Gå til innhold
Hundesonen.no

Sauebonde gjerder ulven ute


Margrete

Recommended Posts

Nå aner jeg nesten ingenting om sauehold i Norge, jeg uttrykker meg bare på det jeg har lest/sett/hørt og fått inntrykk av.. Skyt meg den som vil... :blink:

*Flir* Nå synes jeg kanskje at det er du som skyter deg selv i foten ved å si at du ikke vet noe om sauehold, og samtidig kommer med slike bastante meninger om det i samme innlegg... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bare mener at det er å smekke opp gjerder i skogen, har dere noen gang gjedet inn noe mer enn 30kvm selv? Det er tungt nok arbeid å gjerde inn f. eks et hestebeite med litt skog. Er litt interessert i hvordan man skal gjerde inn masse store sauebeiter på en enkel og effektiv måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet, men jeg blir så engasjert! :lol:

Jeg vet jo litt hvordan det foregår og vet at det er mange bønder der som nesten gir blaffen i sauene når de er på utmark. Og sauen får jo gå hvor den vil, så det er ikke rart de dropper som fluer... Synes Norge kunne vært strenger mtp tilsyn sauene får, men det går jo ikke an å ha styr på hvem som jevnlig sjekker sauene sine uansett.. Så får vel bare sitte her å ergre meg.. :)

Så man skal bare drite i å gjerde inn områder fordi det er hardt arbeid? Man kunne vel satt opp sovdyrgjerder, slik som rundt E6 osv, eller brukt den enkle metoden han i avisen gjorde...

Med dyr kommer også ansvar, mener nå jeg.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grind på gjerder i turområder er vel ikke så vanskelig?

Jeg skulle likt å se nordmenn finne seg i å gå kilometer på kilometer ekstra for å finne en grind i et gjerde. Det er ikke sånn vi er vant til at utmarka vår er, vi er vant til å gå hvor vi vil.. Men for all del, teorien er fin den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes gode dyreeiere og dårlige dyreeiere blandt bønder også. Som med hundefolk, kattefolk og hestefolk. Noen tar godt vare på dyrene sine, andre tar ikke like godt vare på de. Sånn vil det alltid være, og det vil ikke bli voldsomt bedre så lenge vi ikke har noe fungerende dyrevern av noe slag. Mattilsynet har jo bevist sin verdi i mange dyresaker...

Det er veldig lett å sitte på et forum og synse og mene en hel haug med ting. Det er som enkelte av de radikale dyrevernene. Enkelte har aldri satt foten sin på en gård en gang, men de har ganske sterke meninger om hvor sadistiske bønder er for det (for eneste grunnen til at folk er bønder, er for å ha muligheten til å pine og plage dyr :blink: ). De sitter og "gasser seg" på skrekkvideoer på nettet og har en formening om at dette er slik som det er på alle gårder.

Gjerdene vil ikke hindre fallskader, sykdom, brekte bein, sauer som faller på ryggen, setter seg fast etc etc. Og det er slike ting som er hovedårsaken til tap på beiter. Den vil ei heller beskytte sauene mot idiotiske hundeeiere, som synes det er helt OK å slippe bikkja si innenfor gjerdet, folk på tyvjakt av sau eller folk som ikke gidder å lukke grinder (da kan jo sauene gå ut, og rovdyrene inn). Så da bruker man kanskje enorme ressurser for å hindre noe tap, men har fortsatt større tap av andre årsaker. Men det er som oftest en ganske ensidig vinkling av tap på beiter. Nå mener jeg ikke at man ikke skal ta vare på dyrene, men man bør kanskje se på litt mer enn bare rovdyrtap synes jeg.

Tilsyn vil nok hindre en del. Helst av folk med fellingstillatelse av løse hunder som jager sau (folk lærer kanskje om det blir skutt et par tre bikkjer et sted?). Da har man også mulighet til å ta ut de dyrene som skader seg eller blir syke. Finner de kanskje før de dør etter å ha satt seg fast etc. Og folk har kanskje litt høyere terskel på å skaffe seg gratis sauekjøtt om det går folk rundt og passer på. Men igjen blir dette et kostnadspørsmål. Det kommer vi ikke utenom, siden de faktisk prøver å leve av å produsere mat. Og hvem skal ta kostnaden for økte utgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden noen har nevnt sauers "allemannsrett": Vi har faktisk beiterett i Norge. Det er for å utnytte masse ressurser til dyrefôr som ellers blir liggende uutnyttet. Myndighetene ser så stor verdi i denne utnyttelsen at beiteretten står ganske sterkt. "Subsidiene" våre er "lønn" for å holde kulturlandskapet vedlike. Lar vi landskapet gro over av ugress, får vi heller ikke tilskudd. Mye av Norges turisme baserer seg på opplevelse av et vakkert kultulandskap. På gjengrodde områder florerer det av flått. Fjellbeite til sau er nærmest økologisk. Det vil være nesten umulig å produsere "rent" sauekjøtt på hjemmebeite fordi der er smittepresset så stort at det må snylterbehandles jevnlig hele beitesesongen.

Leser forresten at det er brukt en strømtråd øverst på gjerdet. Ellers er det syt og klag for de late bøndene som setter opp strømgjerde. Men her er strøm tydeligvis hipp hurra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes gode dyreeiere og dårlige dyreeiere blandt bønder også. Som med hundefolk, kattefolk og hestefolk. Noen tar godt vare på dyrene sine, andre tar ikke like godt vare på de. Sånn vil det alltid være, og det vil ikke bli voldsomt bedre så lenge vi ikke har noe fungerende dyrevern av noe slag. Mattilsynet har jo bevist sin verdi i mange dyresaker...

