Gå til innhold
Hundesonen.no

Fargegenetikk


Synnikken

Recommended Posts

Denne diskusjonen har jeg hentet i fra "akkurat nå" om den er feilplassert så må dere bare fikse på det kjære moddiser.

Dette begynte med ett innlegg hvor jeg fortalte at Boris hadde blitt pappa til seks valper, hvor mor er fawn. Men fem av valpene kom ut sort og en var fawn.

Forklaringen *peke ned*

Om mopsene har samme fargegenetikk som briarden (hvilket det kan se ut som), så er sort en dominant farge, mens de fawne er resessive. Dvs at to fawne kun får fawne valper, mens en sort kan enten være dominant sort og da bare gi sorte valper selv i kombinasjon med fawn, mens de også kan være heterozygote, dvs ha anlegg både for sort og fawn (men er selv sort).

Da jeg hadde valper på gamle Lotta, som var sort og hadde to sorte foreldre (og tre av fire besteforeldre var sorte), parret jeg henne med en sort hannhund som hadde sorte forfedre i mange ledd bakover. Vi forventet dermed at det skulle bli kun sorte valper - men ups - av 14 valper var 13 sorte, men en var fawn.... Og dermed visste vi at både Lotta og pappa'n til valpene var heterozygot sorte - altså bærere av fawngenet. Hadde jeg parret henne med en fawn hannhund, ville jeg forventet at det kom ca halvparten sorte og halvparten fawne valper (men man vet jo aldri hvordan fargefordelingen blir - men statistisk ville fordelingen blitt slik).

Da Willy ble parret med ei fawn tispe før jul i fjor, var vi veldig spente. Willy har jo sort mor og sort (sortfødt grå) far, og dermed kunne vi ikke forutsi om han ville gi fawne valper. Hadde han vært dominant sort ville han fått kun sorte valper, men her dukket det opp fawne valper også, ergo vet vi at også Willy er heterozygot: altså bærer han fawngenet også.

.... ok... "Noen" puttet penger på meg *fnis*.

EDIT: Redigert fra fawn til sort...

Så, ja det kan jo virke som om vi har samme fargegenetikk som dere har på Briard. *bra noen har peiling :D * Men kan hunder kalles svak/sterk heterozygot?

*Nikker*

Det jeg synes det virker som også. God forklaring, btw.

Det er omtrent det samme på basenjien, bortsett fra at vi ikke har fawn- men rød/hvit.

Sort er dominant, rød er rececivt.

Parrer man to sorte kan man få homozygot sort (som kun gir sorte avkom)- men det vet man ikke før hunden går i avl.

Boris må altså være Hetrozygot sort (Han er sort, men bærer fawn gen- og kan gi fawn valper)

På basenjien er det allikevel litt mer komplisert.

Rødt er nemlig dominant over tricolor igjen.

Brindle blir mer en "fargekode" som på dominant sett kan legge seg over hvilken som helst av de andre 3 fargevariantene (rød, sort, tricolor). Legger brindle seg over rød = brindle.

Brindle over tricolor = "trindle" (feilfarge) brindle over sort ser man ikke, men de bærer jo genet med seg.

Okai, litt på sidelinjen, men genetikk er moro :hyper:

Edit: Hadde tenkt å skrive masse mer, men behersket meg :ahappy:

Slå deg løs her du!

Dette med fargegenetikk på Basenji har jeg lurt endel på før. Kan feks Brindle oppstå plutselig?

Siden det har vært litt genetikk-nerding ang farger så henger jeg meg på :ahappy:

Her kommer en liten "genetisk forklaring" på fargene på hoffene:

SSEE - Ensfarget sort, uten anlegg for hverken blond eller smt

SSEm - Ensfarget sort, uten anlegg for blond, men anlegg for smt

SbEE - Ensfarget sort, med anlegg for blond, men uten anlegg for smt

SbEm - Ensfarget sort, med anlegg for blond og smt

SSmm - smt, uten anlegg for blond

Sbmm - smt, med anlegg for blond

bbEE - Blond, kan kun gi ensfargede valper

bbEm - Blond, med anlegg for ensfarget sort med mindre den parres med en blond

bbmm - Blond, uten anlegg for ensfarget sort med mindre den pares med en sort.

ZumZum skal pares med en blond hannhund (etter foreldre som er blond-sort) han vil mest sannsynlig ha koden bbEm eller bbmm, men ikke ha bbEE, da han i sine tidligere kull har gitt valper i alle tre godkjente farger (i kombinasjon med smt-tisper).

