Gå til innhold
Hundesonen.no

Bare lurer...

Line&Luna

Recommended Posts

Skrevet

Vi er temmelig nybakte hundeeiere. og har en ikke fullt så liten lenger :lol: labradorvalp, og de er jo kjent for å spise på ALT. :P

Vet at sjokolade er farlig, og at druer går på nyrene.

Har også hørt at epler ikke er bra, men kjenner flere hunder som har spist epler i mange år uten problemer.

Noen som vet sikkert om dette ikke er bra og hvorfor?

Har også hørt at gulrøtter heller ikke er helt bra. men det er en favoritt her i huset,

så vil gjerne vite om jeg bør kutte det ut eller ikke... :)

Ellers blir det spist endel insekter om dagen :) biller og møll er jo bare sååå deilig :aww: men det er vel bare proteiner.. eller?

Fint om noen har fakta, synspunkter eller erfaringer å dele :(

Skrevet

Våre hunder får også gulrøtter :-)

Her er en kort liste over ting hundene ikke bør spise, men jeg vet ikke om denlista er korrekt. Mange som sier at druer ikke er skadelig feks.

Hvis du søker på forumet mener jeg det ligger en god del tråder om emnet.

Hvis man er i tvil om det hunden har fått i seg er farlig eller ikke kan man ringe Giftinformasjonen på døgnåpen tlf: 22591300

Skrevet

Druer er farlig såvidt jeg har hørt. Det jeg har hørt da er at druer kan ha en sopp(?) på seg som kan være farlig for hunden. mange hunder tåler druer helt fint, mens for andre blir det fatalt... Better to be safe than sorry tenker jeg :aww:

Skrevet

Det er steinene i druer, rosiner og epler som skiller ut et stoff som kan være giftig for hunden.

Så steinfrie druer er altså okei?

---

Gulerøtter er bare fint for valpen; la den knaske i vei! Det eneste man kanskje kan være litt obs på, er at masse gulerøtter kan gi litt rødlig misfarging i pelsen. Ellers er kokte gulerøtter veldig bra for løs mage. :aww:

Skrevet

Du har jo en Labrador - alt er spiselig :lol: Isopor, plast, små trepinner, papir, papp, sokker, BHer, raketter, druer, sjokolade, en halv pizza big one, plastkorker, en hel grisehale "i ett", stein og grus, gulrøtter, sausebæsj fra katteræv.... alt er spiselig :) Eneste jeg har fått henne til å spy opp igjen er raketten og 2 par nylonstrømpebukser da jeg fryktet kjemikalier og at nylonen skulle legge seg inni tarmene og stoppe opp systemet.

Når det kommer til ting VI mennesker spiser, ville jeg kun vært moderat forsiktig med sjokolade og kanskje en del sterkt krydret mat med f.eks chili, jalapenjos og slikt. Alt annet har gått meget bra så langt :) Altså, jeg går selvfølgelig ikke inn for å gi hunden sjokolade, men jeg får ikke angsnevrose om hun spiser noe jeg mister på gulvet. Det går bra!

De ække porselen, ta det på magefølelsen og tenk på hva du hadde gjort om det var et menneskebarn. Er det farlige kjemikalier fra husholdningen ville jeg vært mer redd, mat er mat... Det vil si - jeg tror jeg også hadde brukt en del skjønn i forhold til hva jeg vet bikkja har fått i seg små mengder av før. F.eks prøvd med ei halv drue en gang, og sett om det kom noen reaksjon. Slik prøving går vel egentlig "av seg selv" og er "common sense", men siden det nå er internettet så nevner jeg det :aww:

Skrevet

Enig med Lafrange :whistle:

Hunder er ikke porselen, selv om de fleste hunde eiere kanskje føler det slik :icon_redface:

Skrevet

Enig med Lagrange :whistle:

Hunder er ikke porselen, selv om de fleste hunde eiere kanskje føler det slik :icon_redface:

Skrevet

Du har jo en Labrador - alt er spiselig :lol: Isopor, plast, små trepinner, papir, papp, sokker, BHer, raketter, druer, sjokolade, en halv pizza big one, plastkorker, en hel grisehale "i ett", stein og grus, gulrøtter, sausebæsj fra katteræv.... alt er spiselig :P Eneste jeg har fått henne til å spy opp igjen er raketten og 2 par nylonstrømpebukser da jeg fryktet kjemikalier og at nylonen skulle legge seg inni tarmene og stoppe opp systemet.

HAHAHAHA.... ;):P;) Jeg ler meg i hjel...

Ikke for at hunden din spiser alt dette her, men fordi jeg kjenner meg igjen... ALT skal smakes på, og jo verre det lukter, jo bedre må det jo være...

Er enig med deg at de ikke er porselen, men siden det er første hunden til både meg og mannen min, så er det nok blitt litt baby'n vår ;) , og vi er vel litt overbeskyttende :blink:

Men godt å høre at man ikke trenger å få nevroser for "ingenting", spesielt fra en annen labbiseier som vet hva det er snakk om.

Tenker nå at skulle gjerne hatt en labbis uten den store smaketrangen, men den er vel innbygd i de søte små ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...