Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Staff og boxer? Eller RR og Boxer?

Gi oss noen hint da veeel ;)

RED: De jeg gjettet var jo gjettet fra før... Da sier jeg... Puddel og Chihuahua! :)

Endret av Superbikkja
Skrevet

Staff og Dogo Canario ;):)

RIKTIG SVAR! :)

Jeg burde tenke meg at staffe- forum- medlemmer snek seg rundt her også ;)

Vil presentere den nye gutten vår, Obelix :) Jeg skal lage en råd her der jeg presenterer ham. Mon tro hvor mye refs jeg kommer til å få. Sånne blandinger pleier å sette mange følelser i sving, selv om at valpene ikke var planlagt.

Skrevet

Ved import av renraset staff må en ha blodprøver for å bevise foreldreskap og at det er en lovlig rase i Norge.

Hvordan løses det praktisk med blandingshunder?

Spør av oppriktig nysgjerrighet, en har jo hørt noen skrekkhistorier om blandingshunder som er krevd avlivet av politiet fordi en ikke kan bevise at de er blanding av lovlige raser.

Skrevet

Ja, nå skal du se. Klippet fra www.politi.no

Dokumentasjonskrav:

Hunder som kan ligne på forbudte hunder må merkes med mikrochip som knytter hunden til et registreringsbevis med DNA-koding og tilknyttet stamtavle - som viser at hunden er lovlig. Merking med bruk av tatovering er ikke tilstrekkelig. Manglende merking gjør det vanskelig for hundeholder å bevise at hunden er lovlig, og avliving kan bli resultatet.

Han er mikrochippet og vi mottar også veterinærattest

Skrevet

Ja, nå skal du se. Klippet fra www.politi.no

Dokumentasjonskrav:

Hunder som kan ligne på forbudte hunder må merkes med mikrochip som knytter hunden til et registreringsbevis med DNA-koding og tilknyttet stamtavle - som viser at hunden er lovlig. Merking med bruk av tatovering er ikke tilstrekkelig. Manglende merking gjør det vanskelig for hundeholder å bevise at hunden er lovlig, og avliving kan bli resultatet.

Han er mikrochippet og vi mottar også veterinærattest

OK, så siden han ikke har stamtavle kan det bli et problem? Eller finnes det et annet register?

Jeg mener ikke å være frekk altså, er oppriktig nysgjerrig.

Husker en sak for noen år siden, hvor en dame med en labradorvalp ble stoppet av politiet som mente hun hadde en staff, og fordi hun ikke hadde fått stamtavle fra oppdretter enda fikk hun et problem med å bevise hundens legitimitet. Det fikset seg, men det var likevel rett før valpen ble avlivet.

Skrevet

OK, så siden han ikke har stamtavle kan det bli et problem? Eller finnes det et annet register?

Jeg mener ikke å være frekk altså, er oppriktig nysgjerrig.

Husker en sak for noen år siden, hvor en dame med en labradorvalp ble stoppet av politiet som mente hun hadde en staff, og fordi hun ikke hadde fått stamtavle fra oppdretter enda fikk hun et problem med å bevise hundens legitimitet. Det fikset seg, men det var likevel rett før valpen ble avlivet.

Jeg får en kopi av foreldrenes veterinærattester :rolleyes2:

Guest Belgerpia
Skrevet

Vil presentere den nye gutten vår, Obelix :rolleyes2: Jeg skal lage en råd her der jeg presenterer ham. Mon tro hvor mye refs jeg kommer til å få. Sånne blandinger pleier å sette mange følelser i sving, selv om at valpene ikke var planlagt.

Ved import av renraset staff må en ha blodprøver for å bevise foreldreskap og at det er en lovlig rase i Norge.

Hvordan løses det praktisk med blandingshunder?

Spør av oppriktig nysgjerrighet, en har jo hørt noen skrekkhistorier om blandingshunder som er krevd avlivet av politiet fordi en ikke kan bevise at de er blanding av lovlige raser.

Jeg sier som Emma, jeg ville vært veldig veldig engstlig om jeg ikke hadde dokumenter ala stamtavle MED DNA blodtyping som sa hvem foreldrene var.

Jeg tror overhodet ikke det hjelper deg å ha en veterinærattest og en mikrochip - det beviser ingenting. Du trenger DNA fra mor, far og valp - og da gjerne også kopi av stamtavle til både mor og far osv.

Skrevet

Jeg får en kopi av foreldrenes veterinærattester :rolleyes2:

Takk for opplysningene - alltid kjekt å vite hvordan slikt fungerer. :whistle:

Skrevet

Jeg sier som Emma, jeg ville vært veldig veldig engstlig om jeg ikke hadde dokumenter ala stamtavle MED DNA blodtyping som sa hvem foreldrene var.

Jeg tror overhodet ikke det hjelper deg å ha en veterinærattest og en mikrochip - det beviser ingenting. Du trenger DNA fra mor, far og valp - og da gjerne også kopi av stamtavle til både mor og far osv.

Begge foreldrene er mikrochippet og numrene deres vil stå på veterinærattesten. Foreldrene kan spores opp til "oppdretter" og hun vil bli kontaktet av dem dersom det oppstår problemer.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...