Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilkjøp


Rottisembla

Recommended Posts

Er i prosessen med å bytte ut min gamle lille bil, med en stasjonsvogn :hmm:

Og siden jeg er særs lite bilkyndig, tenkte jeg at altvitenden sonen kunne være til hjelp.

Hvor gammel bil er det verdt å kjøpe om den skal holde en stund?

Hvor høy km-stand er "akseptabel"?

Diesel eller Bensin?

Ser at biler i min prisklasse(opp til100000) fort er bortimot 7+ år.

Hvilke bilmerkerer kjent for å holde lenge og hva bør jeg styre unna. Har inntrykk av at franske biler kan være litt ustabile og har dre deler, at det er en del rust på asiatiske.

Hmmm det er mye å ta hensyn til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel bil er det verdt å kjøpe om den skal holde en stund? Det kommer an på bilmerket. Toyota feks. holder lenge, selv med høy km stand. Men jeg personlig ville ikke kjøpt en bil over 10 år.

Hvor høy km-stand er "akseptabel"? Helst ikke over 160 000 km i mine øyne. (igjen, kommer litt an på biltype)

Diesel eller Bensin? Jeg foretrekker bensin. Men egentlig spiller det ikke noen stor rolle. Noen liker det ene, og andre det andre. Jeg syns Dieselbiler bråker mer.

Hvilke bilmerkerer kjent for å holde lenge og hva bør jeg styre unna. Japanske biler holder bra. Toyota, Honda etc. Jeg ville selv styrt unna Franske biler, ihvertfall de som ikke er helt nyeste modell. Dette pga personlige erfaringer. Et tips er å lese litt tester på nett om de ulike biltypene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på hvor mye du er villig til å legge i bilen? Har du et 20 000kr-budsjett, kan du ikke forvente deg veldig mye. Kan du spytte i 100 000 bør du få endel mer. :hmm:

Etter å ha kjøpt bil til 80 000, hatt nok prakk og tullball med den (dog var den alltid kjørbar, og aldri noe tull med motoren), så har vi nå gått ned igjen til en 40 000kr bil. Er i grunnen mye mer fornøyd med denne, jeg forventer litt mindre, men føler jeg har fått mer. KMstanden bryr jeg meg ikke så hardt om, vår passerer nok snart 200 000, men den forrige nærmet seg tross alt 400 000. Har man en bil til nærmere 100 000 så føler jeg man bør virkelig ta vare på den, service osv og stelle godt med den, den var tross alt dyr. En bil til 40 000 har man råd til å "miste" på en annen måte, man trenger ikke nødvendigvis å føle at man er tvingende nødt å påkoste den all verdens. For min del, synes jeg det er en deilig følelse av ansvarsløshet..! :hmm: Jeg vil nesten faktisk si at jo billigere bilene våre har vært (vi har hatt fem), jo "bedre" har de vært. Dvs at vi har selvsagt forventet mer av den til 1500 enn den til 80 000, men jeg følte virkelig ikke at jeg fikk en dobbelt så god bil da jeg la i 80 store, som da jeg la i 40 store. Man kan sikkert ikke tenke sånn med bil, men penger er penger, åkke som. :getlost:

Jeg ville nok sjekket når registerreim sist var skiftet. Sånt må skiftes med jevne mellomrom, og er relativt dyrt. Er det en nyere bil bør servicer være fulgt. Ville også forhørt meg om hvilke problemer de har hatt med bilen, hva er det som ikke funker? Slitedeler må jo selvsagt skiftes i ny og ne, men hvis det er endel annet småprakk, så ville jeg nok tenkt meg om to ganger. KMstanden bør ikke være veldig høy i forhold til alder, samtidig hører man jo om biler som går og går og går og...

Det sies sånn generelt at japansk og tysk er bra; de går og går. Det er visstnok ofte rusten som tar de japanske (sjekk rust, det er viktig) sies det. Vet ikke helt om det stemmer i alle tilfellene, men amerikanske biler er i alle fall ofte sagt å være store utgiftsposter som drikker bensin og som er dyre å reparere.

Bensin eller diesel? Tja.. Vi har hatt begge deler, kan ikke si vi merket mye forskjell på pris. Husker ikke hva, men èn av typene fryser sjeldnere enn den andre om vinteren, noe som kanskje er viktig dersom du bor på et kaldt sted. Lurer på om diesel fryser fortere?? Isj, jeg husker ikke.