Det er veldig lett å sitte på et forum og synse og mene en hel haug med ting. Det er som enkelte av de radikale dyrevernene. Enkelte har aldri satt foten sin på en gård en gang, men de har ganske sterke meninger om hvor sadistiske bønder er for det (for eneste grunnen til at folk er bønder, er for å ha muligheten til å pine og plage dyr :) ). De sitter og "gasser seg" på skrekkvideoer på nettet og har en formening om at dette er slik som det er på alle gårder.

Gjerdene vil ikke hindre fallskader, sykdom, brekte bein, sauer som faller på ryggen, setter seg fast etc etc. Og det er slike ting som er hovedårsaken til tap på beiter. Den vil ei heller beskytte sauene mot idiotiske hundeeiere, som synes det er helt OK å slippe bikkja si innenfor gjerdet, folk på tyvjakt av sau eller folk som ikke gidder å lukke grinder (da kan jo sauene gå ut, og rovdyrene inn). Så da bruker man kanskje enorme ressurser for å hindre noe tap, men har fortsatt større tap av andre årsaker. Men det er som oftest en ganske ensidig vinkling av tap på beiter. Nå mener jeg ikke at man ikke skal ta vare på dyrene, men man bør kanskje se på litt mer enn bare rovdyrtap synes jeg.

Tilsyn vil nok hindre en del. Helst av folk med fellingstillatelse av løse hunder som jager sau (folk lærer kanskje om det blir skutt et par tre bikkjer et sted?). Da har man også mulighet til å ta ut de dyrene som skader seg eller blir syke. Finner de kanskje før de dør etter å ha satt seg fast etc. Og folk har kanskje litt høyere terskel på å skaffe seg gratis sauekjøtt om det går folk rundt og passer på. Men igjen blir dette et kostnadspørsmål. Det kommer vi ikke utenom, siden de faktisk prøver å leve av å produsere mat. Og hvem skal ta kostnaden for økte utgifter?

Applaus for flott innlegg med mange gode poenger!

Siden noen har nevnt sauers "allemannsrett": Vi har faktisk beiterett i Norge. Det er for å utnytte masse ressurser til dyrefôr som ellers blir liggende uutnyttet. Myndighetene ser så stor verdi i denne utnyttelsen at beiteretten står ganske sterkt. "Subsidiene" våre er "lønn" for å holde kulturlandskapet vedlike. Lar vi landskapet gro over av ugress, får vi heller ikke tilskudd. Mye av Norges turisme baserer seg på opplevelse av et vakkert kultulandskap. På gjengrodde områder florerer det av flått. Fjellbeite til sau er nærmest økologisk. Det vil være nesten umulig å produsere "rent" sauekjøtt på hjemmebeite fordi der er smittepresset så stort at det må snylterbehandles jevnlig hele beitesesongen.

Leser forresten at det er brukt en strømtråd øverst på gjerdet. Ellers er det syt og klag for de late bøndene som setter opp strømgjerde. Men her er strøm tydeligvis hipp hurra?

Her får du sagt noe viktig- det er ikke bare "late bønder som vil slippe sauene i heia", men noe som er ønsket av styringsmakter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg klarer ikke å finne noe om det i media, men lurer på om det er dette gjerde det nå er bjørn og gaupe innenfor. Om ikke så er det et tilsvarende inngjerdet område som rovdyrene har kommet seg inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra alle under en kam er en fin ting :lol:

Alle bønder er ikke fæle med dyrene sine og alle er ikke snille med dyrene sine. Bønder er jammen mennesker de, og dermed individer og ulike.

Ja det er modig og beundringsverdig av de som satser og prøver ut nye ting, men de fleste ting som er prøvd ifht sauer er enten ikke fungert eller kostet skjorten.

Vårt fjellbeite er gjerdet inn, med gjerde og naturlige hindringer, men det er et stort beite som om sommeren har rundt 5000 sau, så området er enormt, og gjerdet skal vedlikeholdes, og sjekkes. Nå er ikke rovdyr et stort problem her annet enn en ørn dann og van eller en streifjerv hvert skuddår, men ja det dør og forsvinner sauer hvert år, noen faller utfor, blir jaget utfor skrenter av forbanna bikkjeeiere som tenker at dette store inngjerdede område er en fin plass å slippe fido. De kommer seg overgjerdet der de hensynsfulle menneskene bøyer det ned for å kravle over istedenfor å bruke gjerdeklyveren 50 m lenger borte. Villrein er det og iområdet men de har aldri hatt problem med å streife, for gjerdet er ikke så høyt og elver/store bekker kan de vasse over selv om sauene ikke gjør det.

Vi har og gjevnlig tilsyn på beitet, av bestyreren av beitet og av bøndene som har sauer der oppe, det er og hjelp i turgåerene som rapporterer til bestyrer om de ser sauer som har problemer, eller står fast.

Hadde vi ikke hatt mulighet til å sende sauer på fjellbeite, hadde sauebestanden til norge gått betydelig ned, prisene på kjøtt opp, og det hadde blitt ramaskrik blant forbrukerene som vil ha norsk kjøtt til lav pris.

At det bør vurderes om alle områder er egnet til å drive med sau er helt klart, men mange vil nok motsette seg det for nordmenn vil bestemme selv de hva de kan og ikke kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...