Gå til innhold
Hundesonen.no

Strøm.. : /


JennyG

Recommended Posts

Trodde de gjorde det mer når de lå på egg? Eller mens kyllingene er små? Altså jeg vet ikke jeg.

Det er litt småstressende å være livredd for en reel trussel :lol:

Selvfølgelig, men jeg mente liksom at det ikke tok fysisk skade, altså de dør ikke av det. Jeg har ikke noe mening om det enda da dette er helt nytt for meg. Men det viktigste er jo å øke fuglebestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "ryper som ligger og trykker"? Jeg føler meg blond nå, men er det når de legger egg? :lol:

Ikke de fleste jegerene nei, men det trengs ikke så mange for å ta livet av noen små babyer da :lol: Også skjer det uhell, vi hadde et sånt i fjor sommer som heldigvis gikk bra, med en stk Chico som slet seg. (orker ikke å skrive detaljert hva som skjedde).

Dessuten er det sånn at det er båndtvang, og den skal overholdes. Uansett om man påstår at man har stålkontroll på bikkja eller ikke, for man vet aldri, spesielt ikke med hunder med sterkt jaktinstinkt. Utenom båndtvangen og med jaktkort kan man sikkert gjøre "hva man vil", men er det båndtvang så skal det være et kobbel, en line el. lig. mellom hunden din og deg, spesielt viktig er det i områder med vilt og bufe!

Er enig i at man bør ha hundene i bånd under båndtvangen, men det er nok veldig få her inne som kan si at de ALDRI har hunden løs under båndtvang! :lol: Det har ikke vi heller..Alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at man bør ha hundene i bånd under båndtvangen, men det er nok veldig få her inne som kan si at de ALDRI har hunden løs under båndtvang! :lol: Det har ikke vi heller..Alltid!

Mange har nok hundene løse, men forskjellen for meg er hvor man slipper hunden løs. Der ingen ser deg, men det er masse vilt eller bufe, eller steder der det heller ferdes mye folk og minimalt med vilt/bufe. Blir litt som å kjøre for fort. Det er stor forskjell på ligge 20 km/t for fort i 100 sona på E6, og i en 30 sone forbi en barneskole når skoledagen er over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at man bør ha hundene i bånd under båndtvangen, men det er nok veldig få her inne som kan si at de ALDRI har hunden løs under båndtvang! :lol: Det har ikke vi heller..Alltid!

Det er jeg enig i, kan fint innrømme at jeg har Tinka endel løs på friarealet rett utenfor her. Men når jeg skal opp på hytta så skal hun i bånd, eller langline. For selvom hunden min er liten så har hun null problem i å løpe så fort og skremme en sau til den sprenger.

Men der gir jo Nirm et utrolig godt eksempel.

Det jeg tenkte mest på er jakthunder løse i jaktområder under båndtvang. Altså båndtvangen er jo der for at fuglene skal få "ferie" fra den konstante trusselen "vi" jegere er ellers.

Men nå har jeg sporet helt av, dette handler jo egentlig om å strømme!

Jeg kan jo heller peile litt inn å si at vår münsterländer er strømmet med god suksess, han er LIVREDD sau, han piper og klenger seg inntil mennesket han går med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulte beskriver det riktig om hva rypa gjør når den trykker.

Slik jeg ser det er det ingen hensikt å trene på rype med egg eller på rypekyllinger - ergo kan man fint vente til starten av august / 20 aug. når båndtvangen opphører før man trener fuglehundene på fugl. ( i starten av august er det lovlig taksering av en del terreng, for å se hvor mye/lite fugl det er i området. )

Videre er det ikke ( etter min mening ) smart å trene på fugl som ikke er flygedyktig da dette kan større skade enn godt.

Så om sommeren er det bånd ! Man trenger ikke stresse, man har da hele høsten å trene på, så de få mnd om sommeren har hunden godt av en pause. Bruk tiden til dressur og apport + kondis trening.

Når det gjelder strøm så er vel skaden her allerede skjedd, samt at polar hunder er vanskelig/umulige å strømme. Og man har uansett aldri noen garanti.

