Gå til innhold
Hundesonen.no

Laikarasene


pippin

Recommended Posts

Noen som har erfaring med disse rasene? Østsibirsk spesielt...

Er de førerorienterte? Og kanskje de egner seg bedre i lydighet enn en sibirsk/alaskan husky? Eller blir det alla noe det samme. Har ikke tenkt å prøve meg i konkurranse, med mindre jeg synes det blir dritgøy! :rolleyes2:

Når jeg igjen skal ha hund, så vil jeg gjerne ha en trekk/kløv/tur hund. Og hvis jeg vil så kanskje jeg starter med lydighet. Spor osv. skal jeg KOMME igang med. Det ble lite med Tila.. :rolleyes2:

Lurer rett og slett på om noen har erfaringer innen rasen. =)

Og hvilke bruksområder de kunne passet inn i bortsett fra jakt/trekk og kløv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laika rasene er stort sett jakthunder som ble, og blir, brukt på jakt på alt fra smådyr til store rovdyr. De ble også i gamle dager brukt som vakthunder. De Laikaene jeg kjenner (2 øst og 1 vest) har alle sterkt jaktinnstinkt og er fine vakthunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanta mi har en vestsibirsk og den har et helt ekstremt jaktinstinkt. Hun må gå med den i bånd hele tiden, ellers kan den få ferten av noe å stikke av og borte blir den i en god stund. Så den hunden har nesten aldri gått løs. Men det er jo det individet da. Tanta mi har ikke så god kunnskap om hund heller, så tror mye kunne vært bedre med mer kunnskap og trening fra valpestadiet. For meg blir laikaene en jakthund for de spesiellt intresserte. Ellers passer de godt for friluftsmennesker som er mye ute i marka og går. Men en stor fordel at man har hundeerfaring, for har inntrykk av at de er ganske selvstendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke planer om å bruke laikaen til jakt så velg en annen hund. De har sterkt innstinkt og har stort behov for å kunne få lov til å dra på jobb. De krever en veldig konsekvent eier, de er veldig selvstendige og jeg oppfatter ikke dem som førerorienterte. Laikaene som jeg har møtt og har hørt om så er det ikke første valget av en elghundtype som elgjere velger.

De kan lett komme \ yppe til bråk med andre hunder.

Det finnes mange andre raser som kan brukes til turkompis og er mer egnet til lydighet enn hva elghundrasene er. Elghundrasene er avlet opp for jakt og det er der dems interesse ligger og det er nok den slags aktivitet de liker aller mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for tilbakemeldinger! :banana:

Vet om en laika som er godkjent ettersøkshund, så tenkte kanskje å høre om andre bruksområder. Da jeg ikke aner noe om dem. Har jo planer om en husky, så jeg bryr meg ikke så mye om den må være i bånd, for jeg tar slike forhåndsregler uansett når det kommer til hunder som kan ha mye jaktinnstinkt.

Men da styrer jeg vel unna laikaene da, og finner heller en mer passende rase. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som driver jakt med laika sliter veldig.. som de sier så er det 2 av 10 som faktisk egner seg på jakt... Har en bekjent som driver jakt med de.. kommer de løs i skogen så leter de etter elg, men den jeg har hatt med meg løs sammen med whippetene har kommet tilbake rimelig fort.. ( den var blandt de 8 som ikke egnet seg særlig til elgjakta....)

Men de er stort sett snille og greie hunder, selv hundegårdshunder har ikke brukt lang tid til å venne seg å bo innomhus. Hvor lettlærte de er.. Man må jo ta i betraktning at det ikke er en "gjeterhundrase" og at de krever litt annet.

Laika kan være super til spor/trekk/tur/kløv ja tilogmed agility og Lydighet kan man sikkert også få til men neppe konkurranse nivå.-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...