Zuma er smt, fra en kombinasjon av 2 smt-foreldre, så hun kan ha SSmm eller Sbmm.

Da kan kombinasjonen om hannen har bbEm og Zuma Sbmm bli slik:

SbEm = sort

Sbmm = smt

bbEm = blond

bbmm = blond

Om hannen har bbEm og Zuma SSmm blir det slik:

SbEm = sort

Sbmm = smt

Om vi snur på det og sier hannen har bbmm og Zuma SSmm blir det kun valper med Sbmm. Kun smt-valper.

Genetikk og farger på hunder er moro! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Flinkisen som laget tråd om dette :hyper: Jeg har selv vært inne på tanken å starte en mange ganger, men har bare ikke tatt meg selv i nakkeskinnet og gjort det :ahappy:

Håper at det kommer flere inn her, men andre raser også, som kan skrive litt om farge-genetikk for sin(e ) rase(r ) :ahappy:

---

Når det kommer til smt på hovawarten så har vi også problematikken med om hundene blir fullstendig tegnet eller ikke.

Smt-valper er som regel ikke skikkelig tegnet, og som oftest ikke fulltegnet før de har passert ett år. Men man kan se (spesielt på snuten) om tegningene kommer).

Zuma som valp (8 uker):

zuma1.jpg

Zuma som voksen:

zuma0303_1.jpg

Kullbror til Zuma, Cuno som valp (5 mnd):

cuno1.jpg

Cuno som voksen:

cuno16mai07_2.jpg

Det som styrer tegningene ligger i allelene og det er derfor veldig vanskelig å si om smt-hundene vil bli bra tegnet (selv om foreldrene er det).

Når det kommer til fargen blond, så kan ikke en hund gi mørkere blond enn det den selv er. Dvs en mellomblond farge kan kun gi mørkere farge om den pares med en smt som har mørkere tegninger enn blondfargen til hannhunden. I de aller fleste tilfellene så godkjennes ikke blond-blond-paringer av raseklubbene. Dette fordi sjatteringene i det blonde blir veldig svake og det er veldig store sjanser for at hundene i neste generasjon gir mye hvitt. Blond-blond kan kun gi blonde valper, mens sort-sort kan gi alle tre fargene (kommer an på hvilke genkoder foreldredyrene har).

Sort-sort-paring tillates oftere, men er veldig skjeldent.

Edit: la til alder på valpebildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert enda grundigere og mer omfattende sider, men jeg synes denne om whippets er ganske ok. Whippets kan jo være hvilken farge som helst i følge standarden, og variasjonen er enorm. Derfor blir bildeillustrasjonene mange og gode på denne siden:

http://bellsouthpwp.net/d/d/ddoggone/homepage/genetics/genetics%20old.html

Whippets mangler vel genene for leverfarge, tan-tegninger, merle, genet som gir f.eks. sølv på puddel, så fargekombinasjoner som krever disse finner man ikke. Ellers tror jeg det meste av farger er representert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, ja det kan jo virke som om vi har samme fargegenetikk som dere har på Briard. *bra noen har peiling :ahappy: * Men kan hunder kalles svak/sterk heterozygot?

Nei, ikke innen disse fargene iallefall. Bærer de genet for fawnfarge så bærer de det, det har ingen styrkegrader liksom. Det er enten eller. Men fawnfargen kan jo ha ulike nyanser som dukker opp (for mops har de vel noen som blir noe sotete i fargen - på briard kaller vi det charbonnè).

Hva som dukker opp i kullene er dog ganske tilfeldig - som med det kulle jeg hadde på Lotta, med 1 av 14 som ble fawn. Statistisk skulle 1/4 av valpene blitt fawne, men sånn ble det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke dy meg for å nerde litt jeg heller :ahappy:

Rød basenji, fawn mops, fawn briard, fawn wippet osv er genetisk sett samme farge, a^y - dominant rød, og nedarves likt i samtlige raser. Men om fargen oppfattes dominant eller recessiv kommer ann på hvilke andre farger som finnes i rasen. a^y er dominant over samtlige andre farger styrt av A genet (derav navnet dominant rød) som a^w - viltfarget, a^t - black and tan og a - recessiv svart, mens den viker eks. for farger i K genet som dominant svart - K.

