Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i lasterommet i fly


tm100001

Recommended Posts

Vet at det ikke blir heeelt relevant, med tanke på at det er snakk om andre flyselskaper. Men jeg har erfaring med frakting av Chico fra Villahermosa, Mexico til Oslo, Norge. Alle flyene var han i flykasse (Atlas) i lasterommet.

Dette gikk utmerket, han var ikke dopet ned på noen måte. Bare godt luftet i tillegg til at han ble luftet og ordnet med under hver mellomlanding (av flyplasspersonalet).

Vi vet jo ikke hvordan han virkelig hadde det, men vi fikk ihvertfall tilbake en flott hund i godt hold. Som ikke virket noe stresset eller traumatisert. Husker ikke helt hvilke selskaper som ble brukt, men det kan sjekkes om det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Tropehagens eget merke Richo ( eller noe sånt ) da vi kjøpte våre første flykasser.

De var da langt billigere enn Vari kennel og Atlas.

Disse ble anbefalt til å bruke på fly, men viste seg å være helt udugelige.

To av to flyturer kom ene kassen av flyet med skade.

Vi reklamerte på kassene og kjøpte Atlas i stede.

Og siden det har vi flydd masse, uten å få noen skader på kassene våre.

Så jeg anbefaler Atlas på det varmeste!

Vi har avtagbare hjul på våre, og det er veldig praktisk.

Har forresten Atlas til kaninene og kattene også.

Og disse to kassene har fått seriøst mye hjuling i løpet av årene jeg har hatt de.

En ripe her og der, men ingen skader.

Har kun flydd med SAS og Norwegian, men tipper det ikke er noen forskjell på de og Widerøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte Atlas 40, og det falt fra hverandre da de lastet av flyet i Molde! Så pass på å skru sammen delene med metallskruer, så går det bra. Plasthaspene som holder delene sammen glir opp ganske lett. Det er også kun bur fra str. 50 og oppover som har avtagbare hjul, så vi har kjøpt en annen type til Odin (Clipper, som vi er veldig fornøyde med, men er ikke brukt på fly enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte Tropehagens eget merke Richo ( eller noe sånt ) da vi kjøpte våre første flykasser.

De var da langt billigere enn Vari kennel og Atlas.

Disse ble anbefalt til å bruke på fly, men viste seg å være helt udugelige.

To av to flyturer kom ene kassen av flyet med skade.

Vi reklamerte på kassene og kjøpte Atlas i stede.

Og siden det har vi flydd masse, uten å få noen skader på kassene våre.

Så jeg anbefaler Atlas på det varmeste!

Vi har avtagbare hjul på våre, og det er veldig praktisk.

Har forresten Atlas til kaninene og kattene også.

Og disse to kassene har fått seriøst mye hjuling i løpet av årene jeg har hatt de.

En ripe her og der, men ingen skader.

Har kun flydd med SAS og Norwegian, men tipper det ikke er noen forskjell på de og Widerøe.

Jeg leste kattene, så begynte å lure på hvordan burene da kunne være bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøe-dash8-2006-07-17.jpg

Det bakerste åpne rommet er cargorommet, hvor hundene også blir puttet. Widerøe eies av SAS, og har derfor samme bakkemannskap som SAS (SAS Ground Services). Altså behandles bikkjene på samme måte som ved flyvninger med SAS. Ellers er det ikke noe annerledes enn å fly med Boeing 737, trykksatt og lufting :) Det er jo ikke lange flightene med Widerøe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det ikke blir heeelt relevant, med tanke på at det er snakk om andre flyselskaper. Men jeg har erfaring med frakting av Chico fra Villahermosa, Mexico til Oslo, Norge. Alle flyene var han i flykasse (Atlas) i lasterommet.

Dette gikk utmerket, han var ikke dopet ned på noen måte. Bare godt luftet i tillegg til at han ble luftet og ordnet med under hver mellomlanding (av flyplasspersonalet).

Vi vet jo ikke hvordan han virkelig hadde det, men vi fikk ihvertfall tilbake en flott hund i godt hold. Som ikke virket noe stresset eller traumatisert. Husker ikke helt hvilke selskaper som ble brukt, men det kan sjekkes om det er ønskelig.

Takk for erfaring med hund i fly og atlas bur :D Høres bra ut.

Vi kjøpte Tropehagens eget merke Richo ( eller noe sånt ) da vi kjøpte våre første flykasser.

De var da langt billigere enn Vari kennel og Atlas.

Disse ble anbefalt til å bruke på fly, men viste seg å være helt udugelige.

To av to flyturer kom ene kassen av flyet med skade.

