Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilkjøp


Rottisembla

Recommended Posts

Er i prosessen med å bytte ut min gamle lille bil, med en stasjonsvogn :hmm:

Og siden jeg er særs lite bilkyndig, tenkte jeg at altvitenden sonen kunne være til hjelp.

Hvor gammel bil er det verdt å kjøpe om den skal holde en stund?

Hvor høy km-stand er "akseptabel"?

Diesel eller Bensin?

Ser at biler i min prisklasse(opp til100000) fort er bortimot 7+ år.

Hvilke bilmerkerer kjent for å holde lenge og hva bør jeg styre unna. Har inntrykk av at franske biler kan være litt ustabile og har dre deler, at det er en del rust på asiatiske.

Hmmm det er mye å ta hensyn til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel bil er det verdt å kjøpe om den skal holde en stund? Det kommer an på bilmerket. Toyota feks. holder lenge, selv med høy km stand. Men jeg personlig ville ikke kjøpt en bil over 10 år.

Hvor høy km-stand er "akseptabel"? Helst ikke over 160 000 km i mine øyne. (igjen, kommer litt an på biltype)

Diesel eller Bensin? Jeg foretrekker bensin. Men egentlig spiller det ikke noen stor rolle. Noen liker det ene, og andre det andre. Jeg syns Dieselbiler bråker mer.

Hvilke bilmerkerer kjent for å holde lenge og hva bør jeg styre unna. Japanske biler holder bra. Toyota, Honda etc. Jeg ville selv styrt unna Franske biler, ihvertfall de som ikke er helt nyeste modell. Dette pga personlige erfaringer. Et tips er å lese litt tester på nett om de ulike biltypene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på hvor mye du er villig til å legge i bilen? Har du et 20 000kr-budsjett, kan du ikke forvente deg veldig mye. Kan du spytte i 100 000 bør du få endel mer. :hmm:

Etter å ha kjøpt bil til 80 000, hatt nok prakk og tullball med den (dog var den alltid kjørbar, og aldri noe tull med motoren), så har vi nå gått ned igjen til en 40 000kr bil. Er i grunnen mye mer fornøyd med denne, jeg forventer litt mindre, men føler jeg har fått mer. KMstanden bryr jeg meg ikke så hardt om, vår passerer nok snart 200 000, men den forrige nærmet seg tross alt 400 000. Har man en bil til nærmere 100 000 så føler jeg man bør virkelig ta vare på den, service osv og stelle godt med den, den var tross alt dyr. En bil til 40 000 har man råd til å "miste" på en annen måte, man trenger ikke nødvendigvis å føle at man er tvingende nødt å påkoste den all verdens. For min del, synes jeg det er en deilig følelse av ansvarsløshet..! :hmm: Jeg vil nesten faktisk si at jo billigere bilene våre har vært (vi har hatt fem), jo "bedre" har de vært. Dvs at vi har selvsagt forventet mer av den til 1500 enn den til 80 000, men jeg følte virkelig ikke at jeg fikk en dobbelt så god bil da jeg la i 80 store, som da jeg la i 40 store. Man kan sikkert ikke tenke sånn med bil, men penger er penger, åkke som. :getlost:

Jeg ville nok sjekket når registerreim sist var skiftet. Sånt må skiftes med jevne mellomrom, og er relativt dyrt. Er det en nyere bil bør servicer være fulgt. Ville også forhørt meg om hvilke problemer de har hatt med bilen, hva er det som ikke funker? Slitedeler må jo selvsagt skiftes i ny og ne, men hvis det er endel annet småprakk, så ville jeg nok tenkt meg om to ganger. KMstanden bør ikke være veldig høy i forhold til alder, samtidig hører man jo om biler som går og går og går og...

Det sies sånn generelt at japansk og tysk er bra; de går og går. Det er visstnok ofte rusten som tar de japanske (sjekk rust, det er viktig) sies det. Vet ikke helt om det stemmer i alle tilfellene, men amerikanske biler er i alle fall ofte sagt å være store utgiftsposter som drikker bensin og som er dyre å reparere.

Bensin eller diesel? Tja.. Vi har hatt begge deler, kan ikke si vi merket mye forskjell på pris. Husker ikke hva, men èn av typene fryser sjeldnere enn den andre om vinteren, noe som kanskje er viktig dersom du bor på et kaldt sted. Lurer på om diesel fryser fortere?? Isj, jeg husker ikke.

