Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilkjøp


Rottisembla

Recommended Posts

Er i prosessen med å bytte ut min gamle lille bil, med en stasjonsvogn :hmm:

Og siden jeg er særs lite bilkyndig, tenkte jeg at altvitenden sonen kunne være til hjelp.

Hvor gammel bil er det verdt å kjøpe om den skal holde en stund?

Hvor høy km-stand er "akseptabel"?

Diesel eller Bensin?

Ser at biler i min prisklasse(opp til100000) fort er bortimot 7+ år.

Hvilke bilmerkerer kjent for å holde lenge og hva bør jeg styre unna. Har inntrykk av at franske biler kan være litt ustabile og har dre deler, at det er en del rust på asiatiske.

Hmmm det er mye å ta hensyn til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel bil er det verdt å kjøpe om den skal holde en stund? Det kommer an på bilmerket. Toyota feks. holder lenge, selv med høy km stand. Men jeg personlig ville ikke kjøpt en bil over 10 år.

Hvor høy km-stand er "akseptabel"? Helst ikke over 160 000 km i mine øyne. (igjen, kommer litt an på biltype)

Diesel eller Bensin? Jeg foretrekker bensin. Men egentlig spiller det ikke noen stor rolle. Noen liker det ene, og andre det andre. Jeg syns Dieselbiler bråker mer.

Hvilke bilmerkerer kjent for å holde lenge og hva bør jeg styre unna. Japanske biler holder bra. Toyota, Honda etc. Jeg ville selv styrt unna Franske biler, ihvertfall de som ikke er helt nyeste modell. Dette pga personlige erfaringer. Et tips er å lese litt tester på nett om de ulike biltypene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på hvor mye du er villig til å legge i bilen? Har du et 20 000kr-budsjett, kan du ikke forvente deg veldig mye. Kan du spytte i 100 000 bør du få endel mer. :hmm:

Etter å ha kjøpt bil til 80 000, hatt nok prakk og tullball med den (dog var den alltid kjørbar, og aldri noe tull med motoren), så har vi nå gått ned igjen til en 40 000kr bil. Er i grunnen mye mer fornøyd med denne, jeg forventer litt mindre, men føler jeg har fått mer. KMstanden bryr jeg meg ikke så hardt om, vår passerer nok snart 200 000, men den forrige nærmet seg tross alt 400 000. Har man en bil til nærmere 100 000 så føler jeg man bør virkelig ta vare på den, service osv og stelle godt med den, den var tross alt dyr. En bil til 40 000 har man råd til å "miste" på en annen måte, man trenger ikke nødvendigvis å føle at man er tvingende nødt å påkoste den all verdens. For min del, synes jeg det er en deilig følelse av ansvarsløshet..! :hmm: Jeg vil nesten faktisk si at jo billigere bilene våre har vært (vi har hatt fem), jo "bedre" har de vært. Dvs at vi har selvsagt forventet mer av den til 1500 enn den til 80 000, men jeg følte virkelig ikke at jeg fikk en dobbelt så god bil da jeg la i 80 store, som da jeg la i 40 store. Man kan sikkert ikke tenke sånn med bil, men penger er penger, åkke som. :getlost:

Jeg ville nok sjekket når registerreim sist var skiftet. Sånt må skiftes med jevne mellomrom, og er relativt dyrt. Er det en nyere bil bør servicer være fulgt. Ville også forhørt meg om hvilke problemer de har hatt med bilen, hva er det som ikke funker? Slitedeler må jo selvsagt skiftes i ny og ne, men hvis det er endel annet småprakk, så ville jeg nok tenkt meg om to ganger. KMstanden bør ikke være veldig høy i forhold til alder, samtidig hører man jo om biler som går og går og går og...

Det sies sånn generelt at japansk og tysk er bra; de går og går. Det er visstnok ofte rusten som tar de japanske (sjekk rust, det er viktig) sies det. Vet ikke helt om det stemmer i alle tilfellene, men amerikanske biler er i alle fall ofte sagt å være store utgiftsposter som drikker bensin og som er dyre å reparere.

Bensin eller diesel? Tja.. Vi har hatt begge deler, kan ikke si vi merket mye forskjell på pris. Husker ikke hva, men èn av typene fryser sjeldnere enn den andre om vinteren, noe som kanskje er viktig dersom du bor på et kaldt sted. Lurer på om diesel fryser fortere?? Isj, jeg husker ikke.

