Gå til innhold
Hundesonen.no

DeepEyes Sleepless Malice II, "Ikke"

Benedicte
 Share

Recommended Posts

• 1 month later...
  • Svar 651
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

NKK Hamar i dag! 14 mnd gammel og opprykk til LP3, og det med 0 på fellesdekk! Har ikke karakterarket her, men hun fikk 10 på fri ved foten, innkalling med stå, apportering, hopp over hinder, avst

Tusen takk Har dessverre ikke film! Fellesdekk: 0 - vi gikk ut av ringen og opp trappene. Etter å ha stått der i 2 sekunder hører jeg "brrrrrrp!" opp trappene og der kommer Ikke halvsmygende, men

Her er film fra treningen i dag! Vi har hatt en lang pause i vinter, så fremgangen er ikke så stor. Er allikevel superfornøyd med hvordan avstanden hennes har blitt! http://www.youtube.com/watch?v=5

Ikke er snart 1 år gammel :o Tiden går fort!

Vi er akkurat hjemme fra to uker på hundekurs. Først en uke på Hundeferie i Hemsedal før jeg var instruktør på NKKU-leiren, og det ble tid til en del trening med hundene.

Jeg har også vært i syden hvor Ikke var med Jeanette på NKK Trondheim. Tidligere har hun ikke vært så glad i å håndteres, men det har gått greit når jeg har stilt henne opp som på utstilling. Men allerede før utstillingen ville hun ikke håndteres av fremmede overhodet, så ikke særlig overraskende ble det KIP på utstillingen. Jeanette så med en gang at hun ikke ville håndteres og ba dommeren gi henne en godbit og ikke presse henne, så hun fikk en god opplevelse i ringen :) Hun fikk også løpetid dagen hun kom til Jeanette, og Talli har visst drevet seksualundervisning hører jeg rykter om :lol:

Pga håndteringsproblemet grep jeg sjansen i Hemsedal og på NKKU-leiren med å få så mange som mulig til å håndtere henne, og nå er hun tilbake til slik hun har vært før hvertfall, og muligens litt bedre. Endelig har det vært mange hundevante menn rundt oss som kan håndtere henne, og hun står der helt fint. Det vi trener på fremover er at hun skal la seg håndtere selv om hun ikke er under kommando, men bare står rett opp og ned.

Ellers planlegger vi LP2-debut, og apportering er en av øvelsene som hun må lære seg skikkelig. Her er en film fra treningen i hagen i dag!

http://www.youtube.com/watch?v=BHQBz1HDsOc

Avstanden til slutt er ikke fin. Jeg hjelper henne litt med neddekkene for tiden for å få frem klaskdekk, og planen er å fjerne “nikkingen” min så fort som mulig. Litt tull med avstandsskiftene også, men det er noe hun sjeldent roter til, så jeg lot det gå. Jeg har lenge pirket på at hun skal ha korrekte bevegelser, og det har hun noenlunde nå. Det vi fokuserer på nå er farten, men jeg godtar allikevel også posisjonsendringene som ikke er superraske, men belønner de raske veldig mye bedre.

Jeg blir bare mer og mer glad i den hunden! Hun er så utrolig behagelig, og jeg merker det spesielt når jeg er på reisefot med tre hunder og masse bagasje. Jeg bare gir henne en beskjed om å gå bak, så gjør hun det med en gang. Vi bruker mindre og mindre bånd og hun går ofte løs når vi skal til butikken. Noen ganger ser jeg henne ikke fordi hun går 5 cm unna beina mine, og noen ganger trår jeg på henne og hun hyler som om hun blir mishandlet :rolleyes2: Vi trener også mye på bli i hverdagssituasjoner, så jeg prøver å unngå å binde henne når vi er på trening og gir henne heller beskjed om å bli. Hun begynner å bli litt mer interessert i hunder vi passerer på tur, men hun viser meg allikevel at hun lett prioriterer bort alle hunder rundt seg når vi trener, selv når hun har en puddel i rumpen under hele fri ved fot, eller partysvensken til Maria invitrer til lek :whistle: Det vi trener på nå er at man ikke varsler for alt. Jeg vil ha vekk den værste varslingen når det ringer på døren, når de ser folk de kjenner eller varsling på enkeltmennesker som plutselig dukker opp her ute i Gjerdrum. Jeg tror vi har vært litt for mye i byen tidligere i sommer, og da enser hun ikke menneskene fordi de er så mange. Med en gang vi er ute der hvor det er litt færre mennesker, så varsler både hun og Tia på forbipasserende.

Alle bildene under er tatt av Marie Aaberg

185215_10150336213156303_530141302_10082634_324904_n.jpg

285356_10150336213236303_530141302_10082636_2140305_n.jpg

Søster og bror. Ikke og Harly.

188285_10150336213301303_530141302_10082637_1647006_n.jpg

205836_10150336213366303_530141302_10082638_1749901_n.jpg

Ikke og Opsis. Jeg får så lyst til å bygge muskler på hunden min når jeg ser dette bildet :lol: Men venter til hun er litt eldre...

