Gå til innhold
Hundesonen.no

Drektige tisper og svømming

patricia

Recommended Posts

Skrevet

En av mine turvenner har en retrievertispe som ble parret for 2-3 uker siden. Den er -som retrievere flest - gal etter å bade, og vil fryktelig gjerne hive seg uti sammen med mine labradorer. Men den får ikke lov! Eieren er helt sikker på at basiller, mikrober og gud vet hva vil svømme inn i livmoren og ødelegge hele drektigheten.

Jeg er helt uenig, og vi har hatt flere høylydte diskusjoner. når mine tisper er drektige, får de svømme så mye de orker, selvsagt i rent vann. De roer ned når de er 6-7 uker på vei, og slutter å svømme på eget initiativ.

hva sier dere andre oppdrettere her? Tar jeg sjanser på vegne av tispene mine, eller gjør min venninne rett i å være så forsiktig? Svømming er jo topp mosjon!

Skrevet

Jeg hørte med Astrid Indrebø og fikk følgende svar

"Sannsynligvis er det ingenting i veien for at det er OK for en drektig tispe å svømme i rent vann. Men man kan likevel ikke utelukke en viss infeksjonsfare. Selv lar jeg ikke mine tisper svømme når de er drektige, for å være på den sikre siden. Og alt vann er jo ikke like rent..."

Med andre ord er det jo en vurdering en må ta - jeg har selv latt min drektige tispe bade noe der jeg anser vannet som rimelig rent.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...