Ellers kan motorvarmer være kjekt å ha. Et fornuftig klimaanlegg er også fint. Men det viktigste er at bilen dekker dine behov for plass: hva skal du ha inni bilen - hvor mange/store bur? Og er den god å kjøre? Det er fint å prøvekjøre før du kjøper. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at det ikke er heftelser på den, at det ikke er rust (hovedsakelig kanaler og hjulbuer), at flest mulig servicer er fulgt opp (må jo sees litt ann med tanke på alder/pris). Er du i tvil ville jeg påkostet den en NAF test, koster ikke allverden (ihvertfall ikke om du er medlem), og du kan fort spare tusener på å ikke kjøpe nettopp den bilen.

Fikk forøvrig tips fra flere hold om å kjøpe en toyota da jeg skulle ha min første bil, nettopp fordi den går og går og går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk for svar. Det er bra at dere er av same oppfatning som de fleste jeg har snakket med.

Asiatiske biler går og går men kan slite med rust

Tyske biler går og går men kan slite med ehm hva var det de sa.... noe styre greier med knirking og klunkelyder når en kjører over humper

Franske biler er det visst bare å styre unna, + at det er dyre deler

Hmmmm er ikke bare lett nei.

Det som er MÅ krav til bilen er:

Den skal forventes å leve mer en 5 år etter kjøp(sånn uten uforutsette hendelser)

Ikke sluke bensin/diesel

Ha plass til helsveiset bur i bagasjerommet

Være grei å se på(kjøper ikke en bil jeg absolutt ikke liker utseende på)

Biler som virker interesante:

VW Passat

VW Golf

Toyota Avensis

Nissan Primera

Alle stasjonsvogner.

Har vel satt maks på 100 000, men absolutt ikke feil å få en billigere,har og mest lyst å kjøpe fra forhandler føler meg litt tryggere da...

Nei får vel ta en runde snart å se hva som er inne og hva de skal ha for dem på forhandlerene her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk service-historie hvis den er tilgjengelig, hva som har blitt gjort på den siste årene, om mulig (mye bytting, er det slitedeler eller problemdeler?).

Antall tidligere eiere?

Ihvertfall et par ting som jeg har blitt obs på etter mitt første år som bileier og har nettopp solgt bil. Ville nok heller ikke kjøpt noe over 100.000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg har lært: å kjøpe bil er gambling...

Enten den er i perfekt stand (som xl-7'n vår til 120.000kr) eller om den ser ut som et vrak (som mondeo'n til 12.000kr) så er det helt tilfeldig hva som vil vare lengst og være billigst og best i bruk...

xl-7 føler jeg også at vi må følge opp 100%, bytte alt som slites å går sunt, brede store dekk, stor motor osv gjør bilen dyrere i bruk og vedlikehold...

mondeoen har gått 240.000km, men med siden eieren har fult opp motoren å gjort alt som skal gjøres til riktig tid, så hadde jeg ingen tanker bak km-stand... Da var det værre med at den sto der uten skilter knekte fjærer, flatt batteri og et rusthull i døra på 15cm diameter...

(alt dette ble fikset og rusten sveiset og rustbehandlet bare så det er klart... :lol: )

Det er som Huldra sier, meget befriende å ha en bil man ikke føler alt må være perfekt på...

Bare den går å går å går gjennom EU-kontroller...

Vi kunne jo hatt 10stk mondeo'er for prisen av en xl-7... :)

Diesel vs Bensin

Jeg har hatt 2 diesel biler å 3 bensinbiler...

Begge dieselbilene har dødd en horribel død i motorrommet...

Alle 3 bensinbilene lever i beste velgående...

Dette er selvfølgelig tilfeldig, men har påvirket mitt syn på hva som er best... :aww:

Diesel bråker å rister mer, må ha fungerende glødeplugger ved minusgrader å er det skikkelig kaldt er det bare seig suppe i dieseltanken...

Man får aldri varme i kupeen fra varmeaparatet, å dessuten har de vel nå påvist at dieselbiler er den største forurenseren i byer...

Svevestøv, asmatikere osv...

:) Bilkjøp er gambling, vurder også å kjøpe fra Bilforhandler, bruktbilgarantien kan være gull verd når alt går til hellvette 1mnd etter du kjøpte bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at folk med litt mer bilerfaring enn meg tar seg tid til å svare. Jeg har liksom kjøpt den nette sum av 1 bil før og da var jeg 18, så greit med litt innsikt.

