Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvit kul etter flått


Recommended Posts

Sita fikk sin aller første flått på kinnet lørdag for to uker siden. Vi fikk ut flåtten og alt iorden, den var knøttliten så hadde sikkert ikke hengt på mange timene.

Et par dager etter at vi fjerna flåtten la vi merke til at hun klødde seg mye der den hadde vært, og fant en liten hvit kul på kinnet. Jeg surfet litt rundt og fant ut at dette var vanlig, og at den ville forsvinne av seg selv.

Nå synes jeg den har vært der ganske lenge, og ikke har den forandra seg heller. Går man til dyrlege med slikt? Hvor lenge venter man før man eventuelt sjekker med dyrlege? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig vanlig at det blir en klump etter flåtten. Både på dyr og mennesker. Flåtten ble fjærnet innen 24t, så da er sjangsen for sykdom liten. Kulen kan komme av en irritasjon i huden, eller at deler av flåtten ble igjen når dere tok den ut, og kroppen kvitter seg med de slik kroppen kan =)

Om det klør veldig mye, så smør på noe klødempende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hadde en hvit klump etter flåttbitt. Tror du kan roe ned.Det er ikke alle flått som er farlige.Noen kan gi en rød ring rundt bittstedet også.Dette er tildels normalt men om den ikke blir borte i løpet av noen uker ville jeg ringt vetrinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hadde en hvit klump etter flåttbitt. Tror du kan roe ned.Det er ikke alle flått som er farlige.Noen kan gi en rød ring rundt bittstedet også.Dette er tildels normalt men om den ikke blir borte i løpet av noen uker ville jeg ringt vetrinær.

Rød ring rundt bittet indikerer overføring av borreliose-smitte og bør behandles med antibiotika så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi har hatt mye flått på hundene i ferien, og de har klødd seg ganske mye mer enn ellers, og da har de klødd på flåttbittstedene. Nökken ble også bitt, og han kunne meddele at det klødde ja. Ikke like ille som et myggstikk, men dog.

Ang hvit prikk, så har så jeg at Tulla hadde fått noe hvit "gugge" i et flåttbitt, men jeg har ikke tenkt mer over det. :icon_redface: Det er derimot helt normalt med en viss hevelse etter et flåttbitt; våre hunder er "fulle" av små kuler og bumper i huden etter at flåtten har blitt fjernet. Det pleier å forsvinne etter et par uker.

Jeg har hørt at dersom flåtten fjernes innen to døgn, er sjansen for smitte minimal, så du kan bare ta det med ro! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Huldra. Den kulen hadde jeg glemt litt av gitt, men den er der fortsatt. Den er ut som ei stor kvise, bare helt hvit. Men så lenge den ikke forandrer seg eller plager snuppa får den nok være i fred.

Min hund har også en slik klump. Litt mindre enn en ert. Vi har bare fjernet èn flått på han i år, og den satt omtrent der så jeg regner med det er fra den. Han har vel hatt den i en mnd ca tenker jeg. Siden den ikke har blitt større har jeg ikke undersøkt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...