Vi reklamerte på kassene og kjøpte Atlas i stede.

Og siden det har vi flydd masse, uten å få noen skader på kassene våre.

Så jeg anbefaler Atlas på det varmeste!

Vi har avtagbare hjul på våre, og det er veldig praktisk.

Har forresten Atlas til kaninene og kattene også.

Og disse to kassene har fått seriøst mye hjuling i løpet av årene jeg har hatt de.

En ripe her og der, men ingen skader.

Har kun flydd med SAS og Norwegian, men tipper det ikke er noen forskjell på de og Widerøe.

Jeg leste om disse Richo burene på DSG forumet, fant det på google :) Så bra at du er fornøyd med atlas!

Vi brukte Atlas 40, og det falt fra hverandre da de lastet av flyet i Molde! Så pass på å skru sammen delene med metallskruer, så går det bra. Plasthaspene som holder delene sammen glir opp ganske lett. Det er også kun bur fra str. 50 og oppover som har avtagbare hjul, så vi har kjøpt en annen type til Odin (Clipper, som vi er veldig fornøyde med, men er ikke brukt på fly enda).

Plasthempene kan jo låses? :)

Det bakerste åpne rommet er cargorommet, hvor hundene også blir puttet. Widerøe eies av SAS, og har derfor samme bakkemannskap som SAS (SAS Ground Services). Altså behandles bikkjene på samme måte som ved flyvninger med SAS. Ellers er det ikke noe annerledes enn å fly med Boeing 737, trykksatt og lufting :) Det er jo ikke lange flightene med Widerøe heller.

Takk! Da satser jeg på at det går bra! :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel meg som hadde skrevet om richo-burene på DSG-forumet også.

Og ja plasthempene på Atlas er låsbare, i hvertfall de største modellene som vi har til hundene.

På kattenes atlaskasser er det derimot ingen låsemekanisme, så jeg ville ikke brukt disse på fly.

Du har jo stor hund, så den str du må ha har både lås på plasthempene og avtagbare hjul.

Vi har som sagt flydd mye med våre hunder siden vi bytta til Atlas, og har aldri opplevd at låsene har gått opp, eller enda værre at kassene kommer i flere deler ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bråker og rister ikke widerøe flyene en del mer enn andre fly? Vet ikke om det har noe å si jeg, men er kanskje en større belastning for hunden?

Har selv flydd med hund med norwegian, og det gikk veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel meg som hadde skrevet om richo-burene på DSG-forumet også.

Og ja plasthempene på Atlas er låsbare, i hvertfall de største modellene som vi har til hundene.

På kattenes atlaskasser er det derimot ingen låsemekanisme, så jeg ville ikke brukt disse på fly.

Du har jo stor hund, så den str du må ha har både lås på plasthempene og avtagbare hjul.

Vi har som sagt flydd mye med våre hunder siden vi bytta til Atlas, og har aldri opplevd at låsene har gått opp, eller enda værre at kassene kommer i flere deler ut.

Okei. Takk for at du beroliget meg. Og ja, det var du som hadde skrevet :)

Men bråker og rister ikke widerøe flyene en del mer enn andre fly? Vet ikke om det har noe å si jeg, men er kanskje en større belastning for hunden?

Har selv flydd med hund med norwegian, og det gikk veldig bra.

Jeg synes ikke det, og jeg flydd flere ganger med både SAS og Widerøe. Aldri med Norwegian som jeg kan huske. Første gangen jeg har opplevd turbules i flyet var sist gang jeg fløy, var en del humping og hopping. Ellers har jeg aldri opplevd det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bråker og rister ikke widerøe flyene en del mer enn andre fly? Vet ikke om det har noe å si jeg, men er kanskje en større belastning for hunden?

Bråk er relativt. Widerøe bråker på en annen måte enn jetfly, fordi de både er mindre og fordi det er en propeller.

Risting er også relativt. Det kommer i første rekke an på været (naturligvis), men også innen flåten til SAS og Norwegian er det forskjeller i hvor mye turbulens man kan oppleve. Det rister i teorien like mye i både på Dash 8 flyene (Widerøe) og Boeing 737 (SAS & Norwegian), men størrelsesforskjellen gjør opplevelsen markant forskjellig. Widerøes fly er mindre og "flyter mer rundt omkring" når det først kommer i turbulente områder. Boeing 737'en er større og "står mer i mot" turbulensen. Dermed rister det på en annen måte. Boeing 737-800'en er også lengre og dermed litt mer vinglete i lufta enn en kortere Boeing 737-300, eller en -500/-600.