Jeg ender nok opp hos forhandler, da jeg føler det er tryggere ikke sikkert det er det, og det er vel kanksje en sjangs at de tar min gamle i innbytte, ikke at den er verdt så mye :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bytte inn den gamle bilen for en del av prisen så vil jeg ha sjekket rundt på forskjellige forhandlere hvor du får mest. Mine besteforeldre solgte nettopp sin gamle Nissan. De fikk et tilbud om 20 000,- maks hos Honda og 50 000,- maks hos Peaugot. Utifra det valgte de også å gå for en Peaugot 207 med diesel. De er superfornøyde med denne :aww: Lager faktisk mindre lyd en min mors Honda Civic Sport med bensin. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig tryggere å kjøpe gjennom firma da de har bruktbilgaranti 3mnd etter kjøp, kjør bilen gjennom en "bruktbiltest" hos naf, så får du reparert eventuelle feil på firmaets regning... På min 2.bensinbil fikk jeg reperasjoner til rundt 13.000 dekt av firmaet etter kjøp, etter NAF-kontroll... :aww:

skal du selge/bytte en bil med verdi under 50.000 så vil det lønne seg å selge den privat, bilfirma vil ikke ha slikt søppel de ikke kan tjene penger på... :lol:

Men hør hva du kan få fra bilfirma og sjekk hva du kan få ved å selge privat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig tryggere å kjøpe gjennom firma da de har bruktbilgaranti 3mnd etter kjøp, kjør bilen gjennom en "bruktbiltest" hos naf, så får du reparert eventuelle feil på firmaets regning... På min 2.bensinbil fikk jeg reperasjoner til rundt 13.000 dekt av firmaet etter kjøp, etter NAF-kontroll... :lol:

skal du selge/bytte en bil med verdi under 50.000 så vil det lønne seg å selge den privat, bilfirma vil ikke ha slikt søppel de ikke kan tjene penger på... :aww:

Men hør hva du kan få fra bilfirma og sjekk hva du kan få ved å selge privat...

Se her ja kommer tipsene som perler på en snor! :)

Naf- test må vel taes etter bilen er kjøpt da eller?

Gamle bilen er nok ikke verdt store slanten 12 år er den blitt, ikke gått sånn super langt så får høre med dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja kommer tipsene som perler på en snor! :(

Naf- test må vel taes etter bilen er kjøpt da eller?

Gamle bilen er nok ikke verdt store slanten 12 år er den blitt, ikke gått sånn super langt så får høre med dem

Vi har tatt NAF-tester før vi har kjøpt. For kjøpt er vel kjøpt? Naf-testen skal holdes hemmelig for selger, det er kun kjøper (den som betaler) som skal vite hva som står i den. Forresten, NAF vil sjelden og aldri gi ut garantier på bruktbil på bakgrunn av testen, bare sånn at du er klar over det.

12 år gammel bil.. hmm.. i mine øyne ikke en veeldig gammel bil. Hvorfor selge den?

En ting du kan tenke på, er at når du kjøper en bil til 80 000 kan du ikke vente mer enn kanskje 10-20 000 for den (kanskje mindre) etter fem år. Da synes jeg det er surt å tenke på det mulige billånet (eller i alle fall alle pengene) man har brukt. At man har vært flink å følge servicer, skiftet dyre deler og slitedeler osv. Man får virkelig ikke igjen for noe sånt. Ser ofte annonser med biler til salgs for 50 000, deler for 100 000 skiftet i løpet av de siste to årene.. Den bilen var kanskje opprinnelig kjøpt for 100 000.. :lol: (Snakker pittelitt av erfaring her skal jeg innrømme. :aww: ) Men selv om det er gambling å kjøpe bil, vil jeg tro det er større sjanse for at en til 100 000 holder seg i fem år, enn en til 10 000. Personlig er jeg litt sånn derre gnien, og liker ikke å bruke mye penger på bil. Synes det er surt å betale 8000 for service, 10 000 for nye dekk, 6000 for skifte av klutsj (slitedel), 3000 for nye bremser bak (slitedel det også), 4000 for nye bremser foran, osv osv. Plusser man på moms blir det enda litt mer. :) Da synes jeg det er bedre å kjøre rundt i en kurant bil, hvor kanskje ikke vindusviskeren bak virker, ene sidedøren er litt slarkete, den har gått 190 000, men lever tilsynelatende et godt liv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt NAF-tester før vi har kjøpt. For kjøpt er vel kjøpt? Naf-testen skal holdes hemmelig for selger, det er kun kjøper (den som betaler) som skal vite hva som står i den. Forresten, NAF vil sjelden og aldri gi ut garantier på bruktbil på bakgrunn av testen, bare sånn at du er klar over det.

