Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til aktiviteter i hundeklubber


Symra&Pippin

Recommended Posts

Undertegnede har allerede i et par måneder vært regionskontakt i beardisklubben, og da begynner det vel å bli på tide å få igang litt aktivitet. Hva gjør man i andre hundeklubber? Hva har vært vellykket? Hva trekker folk?

Jeg har lyst til å få til et sporkurs i høst en gang, ellers har jeg ikke så mange idéer foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I snuserklubben har vi i to år på rad hatt en aktivitetsdag, denne er også åpen for ikkemedlemmer med rasene og annonseres i avisen. Den legges til lørdag slik at de som bor lenger unna kan komme til. Da har man uhøytydelige konkurranser med premieringer, og avsluttes med grilling og sosialt samvær. Kjempeartig og godt mottatt.

Vi har ukentlige treff hvor vi varierer opplegget (tur, ringtreninger, lydighet osv).

Vi har også hatt sporkurs, pelsstellkurs, apellmerkekurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt fellesturer en fast dag og til et fast klokkeslett hver uke. I tillegg har vi hatt noen treff her hjemme. Vi er under planlegging av en helg med aktiviteter hvor vi leier et område hvor det finnes agility bane, og har en uofisiell utstilling - med "innleid" "dommer" :-) Problemet oppstår når ingen har lyst å være med å dele utgifter, så egentlig anbefaler jeg ikke å sette igang noe slikt med mindre du selv ønsker å betale for det, eller kan stole på at folk er med å spleiser på utgifter :)

Kanskje en tur med innlagt grillings for tobente kunne vært noe?

Edit: Linkr kom med noen gode forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste innlegget på bærbar bitteliten pc, så jeg så ikke hvem det var ifra..

Men startet svaret med:

I min rase er det jo veldig enkelt, da. Fellesturer, leketreff, løs-slipping av hundene!

(Heidi HAR min rase, liksom)

Så jo - jeg fastholder ved at det er det som de fleste beardisfolk liker. Stort jorde, trygt og inngjerdet - slippe løs hundene og la de løpe rundt, leke, "snakke" og ha det hyggelig.

Ha gjerne med noen beardisvante større hunder (selv har vi gleden av noen greyhounds når vi har slike slipp) - og beardisene får VIRKELIG kjørt seg.

Ang. økonomi, så har Heidi heldigvis en klubb med myyye penger i ryggen + at det er påpekt flere ganger at klubben nå faktisk må begynne å bruke litt penger på medlemmene sine..

Så det å leie instruktører, kursholdere, etc er jo ikke noe problem for henne.

Idè: snakk med en lokal hundeklubb som har agilitykurs - be om å få leie to instruktører + bane en helg, og kjør igang et AG-kurs kun for beardiser. (Vi gjorde det, her i Oslo for noen år siden, tok 500,- pr deltaker og det gikk "rundt" økonomisk i alle fall)

Leie inn en veterinær som kan snakke om sykdommer, førstehjelp eller annet.

Ha pelsstellskurs, handlingkurs, dressurkurs...

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanielklubben har sosiale treff hvor vi har arrangert litt forskjellig: om vinteren kan vi ha "lavinesøk", dvs at eier graver seg ned i en snøhule, og hunden får søke og lete og grave etter eier. Spor er alltid en hit; "vanlig" eller blodspor. Apport-trening passer kanskje best for spaniels? Men vi har også en sokke-apport-konkurranse; eier skal stå inni en rocke-ring som ligger på bakken, hunden holdes i langline. Rundt omkring ligger det fylte sokker. Flest mulig skal apporteres i løpet av tre minutt (eller annen tid). Aner ikke hvordan beardis er på apportering, men kanskje det kan være noe? Poeng gies etter antall sokker hentet, og deltakerne er delt opp i lag. Dette kan kombineres med andre oppgaver. En gang hadde vi "rygge-konkurranse"; om å gjøre å rygge en bil nærmest mulig en benk. Minuspoeng for antall cm ifra benken, fast minus-sum hvis man veltet den. *kremt* :) Rødvinsspor? Spleisemiddag? Loddsalg - alle tar med gevinster; vi har hatt både hjemmelagde hundetepper, og kjøpt hundesnop, hudkremer og sjokolade - litt for enhver smak. :) Hundesprint. "Mann og Hund" - "utstilling"! ;) Matchshow. Diverse kurs; pelsstell er jo nevnt og sikkert veldig relevant, spesialsøkskurs er populært for tiden, spesielt her i Trondheim ;) triksekurs, rallylydighet, osv osv. Leie inn foredragsholder om atferd eller noe annet medlemmene synes er interessant. Kanskje noen som kan fortelle om skudd/torden/lydreddhet, og hvordan man kan trene på det? Miljøtreninger; felles vandring i byen. Skogsturer (med overnatting??) eller i alle fall med bålkos. Det finnes mange fine steder man kan leie, sånn at folk kan overnatte og dere kan ha lengre kurs over en helg. Klubbmesterskap i __fyll inn det som passer__. Naturrebusløype; poster hvor både folk og hunder kan bli utfordret; gjerne ting man må gjøre på hver post, eller spørsmål man må svare på. Hvis dere har noen rasespesifikke prøver, kan dere arrangere kurs i dette (for oss blir det jaktanleggsprøvekurs, jaktkurs, apportkurs eller blodsporkurs). Innkallingstrening og passeringstrening er sikkert også noe mange vil sette pris på? Hvis det er mange oppdrettere i klubben, kanskje noe rettet mot de også; foredrag i avl og genetikk osv? "Gjett rasen" - tegnekonkurranse fungerer sånn at en person har laget en liste over 20 raser. Deltakerne deles opp i lag, en person fra hvert lag kommer og får høre første rase. De skal da gå tilbake til laget sitt og tegne/mine rasen. Når den er gjettet, går den som klarte å gjette rasen frem og får neste rase. Første lag som har klart alle rasene vinner.

Slik vi har pleid å gjøre det, så samles folk en helg på et bestemt sted. Her er det overnattingsmuligheter, også for hunder. Vi har ett eller flere kurs gående om dagene, noen kurs går over to dager, andre går over en dag. På lørdagskvelden er det sosial middag; enten spleisemiddag eller så kjøper vi pizza. Her kommer loddsalget inn i bildet - og det er HØY stemning! ;) Kanskje har vi også en "gjett rasen"-tegnekonkurranse. God mat og god drikke i godt lag - en skikkelig slager! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...