Blond hoffe, gule retrivere, irsk setter etc. er recessiv røde - e. Denne fargen er i seg selv recessiv, en må ha to kopier av (lille) e for å bli gul/rød, MEN i dobbel dose, ee, overstyrer denne fargen nesten alle andre, eks dominant svart - K, eller black and tan - a^t.

En gul hoffe (ee) kan altså "egentlig" være svart (K-) under den gule pelsen, men det kan ikke en rød basenji (a^y) - den må være "ikke svart" kk, for at rødfargen skal syntes.

Når det kommer til smt på hovawarten så har vi også problematikken med om hundene blir fullstendig tegnet eller ikke.

Smt-valper er som regel ikke skikkelig tegnet, og som oftest ikke fulltegnet før de har passert ett år. Men man kan se (spesielt på snuten) om tegningene kommer).

Cuno som voksen:

cuno16mai07_2.jpg

Det som styrer tegningene ligger i allelene og det er derfor veldig vanskelig å si om smt-hundene vil bli bra tegnet (selv om foreldrene er det).

Kan det tenkes at disse hundene har svart maske (E^m) og det er derfor tegningene ikke syntes i ansiktet? Hvordan ser foreldrene ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Kan det tenkes at disse hundene har svart maske (E^m) og det er derfor tegningene ikke syntes i ansiktet? Hvordan ser foreldrene ut?

Må først forklare at de "fargekodene" jeg skrev i tidligere innlegg er hentet fra en bok om rasen.

Hundene har ikke sort maske. Quotet fra den nevnte boken (boken er skrevet på dansk) :

Tegningsfaktoren bestemmes af flere alleler, og der er nogle der bestemmer, om hunden ingen tegninger skal have, eller om den skal have få aftegninger, normale aftegninger, store aftegninger, eller meget store aftegninger.

Her er far:

abbe9.JPG

Og mor:

Amy_ext.jpg

Og sammen:

amy_abbe1186.jpg

I kullet som Cuno var født ble det født 9 valper, 4 smt hanner, 3 smt tisper og 2 blonde tisper. Kun Cuno hadde dårlige tegninger på hodet, resten av smt-valpene hadde korrekte tegninger.

4 av valpene i kullet (3 hanner og en tispe):

oppdretter2.jpg

En smt-smt-paring vil aldri kunne gi sorte valper, men det har hendt (en gang) at det har kommet en sort valp i kull med to smt-foreldre. Hele kullet ble gentestet for å finne ut om den oppgitte faren virkelig var far. Den hannen var pappa til kullet, og den "sorte" valpen var en smt som ikke hadde avtegninger i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke innen disse fargene iallefall. Bærer de genet for fawnfarge så bærer de det, det har ingen styrkegrader liksom. Det er enten eller. Men fawnfargen kan jo ha ulike nyanser som dukker opp (for mops har de vel noen som blir noe sotete i fargen - på briard kaller vi det charbonnè).

Hva som dukker opp i kullene er dog ganske tilfeldig - som med det kulle jeg hadde på Lotta, med 1 av 14 som ble fawn. Statistisk skulle 1/4 av valpene blitt fawne, men sånn ble det jo ikke.

Ah, okei ja.. Skjønner sakte men sikkert mer og mer.

Ja, men de fawn fargede innen mops kan også ha anlegg for sølv og aprikos, Det påståes av de "høyere oppe enn meg" hunder som er ren fawn farget med rødlige kinn er bærere av fargen aprikos. Eller sølv om det spettede i pelsen er sølvfarget istedenfor "skittent".

Selv om fargene aprikos eller sølv ikke har vært registrert i norge på over ti år.

Det jeg også ser er at fargen sort på mops kan variere i nyanser de er sort med brune hår og blåsorte rett og slett. Det vi ser at når en fawn valp dukker opp i en "blåsort" parring, har denne ofte svært dårlig pigment. Noen som vet grunnen til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har jeg hentet i fra "akkurat nå" om den er feilplassert så må dere bare Slå deg løs her du!

Dette med fargegenetikk på Basenji har jeg lurt endel på før. Kan feks Brindle oppstå plutselig?

Nei, brindle er et dominant fargegen. Det vil si at den MÅ være tilstede hos en av foreldredyrene for at avkommet skal få fargen (i likhet med sort).

Det er de receccive genene som "plutselig" kan dukke opp. (På Mops kan f.eks fawn dukke opp etter to sorte foreldre dersom BEGGE foreldredyr bærer fawn genet. Du ser ikke fawn genet hos dem, siden de også har det sorte genet- som er en domninant farge).

