Gå til innhold
Hundesonen.no

Sikkelig Syk Hund

Ulven

Recommended Posts

Vi er på tur i nord norge en dag våknet jeg med at ett familiemedlem sa at jeg måtte se på hunden min.

Der stod hun svært døsig og bare ville sove så ante med en gang at noe ikke stemte.

Tempen var 39,5C så jeg ringte dyrlegen med en gang.

Når vi gikk tur så ville hun bare ligge å sove i gresset og prøvde å gå på tur men klarte det ikke.

Hun måtte jo ha spist noe som hun ikke tålte.

Vi er på en gård med masse sauskjit men eller så er det ikke noe annet hun kunne ha revet i seg annet en planter/gress ute.

Eller så har hun fått en boks med firstprice hundefor. Hun eter ellers Royal Cannin for. Det har hun spist uten prob lenge.

Det jeg mistenkte først var ett tyggebein av grisehud som hun hadde fått om kvelden før.

Hun var frisk i 0230 tiden i natt og svært syk 1200 dagen etterpå.

Det kan også ha vært sneiper av sigaretter fordi det er noen stor røykere her på gården.

Saueskit eter border colliene her oppe hele tiden og de reagerer ikke på det.

Når vi kom til dyrlegen hadde hun 40.5C i feber.

De rønget hele tarmen/magesekket og fant ingen bein eller andre harde blokkeringer.

Hun kastet opp 2 ganger før vi kom inn hos dyrlegen der lå det ingenting hardt eller annet å reagere på.

Legen så på bildene att hun hadde svært kraftige og tykke hevelser på tarmsystemet så mest sannsynlig så hadde hun spist noe.

Fordi hun hadde fått en bakterie infeksjon i tarmen.

Men hva?

Legen ville nesten ha hun på overvåking og drypp over natten men jeg nektet. Fordi rasen blir svært stresset med å ikke være rundt kjentfolk i krevende situasjoner.

Hunden fikk antibiotica, ett lass med andre medisiner og mye vann.

Dagen etterpå er hun helt frisk 38,5C og går nå på en pencillin kur.

Men det store spørsmålet som irriterer meg grønt er hva hun kan ha spist av giftige ting på en gård i nord norge.

For å si det slik så er hun også nesten så si under observasjon hele tiden når vi er ute på grunn av likheten med Ulv,sauer og bønder.

Det er ikke så greit om hun stikker av her oppe da.

Har hørt at det er en ting hunder tåler som er normalt å spise for dem men ikke for ulv fordi hunder har levd lenge sammen med mennesker. Men vet ikke hva det er.

Mulig det er en myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden sauene der fikk ormekur? Hvis bikkja spiser bæsj fra sauer som nylig er ormebehandlet kan de bli syke. Har jeg hørt iallefall. Håper hunden holder seg frisk og ikke blir akutt dårlig igjen! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje ha vært sigarettsneiper (men hvilke hunder (eller halvveis ulver??) spiser det da?), hun kan ha spist feil gress etc. eller hun kan ha reagert på insektbitt.

Er det biler på gårdsplassen, så er det jo mulighet for at hun kan ha fått i seg noe kjølevæske(?) også. Det lekker fra mange biler.

Uansett hva det var er det jo bra at det gikk over såppass fort :banana: Må uansett ha vært utrolig ekkelt for deg som eier... Huff :banana: Jeg har aldri hatt skikkelig syke hunder, og gruer meg ofte til det skjer med meg... For man kan vel ikke være like heldig som jeg har vært til nå med tanke på hundene hele livet dems slik som de oppfører seg. En eller annen gang MÅ de jo spise noe som de ikke burde spise, løpe i noe de ikke burde løpe i eller, eller, eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje ha vært sigarettsneiper (men hvilke hunder (eller halvveis ulver??) spiser det da?), hun kan ha spist feil gress etc. eller hun kan ha reagert på insektbitt.

Er det biler på gårdsplassen, så er det jo mulighet for at hun kan ha fått i seg noe kjølevæske(?) også. Det lekker fra mange biler.

Uansett hva det var er det jo bra at det gikk over såppass fort :banana: Må uansett ha vært utrolig ekkelt for deg som eier... Huff :banana: Jeg har aldri hatt skikkelig syke hunder, og gruer meg ofte til det skjer med meg... For man kan vel ikke være like heldig som jeg har vært til nå med tanke på hundene hele livet dems slik som de oppfører seg. En eller annen gang MÅ de jo spise noe som de ikke burde spise, løpe i noe de ikke burde løpe i eller, eller, eller...

nei det kan ikke være frostvæske, jeg er veldig påpasselig med å kontrollere hvor jeg tauer fast hunden. så det eneste jeg kan tenke meg er planter,sauskit,gress og røtter.

Det viktigste er jo at hun er frisk, men hadde vært kjekt å vite hva det var, slik at det kan forhindres i all fremtid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottegift kan folk legge rundt omkring på hytter, og det reagerer hunder på. Samme som Anniken sier, kjøleveske til bil. Her nord er det ikke så mange ting som er gifitge og farlige i naturen, men du har jo endel planter og blomster som kan være giftig for hunder. Er utrolig vanskelig å gjette hvis man ikke har observert hunden utendørs.

Det kan jo også være en infeksjon i magen. Ei jeg kjenner fra området her mistet nettopp sin hund pga infeksjon i magen/tarmene, da med symptomer på oppkast og feber. Den andre hunden hennes hadde også dette, men kom seg. Kanskje det er noe aggresiv mage virus som går.

