Gå til innhold
Hundesonen.no

Bare lurer...


Line&Luna

Recommended Posts

Vi er temmelig nybakte hundeeiere. og har en ikke fullt så liten lenger :lol: labradorvalp, og de er jo kjent for å spise på ALT. :P

Vet at sjokolade er farlig, og at druer går på nyrene.

Har også hørt at epler ikke er bra, men kjenner flere hunder som har spist epler i mange år uten problemer.

Noen som vet sikkert om dette ikke er bra og hvorfor?

Har også hørt at gulrøtter heller ikke er helt bra. men det er en favoritt her i huset,

så vil gjerne vite om jeg bør kutte det ut eller ikke... :)

Ellers blir det spist endel insekter om dagen :) biller og møll er jo bare sååå deilig :aww: men det er vel bare proteiner.. eller?

Fint om noen har fakta, synspunkter eller erfaringer å dele :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre hunder får også gulrøtter :-)

Her er en kort liste over ting hundene ikke bør spise, men jeg vet ikke om denlista er korrekt. Mange som sier at druer ikke er skadelig feks.

Hvis du søker på forumet mener jeg det ligger en god del tråder om emnet.

Hvis man er i tvil om det hunden har fått i seg er farlig eller ikke kan man ringe Giftinformasjonen på døgnåpen tlf: 22591300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druer er farlig såvidt jeg har hørt. Det jeg har hørt da er at druer kan ha en sopp(?) på seg som kan være farlig for hunden. mange hunder tåler druer helt fint, mens for andre blir det fatalt... Better to be safe than sorry tenker jeg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er steinene i druer, rosiner og epler som skiller ut et stoff som kan være giftig for hunden.

Så steinfrie druer er altså okei?

---

Gulerøtter er bare fint for valpen; la den knaske i vei! Det eneste man kanskje kan være litt obs på, er at masse gulerøtter kan gi litt rødlig misfarging i pelsen. Ellers er kokte gulerøtter veldig bra for løs mage. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en Labrador - alt er spiselig :lol: Isopor, plast, små trepinner, papir, papp, sokker, BHer, raketter, druer, sjokolade, en halv pizza big one, plastkorker, en hel grisehale "i ett", stein og grus, gulrøtter, sausebæsj fra katteræv.... alt er spiselig :) Eneste jeg har fått henne til å spy opp igjen er raketten og 2 par nylonstrømpebukser da jeg fryktet kjemikalier og at nylonen skulle legge seg inni tarmene og stoppe opp systemet.

Når det kommer til ting VI mennesker spiser, ville jeg kun vært moderat forsiktig med sjokolade og kanskje en del sterkt krydret mat med f.eks chili, jalapenjos og slikt. Alt annet har gått meget bra så langt :) Altså, jeg går selvfølgelig ikke inn for å gi hunden sjokolade, men jeg får ikke angsnevrose om hun spiser noe jeg mister på gulvet. Det går bra!

De ække porselen, ta det på magefølelsen og tenk på hva du hadde gjort om det var et menneskebarn. Er det farlige kjemikalier fra husholdningen ville jeg vært mer redd, mat er mat... Det vil si - jeg tror jeg også hadde brukt en del skjønn i forhold til hva jeg vet bikkja har fått i seg små mengder av før. F.eks prøvd med ei halv drue en gang, og sett om det kom noen reaksjon. Slik prøving går vel egentlig "av seg selv" og er "common sense", men siden det nå er internettet så nevner jeg det :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en Labrador - alt er spiselig :lol: Isopor, plast, små trepinner, papir, papp, sokker, BHer, raketter, druer, sjokolade, en halv pizza big one, plastkorker, en hel grisehale "i ett", stein og grus, gulrøtter, sausebæsj fra katteræv.... alt er spiselig :P Eneste jeg har fått henne til å spy opp igjen er raketten og 2 par nylonstrømpebukser da jeg fryktet kjemikalier og at nylonen skulle legge seg inni tarmene og stoppe opp systemet.

HAHAHAHA.... ;):P;) Jeg ler meg i hjel...

Ikke for at hunden din spiser alt dette her, men fordi jeg kjenner meg igjen... ALT skal smakes på, og jo verre det lukter, jo bedre må det jo være...

Er enig med deg at de ikke er porselen, men siden det er første hunden til både meg og mannen min, så er det nok blitt litt baby'n vår ;) , og vi er vel litt overbeskyttende :blink:

Men godt å høre at man ikke trenger å få nevroser for "ingenting", spesielt fra en annen labbiseier som vet hva det er snakk om.

Tenker nå at skulle gjerne hatt en labbis uten den store smaketrangen, men den er vel innbygd i de søte små ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...