Det meste innen fargegenetikk hos basenjien står skrevet på siden min her:

http://www.kingwanas.com/fargerognedarving.html

Klippe og lime litt fra siden:

Avl/ Genetikk og nedarving:

Det finnes dominante farger og recessive farger. En hund får en fargekode fra mor og en fra far. Dersom en hund mottar et dominant og et recessivt farge-gen, vil hunden få den dominante fargen, med arveanlegg for den recessive (den kan gi fra seg dette genet til sine valper). Dersom en hund er f.eks. tricolor som er en recessiv farge, vet vi at den har fått tricolor genet fra både mor og far. Dersom hunden har fått et dominant gen fra begge foreldre (f. Eks svart) kaller vi hunden homozygot svart. Det vil si at denne hunden kun gir sorte avkom. Det er vanskelig å finne ut om hunden er homozogot uten å ha hatt et kull eller to. Avkommene igjen blir heterozygote derom det andre foreldredyret har en annen farge. Hetrozygot vil si at den bærer på en annen farge og kan derfor gi avkom med andre farger enn seg selv.

For at valpen skal få en dominant farge må fargen være tilstede hos et av foreldre-dyrene. For at valpen skal få en recessiv farge må den ha fått genet fra begge foreldre.

Farger hos basenji styres av to gener (sett bort i fra de hvite tegningene); A (Agouti)- og K genet.

Agouti gir rødt og tricolor der rødt er dominant over tri.

K genet gir dominant svart og brindle og "ikke svart" i nedavstigende dominansrekkefølge får vi svart>brindle>ikke svart.

Ikke svart har ingen egen farge men kjennetegnes ved at hunden verken er dominant svart eller brindle. I basenji vil det si at fargene trikolor og rød er ikke svart.

I tillegg er K genet dominant over agouti (A genet).

rød = ay

trikolor = at

dominant svart = K

brindle = Kbr

ikke svart = k

Så lenge hunden har en K blir den svart uansett hva annet den måtte ha på K genet eller A genet.

For at hunden skal bli brindle må den være enten Kbr Kbr (homozygot brindle) eller Kbr k (heterozygot brindle) i K genet.

Så kommer vi til rød og tricolor. For at disse fargene skal komme til utrykk må hunden være homozygot for "ikke svart": k.

Rød = kk ay at eller kk ay ay og trikolor kk at at.

Dette ble kanskje litt komplisert, så jeg skal prøve å si det på en litt enklere måte:

Rød/hvit®- Recessiv I forhold til sort og brindle, dominant I forhold til tricolor

Tricolor (t)- Recessiv

Sort/Hvit (S)- Dominant

Brindle (B)- Dominant over rød og brindle og recessiv for svart. Kan enklest sees på som et stripe gen som kommer oppå de en annen farge. Kommer den oppå svart synes den ikke. Kommer den oppå tricolor blir det trindle, og kommer den oppå rød blir det brindle. Dersom den røde brindlen også har tricolor genet, og parres med annen hund med tricolor gen kan avkommet bli trindle. Derfor er det viktig å kun parre brindle med rent rødt eller annn brindle for å unngå feilfarge. Vær oppmerksom på at svarte hunder kan være bærer av brindle og trikolor uten at det syns for alt man vet kan de være trindle under den svarte pelsen. Dermed kan du få trindle med å krysse svart med blant annet rød bærer av tricolor eller tricolor, hvis ikke du vet hva som ligger under den svarte pelsen på sort/hvit hunden.

Du kan sette opp skjema for å regne ut prosentvis sjanse for å få de forskjellige fargene ved parring:

Eks: Far: Sort/Hvit (m tri gen) x Mor: Rød/hvit (m tri gen)

FORENKLET skjema: (ikke 100% korrekt)

S tri

R R/S= Sort R/tri = Rød

Tri S/tri = Sort Tri/tri = Tricolor

Du ser her at jeg har satt genene til far (sort) i hver sin luke oppe. Genene til mor har jeg satt i hver sin luke på siden. Deretter drar du et gen fra mor og et gen fra far inn i hver luke. Vi ser her at vi av 4 hvalper statistisk sett skal få:

1 Sort valp med rødt gen, en Sort med tricolor gen, en rød med tricolorgen, og en tricolor.

Korrekt skjema:

Far er Kk ay at

Mor er kk ay at

K ay K at K ay k at

k ay Kk ay ay (svart over homozygot ren rød) SVART Kk ay at (svart over rød bærer av tri) SVART kk ay ay (homozygot ren rød) RØD kk ay at (rød bærer av tri) RØD

k at Kk ay at (svart over rød bærer av tri) SVART Kk at at (Svart over tri) SVART kk ay at (rød bærer av tri) RØD kk at at (tri) TRIKOLOR

Forventet: 4/8 svart (50%), 3/8 (37,5%) rød og 1/8 (12,5%) tricolor.

