Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjettinghalvstrup


Recommended Posts

Jeg har til nå brukt en tynn kjettingstrup på utstilling, men Casper har det med å ryke litt ut i svingene og da blir båndet strammere enn godt er. . Har bare sett strup på stands og sånn, virker som det er det alle bruker? Kan jo sette en nøkkelring i strupen, men det blir ikke så veldig pent...

Jeg ønsker meg iallefall ett rimelig tynt kjettinghalvstrup (men sterk!), som kan bli så stramt at det passer akkurat under ørene så jeg får kontroll og han ikke kommer seg ut, men som er så stort slakt at det legger seg nedover nederst på halsen. Halvstrupdelen kan forsåvidt være dobbel kjetting og, men det må være rent og pent, anonymt, som sagt, det er til utstilling.

Noen som vet om det finnes, og hvor jeg kan få tak i?

type sånn, hvor den sorte delen passer akkurat under ørene, og kjettingdelen er lang: Pitbull-chain-martingale-dog-collar_LRG.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Så sløvt av meg å svare så sent, glemte helt tråden :P

Men takk for link Siri :P synes de så litt voldsomme ut, ikke helt hva jeg var ute etter, det skal jo ikke virke dominerende. Ser også for meg at "trekant-delen" der man fester båndet skulle vært litt lenger, slik at det kan ligge litt nedover skuldrene. Men akkurat det er vel vanskelig å få til da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor MÅ du ha halvstrup? Det er da bare å kjøpe en kjetting som er akkurat passe og feste kroken i begge ringene?

Da henger den ikke over skuldrene når linen er løs :P

Ellers syntes jeg at halvstrupen fester seg så utrolig fint rett bak ørene når man strammer til, og det tror jeg ikke jeg ville fått til med en kjetting som er akkurat passe (festet i begge ringene) uten å bruke hånden for å dra det inntil. Mulig dette er individuelt på akkurat denne hunden da.

Til Lola Pagola, i helgen så jeg en som hadde halvstrup hvor trekanten var meget lang (for lang etter min mening, men kanskje akkurat det du ser etter). Ellers er de absolutt ikke så kraftige som de kanskje ser ut på bilder, igjen etter min mening. Så neste gang du er på utstilling bør du ihvertfall ta en titt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er det noen som har dette eller lignende halvstrup kjetting?

http://2dogs.webconsult.no/product-info.php?pid654.html

I såfall hvordan måler man for å finne riktig str?

Måler man når båndet er stramt eller hele båndet?

Siden de ikke kan reguleres er det jo viktig at det ikke er for trangt når båndet blir stramt...

Da kan man jo like godt kjøre helstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor MÅ du ha halvstrup? Det er da bare å kjøpe en kjetting som er akkurat passe og feste kroken i begge ringene?

Som Siri Eveline sier, da glir den ikke nedover skuldrene :getlost:

Da henger den ikke over skuldrene når linen er løs :icon_confused:

Ellers syntes jeg at halvstrupen fester seg så utrolig fint rett bak ørene når man strammer til, og det tror jeg ikke jeg ville fått til med en kjetting som er akkurat passe (festet i begge ringene) uten å bruke hånden for å dra det inntil. Mulig dette er individuelt på akkurat denne hunden da.

Til Lola Pagola, i helgen så jeg en som hadde halvstrup hvor trekanten var meget lang (for lang etter min mening, men kanskje akkurat det du ser etter). Ellers er de absolutt ikke så kraftige som de kanskje ser ut på bilder, igjen etter min mening. Så neste gang du er på utstilling bør du ihvertfall ta en titt :lol:

Ja vil ha en for lang trekant! :lol: Skal ta en titt på neste utstilling, har ikke sett noe hittil, men nkk bø er jo ganske stor da :-)

edit; også lurer jeg på det samme som Hampus. Hadde vært best om det var innstrammet man målte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har dette eller lignende halvstrup kjetting?

http://2dogs.webconsult.no/product-info.php?pid654.html

I såfall hvordan måler man for å finne riktig str?

Måler man når båndet er stramt eller hele båndet?