Ellers kan motorvarmer være kjekt å ha. Et fornuftig klimaanlegg er også fint. Men det viktigste er at bilen dekker dine behov for plass: hva skal du ha inni bilen - hvor mange/store bur? Og er den god å kjøre? Det er fint å prøvekjøre før du kjøper. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at det ikke er heftelser på den, at det ikke er rust (hovedsakelig kanaler og hjulbuer), at flest mulig servicer er fulgt opp (må jo sees litt ann med tanke på alder/pris). Er du i tvil ville jeg påkostet den en NAF test, koster ikke allverden (ihvertfall ikke om du er medlem), og du kan fort spare tusener på å ikke kjøpe nettopp den bilen.

Fikk forøvrig tips fra flere hold om å kjøpe en toyota da jeg skulle ha min første bil, nettopp fordi den går og går og går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk for svar. Det er bra at dere er av same oppfatning som de fleste jeg har snakket med.

Asiatiske biler går og går men kan slite med rust

Tyske biler går og går men kan slite med ehm hva var det de sa.... noe styre greier med knirking og klunkelyder når en kjører over humper

Franske biler er det visst bare å styre unna, + at det er dyre deler

Hmmmm er ikke bare lett nei.

Det som er MÅ krav til bilen er:

Den skal forventes å leve mer en 5 år etter kjøp(sånn uten uforutsette hendelser)

Ikke sluke bensin/diesel

Ha plass til helsveiset bur i bagasjerommet

Være grei å se på(kjøper ikke en bil jeg absolutt ikke liker utseende på)

Biler som virker interesante:

VW Passat

VW Golf

Toyota Avensis

Nissan Primera

Alle stasjonsvogner.

Har vel satt maks på 100 000, men absolutt ikke feil å få en billigere,har og mest lyst å kjøpe fra forhandler føler meg litt tryggere da...

Nei får vel ta en runde snart å se hva som er inne og hva de skal ha for dem på forhandlerene her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk service-historie hvis den er tilgjengelig, hva som har blitt gjort på den siste årene, om mulig (mye bytting, er det slitedeler eller problemdeler?).

Antall tidligere eiere?

Ihvertfall et par ting som jeg har blitt obs på etter mitt første år som bileier og har nettopp solgt bil. Ville nok heller ikke kjøpt noe over 100.000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg har lært: å kjøpe bil er gambling...

Enten den er i perfekt stand (som xl-7'n vår til 120.000kr) eller om den ser ut som et vrak (som mondeo'n til 12.000kr) så er det helt tilfeldig hva som vil vare lengst og være billigst og best i bruk...

xl-7 føler jeg også at vi må følge opp 100%, bytte alt som slites å går sunt, brede store dekk, stor motor osv gjør bilen dyrere i bruk og vedlikehold...

mondeoen har gått 240.000km, men med siden eieren har fult opp motoren å gjort alt som skal gjøres til riktig tid, så hadde jeg ingen tanker bak km-stand... Da var det værre med at den sto der uten skilter knekte fjærer, flatt batteri og et rusthull i døra på 15cm diameter...

(alt dette ble fikset og rusten sveiset og rustbehandlet bare så det er klart... :lol: )

Det er som Huldra sier, meget befriende å ha en bil man ikke føler alt må være perfekt på...

Bare den går å går å går gjennom EU-kontroller...

Vi kunne jo hatt 10stk mondeo'er for prisen av en xl-7... :)

Diesel vs Bensin

Jeg har hatt 2 diesel biler å 3 bensinbiler...

Begge dieselbilene har dødd en horribel død i motorrommet...

Alle 3 bensinbilene lever i beste velgående...

Dette er selvfølgelig tilfeldig, men har påvirket mitt syn på hva som er best... :aww:

Diesel bråker å rister mer, må ha fungerende glødeplugger ved minusgrader å er det skikkelig kaldt er det bare seig suppe i dieseltanken...

Man får aldri varme i kupeen fra varmeaparatet, å dessuten har de vel nå påvist at dieselbiler er den største forurenseren i byer...

Svevestøv, asmatikere osv...

:) Bilkjøp er gambling, vurder også å kjøpe fra Bilforhandler, bruktbilgarantien kan være gull verd når alt går til hellvette 1mnd etter du kjøpte bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at folk med litt mer bilerfaring enn meg tar seg tid til å svare. Jeg har liksom kjøpt den nette sum av 1 bil før og da var jeg 18, så greit med litt innsikt.

