Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan en hest være grå?


Tuskelusken

Recommended Posts

Er det i det hele tatt en hestefarge som heter grå? Sånn som svart, brun, rød/fuks osv? Når jeg tenker på en grå hest tenker jeg vel mer på en skimmel/blåskimmel. Og hvorfor er fjordingen grå og ikke gråblakk? Jeg vil si at en fjording er gråblakk for den har jo primitive avtegn. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er de. På fjordhestsidene står det grå og jeg skjønner ikke hvorfor de ikke sier gråblakk. Når jeg tenker meg om så er jeg medlem i et fjordhestforum, kanskje jeg kan spørre der! :rolleyes2:

EDIT:

Fargen heter vel strengt tatt ulsblakk? Altså, på grå fjordinger?

Ulsblakk er jo de "hvite".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både grå og rød fjording er vel bare varianter av gult, dvs at de har en forhøyet bleking/utvanning av gult(grå) og forøkt pigmentering (rød). Blakk er vel navnet på fargen man har gitt fjordingen fordi den ikke er gul (isabella) som på andre raser. Tegningene kommer i tillegg, det finnes fjordinger uten, men de er da blakke fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare en uttrykksmåte. :rolleyes2: Litt enklere? Samme hva man sier bare man skjønner hva man mener, liksom?

Ellers, så er hestene GRÅ. Iallefall på engelsk! Titt her. :whistle:

Edit: Ulsblakk brukes vel også om de lysgrå? En "hvit" en er jo bare veldig lys grå? :whistle: Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant, jeg fant! Og jeg tok helt feil. :rolleyes2:

My link

De grå heter visst bare grå, de. Men det er kanskje fordi de ER grå, og ikke blakke? Avtegningene har jo ikke så mye med å være blakk å gjøre, sånn egentlig, da gulblakk nesten ikke har avtegninger. Og en islandshest med ål, heter vel ikke blakk likevel? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd, jeg har liksom alltid tatt for gitt at grå bare er en forkortelse for gråblakk, gråskimmel osv. I min rase har jeg aldri hørt om en grå hest, så mye mulig den fargen ikke opptrer hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er musegrå med ål på papiret.

gledi.jpg

Nr 2 på dette bildet er grå "på papiret", hun er grå med sort ål og mørk grå/nesten sort man. nr 3 er samme hest som på bildet over, musgrå med ål. Fargene på bildet lyver litt pga sola.

0902271.jpg

men om det finnes grå hester...? det er vel bleiking av grunnfarge så vidt jeg har forstått. Men den ser grå ut i mine øyne :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blakk er jo bare et tilleggsgen(navngitt D, som er et dominant gen), som kan kombineres med alle "hovedfargene". Om man ser på svart, brun og rød som hovedfarger, så er motsatsene svart/gråblakk(grå)(aaddE_/aaD_E_), brun/brunblakk (A_ddE_/A_D_E_), rød/rødblakk (A/addee/A/aD_ee). De er altså hovedfarge+genet for blakk, som gir de typiske fjordingfargene. Gulblakk er en gul hest som har genet for blakk(A/aCcD_ee). Ulsblakk er en gulbrun hest som har genet for blakk(A_CcD_E_). Blakk finnes på mange andre raser enn fjording, som shettis, islandshest, quarter osv. På quartere heter gråblakk grulla, brunblakk dun, rødblakk red dun osv.

Side som forklarer dette bra, amerikansk

Men at de er grå synes jeg ikke, det nærmeste grått man kommer på hest er vel skimler (mens de fremdeles er grå) eller stikkelhårede(roan) svarte. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kalle den islandshesten over her gråblakk, men det er min mening. :(

Enig med Stella, skimler er jo de som er mest grå på en måte. Og jeg likte Ayas "teori", det er kansjke bare forkortelser for gråblakk osv. Så ja, Nowisclee, du har nok rett, jeg bare lurte på om de faktisk er grå. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de isisene på bildene (den på første og de to midterste på neste) er gråblakke (dvs svart + blakk). Kalt musegrå på norsk ofte og moalottur på island :( Det siste bildet er også fint for der ser man både grunnfargen (den svarte/mørkebrune foran) og hvordan fargen blir med det blakke genet i tillegg (de to neste på linja) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...