Et eksempel til:

FORENKLET skjema: (ikke 100% korrekt)

Brindle mor m tri gen/ Rød far m tri gen

R tri

R (bri) Bri/R= Brindle Bri/tri= Brindle m tri gen

Tri R/tri= Rød/m tri Tri/tri = tricolor

Korrekt skjema:

Far kk ay at

Mor Kbr k ay at

k ay k at

Kbr ay Kbr k ay ay (BRINDLE bærer av rød) Kbr k ay at (BRINDLE bærer av rød og tri)

Kbr at Kbr k ay at (BRINDLE bærer av rød og tri) Kbr k at at (TRINDLE bærer av tri)

k ay kk ay ay (Ren RØD) kk ay at (RØD bærer av tri)

k at kk ay at (RØD bærer av tri) kk at at (TRIKOLOR)

Forventet: 3/8 (37,5%) brindle, 3/8 (37,5%) rød, 1/8 (12,5%) trindle og 1/8 (12,5%) trikolor.

Skrevet av Liv Irene Nyfløt i samarbeid med Hanna Helgeland Mai 2006.

*Klippe*

Godt du kommer deg inn i diskusjonen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, brindle er et dominant fargegen. Det vil si at den MÅ være tilstede hos en av foreldredyrene for at avkommet skal få fargen (i likhet med sort).

Det er de receccive genene som "plutselig" kan dukke opp. (På Mops kan f.eks fawn dukke opp etter to sorte foreldre dersom BEGGE foreldredyr bærer fawn genet. Du ser ikke fawn genet hos dem, siden de også har det sorte genet- som er en domninant farge).

Krysser man svart og brindle i basenji? I så fall vil man kanskje kunne få tilfeller hvor det "plutselig" kan dukke opp brindle (tilsynelatende!) uten at noen av foreldrene er det, hvis en eller begge foreldre er sort bærer av brindle - K K^br (itillegg til rød - a^y).

Dette er et annet morsomt eksempel hvor (tilsynelatende!) to fawn franske bulldogger har fått brindle valper (som er like umulig som at to fawn mops får svarte valper). Forklaringen er at kun den ene forelderen (til høyre) virkelig er fawn - a^y. Faren (til venstre) recessiv gul, ee, og "under" den gule pelsen er han genetisk sett brindle - K^br.

FrenchieFam.jpg

Bilde lånt fra Dog Color Genetics - Brindle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser man svart og brindle i basenji? I så fall vil man kanskje kunne få tilfeller hvor det "plutselig" kan dukke opp brindle (tilsynelatende!) uten at noen av foreldrene er det, hvis en eller begge foreldre er sort bærer av brindle - K K^br (itillegg til rød - a^y).

Det er noe man i det lengste prøver å unngå. Ikke fordi det er så farlig med "sort brindle" (Det synes jo ikke) Men man vet ikke hva de bærer videre, og da kan det lett dukke opp "trindle"- som jo er en feilfarge.

Husker et tilfelle i Australia der en sort og en rød fikk brindle valper. Man oppdaget da en brindle 4 generasjoner bak den sorte. Fargen hadde ligget "gjemt" i det sorte hele veien. Så ja- på den måten er det jo mulig, men genet er der jo hele tiden på sitt dominante sett nevertheless. Man ser det bare ikke.

Edit: Det er en slags "uskreven regel" om at brindle helst kun skal blandes med brindle og ren rød, men selvsagt blandes det inn både rød m tri, tricolor og sort til tider også.

Selv har jeg holdt meg helt unna den brindle fargen for å holde mine linjer "klar".

