Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lærer jeg henne at hun ikke skal gjøre fra seg inne ?


Lillnita

Recommended Posts

Har en Cavalier tispe som snart er 7 måneder. Hun er en fantastisk snill og godlynt hund, som verken biter i stykker ting, bjeffer eller er nervøs. Eneste problemet er at hun fortsatt gjør fra seg inne. Fikk henne da hun var litt over 3 måneder gammel, og tar henne med ut regelmessig, når hun har sovet, når hun har spist, og ellers med jevne mellomrom utover dagen.

Prøver å gjøre turene ut "lite spennende" fordi jeg vet at hun "glemmer" å tisse hvis hun oppdager masse interessant, så derfor går vi til det faste tissestedet hennes, men vi kan også gå små turer der hun heller ikke gjør noe, men dessverre kan det ta bare 5 minutter etter at hun har vært ute til at hun tisser inne.

Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å lære henne at det ikke er lov å tisse inne og at hun må ut ?

Trodde kanskje det ville bli bedre etter hvert, men nå er hun som sagt snart 7 måneder, og har fortsatt flere uhell inne pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin var treg med å bli husren. Det løste seg da jeg forsto at jeg måtte gå med han til han hadde tømt seg skikkelig, og så gå en lang tur igjen etter et par timer. Han tisset så mye ute at han ikke rakk å få behov for å tisse inne, og så fattet han etter hvert pointet at man ikke skal tisse inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå ut igjen etpar minutter etter at dere har vært på tur/tisselufting? Altså lufte, gå inn, ta av jakka men behold sko på, gå inn i stua, sett deg ned og reis deg like fort opp igjen, ta på jakka og gå ut igjen? Kanskje du da klarer å lure henne til å tisse ute istedenfor inne.

Og på en unghund ville jeg heller ikke nølt med å beholde lenka på en stund inne, slik at du har full oversikt over henne og kan få henne kjapt ut om hun setter seg til for å tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje lurt det med å beholde lenken på, eller på en eller annen måte begrense området hun beveger seg på slik at jeg har større mulighet til å følge med på henne. Har har 3 barn, og huset vårt er over 2 etasjer, så hun løper jo rundt en del etter barna, så er ikke alltid så lett å følge med på hva hun holder på med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...