Siden de ikke kan reguleres er det jo viktig at det ikke er for trangt når båndet blir stramt...

Da kan man jo like godt kjøre helstrup.

Halvstrup må være så stort utvidet at det går over hodet. F.ex fla kifani får man tilpassede halvstrup. Som spesialsys med mål over hodet, og mål rundt halsen. Så når det strammes sitter det pent rundt. Kjetting ville jeg heller prøvd i en butikk også bestilt på nett ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vil ha halvstrupen hengende på skuldrene når båndet er slapt, er også løsningen en trekan som er altfor stor :icon_confused: Så f.eks. på Iver idag, som har en helt annen hals en Chico (mer som en sjiraff), der ble båndet hengende på skuldrene.

Kan få tatt noen bilder av det imorgen :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

*flir* jeg har ENDA ikke funnet det perfekte utstillingsbåndet... hjelp :lol:

Jeg kan fire på kjettingkravet egentlig. Men ønsker likevel halvstrup, som er akkurat passe til under ørene strammet inn, men der "trekanten" i slakk tilstand legger seg godt nedover halsen.

Jeg tittet på aboxno, hun lager noen halvstrup der. Men jeg vet ikke om det blir solid nok... og er kanskje ikke helt hva jeg er på jakt etter heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker ikke jeg hvor du bor, men vi er jo ute i samme ærend. Var på TAM Alna i dag, og de hadde en veldig fin kjetting halvstrup i gull. Den tåler nok ikke allverden, men jeg tror jeg skal ta sjansen på den til Kovu. Han trengte 55 cm, og jeg tror våre er ganske jevnstore. Skal si fra om jeg finner de på nett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor ved hamar, så er litt begrenset utvalg her... :/

Takk for link, var det det du kjøpte? Test ut på Kovu, og si fra om den røk :lol: Jeg rekker nok uansett ikke få det før neste utstilling, hundefestivalen neste helg, eller kanskje, om jeg bestiller nå... hm.. drar torsdag ettermiddag, burde jo komme til da.

Men de målene, er det 55 cm når det er strammet inn, eller i løs tilstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror 55 cm er i løs tilstand? Men det var ihvertfall det som passet best på Kovu når det var strammet inn. Jeg kjøpte det ikke, fordi jeg syntes det var litt dyrt. :P Nå var det en del i frakt på dette også, så totalprisen ble den samme. Tror den jeg linket til er litt sterkere enn den jeg så på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker slike på mine franske bulldogger. Har str 45 til tispene og 50 til hannene. Men om de ikke er tjukkere (halsbåndene that is) så ville jeg ikke brukt dem på en dalmishann. Men det er meg, men om de har dem i tykkere kvalitet så ville jeg si go for it!

Disse halsbåndene er suverene synes jeg, som du sier de ligger passe stramt høyt oppe når de trenger det og er akkurat passe løse og fine når de henger rundt nede på halsen.

Litt dårlig forklaring kanskje :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker slike på mine franske bulldogger. Har str 45 til tispene og 50 til hannene. Men om de ikke er tjukkere (halsbåndene that is) så ville jeg ikke brukt dem på en dalmishann. Men det er meg, men om de har dem i tykkere kvalitet så ville jeg si go for it!

Disse halsbåndene er suverene synes jeg, som du sier de ligger passe stramt høyt oppe når de trenger det og er akkurat passe løse og fine når de henger rundt nede på halsen.

Litt dårlig forklaring kanskje :icon_redface:

Har du opplevd at de ryker?

For altså, om du kjøper av merket Sprenger (som også produserer disse) så er jo det ganske garantert kvalitet, de lager jo bl.a. bitt til hester og slikt. Og jeg har som sagt bruk til en sterk rykkete stor engelsk setter, og jeg hadde absolutt turt å bruke det på dalmis. Og jaa jeg har erfaring med dalmis etter å ha jobbet et par måneder som hundelufter med en ekstremt stor og kraftig dalmis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig også lyst på en halvstrup slik som Lola tenker på! :) har også dalmatiner hannhund...