En mørk rød bunnfarge med klart markerte sorte striper er NYDELIG, men veldig vanskelig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende diskusjon! :) Holdt på mye med det her når jeg hadde rotter. ;) Synes farger og gener og alt det der er utrolig interessant! :)

På etnahunden aner jeg ikke hvordan nedarvingen er. De skal jo alle være røde da, eller, fawn, i ulike nyanser, og kan ha hvitt i panne, på nesen, i brystet, på tærne og på halen. De KAN også ha hvit krage, men det er ikke ønskelig. Og såvidt jeg forsto ut ifra rasestandarden, er de også godkjent som helhvite? Men jeg har aldri sett en hvit en da. Selv om det nok er fryktelig pent! *drømme* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker et tilfelle i Australia der en sort og en rød fikk brindle valper. Man oppdaget da en brindle 4 generasjoner bak den sorte. Fargen hadde ligget "gjemt" i det sorte hele veien. Så ja- på den måten er det jo mulig, men genet er der jo hele tiden på sitt dominante sett nevertheless. Man ser det bare ikke.

Enig! Men det kan skape forvirring og missforståelser rundt hva som går og hva som ikke går i forhold til forventa farge på avkom etter en gitt fargekombinasjon. Eksempelet med de to (tilsynelatende) fawn bulldoggene er jo et nydlig eksempel på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de fawn fargede innen mops kan også ha anlegg for sølv og aprikos, Det påståes av de "høyere oppe enn meg" hunder som er ren fawn farget med rødlige kinn er bærere av fargen aprikos. Eller sølv om det spettede i pelsen er sølvfarget istedenfor "skittent".

Selv om fargene aprikos eller sølv ikke har vært registrert i norge på over ti år.

Det jeg også ser er at fargen sort på mops kan variere i nyanser de er sort med brune hår og blåsorte rett og slett. Det vi ser at når en fawn valp dukker opp i en "blåsort" parring, har denne ofte svært dårlig pigment. Noen som vet grunnen til dette?

Nå kan det helt sikkert være andre variasjoner på mops enn på briarden også, så jeg kjenner ikke til dette godt nok, men på briard så har vi jo fawnfarger av alle mulige nyanser, noen mer ønsket enn andre. Enkelte er jo så dårlig farget at de ser sølvhvite ut (gråhvite), mens andre er så mørke at de nesten tenderer til å bli mahognyfarget. Også har man alt mellom... Babs ser jo litt gullfarget ut i sin farge (mer goldenaktig), mens andre igjen har en dyprød farge (som er mest ønskelig). Så har man dem som er charbonnè (om jeg skriver det riktig), som er fawnfarget med har sorte hårtupper (som tervene gjerne har). Her er det ikke ønskelig med for mye charbonnage siden det ofte kan medføre tofargede hunder i neste generasjon (dvs at de er lyse på beina og i hodet, men har mørk/gråsort sadel f eks). Jeg aner ikke hvordan genetikken i dette er, men det er det som sies liksom :).

38704_146308495396368_100000516542715_358615_4358058_n.jpg

Denne valpen vil med stor sannsynlighet få veldig mye charbonnage som voksen - han var helt svart i pelsen under magen - og har en pappa som har mye charbonnage i pelsen sin.

De sorte hos oss kan også ha mange ulike nyanser i det sorte, fra helsorte, til sorte med mange hvite stikkelhår, via gråsort (slik Willy er), og til skifergrå slik Willys pappa er. Alle nyansene er tillatt heldigvis, men det er ønskelig med så jevn farge som mulig. I tillegg har vi de som er født såkalt "blå" som gjerne har dårligere pelskvalitet (mister ofte pelsen på ørene som valper) og kortere pels enn de "vanlig" fargede hundene. De har da gjerne også blå snute og lysere øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg quoter litt tilbake her, da jeg ikke har fått tilbakemelding på mitt svar, samt endel nye betraktninger over hva som er skrevet.

Blond hoffe, gule retrivere, irsk setter etc. er recessiv røde - e. Denne fargen er i seg selv recessiv, en må ha to kopier av (lille) e for å bli gul/rød, MEN i dobbel dose, ee, overstyrer denne fargen nesten alle andre, eks dominant svart - K, eller black and tan - a^t.

Vil det da si at det du kaller -e tilsvarer det som i den danske boken er en -b?

(Du kaller det "black and tan" noe som ikke er en betegnelse i fargene hos rasen hovawart).

En gul hoffe (ee) kan altså "egentlig" være svart (K-) under den gule pelsen, men det kan ikke en rød basenji (a^y) - den må være "ikke svart" kk, for at rødfargen skal syntes.

Fra den danske boken:

Liten -m, gir anlegg for sort med tegninger (schwartzmarken som tyskerne sier)

En stor -E, gir en ensfarget hund (sort eller blond)

2 store -E (EE), gir hunder som kun kan gi ensfargede avkom.