Ellers kan motorvarmer være kjekt å ha. Et fornuftig klimaanlegg er også fint. Men det viktigste er at bilen dekker dine behov for plass: hva skal du ha inni bilen - hvor mange/store bur? Og er den god å kjøre? Det er fint å prøvekjøre før du kjøper. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at det ikke er heftelser på den, at det ikke er rust (hovedsakelig kanaler og hjulbuer), at flest mulig servicer er fulgt opp (må jo sees litt ann med tanke på alder/pris). Er du i tvil ville jeg påkostet den en NAF test, koster ikke allverden (ihvertfall ikke om du er medlem), og du kan fort spare tusener på å ikke kjøpe nettopp den bilen.

Fikk forøvrig tips fra flere hold om å kjøpe en toyota da jeg skulle ha min første bil, nettopp fordi den går og går og går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk for svar. Det er bra at dere er av same oppfatning som de fleste jeg har snakket med.

Asiatiske biler går og går men kan slite med rust

Tyske biler går og går men kan slite med ehm hva var det de sa.... noe styre greier med knirking og klunkelyder når en kjører over humper

Franske biler er det visst bare å styre unna, + at det er dyre deler

Hmmmm er ikke bare lett nei.

Det som er MÅ krav til bilen er:

Den skal forventes å leve mer en 5 år etter kjøp(sånn uten uforutsette hendelser)

Ikke sluke bensin/diesel

Ha plass til helsveiset bur i bagasjerommet

Være grei å se på(kjøper ikke en bil jeg absolutt ikke liker utseende på)

Biler som virker interesante:

VW Passat

VW Golf

Toyota Avensis

Nissan Primera

Alle stasjonsvogner.

Har vel satt maks på 100 000, men absolutt ikke feil å få en billigere,har og mest lyst å kjøpe fra forhandler føler meg litt tryggere da...

Nei får vel ta en runde snart å se hva som er inne og hva de skal ha for dem på forhandlerene her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk service-historie hvis den er tilgjengelig, hva som har blitt gjort på den siste årene, om mulig (mye bytting, er det slitedeler eller problemdeler?).

Antall tidligere eiere?

Ihvertfall et par ting som jeg har blitt obs på etter mitt første år som bileier og har nettopp solgt bil. Ville nok heller ikke kjøpt noe over 100.000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg har lært: å kjøpe bil er gambling...

Enten den er i perfekt stand (som xl-7'n vår til 120.000kr) eller om den ser ut som et vrak (som mondeo'n til 12.000kr) så er det helt tilfeldig hva som vil vare lengst og være billigst og best i bruk...

xl-7 føler jeg også at vi må følge opp 100%, bytte alt som slites å går sunt, brede store dekk, stor motor osv gjør bilen dyrere i bruk og vedlikehold...

mondeoen har gått 240.000km, men med siden eieren har fult opp motoren å gjort alt som skal gjøres til riktig tid, så hadde jeg ingen tanker bak km-stand... Da var det værre med at den sto der uten skilter knekte fjærer, flatt batteri og et rusthull i døra på 15cm diameter...

(alt dette ble fikset og rusten sveiset og rustbehandlet bare så det er klart... :lol: )

Det er som Huldra sier, meget befriende å ha en bil man ikke føler alt må være perfekt på...

Bare den går å går å går gjennom EU-kontroller...

Vi kunne jo hatt 10stk mondeo'er for prisen av en xl-7... :)

Diesel vs Bensin

Jeg har hatt 2 diesel biler å 3 bensinbiler...

Begge dieselbilene har dødd en horribel død i motorrommet...

Alle 3 bensinbilene lever i beste velgående...

Dette er selvfølgelig tilfeldig, men har påvirket mitt syn på hva som er best... :aww:

Diesel bråker å rister mer, må ha fungerende glødeplugger ved minusgrader å er det skikkelig kaldt er det bare seig suppe i dieseltanken...

Man får aldri varme i kupeen fra varmeaparatet, å dessuten har de vel nå påvist at dieselbiler er den største forurenseren i byer...

Svevestøv, asmatikere osv...

:) Bilkjøp er gambling, vurder også å kjøpe fra Bilforhandler, bruktbilgarantien kan være gull verd når alt går til hellvette 1mnd etter du kjøpte bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at folk med litt mer bilerfaring enn meg tar seg tid til å svare. Jeg har liksom kjøpt den nette sum av 1 bil før og da var jeg 18, så greit med litt innsikt.