Har ett spørsmål bare, med kjetting halvstrup. Får man båndet til å "sitte" ved ene siden (ved øret) når man springer eller kommer det automatisk midt bak på nakken med halvstrup? For med helstrup kjetting så får man liksom "festet" det på siden.

Jeg har kjettingstrup nå, i sølv. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke stramme det for mye for hunden sin del :) Men om man er stresset, eller føler det går dårlig osv så kan man anspenne seg også...

For å forklare, jeg lurer på om halvstrupen kan festes slik som DETTE ved ene øret liksom?

207210_10150222959186357_622451356_8982288_4790302_n.jpg

Grunnen til at jeg spørr er at hunden min springer finere da, for han vimser mye om båndet er mitt bak på nakken da springer han gjerne sikksakk :P Vimsekoppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben røk tre Sprenger lenker han :P Brukte de som sikring sammen med det vanlige halsbåndet det første året han utaggerte.. Vel, lærbåndet holdt, men ikke kjettingstrupene. De var veldig greie på retur/bytte altså, men min erfaring er at de ikke er sterkere enn andre kjettinglenker.. Vet av andre som også har opplevd at to ledd kiler seg inn i hverandre og så knekker det ene leddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben røk tre Sprenger lenker han :P Brukte de som sikring sammen med det vanlige halsbåndet det første året han utaggerte.. Vel, lærbåndet holdt, men ikke kjettingstrupene. De var veldig greie på retur/bytte altså, men min erfaring er at de ikke er sterkere enn andre kjettinglenker.. Vet av andre som også har opplevd at to ledd kiler seg inn i hverandre og så knekker det ene leddet.

Nettopp! Og akkurat det jeg skulle til å skrive (vel, nesten iaf) :)

SiriE:

Og ja jeg har lenker av merket sprenger (og vet i tillegg godt at de også produserer bla bitt til hester.

Min erfaring er at på litt mer aktive hunder som har en tendens til å bli litt sterke (som feks en dalmishann)fort kan ryke en kjetting ved noen brå bevegelser.

Så derfor ville jeg gått for ett litt kraftigere ett. Så får jo LolaPagola gjøre akkurat som hun vil selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Og akkurat det jeg skulle til å skrive (vel, nesten iaf) :)

SiriE:

Og ja jeg har lenker av merket sprenger (og vet i tillegg godt at de også produserer bla bitt til hester.

Min erfaring er at på litt mer aktive hunder som har en tendens til å bli litt sterke (som feks en dalmishann)fort kan ryke en kjetting ved noen brå bevegelser.

Så derfor ville jeg gått for ett litt kraftigere ett. Så får jo LolaPagola gjøre akkurat som hun vil selvsagt :)

Synd, men nå viser både du og tulip til tilfeller hvor det har røket, og da er det nok en risiko og ta. Evt. får man se an hvordan sin egen hund er inne i ringen, og kun bruke båndet i den sammenhengen.

Håper jeg slipper den erfaringen altså, men nå vet jeg det ihvertfall, og er glad jeg kan få hunden til å sitte i de fleste sammenhenger (den sterke setteren altså, münsterene tror jeg ikke trekker/rykker hardt nok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal jeg ikke ha. Jeg vil ikke risikere at de ryker, huff det hadde vært pinlig, er stresset nok i ringen som det er.

Har en kjetting som er litt tykkere enn den Shlush viser her, eller kanskje er den like tynn... finner den ikke igjen nemlig. Men den har iallefall ikke røket.

Nå rekker jeg vel uansett ikke å få bestilt noe, men kanskje en mulig løsning vil være å feste en stor nøkkelring akkurat før det blir for stramt. Hjemmelaget halvstrup... kan fungere midlertidig iallefall.

Casper er helt sinnsykt sterk, her snakker vi vel en million hestekrefter, +/-. Og plutselige rykk er det som er skummelt. Nå er han faktisk ganske flink i ringen, han blir roligere med en gang vi begynner, i motsetning til når vi står utenfor å venter. Så han er ikke vanskelig å kontrollere sånn sett. Men jeg MÅ ha den sikkerheten at båndet ikke ryker, for som sagt, han er fryktelig sterk, og kan rykke hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...