Jeg ender nok opp hos forhandler, da jeg føler det er tryggere ikke sikkert det er det, og det er vel kanksje en sjangs at de tar min gamle i innbytte, ikke at den er verdt så mye :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bytte inn den gamle bilen for en del av prisen så vil jeg ha sjekket rundt på forskjellige forhandlere hvor du får mest. Mine besteforeldre solgte nettopp sin gamle Nissan. De fikk et tilbud om 20 000,- maks hos Honda og 50 000,- maks hos Peaugot. Utifra det valgte de også å gå for en Peaugot 207 med diesel. De er superfornøyde med denne :aww: Lager faktisk mindre lyd en min mors Honda Civic Sport med bensin. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig tryggere å kjøpe gjennom firma da de har bruktbilgaranti 3mnd etter kjøp, kjør bilen gjennom en "bruktbiltest" hos naf, så får du reparert eventuelle feil på firmaets regning... På min 2.bensinbil fikk jeg reperasjoner til rundt 13.000 dekt av firmaet etter kjøp, etter NAF-kontroll... :aww:

skal du selge/bytte en bil med verdi under 50.000 så vil det lønne seg å selge den privat, bilfirma vil ikke ha slikt søppel de ikke kan tjene penger på... :lol:

Men hør hva du kan få fra bilfirma og sjekk hva du kan få ved å selge privat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig tryggere å kjøpe gjennom firma da de har bruktbilgaranti 3mnd etter kjøp, kjør bilen gjennom en "bruktbiltest" hos naf, så får du reparert eventuelle feil på firmaets regning... På min 2.bensinbil fikk jeg reperasjoner til rundt 13.000 dekt av firmaet etter kjøp, etter NAF-kontroll... :lol:

skal du selge/bytte en bil med verdi under 50.000 så vil det lønne seg å selge den privat, bilfirma vil ikke ha slikt søppel de ikke kan tjene penger på... :aww:

Men hør hva du kan få fra bilfirma og sjekk hva du kan få ved å selge privat...

Se her ja kommer tipsene som perler på en snor! :)

Naf- test må vel taes etter bilen er kjøpt da eller?

Gamle bilen er nok ikke verdt store slanten 12 år er den blitt, ikke gått sånn super langt så får høre med dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja kommer tipsene som perler på en snor! :(

Naf- test må vel taes etter bilen er kjøpt da eller?

Gamle bilen er nok ikke verdt store slanten 12 år er den blitt, ikke gått sånn super langt så får høre med dem

Vi har tatt NAF-tester før vi har kjøpt. For kjøpt er vel kjøpt? Naf-testen skal holdes hemmelig for selger, det er kun kjøper (den som betaler) som skal vite hva som står i den. Forresten, NAF vil sjelden og aldri gi ut garantier på bruktbil på bakgrunn av testen, bare sånn at du er klar over det.

12 år gammel bil.. hmm.. i mine øyne ikke en veeldig gammel bil. Hvorfor selge den?

En ting du kan tenke på, er at når du kjøper en bil til 80 000 kan du ikke vente mer enn kanskje 10-20 000 for den (kanskje mindre) etter fem år. Da synes jeg det er surt å tenke på det mulige billånet (eller i alle fall alle pengene) man har brukt. At man har vært flink å følge servicer, skiftet dyre deler og slitedeler osv. Man får virkelig ikke igjen for noe sånt. Ser ofte annonser med biler til salgs for 50 000, deler for 100 000 skiftet i løpet av de siste to årene.. Den bilen var kanskje opprinnelig kjøpt for 100 000.. :lol: (Snakker pittelitt av erfaring her skal jeg innrømme. :aww: ) Men selv om det er gambling å kjøpe bil, vil jeg tro det er større sjanse for at en til 100 000 holder seg i fem år, enn en til 10 000. Personlig er jeg litt sånn derre gnien, og liker ikke å bruke mye penger på bil. Synes det er surt å betale 8000 for service, 10 000 for nye dekk, 6000 for skifte av klutsj (slitedel), 3000 for nye bremser bak (slitedel det også), 4000 for nye bremser foran, osv osv. Plusser man på moms blir det enda litt mer. :) Da synes jeg det er bedre å kjøre rundt i en kurant bil, hvor kanskje ikke vindusviskeren bak virker, ene sidedøren er litt slarkete, den har gått 190 000, men lever tilsynelatende et godt liv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt NAF-tester før vi har kjøpt. For kjøpt er vel kjøpt? Naf-testen skal holdes hemmelig for selger, det er kun kjøper (den som betaler) som skal vite hva som står i den. Forresten, NAF vil sjelden og aldri gi ut garantier på bruktbil på bakgrunn av testen, bare sånn at du er klar over det.