Jeg ender nok opp hos forhandler, da jeg føler det er tryggere ikke sikkert det er det, og det er vel kanksje en sjangs at de tar min gamle i innbytte, ikke at den er verdt så mye :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bytte inn den gamle bilen for en del av prisen så vil jeg ha sjekket rundt på forskjellige forhandlere hvor du får mest. Mine besteforeldre solgte nettopp sin gamle Nissan. De fikk et tilbud om 20 000,- maks hos Honda og 50 000,- maks hos Peaugot. Utifra det valgte de også å gå for en Peaugot 207 med diesel. De er superfornøyde med denne :aww: Lager faktisk mindre lyd en min mors Honda Civic Sport med bensin. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig tryggere å kjøpe gjennom firma da de har bruktbilgaranti 3mnd etter kjøp, kjør bilen gjennom en "bruktbiltest" hos naf, så får du reparert eventuelle feil på firmaets regning... På min 2.bensinbil fikk jeg reperasjoner til rundt 13.000 dekt av firmaet etter kjøp, etter NAF-kontroll... :aww:

skal du selge/bytte en bil med verdi under 50.000 så vil det lønne seg å selge den privat, bilfirma vil ikke ha slikt søppel de ikke kan tjene penger på... :lol:

Men hør hva du kan få fra bilfirma og sjekk hva du kan få ved å selge privat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig tryggere å kjøpe gjennom firma da de har bruktbilgaranti 3mnd etter kjøp, kjør bilen gjennom en "bruktbiltest" hos naf, så får du reparert eventuelle feil på firmaets regning... På min 2.bensinbil fikk jeg reperasjoner til rundt 13.000 dekt av firmaet etter kjøp, etter NAF-kontroll... :lol:

skal du selge/bytte en bil med verdi under 50.000 så vil det lønne seg å selge den privat, bilfirma vil ikke ha slikt søppel de ikke kan tjene penger på... :aww:

Men hør hva du kan få fra bilfirma og sjekk hva du kan få ved å selge privat...

Se her ja kommer tipsene som perler på en snor! :)

Naf- test må vel taes etter bilen er kjøpt da eller?

Gamle bilen er nok ikke verdt store slanten 12 år er den blitt, ikke gått sånn super langt så får høre med dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja kommer tipsene som perler på en snor! :(

Naf- test må vel taes etter bilen er kjøpt da eller?

Gamle bilen er nok ikke verdt store slanten 12 år er den blitt, ikke gått sånn super langt så får høre med dem

Vi har tatt NAF-tester før vi har kjøpt. For kjøpt er vel kjøpt? Naf-testen skal holdes hemmelig for selger, det er kun kjøper (den som betaler) som skal vite hva som står i den. Forresten, NAF vil sjelden og aldri gi ut garantier på bruktbil på bakgrunn av testen, bare sånn at du er klar over det.

12 år gammel bil.. hmm.. i mine øyne ikke en veeldig gammel bil. Hvorfor selge den?

En ting du kan tenke på, er at når du kjøper en bil til 80 000 kan du ikke vente mer enn kanskje 10-20 000 for den (kanskje mindre) etter fem år. Da synes jeg det er surt å tenke på det mulige billånet (eller i alle fall alle pengene) man har brukt. At man har vært flink å følge servicer, skiftet dyre deler og slitedeler osv. Man får virkelig ikke igjen for noe sånt. Ser ofte annonser med biler til salgs for 50 000, deler for 100 000 skiftet i løpet av de siste to årene.. Den bilen var kanskje opprinnelig kjøpt for 100 000.. :lol: (Snakker pittelitt av erfaring her skal jeg innrømme. :aww: ) Men selv om det er gambling å kjøpe bil, vil jeg tro det er større sjanse for at en til 100 000 holder seg i fem år, enn en til 10 000. Personlig er jeg litt sånn derre gnien, og liker ikke å bruke mye penger på bil. Synes det er surt å betale 8000 for service, 10 000 for nye dekk, 6000 for skifte av klutsj (slitedel), 3000 for nye bremser bak (slitedel det også), 4000 for nye bremser foran, osv osv. Plusser man på moms blir det enda litt mer. :) Da synes jeg det er bedre å kjøre rundt i en kurant bil, hvor kanskje ikke vindusviskeren bak virker, ene sidedøren er litt slarkete, den har gått 190 000, men lever tilsynelatende et godt liv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt NAF-tester før vi har kjøpt. For kjøpt er vel kjøpt? Naf-testen skal holdes hemmelig for selger, det er kun kjøper (den som betaler) som skal vite hva som står i den. Forresten, NAF vil sjelden og aldri gi ut garantier på bruktbil på bakgrunn av testen, bare sånn at du er klar over det.