Men godt å høre at hunden er bedre nå. :banana: Er ikke noe morsomt når hundene er syke! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det kan ikke være frostvæske, jeg er veldig påpasselig med å kontrollere hvor jeg tauer fast hunden. så det eneste jeg kan tenke meg er planter,sauskit,gress og røtter.

Det viktigste er jo at hun er frisk, men hadde vært kjekt å vite hva det var, slik at det kan forhindres i all fremtid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sopp? den begynner å komme den nå og kan være fristende å smake på.. Ene tispa mi spiste giftkremle og fikk en kraftig mage/tarm irritasjon, hun fikk magesår og måtte ha avlastning av magen og fikk drypp i 5 dager på dyreklinikken. Fra hun spiste soppen og til hun begynte å kaste opp og bli sløv så gikk det kun et par timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
    • Hei, Etter noen år uten egen hund begynner vi å kjenne på savnet etter et firbeint familiemedlem. Det er noe opp og fram enda, men vi prøver å bestemme oss for hvilken rase vi skal velge neste gang og det hadde vært veldig hjelpsomt å få litt innspill til rasene vi tenker på og kanskje noen vi ikke har hatt på radaren enda? Vi er en familie på 4 med barn i barneskolealder. Vi har god erfaring med hund, men har aldri drevet med noen form for hundesport eller jakt osv, og kommer sannsynligvis ikke til å starte med det heller, så vi ser først og fremst etter et familiemedlem.   Hva vi ser etter: * Vi foretrekker begge hunder med tæl, men akkurat i den livsfasen vi er i nå lener vi mer mot et mildere gemytt. Veldig usikker på dette punktet * Førerorientert og samarbeidsvillig * Lite jakt - ønsker muligheten til å slippe hunden løs og oppnå stødig innkalling * Ingen vokt * Lett å motivere og lærevillig (husk: dette er en ønskeliste 😇) * Så lite sikling som mulig * Minst mulig hundelukt (sorry goldens 🫠) * Må tåle at det er mye som skjer hjemme hos oss. Barna leker, har med seg venner, vi får besøk, ungene kan bråke osv. Må tåle fremmede i eget hus uten at det er krise eller blir skummelt. Dette er selvfølgelig noe vi vil legge til rette for at hunden takler fra dag 1, men det er et så viktig punkt at vi ønsker best mulig utgangspunkt * Går greit overens med andre hunder * Minst mulig røyting - har ikke helt bestemt meg for hvor viktig dette punktet er for meg, men det ser så deilig ut å ha en røytefri rase. Kan gjerne stelle pels hver dag, men ikke mer enn 10-20 min i det daglige * Jeg ønsker meg en stor hund, samboer har mest lyst på en liten hund, så jeg tenker en plass midt i mellom.    Vi kan tilby: * Ca 1,5 time tur hver dag. Noen dager mer, noen dager mindre, men jeg tenker gjennomsnittet vil ligge rundt der * Hundevante eiere som liker å trene lydighet og legge til rette for et ukomplisert hundehold * Masse kjærlighet og oppmerksomhet   Raser vi har tenkt på: * Puddel - Jeg føler egentlig at jeg beskriver en puddel, men... Samboer syns storpuddel blir for stort, mens jeg syns de minste variantene blir for små. Har inntrykk av at mellompuddel har en del rusk på linjene? At hunden er mentalt stødig er pri 1 * Wheaton Terrier - Virker som veldig kule hunder, men litt redd for at terrier-gemyttet kan bli litt mye? Har veldig lite erfaring med rasen bortsett fra det jeg har lest meg til * Toller - virker som veldig trivelige hunder som har mange av de kvalitetene vi ser etter, men har inntrykk av at de kan være litt nervøse? * Schipperke - denne rasen har vi hatt før og det er veldig kule hunder. Men kunne tenkt meg en litt større hund i neste omgang   Så, har dere noen tanker eller forslag til oss?    Disclaimer: Ja, jeg vet at jeg har skrevet en smørbrødliste over ønsker og at selv om en rase på papiret kan huke av på alle boksene, kan individet vi får i hus være helt annerledes. Vi er ikke ute etter en robot, men vi er fortsatt i drømmefasen og ønsker best mulig utgangspunkt for vårt neste hundehold.  
    • Stoffbur var jo en idé! Det tror jeg ikke hun har noe forhold til fra før, så da er det kanskje mulig å begynne helt fra start med positive assosiasjoner. Det skal jeg prøve!
    • Det høres jo ut som du må jobbe med å gjøre bil til noe mer positivt som et separat prosjekt. Det fikser du! Kan du ha med bur på trening og sette ut et annet sted for pause/hvile? Eller teppe et sted du kan binde henne? Vil et stoffbur funke og være annerledes nok til å senke terskelen litt? Kompostgrinder?
    • Det viser seg nå at hun rett og slett har traumer relatert til bilkjøring og spesielt det å bli forlatt alene i bil. Det er såpass alvorlig at jeg ikke har lyst til å gå nærmere inn på det ettersom tidligere eier ikke er her og kan forsvare seg, men dette gjør det ekstremt vanskelig både å gå på kurs og delta på treninger, ettersom jeg ikke kan "pause" henne i bil (da blir hun så stressa at det ikke er mulig å få kontakt med henne i det hele tatt). Hun har rett og slett ingen steder å slappe av på kurs/trening. Dette er utrolig fortvilende og jeg kjenner meg litt motløs akkurat nå... Hun er veldig trenbar og en kjempesøt hund innafor de rammene der hun føler seg trygg, men skal jeg ha sjans til å få gjort noe med øvrig problematferd (som det viser seg å være mye av) må vi gå på kurs og trene...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...