Stor -S, sier at "grunnfargen" er sort, mens det må til minst en stor -E i tillegg for at hunden skal bli ensfarget sort.

Dvs at en blond hoffe må ha 2 små -b for å bli blond (og det vil vel si det same som du over her skriver om Basenjien? sitat: "den må være "ikke svart" kk, for at rødfargen skal syntes"). For om den skulle være "sort under den blonde pelsen", så skulle den ha minst en stor -S noe som den ikke har.

Det har i andre land vært endel kull hvor foreldredyrene har vært blond-blond, og i ingen av de kullene har det kommet sorte valper (eller smt-valper). Vi har ett blond-blond-kull i Norge i de siste årene. Alle valper var blonde. Så om en av foreldredyrene skulle være sort under den gule pelsen, så skulle da teoretisk kunne komme annet enn kun blonde valper i kullet :)

Jeg har fargenerdet mye nå og ingen av de paringene hvor begge foreldredyr er blonde, har det kommet annet enn blonde valper. Men jeg har i tillegg tatt kontakt med forfatteren av den danske boken og får nå svar derfra om det finnes tilfeller av annet enn blonde avkom hvor begge foreldredyrene er blonde (men i min database, som inneholder ca 21 000 hovawarter, er det ingen andre farger enn blond som har kommet fra blond-blond-paringer).

Kan det tenkes at disse hundene har svart maske (E^m) og det er derfor tegningene ikke syntes i ansiktet? Hvordan ser foreldrene ut?

Se svaret mitt i quoten under.

Må først forklare at de "fargekodene" jeg skrev i tidligere innlegg er hentet fra en bok om rasen.

Hundene har ikke sort maske. Quotet fra den nevnte boken (boken er skrevet på dansk) :

Her er far:

abbe9.JPG

Og mor:

Amy_ext.jpg

*klippe*

I kullet som Cuno var født ble det født 9 valper, 4 smt hanner, 3 smt tisper og 2 blonde tisper. Kun Cuno hadde dårlige tegninger på hodet, resten av smt-valpene hadde korrekte tegninger.

4 av valpene i kullet (3 hanner og en tispe):

oppdretter2.jpg

En smt-smt-paring vil aldri kunne gi sorte valper, men det har hendt (en gang) at det har kommet en sort valp i kull med to smt-foreldre. Hele kullet ble gentestet for å finne ut om den oppgitte faren virkelig var far. Den hannen var pappa til kullet, og den "sorte" valpen var en smt som ikke hadde avtegninger i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg quoter litt tilbake her, da jeg ikke har fått tilbakemelding på mitt svar, samt endel nye betraktninger over hva som er skrevet.

Vil det da si at det du kaller -e tilsvarer det som i den danske boken er en -b?

(Du kaller det "black and tan" noe som ikke er en betegnelse i fargene hos rasen hovawart).

Fra den danske boken:

Liten -m, gir anlegg for sort med tegninger (schwartzmarken som tyskerne sier)

En stor -E, gir en ensfarget hund (sort eller blond)

2 store -E (EE), gir hunder som kun kan gi ensfargede avkom.

Stor -S, sier at "grunnfargen" er sort, mens det må til minst en stor -E i tillegg for at hunden skal bli ensfarget sort.

Dvs at en blond hoffe må ha 2 små -b for å bli blond (og det vil vel si det same som du over her skriver om Basenjien? sitat: "den må være "ikke svart" kk, for at rødfargen skal syntes"). For om den skulle være "sort under den blonde pelsen", så skulle den ha minst en stor -S noe som den ikke har.

Det har i andre land vært endel kull hvor foreldredyrene har vært blond-blond, og i ingen av de kullene har det kommet sorte valper (eller smt-valper). Vi har ett blond-blond-kull i Norge i de siste årene. Alle valper var blonde. Så om en av foreldredyrene skulle være sort under den gule pelsen, så skulle da teoretisk kunne komme annet enn kun blonde valper i kullet :)

Jeg har fargenerdet mye nå og ingen av de paringene hvor begge foreldredyr er blonde, har det kommet annet enn blonde valper. Men jeg har i tillegg tatt kontakt med forfatteren av den danske boken og får nå svar derfra om det finnes tilfeller av annet enn blonde avkom hvor begge foreldredyrene er blonde (men i min database, som inneholder ca 21 000 hovawarter, er det ingen andre farger enn blond som har kommet fra blond-blond-paringer).

