Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! staffordshire bull terrier valp spiser nermest katten

Andre7

Recommended Posts

Hei,

Vi er et samboerpar som har fått oss en liten søt staffordshire bull terrier tispe valp, men vi har og en snart 1 år gammel perser hokatt.

pys er vant med hunder og bryr seg egentlig ikke noe serlig om valpen, men så fort valpen får øye på ho så begynnner ho og snike seg innpå ho som ei løve og bykser til og biter.

prøvde først å la di ordne opp seg imellom men valpen biter veldig hardt med skarpe valpetenner så pys skriker til. og om pys slår ho aldri så mye med poten og freser så bryr valpen seg absolutt ingenting, er godt mulig det bare er lek men ser ut som ho jakter for min del, har bare hatt velpen her i et par dager men er fryktelig vanskelig og sosialisere di når pys ikke får komme inn i rommet engang før ho blir angrepet.

er det noen som har liknende erfaringer evnt løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg ihvertfall for at katten har fluktmuligheter. Under sofaen, oppå bokhylla etc. Sett en grind foran døra, så katten selv kan bestemme når den vil være i samme rom som hunden. Ta også valpen vekk fra katten, gi den gjerne en timeout, når den angriper slik. Om mulig kan dere prøve å avlede valpen fra å angripe før det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, du har en helt normal valp!

At en valp prøver å få tak i katten er på ingen måte noe som bør være en stor overraskelse.

Det som gjelder her er ganske enkelt å gi katten gode fluktmuligheter.

Min staff jakter på stort sett alt av katter, med unntak av et par-tre stk som han mest av alt bare synes er spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det hos oss også. Pusen var bare uimotståelig! Han hadde masse, myk pels, god å tygge på, pluss at når man tygde hardt nok, lagde pelsballen LYD! De er gjevngamle og har alltid vært like store i størrelse (hunden noe tyngre) og dette er vel grunnen til at det har gått sånn nogen lunde greit. Pusen er fortsatt uimotståelig, men nå er det bare snusing i pelsen som er tillatt. Katten har et over to meter høyt klorestativ som er fluktplassen hans og som han sover i toppen av om dagen når han er hjemme.

Puse- manien vil nok roe seg med alderen. Bare gi pusen fluktmuligheter i høyden og sørg for at valpen har rikelig med surrogat- puser å leke med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ho har fluktveier litt her og der men valpen kommer til under det meste den og . Problemet er at pus ikke altid løper men bare sitter og blir spist på:thumbsup:

Men har nå heldigvis stor fremgang etter mye rosing når liora sitter still med pus i samme rom :innocent:

Men et jo litt enda men helst når ho har hypertimen sin på kvelden :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å sette valpen i kompostgrinder sånn at pus kan hilse på voffen når hun vil det? tenker liksom litt tilvenning av gangen. Slik jeg har gjort det. Gidd valpen litt biteleker og tidsfordiv så la pus gjøre som hun vil etterhvert. :icon_redface:

den dag idag jager mine alt av puser, bortsett fra min egen :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
    • Jeg har ikke lyst til å beskrive metode å trene inn ro med tekst på internett. Kroppspråk, toneleie, timing og ikke minst følelser. Jeg anbefaler å leie inn en instruktør. Det er alltid det beste, fordi de ser en utenifra. En ser ikke sitt eget kroppsspråk, og når en har fokus på hunden og barna så er det fort gjort å glemme eget kroppsspråk. Alternativt, om økonomien er veldig stram: Dunbar Academy abonnement? 
    • Jeg tenker at hvis du har en solid "gå og legg deg på plassen din"-kommando så er det en fin avledning når hun maser sånn. Men pass også på at hun ikke blir eksludert når det er barn inne i bildet. Ellers så er det kontrollert og rolig omgang med barn. Sett dere ned på litt avstand til en barnehage i hentetid, og belønn ro og kontakt. Gå tur sammen med små barn og/eller barnevogn, helst uten nærkontakt mellom hund og barn. Lær hunden at hun får være med selv om det er barn der, men at hun ikke trenger å bry seg om dem.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...