Amigo så sau første gang for 2 uker siden og når han prøvde å løpe etter fikk han en karamell. Da var ikke sau morsomt mer. Traff sau i går på tur og de ville han gjerne løpe etter ..skal på retest på sau i morgen så spent på hvordan han oppfører seg da. Å strømme på sau er noe ganske annet enn å treffe sau ute på tur - så derfor har man aldri noen garanti.

Settingen er forskjellige på en innhegning med sau som stort sett står rolig kontra sau som løper i skogen/fjellet.

Veldig enig med Nirm.

Det er forskjell på hvor man slipper hundene løse og dessverre velger mange å slippe de langt inne i skogen for faren for å treffe vilt er større. Rådyr kalvene er ikke store nå og de tåler heller ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er bra at du spør. ;) Det er veldig synd at hunden din fikk sjansen til å jakte, men det virker som om du tar til deg det som blir sagt her, så da håper jeg du får tak i ordentlig magebelte og langline, sånn at du kan lufte hunden uten at det må være et strev, samtidig som du holder båndtvangen og ikke lar hunden få muligheten til å jakte på noe.

Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hunden din nå antakelig har "lært" at sau = gøy og at strømmen vil gi begrenset effekt på en polarhund, ville jeg alikevel strømmet den. Forhåpentligvis kan det føre til at "sau er egentlig ikke fullt så gøy" og om du skulle være uheldig med at hunden din skulle stikke av senere en gang kan du kanskje håpe på at hunden ikke jager. Utvover det støtter jeg båndtvangen og mener at du bør ha hunden i bånd.

Og i forhold til sauen som i dette tilfelle fikk en skremmende opplevelse: sår og skader er ikke nødvendigvis så lette finne, og noen av dem er til og med under huden. Hunden din kan dermed ha gjort mer skade enn det som kanskje er synlig i første omgang.

Pris deg lykkelig over at du unngikk både synlig skadet/ død sau, skyteglad eller avlivingsglad bonde og ett realtivt heldig utfall på en situasjon som kunne gått virkelig ille. Ta med deg erfaringen og bruk den for hva det er verdt til å forstå hvorfor båndtvangen er til for å overholdes ;)

Nyt sommeren (med mindre du er i nærheten av meg, her er det mer høst med vind og ruskevær :)) i bånd og med flotte turer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min husky drepte en,og nesten en til da han var 11 mnd gammel. det var et uhell,i den forstand at hundegården ble åpnet av hans far som stod i kjetting på utsiden...8sauene var på vår eiendom) moren til kaizer var den typen som aldri rørte noe. ikke kaniner,sauer,fuler etc,uansett hvor mye de løp,eller beveget seg. pappan derimot,var nok ikke like tam. etter den episoden som koster meg over 20 tusen kr,tok jeg dem med til elverum og fikk dem strømmet. de ble begge livredd sauen der og da,men dette gjorde jeg kun for å prøve å dempe instinktet,og lysten på å jage. det har i ettertid vært mulig å stoppe kaizer . men jeg stoler selvsagt ikke på ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Det er ikke båndtvang der til ei viss tid, viste bare ikke at det var tida sauene var ute

Hva mener du med en viss tid? Det er båndtvang i absolutt hele Norge, være seg fjell eller park fra 1/4-20/8. I områder der bla sauer beiter er det gjerne båndtvang fram til 10/10, men det kan du sjekke opp om gjelder din kommune/kommunen hytta deres er i. Hunden din ble sluppet løs i juli, dvs at da er det båndtvang uansett, sau eller ei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kan tenke meg at hun mener som her. Her er det bandtvang fra og med 1. april til og med 20 august. Og i deler av kommunene er det sau ute på utmarksbeite fram til ca 1 oktober. Men her er det greit for dem holder seg på det eneste fjellet vi har så vi har oversikt. Dem som har med regelverket her i kommunen mener at det er et bra nok regelverk i forhold til husdyr på beite i utmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...