Gå til innhold
Hundesonen.no

Namnebytte


bisQuit

Recommended Posts

Som noen av dere kanskje vet har eg lenge vurdert og ta over en omplasserings hund fra samme kull som min egen lille Maar. Spørsmålet er rett og slett om det lar seg gjøre og bytte namn på en 7mnder hund og få han til og lære seg det nye namnet over en viss tidsperiode eller om mann rett og slett er låst med det namnet tideligere eiger har valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som bytter navn på hundene når de får de, så liker du ikke navnet, så bytt. Man skal tross alt rope på bikkja i noen år.

Vida gikk det helt uproblematisk å bytte navn på. Nå valgte jeg å bare legge til noen bokstaver da, siden hu het Vi da jeg fikk henne. Og selv om hun husker det gamle navnet sitt, så responderer hun faktisk totalt forskjellig om jeg roper Vi eller Vida nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er HELT ukomplisert, faktisk. Bruk det nye navnet fra minutt nr 1 - gi godis (eller ros/kos) når han/hun reagerer. Meg en godbitglad hund vet den utmerket godt hvem det nye navnet er på en ettermiddag.

Men de glemmer ikke sitt forrige navn fordet, da. Min Mac kjøpte jeg som 10 mdr gml. Han het da Sacha (tysk eier), men det er et tispenavn for meg. Han reiste så tilbake til den tyske eier/oppdr. hans når han var 2,5 år - het såklart Sacha igjen - så 8 mndr etterpå var han norsk igjen og Mac som "vanlig".

Byttet også vanv på en tispe for 4 år siden i ung alder - fra Phoebe til Mitten. EN kveld med godbitkasting hver gang jeg sa Mitten - også het hun det for alltid.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på de to over; helt ukomplisert. Har byttet navn på to hunder og det tok ikke lange stunden før de lystret det nye navnet. Den første var 5mnd da han fikk nytt navn og den andre 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...