Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av "nei"

Birte

bruker du "nei"?  

27 stemmer

1. 1.

• Ja, selvfølgelig. "Nei" MÅ brukes!
      10
    • Noen ganger når hunden gjør ting den ikke har lov til.
      16
    • Nei, aldri!
      1

Recommended Posts

Skrevet
Ja da :D men snakket om det du sa om at du ikke hadde likt det om en hund hadde plaget din, og eieren ikke hadde sagt ifra..(for du mente vel sagt ifra til hunden sin..?)

Må bare si at min mor ikke mente at han skulle straffe hunden sin, men si ifra at den ikke har lov :roll: Uansett synes jeg det blir feil... Men men..

Men det er forskjell på å være plagsom og å være aggresiv!Loke hadde aldri lagt noen i bakken... :D Han prøvde å legge seg ned for en Schipperke på kgb utstillingen :roll: Hundeaggresivitet har jeg såpass mye erfaring med (desverre) at jeg hadde aldri i verden kjeftet for slikt.Men jeg mener at pelsen min godt kan få høre at det ikke er ok å være hormonell,masete drittunge.Den rette hunden kan komme til å flå han levende... :D

Huff så dårlig jeg er til å si det jeg mener ](*,) #-o

Jeg og :wink:

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Bra å høre.. :D Satt akkurat litt sjokka og lurte på om du (Loke) faktisk mente å gå inn å kjefte i en hunde-krangle situasjon. :-o #-o

Har (borsett fra to regelrett angrep av "syke" hunder , hvor den ene pleide gå med munnkurv, andre hadde uten innledning seriøst spjæret opp et par hunder før), kun opplevd èn nesten-slåsskamp med hundene mine (og begge har møtt hundrevis av hunder) og det var pga en eier som måtte kjefte i en hilsesituasjon. Kinesertassen min var rundt året og hadde møtt en jevngammel hanne (vakthundrase på ihvertfall 45 kilo) og i slutten av møtet etter de hadde ristet seg litt og sånn skriker eier plutselig "nei" fordi hunden hans skulle til å markere på beinet mitt. Begge hundene reagerte aggressivt samtidig. Fikk skilt dem ved å løpe hver vår vei og kalle de inn og det var jo snakk om godt sosialiserte hunder med bitehemning osv, så neppe såå stor risiko, men likevel unødvendig. #-o

Skrevet
Bra å høre.. :D Satt akkurat litt sjokka og lurte på om du (Loke) faktisk mente å gå inn å kjefte i en hunde-krangle situasjon. :-o #-o

Har (borsett fra to regelrett angrep av "syke" hunder , hvor den ene pleide gå med munnkurv, andre hadde uten innledning seriøst spjæret opp et par hunder før), kun opplevd èn nesten-slåsskamp med hundene mine (og begge har møtt hundrevis av hunder) og det var pga en eier som måtte kjefte i en hilsesituasjon. Kinesertassen min var rundt året og hadde møtt en jevngammel hanne (vakthundrase på ihvertfall 45 kilo) og i slutten av møtet etter de hadde ristet seg litt og sånn skriker eier plutselig "nei" fordi hunden hans skulle til å markere på beinet mitt. Begge hundene reagerte aggressivt samtidig. Fikk skilt dem ved å løpe hver vår vei og kalle de inn og det var jo snakk om godt sosialiserte hunder med bitehemning osv, så neppe såå stor risiko, men likevel unødvendig. #-o

Jeg må ha ordlagt meg skikkelig dårlig :wink::D

Forøvrig har Loke en tendens til å komme med knurrelyder når han møter andre hunder når han går i bånd.Ikke fordi han er sint på hunden,men fordi han tydligvis har blitt korrigert for å være så himla kenguru :roll:

Jeg håper inderlig det går over etterhvert når han etterhvert skjønner at jeg ikke rykker i båndet eller tar han i nakkeskinnet når han ser andre hunder.

