Gå til innhold
Hundesonen.no

Rødflammete og hårløs


Recommended Posts

Mopsen vår har helt plutselig ut av det blå blitt "skallet" i ansiktet. Han mister hår, og huden hans er rødflammet. Kan ikke skjønne hva dette kan komme av. Dyrlegen sa det var sånn at når jeg rødmer blir jeg rød, så det er noe i samma duren. Men han kan vel for pokker ikke rødme 24/7 i snart en uke? Han virker ikke å ta noen skade av det, det bare ser dumt ut.

Noen som har svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dyrlegen sa? :hmm:

Dyrlegen satt oss på en antibiotika kur i ti dager, Wet wipes for sår/kvisene, og Apolar krem for rynkene og kvisene.

Problemet nå er at kvisene har blitt værre enn tidligere. Han har mista helt håret i panna, og kvisene bare popper opp i hele ansiktet. Hvis jeg bruker wet wipesene, sprekker kvisene med en eneste gang. Og han har verk i absolutt hele ansiktet. Legger med ett bilde av hvordan han ser ut i skrivende stund.

det værste er at dyrlegen ikke gir oss noen konkrete svar på hva det kan være. Jeg er ingen dyrlege selv, så jeg har prøvd å kanskje komme med noe på hva det kan være. F.eks han hadde plastikkmatskål en periode, men den har vi nå erstattet med keramikk skåler. Har også lurt på om han kunne fått en reaksjon på tidligere smertestillende han fikk etter han falt og ble bevistløs. Jeg har også lurt på om det kanskje er hårsekkmidd. Det blir ikke tatt noen tester av han, og det blir ikke gjort noe spesielt med han heller, de titta på han i fem minutter og skrev ut resept på resept, så skal vi se om 10 dager. Jeg skal ringe de i morgen tidlig og spørre om det er mulig å komme inn bare for å ta en titt til

Bilde:

Førpost-508-1280528732,4074_thumb.jpg

Etterpost-508-1280528803,0272_thumb.jpg

Det gule er verket. De kulene i hodet er småkviser. DE ER OVERALT :hmm:

:getlost::hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tatt ham med til en annen veterinær.

Men en tanke som slo meg her; Du skriver at dere har erstattet matskålen av plast med keramikkskål. Hvis det er så at han reagerer på plast, så er vel muligens en plastskjerm ikke helt bra heller?

Siden du skriver at han har blitt værre etter å ha vært hos veterinær, så kan det jo kanskje være at han reagerer på antibiotikaen, wet wipsene eller kremen, evt alle tre.

En annen tanke i natten.. Og bare for å ha det sagt: Jeg er IKKE veterinær!

Når min allergiker var på det værste med byller, kviser, småsår og nesten fri for pels brukte jeg blåspray på ham. Blåsprayen tørket ut byllene (etter at jeg hadde stukket hull på de), kvisene og småsårene. Stoffet svir, men det virket på min hund. Jeg "forsket" selvfølgelig hele tiden på hva det var som frembrakte de voldsomme reaksjonene i huden hans.

Og jeg snakket med veterinær før jeg begynte med den store blåspraybehandlingen.

Blåspray er egentlig litt missvisende, pels og hud blir lilla, samt at stoffet smitter lett rett etter påføring og er vanskelig å vaske bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det så ikke noe godt ut. Synes det er rart det ikke ble tatt mer prøver av han, ville ringt og hørt med de, eventuelt gått til en annen veterinær :getlost: Synes endel dyrleger er litt raske til å bare "teste ut" forskjellige medikamenter uten å ha tatt tester for å sjekke at dette er riktig i forkant. Jeg ville ikke ha gitt meg med det iallfall. : ) Lykke til og god bedring til bebisen :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tatt ham med til en annen veterinær.

Men en tanke som slo meg her; Du skriver at dere har erstattet matskålen av plast med keramikkskål. Hvis det er så at han reagerer på plast, så er vel muligens en plastskjerm ikke helt bra heller?

Siden du skriver at han har blitt værre etter å ha vært hos veterinær, så kan det jo kanskje være at han reagerer på antibiotikaen, wet wipsene eller kremen, evt alle tre.

En annen tanke i natten.. Og bare for å ha det sagt: Jeg er IKKE veterinær!

Når min allergiker var på det værste med byller, kviser, småsår og nesten fri for pels brukte jeg blåspray på ham. Blåsprayen tørket ut byllene (etter at jeg hadde stukket hull på de), kvisene og småsårene. Stoffet svir, men det virket på min hund. Jeg "forsket" selvfølgelig hele tiden på hva det var som frembrakte de voldsomme reaksjonene i huden hans.

Og jeg snakket med veterinær før jeg begynte med den store blåspraybehandlingen.

Blåspray er egentlig litt missvisende, pels og hud blir lilla, samt at stoffet smitter lett rett etter påføring og er vanskelig å vaske bort.

Jeg vet, men jeg har fått beskjed at han skal ha plastskjermen, men jeg vet ikke, jeg tar den av på kvelden, men så fort han klør igjen, er den på. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg ringer vet førskommende i morgen tidlig. Om de ikke har noe vettug å si, bytter jeg veterinær tvert!

