ikke i år), og ingen stod og glodde på en hund dø i en bil da, og vi gikk over biler om og om igjen for å se etter hunder i varmen. Men alle biler er ikke like lette å se at det er hunder i.

Men uansett om ryktet stemmer eller ikke, så var det straffa jeg tenkte på. For vi veit jo at det skjer mer eller mindre hvert år her i landet. Og det er tragisk om NKK ikke gir noen slags reaksjoner på dette.

Skrevet

Nå sa prøvene av hunden at den døde av sirkuasjonssvikt og at det ikke kunne vært ungått av Thomas Hoffmann (eieren). Han brøt selv løpet når hunden døde fordi han var så lei seg!

Var selv crew under Finnmarksløpet 2010.

Link

Ellers er jeg veldig enig i at de som lar hundene ligge i bilen på utstillinger burde straffes. Forferdelig at hunder dør i sånne sammenhenger.

Skrevet

Sjukt.... Man har for mange hunder om man ikke greier å vare på dyra sine på utstilling... Da får man la vær å melde på så mange hunder hvis man ikke kan ha de med seg på utstillingsområdet :lol:

Skrevet

Nå skal man ikke høre på rykter, og "det sies jo så meget".. Man skal selvsagt heller ikke tro på avisenes skriverier.

Så før det er bekreftet av noen av NKKs representanter (eller andre mer eller mindre "offentlige kilder") så velger jeg å tro at dette bare er rykter. Pr 14-tiden på søndagen var det i alle fall ikke skjedd noe slikt (da snakket jeg med plassjefen om akkurat dette) - hvis ikke han hemmligholdt det, såklart...

Men sånne rykter er jo "bra" på en måte, da - de skremmer kanskje en eller annen til å la være med å sette igjen hunden sin. Men de IDIOTENE som går ifra bikkjer i bilen sin er da fullstendig klar over dette, de også!?

Å tro at noen hund/bileier på Bjerke i helgen skulle sagt "nææææ - det tenkte jeg ikke på!" etter å ha hørt det på høyttaleren er så naivt å tro at jeg blir pinlig berørt bare å tenke på det..

Men det hjelper tydeligvis ikke å mase over høyttaleranlegget noe mer - la dem faktisk GJØRE noe snart ikke bare bable om det. Nå er vi vel snart lei av å høre dette maset?

Susanne

Skrevet

Å knuse ruta uten å ha pratet med politiet først kan IKKE anbefales.

Da risikerer man i verste fall en anmeldelse og et erstatningskrav mot seg.

Men ja, de kjøtthuene som setter igjen hunder i bilen i varmen burde absolutt fått så det merkes..

Skrevet

Å knuse ruta uten å ha pratet med politiet først kan IKKE anbefales.

Da risikerer man i verste fall en anmeldelse og et erstatningskrav mot seg.

Men ja, de kjøtthuene som setter igjen hunder i bilen i varmen burde absolutt fått så det merkes..

DEN rettsstriden synes jeg faktisk NKK skulle ta seg råd til å ta, jeg... Få temaet opp på bordet, sørge for å få en etablert måte å forholde seg til nettopp dette problemet.

Susanne

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...