Gå til innhold
Hundesonen.no

Udregelig valp


Minadachs

Recommended Posts

sitter her tidlig på morran, og har lekt med Diego nå i tre kvarter. Til slutt ble han sliten og la seg ved siden av meg, da tok jeg bort lekene hans, så han roa seg helt ned. Men så greide jeg å miste fjernkontrollen i bakken så han skvatt, og nå sitter han å biter meg så det skriker her. Det gjør vondt, og jeg sier nei, men han gir seg ikke. Enda han vet at ett nei er ett nei. jeg henta lekene hans for å se om det hjalp, men ikke det grann. Kan det ha seg at han straffer meg fordi han muligens skvatt av lyden da jeg mista fjernkontrollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han straffer deg ikke, og husker sannsynligvis ikke smellet engang. De lever i nuet, disse hundene, og han synes sikkert at en liten powernap var alt han trengte for å kunne gå i gang med å lage seg en levende pipeleke (altså deg). :icon_cry:

Hvis han biter deg og alt du ønsker er at han skal slappe av, fungerer det ofte overranskende greit å binde dem fast utenfor rekkevidde av deg, og la dem sitte der til de er rolige. Nei betyr ingenting før de lærer seg hva det betyr, så det er mye bedre å vise dem hva man ønsker at de skal gjøre enn å si en meningsløs frase om igjen og om igjen. Han veit tydligvis ikke helt hva nei betyr, når responsen han får på bitinga er at du hyler og sier nei, og ergo gir han masse kul respons på rampinga, hehe.

Det høres ut som din lille laks har rimlig mye energi, da 45 minutters lek krevdes før han kunne slappe av. Har du prøvd å trene på ting mens du leker? Jeg mener at du feks trener på å vente med å ta leka, trener inn slipp idet dere har drakamp, øver å trille ball mellom dere osv. Jeg har gjort det med Aiko, og erfarer selvsagt at hun blir mye fortere sliten når hun bruker hodet i tillegg til den fysiske anstrengelsen. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var veldig lang lekestund! Jeg tror han var dautrøtt, hadde sovnedt, skvatt og våknet av lyden, og merket at han var overtrøtt, og at han ikke klarer å roe seg ned og derfor biter deg. Han vet heller tydeligvis ikke hva et nei er, når han likevel fortsetter med det han får nei for. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærte et usannsynlig viktig triks på valpekurset. Være i ro leken. Sarek ble holdt i fanget i en stilling slik at han ikke kunne sparke fra. Sprellet han, strammet vi bittelitt til. Når han slappet av slapp grepet. Slik klarte vi å få en valp som roet seg ned inne. Også godbiter da, når han roet seg ned. Etterhvert holdt vi han på gulvet mens vi satt "rundt" han med beina. Livredder her i huset under valperaptus på kveldene særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her kurerer vi valpebiting ved at valpen blir fjernet fra situasjonen om den biter. Ikke noe kjefting, ikke noe høy stemme. den blir bare rolig men bestemt fjernet. de lærer fort at om de biter da skjer det ikke noe gøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe vits i å rope nei om valpen ikke har lært hva ordet betyr. Kort ned på lekestundene så han ikke blir overgira, overse ham når han begynner å bite - da får han faktisk ikke lov til å leke. Og pass på at han har tyggeting til kløen i tenna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa klart ifra NEI! men han bare hopper opp og tuller fælt. Hehe, ja blir lange lekestunder med han, han er 10 uker gammel, og skjønner at det klør i munnen, men men, han er nok bare sånn en valp skal være :icon_cry: haha

10 uker og tre kvarters leking og du lurer på hvorfor han er spinnvill??? Kutt ned leken til 10 minutter, finn noe han kan tygge på. Kong med leverpostei er stort sett en slager, for i flaske mm, kjøp en binge til han, stapp han i den om han er fullstendig ute å kjører. Frys ned ett eller annet nå i varmen som han kan gnage på, margbein f.eks. Skvetter han til om du mister noe, så javel da, sov han utenfor bingen så putt han bingen om han ikke klarer å roe seg av seg selv.

Han blir totalt overstimulert av at du leker med han så lenge.

Jeg har nettopp blitt "ferdig" med spinnvill schæfervalp og først NÅ har han skjønt hva nei er, altså så jeg kan stoppe han i de fleste situasjoner. En ti uker gammel valp har ikke forutsettinger for å skjønne det ordet når den er i ett kick. Det er som en unge på Tusenfryd som har fått i seg aaaaaaaaaalt for mye sukker. Du når ikke inn!

Gratulerer, du har fått en helt normal liten valp som kom uten oppdragelse :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også du leker for lenge med han, og derfor blir han spinnvill og biter litt hardere. Ser det på min egen valp, hvis jeg leker med henne for lenge blir hun kjempe oppgira og sånn små biting blir mye hardere. Da bruker jeg som oftest å stoppe og slutte leken, og overse henne litt til hun leker for seg selv eller går å legger seg å sover. Må også bare si meg enig i at en kong med leverpostei (jeg blander leverpostei og noen godbiter) er fantastisk, min valp eeeelsker den :icon_cry: Jeg mener en valp må lære seg å leke for seg selv også, selv om den skal ha mye oppmerksomhet i løpet av en dag må den også kunn styre litt for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 10 ukers boston terrier valp, og jeg leker praktisk talt aldri med henne. Okey, jeg har 3 andre hunder også - men de leker i hvertfall ikke - helt klart ikke med henne!

Vi koser på fanget - hvis hun blir piraya, øynene ruller nærmest rundt og hodet begynner å spinne - ja, da åker hun rett ned på gulvet, og jeg ignoerer henne totalt.

Henger hun fast i foten eller buksebeinet, sier jeg høyt AU, NEI eller klart styggere ord.. Og neida, hun skjønner ikke ordene mine - men visst skjønner hun at toneleiet betyr at hun skal slutte.

Umiddelbart jeg "når igjennom" så hun slutter - kommer fineste leke fram - stappes inn ivalpens munn, eller sendes bortover gulvet (leken - ikke valpen).. Vips er valpens "killing" rettet mot den leken.

Alt. løper hun etter en av de andre hundene, men da vankes det baaare knurr og glefs..

Man kan også tenke seg at man kan avlede med å ta valpen ut? Ikke for å herje leke eller vill leking - men en rolig "ut og tisse-tur"..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leker nok alt for lenge med valpen.

Har en på 12 uker her, og han er våken i 1- 1/2 time i gangen, og da er det ikke full lek! Om han ikke legger seg ned av seg selv etter så lang tid så må han tvangssove. Soving er viktig når de er valper! Om han er overtrøtt når han sovner er han mye mer urolig, vanskeligere å få i søvn og våkner etter kort tid og er like bajas.

Lek mindre og slapp av mer! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte gjesping (dempende signaler) på valpen min når jeg ville at den skulle roe seg ned.

Det fungerte overaskende bra.

Om valpen var overgira og satt og småbeit/dytta på meg for å få leke så så jeg bare rett på henne og gjespet stort. Gjerne et par ganger. Hun gjespet da tilbake og trakk seg unna.

Fikk dette tipset fra en bok av Turid Rugaas jeg ble anbefalt som het På talefot med hunden. Må vel innrømme at jeg ikke har lest hele boken, men dette trikset plukket jeg ihvertfall opp og det fungerte utrolig bra på vår hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...