Beklager at jeg ikke svarte, jeg annså mysteriet som oppklart :) (maske er dominant så da ingen av foreldrene hadde det, må nok mangelen på tegninger i ansiktet skyldes noe annet)

Genene er de samme, men jeg ser dere bruker et anderledes forklaringssystem (Edit).

Med de gen navnene jeg bruker kan hoffefargene forklares ved 3 gener:

A genet gir a^t smt/black and tan

K genet gir K dominant svart, eller k "ikke svart"

og E genet styrer svart (E) vs gult (e)

I utgangspunktet er alle hoffer smt (a^t a^t), men hvorvidt fargen syns er opp til de andre genene. For at smt fargen skal syntes kan hunden være hverken svart (K) eller gul (ee). En smt hoffe har altså genotype: og er bærer av gult hvis den er heterozygot for E = Ee.

kk E- a^ta^t

For at hoffen skal bli svart må den ha minst en K, men den kan ikke ha to (små) e'er for da blir den gul: En svart hoffe kan være Kk - bærer av smt, og/ eller Ee - bærer av gult.

K- E- a^ta^t

Recessiv rød(gul), er som jeg har beskrevet tidligere en morsom farge (for nerder hvertfall ;) ). I seg selv er den recessiv - en må få to kopier av e for å bli gul. MEN når hunden har to, ee, "maskerer" gulfargen nesten alle andre farger, både svart (K) og smt (a^t a^t). Fordi fargen er recessiv, kan du aldri få annet enn blonde valper når du krysser to hunder med ee. Derfor kan det altså dukke opp gule valper i flat coat, men en kan ikke få svarte golden retriever! Og forøvrig akkuratt det samme i labrador - krysser du to gule får du bare gule, krysser to svarte kan du få gult hvis begge er bærere (en liten avsporing...)

Fordi ee skjuler både svart (K) og smt (a^t a^t), kan genotypen være enten "genetisk sett svart, men for tilfellet gul":

K- ee a^ta^t

eller den kan være "genetisk sett smt, men for tilfellet gul":

kk ee a^ta^t

En blond hoffe kan altså være en hund som egentlig er smt, som egentlig er svart, som til slutt er gul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Sitter nå her og tygger litt jeg...

Leser standaren til JRT der står det at de skal være Hvit med tegninger. Kan da andre farger oppstå i disse kullene? brune og black/tan feks? Er ikke dette farger som må hentes inn for å oppstå blandt hovedsaklig hvite hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bardmand: Du har vel egentlig rett i at det er litt tullete. Det fører jo til at mange gode kombinasjoner ikke blir gjennomført. Men samtidig er det jo det med å holde den røde "ren" og den brindle tydelig. Vet om minst en basenji som går som rød, når den egentlig er innmari dårlig tegnet brindle. (kun noen få, meget utydelige striper på ryggen). Denne skulle jo egentlig hatt trekk for dårlig farge på utstilling, men går som rød, noe som jo er litt teit, men, samme for meg liksom.

Kan forestille meg at trindle basenjier fort kunne bli utydelige, så man ikke så tydelig at de var trindle, for så å kombineres med rød, for så å bli dårlig tegnete brindles, osv osv, så fargene ble "utvannet". Og det er jo litt kjedelig.

Men igjen, jeg er enig i at det er litt tullete. Jeg vet ikke begrunnelsen for at det ikke er tillatt, kanskje noen med mer erfaring har et svar?

(vil jo tro at ville/opprinnelige basenjier kommer i trindle, da de jo parrer seg med den de har lyst til å parre seg med, ikke ut i fra fargegenetikk...) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bardmand- Det er ikke lenge siden Brindle ble en godkjent farge på basenji, da mange mente at den fargen ikke var "ren" og hadde innblanding fra andre raser bak seg.

Mener den ble godkjent av FCI i år 2000 etter massive debatter.

Dermed er det kanskje ikke så vanskelig å resonnere seg fram til at "trindle" ikke er godkjent.

Dessuten ser det innmari "skittent" ut, men det er jo noe annet.

Nowisclee har rett i at den brindle fargen er meget vanskelig å få til ordentlig. Mange dommere kjenner heller ikke fargen godt nok, og svakt brindlede dømmes ofte som rød.

Det er en grunn til at vi holder oss unna den farge, selvom en pent brindlet basenji kan være NYDELIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...