12 år gammel bil.. hmm.. i mine øyne ikke en veeldig gammel bil. Hvorfor selge den?

Hmm men dersom den er kjøpt fra forhandler og det er garanti på den må en jo nødvendigvis informere forhandlerom hva som står i Naf-testen for å kreve at forhandler fikser dette, de er jo ikke synske.

Og gamle bilen Herbert som han så fint heter byttes ene og alene fordi han er en en liten personbil uten plass til et bur for en rottweiler( og evnt neste hund) han har og litt liten motor som godt merkes på langturer.

Så herbert har verdt snill mot meg, selv om det har blitt byttet litt diverse oppgjennom de 6 årene han har bodd hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi snakker her om to forskjellige tester...

Jeg snakker om en test du selv utfører kanskje 1mnd etter du har kjøpt bilen av forhandler, for å få vite hvordan tilsanden på bilen er, å om det er ting som ikke er forsvarlig, som slitte bremser, svakheter, reimer, dekktype, vettafaenjeg hva de ser etter...

Jeg fikk 6 nye dekk å byttet endel slitedeler som var for slitt til å kunne godta ved salg/kjøp...

En jeg kjenner kjøpte en 4x4 suv, å fikk dekket reperasjoner på slakke å tull med girbox og 4hjulstrekk til 35-40.000kr...

Men naf har også tester for kjøp mellom privatpersoner, denne må taes før man fullfører handelen vil jeg tro... (aldri tatt den testen selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt NAFtest på bruktbilkjøp via private. Da har vi som kjøper betalt testen, og sagt at sånn og sånn er feil med bilen, vi vil ha avslag i prisen pga dette. Vi hadde også kunnet velge å ikke kjøpe bilen på bakgrunn av denne testen, og da er det jo viktig at selger ikke får se testen. Den koster noen tusenlapper, og dette vil jo være gratis for selger dersom han får se resultatet etterpå (hvis vi ikke kjøper bilen altså). Dette kan han bruke i forhold til salg til andre senere, og det gidder jo ikke vi å betale for. :whistle: Testen Tore snakker om, har jeg ikke vært borti. Mulig det er den samme, men tatt på forskjellige tidspunkt? :icon_redface:

En annen ting jeg kom på; finn ut når den er EU-godkjent. En bil som er EU-godkjent i den senere tid, kan man sånn grovt sett regne med å ha i minst to år til (før den må EU-godkjennes på nytt). I alle fall ville ikke jeg kjøpt en bil som skal EU-godkjennes i løpet av neste halvår. EU-godkjenningen kan tas før tiden, så det bør selger koste på i så fall. Du kan jo også spørre om den gikk igjennom på første forsøk, eller om det var ting som måtte fikses på før den ble godkjent. Du kan også spørre om den fikk mindre anmerkninger på ting på kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt NAFtest på bruktbilkjøp via private. Da har vi som kjøper betalt testen, og sagt at sånn og sånn er feil med bilen, vi vil ha avslag i prisen pga dette. Vi hadde også kunnet velge å ikke kjøpe bilen på bakgrunn av denne testen, og da er det jo viktig at selger ikke får se testen. Den koster noen tusenlapper, og dette vil jo være gratis for selger dersom han får se resultatet etterpå (hvis vi ikke kjøper bilen altså). Dette kan han bruke i forhold til salg til andre senere, og det gidder jo ikke vi å betale for. :whistle: Testen Tore snakker om, har jeg ikke vært borti. Mulig det er den samme, men tatt på forskjellige tidspunkt? :icon_redface:

Denne tenkte jeg på! Slik gjorde vi da vi solgte russebilen. "Lånte" den bort til de som skulle kjøpe den, de tok en test, kommenterte noen feil, vi slo av litt i prisen - solgt. Samtidig unngikk de å kjøpe katta i sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...