Gå til innhold
Hundesonen.no

Rødflammete og hårløs

Recommended Posts

Mopsen vår har helt plutselig ut av det blå blitt "skallet" i ansiktet. Han mister hår, og huden hans er rødflammet. Kan ikke skjønne hva dette kan komme av. Dyrlegen sa det var sånn at når jeg rødmer blir jeg rød, så det er noe i samma duren. Men han kan vel for pokker ikke rødme 24/7 i snart en uke? Han virker ikke å ta noen skade av det, det bare ser dumt ut.

Noen som har svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dyrlegen sa? :hmm:

Dyrlegen satt oss på en antibiotika kur i ti dager, Wet wipes for sår/kvisene, og Apolar krem for rynkene og kvisene.

Problemet nå er at kvisene har blitt værre enn tidligere. Han har mista helt håret i panna, og kvisene bare popper opp i hele ansiktet. Hvis jeg bruker wet wipesene, sprekker kvisene med en eneste gang. Og han har verk i absolutt hele ansiktet. Legger med ett bilde av hvordan han ser ut i skrivende stund.

det værste er at dyrlegen ikke gir oss noen konkrete svar på hva det kan være. Jeg er ingen dyrlege selv, så jeg har prøvd å kanskje komme med noe på hva det kan være. F.eks han hadde plastikkmatskål en periode, men den har vi nå erstattet med keramikk skåler. Har også lurt på om han kunne fått en reaksjon på tidligere smertestillende han fikk etter han falt og ble bevistløs. Jeg har også lurt på om det kanskje er hårsekkmidd. Det blir ikke tatt noen tester av han, og det blir ikke gjort noe spesielt med han heller, de titta på han i fem minutter og skrev ut resept på resept, så skal vi se om 10 dager. Jeg skal ringe de i morgen tidlig og spørre om det er mulig å komme inn bare for å ta en titt til

Bilde:

Førpost-508-1280528732,4074_thumb.jpg

Etterpost-508-1280528803,0272_thumb.jpg

Det gule er verket. De kulene i hodet er småkviser. DE ER OVERALT :hmm:

:getlost::hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tatt ham med til en annen veterinær.

Men en tanke som slo meg her; Du skriver at dere har erstattet matskålen av plast med keramikkskål. Hvis det er så at han reagerer på plast, så er vel muligens en plastskjerm ikke helt bra heller?

Siden du skriver at han har blitt værre etter å ha vært hos veterinær, så kan det jo kanskje være at han reagerer på antibiotikaen, wet wipsene eller kremen, evt alle tre.

En annen tanke i natten.. Og bare for å ha det sagt: Jeg er IKKE veterinær!

Når min allergiker var på det værste med byller, kviser, småsår og nesten fri for pels brukte jeg blåspray på ham. Blåsprayen tørket ut byllene (etter at jeg hadde stukket hull på de), kvisene og småsårene. Stoffet svir, men det virket på min hund. Jeg "forsket" selvfølgelig hele tiden på hva det var som frembrakte de voldsomme reaksjonene i huden hans.

Og jeg snakket med veterinær før jeg begynte med den store blåspraybehandlingen.

Blåspray er egentlig litt missvisende, pels og hud blir lilla, samt at stoffet smitter lett rett etter påføring og er vanskelig å vaske bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det så ikke noe godt ut. Synes det er rart det ikke ble tatt mer prøver av han, ville ringt og hørt med de, eventuelt gått til en annen veterinær :getlost: Synes endel dyrleger er litt raske til å bare "teste ut" forskjellige medikamenter uten å ha tatt tester for å sjekke at dette er riktig i forkant. Jeg ville ikke ha gitt meg med det iallfall. : ) Lykke til og god bedring til bebisen :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tatt ham med til en annen veterinær.

Men en tanke som slo meg her; Du skriver at dere har erstattet matskålen av plast med keramikkskål. Hvis det er så at han reagerer på plast, så er vel muligens en plastskjerm ikke helt bra heller?

Siden du skriver at han har blitt værre etter å ha vært hos veterinær, så kan det jo kanskje være at han reagerer på antibiotikaen, wet wipsene eller kremen, evt alle tre.

En annen tanke i natten.. Og bare for å ha det sagt: Jeg er IKKE veterinær!

Når min allergiker var på det værste med byller, kviser, småsår og nesten fri for pels brukte jeg blåspray på ham. Blåsprayen tørket ut byllene (etter at jeg hadde stukket hull på de), kvisene og småsårene. Stoffet svir, men det virket på min hund. Jeg "forsket" selvfølgelig hele tiden på hva det var som frembrakte de voldsomme reaksjonene i huden hans.

Og jeg snakket med veterinær før jeg begynte med den store blåspraybehandlingen.

Blåspray er egentlig litt missvisende, pels og hud blir lilla, samt at stoffet smitter lett rett etter påføring og er vanskelig å vaske bort.

Jeg vet, men jeg har fått beskjed at han skal ha plastskjermen, men jeg vet ikke, jeg tar den av på kvelden, men så fort han klør igjen, er den på. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg ringer vet førskommende i morgen tidlig. Om de ikke har noe vettug å si, bytter jeg veterinær tvert!