Folk blir så skeptiske når han kommer med sånne lyder :wink:

Skrevet

Men det er forskjell på å være plagsom og å være aggresiv!Loke hadde aldri lagt noen i bakken... :D Han prøvde å legge seg ned for en Schipperke på kgb utstillingen :roll: Hundeaggresivitet har jeg såpass mye erfaring med (desverre) at jeg hadde aldri i verden kjeftet for slikt.Men jeg mener at pelsen min godt kan få høre at det ikke er ok å være hormonell,masete drittunge.Den rette hunden kan komme til å flå han levende... ;)

Jeg og :wink:

oki, NÅ skjønner jeg! :D *pling* :P Får unnskylde alle misforståelsene :oops: :wink:

Ja, Sico er gal etter å hoppe opp og ri :roll: Irriterende! Men som oftest sier hundene snilt ifra og han gir seg :wink: Men så er det ikke alle som sier ifra heller da.. Og da tar jeg han rolig ned og belønner når han har alle føttene plantet på bakken, og ikke på ryggen til de han skal "leke" med :roll:

Skrevet

oki, NÅ skjønner jeg! :D *pling* :D Får unnskylde alle misforståelsene :oops: :wink:

Ja, Sico er gal etter å hoppe opp og ri :roll: Irriterende! Men som oftest sier hundene snilt ifra og han gir seg :wink: Men så er det ikke alle som sier ifra heller da.. Og da tar jeg han rolig ned og belønner når han har alle føttene plantet på bakken, og ikke på ryggen til de han skal "leke" med :roll:

Som oftest? ;) Cita sier vel aldri i fra :P Ikke rart han aldri gir seg :(

Skrevet
oki, NÅ skjønner jeg! :D *pling* :D Får unnskylde alle misforståelsene :oops: :wink:

Samme som meg.Bare at jeg sier "kutt ut" "nei" "idiot" etc før jeg gjør det ;) Belønne han kan jeg bare gi beng i for han er så opptatt av andre hunder at han bare spytter alt ut igjenn :roll: Litt lite miljøtrent.. :D

Så jeg tar han stort sett i bånd til han roer seg ned noen hakk..

Skrevet

Hvorfor i all verden skulle man ikke si nei?

Men det er jo ikke ordet i seg selv som betyr noe, det er hvordan noe blir blir sagt, slik at hunden skal forstå det.

Man kan vel likesågodt si "blei eller "sei". men det kan bli litt pinlig dersom man er i en offentlig situasjon.

Skrevet
Hvorfor i all verden skulle man ikke si nei?

Men det er jo ikke ordet i seg selv som betyr noe, det er hvordan noe blir blir sagt, slik at hunden skal forstå det.

Man kan vel likesågodt si "blei eller "sei". men det kan bli litt pinlig dersom man er i en offentlig situasjon.

skjønner at du leste første innlegget og så kommenterte du.. Bare les litt nedover så skjønner du hva jeg mener.. Tror alle er tankelesere jeg :roll: Når jeg skrev det tenkte nemlig jeg at med "nei" mener jeg å heve stemmen og rope NEI, FY, SLUTT :) eller andre ord.. Så får beklage igjen... første innlegget var FEIL :wink:

Skrevet

Jeg bruker "nei" (trinn 1), "NEI" (trinn 2) og klyp i øret/nakkeskinnet el (trinn 3).

Dette hvis han gjør noe han har forutsetninger til å vite at han ikke skal gjøre. Når han avbryter pøser jeg på med ros og gir ham ny kommando.

Skrevet

Jeg bruker "NEI" til ALT som ikke er lov. Samme hva han gjør, så SKAl han slutte når jeg sier "nei".

Men jeg bruker BARE "nei", og ikke "fy", "prøv deg", eller "kremt". Det er nok at han har ETT ord som brukes til irettesettelse.

Og adlyder han ikke når jeg sier "nei", da er jeg ikke sen om å nappe han i øret. "Nei" er tross alt en kommando jeg VET at han kan.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...