Lille bebisen er konstant trøtt og sliten. Innimellom løper han som en gal og tygger på lekene. Men den blåspray behandlinga skal jeg forhøre meg om. Vet vi brukte det på myggestikk og sår på hesta.

Så takk for tipset :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, FY! :hmm: Det ser virkelig ut som om han plages, stakkars lille... :hmm:

Jeg ville dratt til en annen dyrlege. Jeg ville også krevd at de tok prøver før de skrev ut noe resept. Hvordan skal de vite hvilket medikament han trenger hvis de ikke har snøring på hva det kan være? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, FY! :hmm: Det ser virkelig ut som om han plages, stakkars lille... :hmm:

Jeg ville dratt til en annen dyrlege. Jeg ville også krevd at de tok prøver før de skrev ut noe resept. Hvordan skal de vite hvilket medikament han trenger hvis de ikke har snøring på hva det kan være? :getlost:

Ikke sant, jeg og gubben syns det var så rart. For hu satt oss på antibiotika for å få ned rødflammetheten, og så fikk vi sånne våtservietter og apolar krem for å bedre kvisene/byllene.

Men da jeg leste i pakkningsvedlegget til Apolar kremen, står det: Ikke direkte kontakt med åpne sår. Men jeg har fått beskjed om å ta det i sårene hans. Jeg vet ikke helt. Det har jo tørka ut de såra han hadde i valkene i ansiktet, men kvisene er der, like gule og like store som de har vært før. Ringte fredrikstad dyrehospital istad, men der kunne de ikke hjelpe meg. De tok ikke en gang telefonen, samme med Halden dyreklinikk. Syns det er litt ille jeg. Er du veterinær, så har du plikt spørr du meg, til å være tilgjengelig 24/7, hvis ikke, burde de jobbe på skift. Tåpelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring fredrikstad igjen - de var sikkert opptatt. De er kjempehyggelige og flinke! Men man må gjerne ringe noen ganger siden det somregel bare er en veterinær på vakt i helgene. Halden har jeg mer ymse erfaring med i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herre--! Det ser virkelig ut som et kraftig angrep av furunkulose :aww:

Jeg ville heller prøvd å holde huden tørrest mulig, slik at byllene ikke sprer seg til sår hud rundt omkring. Antibiotikaen vil ta knekken på det innenfra, men innen den tid kan det bli mye verre av å spre seg sånn.. Så om du tør å ta imot et råd fra nettet, ville jeg heller føhnet huden tørr, eller drysset på potetmel, til å ta vekk fukt og puss.

Ajaj, håper dere ser bedring snart, og får skikkelig hjelp av en veterinær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herre--! Det ser virkelig ut som et kraftig angrep av furunkulose :aww:

Jeg ville heller prøvd å holde huden tørrest mulig, slik at byllene ikke sprer seg til sår hud rundt omkring. Antibiotikaen vil ta knekken på det innenfra, men innen den tid kan det bli mye verre av å spre seg sånn.. Så om du tør å ta imot et råd fra nettet, ville jeg heller føhnet huden tørr, eller drysset på potetmel, til å ta vekk fukt og puss.

Ajaj, håper dere ser bedring snart, og får skikkelig hjelp av en veterinær!

Hei, tusen takk. Dette skal jeg ta i betraktning. Jeg skal lese meg litt opp om furunkulose. Takk for at du kanskje har gitt meg ett potensielt navn på hva det kan være. Får ringe dyrlegen før neste avtalte legetime, og sjekke om det kan være dette. Takk for tipset, jeg har heller ikke skjønt hvorfor jeg måtte bruke krem og våtservietter, da det står klart overalt på nettet at rynker ikke skal tilføres fuktighet, men heller tørkes av med ett tørt håndkle etc. Potetmel skal jeg prøve på (--Ut å kjøpe i tilfelle--)

takk :lol:

Edit: fant dette:

Symptomer

Furunkulose kan komme over hele kroppen, men de steder som er utsatt for trykk, skader og friksjon er mest utsatt. Typiske steder er potene, snuten, nedover bena og hudfolder.

Furunkulose på labbene kalles interdigital pyodermi. Furunkulose rundt nesen kalles nasal pyodermi. Hos schæfer er det mest furunkulose å se rundt endetarmsåpningen.

De vanligste symptomene er byller, røde prikker eller babler i huden. Huden vil også ofte være fuktige, hoven og rød. Der hvor det er verkebyller, vil også håret falle av.

Byllene sprekker av og til opp og pusset er blodblandet - sjokoladefarget. Dersom man selv klemmer byllene - som kviser - kan byllene tørke inn og forsvinne raskere. Dette kan imidlertid være smertefullt for hunden.

Furunkulose gir kløe, og hunden må hindres i å slikke/klø på symptomstedene. De aller fleste hunder med furunkulose er ikke alment påkjent, men i alvorlige tilfeller kan det være smertefullt å bevege seg og det kan føre til feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...