Lille bebisen er konstant trøtt og sliten. Innimellom løper han som en gal og tygger på lekene. Men den blåspray behandlinga skal jeg forhøre meg om. Vet vi brukte det på myggestikk og sår på hesta.

Så takk for tipset :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, FY! :hmm: Det ser virkelig ut som om han plages, stakkars lille... :hmm:

Jeg ville dratt til en annen dyrlege. Jeg ville også krevd at de tok prøver før de skrev ut noe resept. Hvordan skal de vite hvilket medikament han trenger hvis de ikke har snøring på hva det kan være? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, FY! :hmm: Det ser virkelig ut som om han plages, stakkars lille... :hmm:

Jeg ville dratt til en annen dyrlege. Jeg ville også krevd at de tok prøver før de skrev ut noe resept. Hvordan skal de vite hvilket medikament han trenger hvis de ikke har snøring på hva det kan være? :getlost:

Ikke sant, jeg og gubben syns det var så rart. For hu satt oss på antibiotika for å få ned rødflammetheten, og så fikk vi sånne våtservietter og apolar krem for å bedre kvisene/byllene.

Men da jeg leste i pakkningsvedlegget til Apolar kremen, står det: Ikke direkte kontakt med åpne sår. Men jeg har fått beskjed om å ta det i sårene hans. Jeg vet ikke helt. Det har jo tørka ut de såra han hadde i valkene i ansiktet, men kvisene er der, like gule og like store som de har vært før. Ringte fredrikstad dyrehospital istad, men der kunne de ikke hjelpe meg. De tok ikke en gang telefonen, samme med Halden dyreklinikk. Syns det er litt ille jeg. Er du veterinær, så har du plikt spørr du meg, til å være tilgjengelig 24/7, hvis ikke, burde de jobbe på skift. Tåpelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring fredrikstad igjen - de var sikkert opptatt. De er kjempehyggelige og flinke! Men man må gjerne ringe noen ganger siden det somregel bare er en veterinær på vakt i helgene. Halden har jeg mer ymse erfaring med i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herre--! Det ser virkelig ut som et kraftig angrep av furunkulose :aww:

Jeg ville heller prøvd å holde huden tørrest mulig, slik at byllene ikke sprer seg til sår hud rundt omkring. Antibiotikaen vil ta knekken på det innenfra, men innen den tid kan det bli mye verre av å spre seg sånn.. Så om du tør å ta imot et råd fra nettet, ville jeg heller føhnet huden tørr, eller drysset på potetmel, til å ta vekk fukt og puss.

Ajaj, håper dere ser bedring snart, og får skikkelig hjelp av en veterinær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herre--! Det ser virkelig ut som et kraftig angrep av furunkulose :aww:

Jeg ville heller prøvd å holde huden tørrest mulig, slik at byllene ikke sprer seg til sår hud rundt omkring. Antibiotikaen vil ta knekken på det innenfra, men innen den tid kan det bli mye verre av å spre seg sånn.. Så om du tør å ta imot et råd fra nettet, ville jeg heller føhnet huden tørr, eller drysset på potetmel, til å ta vekk fukt og puss.

Ajaj, håper dere ser bedring snart, og får skikkelig hjelp av en veterinær!

Hei, tusen takk. Dette skal jeg ta i betraktning. Jeg skal lese meg litt opp om furunkulose. Takk for at du kanskje har gitt meg ett potensielt navn på hva det kan være. Får ringe dyrlegen før neste avtalte legetime, og sjekke om det kan være dette. Takk for tipset, jeg har heller ikke skjønt hvorfor jeg måtte bruke krem og våtservietter, da det står klart overalt på nettet at rynker ikke skal tilføres fuktighet, men heller tørkes av med ett tørt håndkle etc. Potetmel skal jeg prøve på (--Ut å kjøpe i tilfelle--)

takk :lol:

Edit: fant dette:

Symptomer

Furunkulose kan komme over hele kroppen, men de steder som er utsatt for trykk, skader og friksjon er mest utsatt. Typiske steder er potene, snuten, nedover bena og hudfolder.

Furunkulose på labbene kalles interdigital pyodermi. Furunkulose rundt nesen kalles nasal pyodermi. Hos schæfer er det mest furunkulose å se rundt endetarmsåpningen.

De vanligste symptomene er byller, røde prikker eller babler i huden. Huden vil også ofte være fuktige, hoven og rød. Der hvor det er verkebyller, vil også håret falle av.

Byllene sprekker av og til opp og pusset er blodblandet - sjokoladefarget. Dersom man selv klemmer byllene - som kviser - kan byllene tørke inn og forsvinne raskere. Dette kan imidlertid være smertefullt for hunden.

Furunkulose gir kløe, og hunden må hindres i å slikke/klø på symptomstedene. De aller fleste hunder med furunkulose er ikke alment påkjent, men i alvorlige tilfeller kan det være smertefullt å bevege seg og det kan føre til feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...