Summa summarium; enten så tåler bikkja di en flytur eller så tåler den ikke en flytur. Uansett vær og flytype. Tviler på at de merker noe forskjell fra fly til fly, oppelvelsen er og blir "intens" for dem uansett. Mener nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere erfaringer med å fly med hund i lasterommet, hos Widerøe?

Erfaringer med atlas flykassene?

:)

Jeg fløy med My jula som var. Det var hennes første gang i fly, og min første gang med hund i lasterommet :)

My er litt spesiell av seg, hun er "tøff" men er egentlig ei lita pingle, men hun taklet det helt fint selv om det var UVÆR og vi reiste med et piiittelite widerøe-fly. Det var MASSE turbulens, har aldri opplevd makan, og jeg ble nesten sittende med tårer i øynene når jeg tenkte på My som satt alene i lasterommet i bråket og den sinnsyke ristingen/dunkingen/bevegelsen i flyet.... Men hun ble avlevert til meg på under 6minutter etter jeg var kommet ut på flyplassen (på Leknes, vi reiste fra Bodø - knapt 25min. men denne turen tok over en halvtime pga været)

My var glad og fornøyd som hun alltid er, og virket bare glad for å se meg igjen som hun alltid gjør etter vi har vært "fra hverandre" *ler* Så jeg tror nok det var værst for matmora ja... Jeg har vel et lite snev av flyskrekk også, for jeg får alltid små anfall med hyperventilering når jeg begynner å tenke og før jeg finner ut at jeg må slutte å tenke *ler*

Jeg kom også med My i et veldig lite bur... Men alikevel fikk vi reise (positivt for min del) :) Jeg fikk lånt bur noen timer før jeg skulle reise, og My kunne absolutt ikke stå/sitte oppreist, hun måtte bøye hodet en del, men det ble ikke kommentert så vi fikk heldigvis reise videre. Dette var et Atlas-bur tror jeg faktisk! Det var ikke Vari Kennel ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy med My jula som var. Det var hennes første gang i fly, og min første gang med hund i lasterommet :)

My er litt spesiell av seg, hun er "tøff" men er egentlig ei lita pingle, men hun taklet det helt fint selv om det var UVÆR og vi reiste med et piiittelite widerøe-fly. Det var MASSE turbulens, har aldri opplevd makan, og jeg ble nesten sittende med tårer i øynene når jeg tenkte på My som satt alene i lasterommet i bråket og den sinnsyke ristingen/dunkingen/bevegelsen i flyet.... Men hun ble avlevert til meg på under 6minutter etter jeg var kommet ut på flyplassen (på Leknes, vi reiste fra Bodø - knapt 25min. men denne turen tok over en halvtime pga været)

My var glad og fornøyd som hun alltid er, og virket bare glad for å se meg igjen som hun alltid gjør etter vi har vært "fra hverandre" *ler* Så jeg tror nok det var værst for matmora ja... Jeg har vel et lite snev av flyskrekk også, for jeg får alltid små anfall med hyperventilering når jeg begynner å tenke og før jeg finner ut at jeg må slutte å tenke *ler*

Jeg kom også med My i et veldig lite bur... Men alikevel fikk vi reise (positivt for min del) :) Jeg fikk lånt bur noen timer før jeg skulle reise, og My kunne absolutt ikke stå/sitte oppreist, hun måtte bøye hodet en del, men det ble ikke kommentert så vi fikk heldigvis reise videre. Dette var et Atlas-bur tror jeg faktisk! Det var ikke Vari Kennel ihvertfall.

Det høres ut som det er verre for eier enn for hund :) Takk for erfaring! Jeg kommer til å være hyperstressa hele flyturen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasthempene kan jo låses? :)

Låsen går opp. Det var det som skjedde på flyplassen. Heldigvis gikk det bra. Buret er ellers ok, men ikke tenk på å sende det uten å skru sammen med metallskruer, med mindre du vil risikere å ha hunden løpende på rullebanen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere erfaringer med å fly med hund i lasterommet, hos Widerøe?

Erfaringer med atlas flykassene?

:)

Første gang A. fløy brukte vi Widerøe fra Torp (Sandefjord). De var veldig greie, fikk vente lengst mulig før vi leverte han på spesialbagasjen, fikk følge med mens han ble lastet inn i flyet ovs. fikk han også forholdsvis fort ut når vi kom på Flesland. Har ingenting å utsette på den turen, men det er nok mye individuelt fra tur til tur med fly akkurat som med andre transportmidler spør du meg :)

Som folk som har fått bikkja i bur ut på båndet med bagasje, mens buret er opp ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...