12 år gammel bil.. hmm.. i mine øyne ikke en veeldig gammel bil. Hvorfor selge den?

Hmm men dersom den er kjøpt fra forhandler og det er garanti på den må en jo nødvendigvis informere forhandlerom hva som står i Naf-testen for å kreve at forhandler fikser dette, de er jo ikke synske.

Og gamle bilen Herbert som han så fint heter byttes ene og alene fordi han er en en liten personbil uten plass til et bur for en rottweiler( og evnt neste hund) han har og litt liten motor som godt merkes på langturer.

Så herbert har verdt snill mot meg, selv om det har blitt byttet litt diverse oppgjennom de 6 årene han har bodd hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi snakker her om to forskjellige tester...

Jeg snakker om en test du selv utfører kanskje 1mnd etter du har kjøpt bilen av forhandler, for å få vite hvordan tilsanden på bilen er, å om det er ting som ikke er forsvarlig, som slitte bremser, svakheter, reimer, dekktype, vettafaenjeg hva de ser etter...

Jeg fikk 6 nye dekk å byttet endel slitedeler som var for slitt til å kunne godta ved salg/kjøp...

En jeg kjenner kjøpte en 4x4 suv, å fikk dekket reperasjoner på slakke å tull med girbox og 4hjulstrekk til 35-40.000kr...

Men naf har også tester for kjøp mellom privatpersoner, denne må taes før man fullfører handelen vil jeg tro... (aldri tatt den testen selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt NAFtest på bruktbilkjøp via private. Da har vi som kjøper betalt testen, og sagt at sånn og sånn er feil med bilen, vi vil ha avslag i prisen pga dette. Vi hadde også kunnet velge å ikke kjøpe bilen på bakgrunn av denne testen, og da er det jo viktig at selger ikke får se testen. Den koster noen tusenlapper, og dette vil jo være gratis for selger dersom han får se resultatet etterpå (hvis vi ikke kjøper bilen altså). Dette kan han bruke i forhold til salg til andre senere, og det gidder jo ikke vi å betale for. :whistle: Testen Tore snakker om, har jeg ikke vært borti. Mulig det er den samme, men tatt på forskjellige tidspunkt? :icon_redface:

En annen ting jeg kom på; finn ut når den er EU-godkjent. En bil som er EU-godkjent i den senere tid, kan man sånn grovt sett regne med å ha i minst to år til (før den må EU-godkjennes på nytt). I alle fall ville ikke jeg kjøpt en bil som skal EU-godkjennes i løpet av neste halvår. EU-godkjenningen kan tas før tiden, så det bør selger koste på i så fall. Du kan jo også spørre om den gikk igjennom på første forsøk, eller om det var ting som måtte fikses på før den ble godkjent. Du kan også spørre om den fikk mindre anmerkninger på ting på kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt NAFtest på bruktbilkjøp via private. Da har vi som kjøper betalt testen, og sagt at sånn og sånn er feil med bilen, vi vil ha avslag i prisen pga dette. Vi hadde også kunnet velge å ikke kjøpe bilen på bakgrunn av denne testen, og da er det jo viktig at selger ikke får se testen. Den koster noen tusenlapper, og dette vil jo være gratis for selger dersom han får se resultatet etterpå (hvis vi ikke kjøper bilen altså). Dette kan han bruke i forhold til salg til andre senere, og det gidder jo ikke vi å betale for. :whistle: Testen Tore snakker om, har jeg ikke vært borti. Mulig det er den samme, men tatt på forskjellige tidspunkt? :icon_redface:

Denne tenkte jeg på! Slik gjorde vi da vi solgte russebilen. "Lånte" den bort til de som skulle kjøpe den, de tok en test, kommenterte noen feil, vi slo av litt i prisen - solgt. Samtidig unngikk de å kjøpe katta i sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...