12 år gammel bil.. hmm.. i mine øyne ikke en veeldig gammel bil. Hvorfor selge den?

Hmm men dersom den er kjøpt fra forhandler og det er garanti på den må en jo nødvendigvis informere forhandlerom hva som står i Naf-testen for å kreve at forhandler fikser dette, de er jo ikke synske.

Og gamle bilen Herbert som han så fint heter byttes ene og alene fordi han er en en liten personbil uten plass til et bur for en rottweiler( og evnt neste hund) han har og litt liten motor som godt merkes på langturer.

Så herbert har verdt snill mot meg, selv om det har blitt byttet litt diverse oppgjennom de 6 årene han har bodd hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi snakker her om to forskjellige tester...

Jeg snakker om en test du selv utfører kanskje 1mnd etter du har kjøpt bilen av forhandler, for å få vite hvordan tilsanden på bilen er, å om det er ting som ikke er forsvarlig, som slitte bremser, svakheter, reimer, dekktype, vettafaenjeg hva de ser etter...

Jeg fikk 6 nye dekk å byttet endel slitedeler som var for slitt til å kunne godta ved salg/kjøp...

En jeg kjenner kjøpte en 4x4 suv, å fikk dekket reperasjoner på slakke å tull med girbox og 4hjulstrekk til 35-40.000kr...

Men naf har også tester for kjøp mellom privatpersoner, denne må taes før man fullfører handelen vil jeg tro... (aldri tatt den testen selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt NAFtest på bruktbilkjøp via private. Da har vi som kjøper betalt testen, og sagt at sånn og sånn er feil med bilen, vi vil ha avslag i prisen pga dette. Vi hadde også kunnet velge å ikke kjøpe bilen på bakgrunn av denne testen, og da er det jo viktig at selger ikke får se testen. Den koster noen tusenlapper, og dette vil jo være gratis for selger dersom han får se resultatet etterpå (hvis vi ikke kjøper bilen altså). Dette kan han bruke i forhold til salg til andre senere, og det gidder jo ikke vi å betale for. :whistle: Testen Tore snakker om, har jeg ikke vært borti. Mulig det er den samme, men tatt på forskjellige tidspunkt? :icon_redface:

En annen ting jeg kom på; finn ut når den er EU-godkjent. En bil som er EU-godkjent i den senere tid, kan man sånn grovt sett regne med å ha i minst to år til (før den må EU-godkjennes på nytt). I alle fall ville ikke jeg kjøpt en bil som skal EU-godkjennes i løpet av neste halvår. EU-godkjenningen kan tas før tiden, så det bør selger koste på i så fall. Du kan jo også spørre om den gikk igjennom på første forsøk, eller om det var ting som måtte fikses på før den ble godkjent. Du kan også spørre om den fikk mindre anmerkninger på ting på kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt NAFtest på bruktbilkjøp via private. Da har vi som kjøper betalt testen, og sagt at sånn og sånn er feil med bilen, vi vil ha avslag i prisen pga dette. Vi hadde også kunnet velge å ikke kjøpe bilen på bakgrunn av denne testen, og da er det jo viktig at selger ikke får se testen. Den koster noen tusenlapper, og dette vil jo være gratis for selger dersom han får se resultatet etterpå (hvis vi ikke kjøper bilen altså). Dette kan han bruke i forhold til salg til andre senere, og det gidder jo ikke vi å betale for. :whistle: Testen Tore snakker om, har jeg ikke vært borti. Mulig det er den samme, men tatt på forskjellige tidspunkt? :icon_redface:

Denne tenkte jeg på! Slik gjorde vi da vi solgte russebilen. "Lånte" den bort til de som skulle kjøpe den, de tok en test, kommenterte noen feil, vi slo av litt i prisen - solgt. Samtidig unngikk de å kjøpe katta i sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...