251621_10150336213431303_530141302_10082639_4746440_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare mer og mer glad i den hunden! Hun er så utrolig behagelig, og jeg merker det spesielt når jeg er på reisefot med tre hunder og masse bagasje. Jeg bare gir henne en beskjed om å gå bak, så gjør hun det med en gang. Vi bruker mindre og mindre bånd og hun går ofte løs når vi skal til butikken. Noen ganger ser jeg henne ikke fordi hun går 5 cm unna beina mine, og noen ganger trår jeg på henne og hun hyler som om hun blir mishandlet :rolleyes2: Vi trener også mye på bli i hverdagssituasjoner, så jeg prøver å unngå å binde henne når vi er på trening og gir henne heller beskjed om å bli. Hun begynner å bli litt mer interessert i hunder vi passerer på tur, men hun viser meg allikevel at hun lett prioriterer bort alle hunder rundt seg når vi trener, selv når hun har en puddel i rumpen under hele fri ved fot, eller partysvensken til Maria invitrer til lek :whistle: Det vi trener på nå er at man ikke varsler for alt. Jeg vil ha vekk den værste varslingen når det ringer på døren, når de ser folk de kjenner eller varsling på enkeltmennesker som plutselig dukker opp her ute i Gjerdrum. Jeg tror vi har vært litt for mye i byen tidligere i sommer, og da enser hun ikke menneskene fordi de er så mange. Med en gang vi er ute der hvor det er litt færre mennesker, så varsler både hun og Tia på forbipasserende.

Partysvensken min er jo bare lydig og fokusert hele tiden, den driver da ikke og forstyrrer deres trenig! :whistle::lol:

Men Ikke er virkelig et lite wonderchild altså, og nå som håndteringsbiten også blir bedre blir dere uslåelige hvorsomhelst! (Sånn bortsett fra når jeg og Ops deltar så klart :aww: ) Jeg regner med at hun blir en svane til og med i utstillingsringen etter hvert, for det hadde bare vært såå typisk.. :aww::wub:

Ikke og Opsis. Jeg får så lyst til å bygge muskler på hunden min når jeg ser dette bildet :lol: Men venter til hun er litt eldre...

205836_10150336213366303_530141302_10082638_1749901_n.jpg

Og sånn bare for å påpeke det, dette er en Opsis som har vært i ro i 5 uker - så muskelmassen er ikke akkurat på topp.. Lille bolehunden. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi synes lillesøster er nydelig vi - men vi synes opsis er nydelig også - med boling eller uten boling - vakre!

Ellers er jeg spent på hvordan det går med å motvirke sånn "en gang i blant" varsling. Vi bor jo også sånn halv-øde til, men Strider er blitt riktig flink etterhvert. Dog synes jeg det er mye å verre å forhindre varsling i "en gang hvert jubelår"-tilfeller. Nå er det nyttig med litt varsling også da, er ikke det.. er ting utenom det vanlige er det fint å få beskjed om det (dog er Strider og jeg litt uenige om hva som er en gang hvert jubelår.. :getlost: ) Strider er veldig veldig harm på tyvene som kommer annenhver torsdag - helt åpentlyst kommer de, i diger lastebil t.o.m. forsøker ikke å skjule seg engang - og så stjeler de søpla vår :o Noe så hinsides frekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Søppel er verdifullt må du vite!

Det deilige med å bo i byen var at Ikke aldri varslet. Folk gikk i gangene hele tiden, bråkte utenfor og det var hundrevis av mennesker på gaten. Og har vi vært i byen en stund og kommer tilbake til Gjerdrum så skal de få menneskene vi møter på tur boffes på! Men så går det litt over etterhvert, slik som nå. Men det bjeffes fortsatt på mennesker som våger å si hei (for da sier mamma hei tilbake, og nye mennesker vi hilser på skal bjeffes på først. Det mener Tia og Ikke) og mennesker de kjenner igjen (men der kan jeg bli flinkere og ikke la de hilse før de er rolige og ikke bjeffer, men Ikke bjeffer også gjerne mens man hilser). Det jeg har mest lyst til å bli noenlunde kvitt er varslingen når vi får besøk. Da tar alle hundene fullstendig av og Tia og Ikke bjeffer MYE. Det vi har begynt med nå er at jeg stenger de to bjeffemonstrene inn på et rom, og så får de eventuelt komme ut når de er rolige, men jeg vet ikke om det hjelper på sikt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har begynt med nå er at jeg stenger de to bjeffemonstrene inn på et rom, og så får de eventuelt komme ut når de er rolige, men jeg vet ikke om det hjelper på sikt :P

Det gjør jeg, og som du kanskje merket i Hemsedal så har det ikke hjulpet spesielt mye.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :D

Så flink hun er med apporten allerede! Kjenner igjen litt små fakter og ting hun gjør fra filmen som Balrog også gjør. Og det at det er nok å bare ha en ball i en snor for å kunne trene i evigheter. Herlige hundene våre. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

13 mnd i dag!

Og Ikke debuterte i LP2 sist helg. Dessverre nullet hun på ruten, så det ble 2 poeng unna opprykk :getlost: Men er veldig fornøyd med 10 på apporteringen, hopp over hinder m/sitt og innkalling med stå. Fri ved foten er blitt grusom og hun er litt for langt fremme og har startet med pendling. Derfor trente vi litt på det mandag/tirsdag når vi var på konkurransekurs med Thomas Stokke. Her er film!

http://www.youtube.com/watch?v=WLjYpVD6vxQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...