Gå til innhold
Hundesonen.no

Mengde vom og hundemat til valp

tm100001

Recommended Posts

Skrevet

De første dagene må jeg venne valpen til vom og hundemat. Den er vandt med å spise eukanuba valpefór. Rasen er lancashire heeler, og den vil være 8 uker når jeg får den. Da burde den sikkert spise 3 måltider om dagen?

Jeg har kjøpt 40 x 500 grams pølser med valpefór. Hvor mange deler skal jeg dele pølsen i de første dagene med tilvenning til rått fór, og hvor mange deler skal jeg dele den i når den kun spiser vom og hundemat? :whistle:

Skrevet

Med valper skal man vel gi ca 3-4% av nåværende vekt, eller ca 1-2% av forventet voksenvekt. En 8-ukers valp ville jeg gitt mat 4 gr for dagen.

Skrevet

Jeg gir Midas (nesten) kun V&H nå. Han får enkelte måltider litt tørrfór. Jeg gir han så mye han klarer å spise. Han er ikke tykk, overhodet, og begrenser inntaket veldig selv. Gjør din valp det? Hvis den gjør det, ville jeg gitt henne tre måltider, med ca 3ss hvert måltid. Du kan prøve deg litt frem, sette frem mer, og se om hun spiser det. Det gjorde jeg med Midas, og fant ut ca hvor mye han klarte til hvert måltid. Tilpasset det etter hvor mye han spiste. Hvis hun ikke klarer å begrense seg, bør du kanskje følge anvisningen om 4% av kroppsvekt på valper. Jeg gir Midas tre måltider for dagen nå, han fikk fire tidligere, men jeg opplever at han ikke orker å spise mer enn tre måltid hver dag. Hvis hun ikke spiser opp råfóret du gir henne, kan du ta det vekk etter 15 min, og sette det i kjøleskapet til neste måltid. Jeg fórer begge etter matlyst og hold. Dina må jeg passe på etter hold, mens Midas får så mye han orker siden han er såpass tynn. Han er 12 uker nå.

Skrevet

Med valper skal man vel gi ca 3-4% av nåværende vekt, eller ca 1-2% av forventet voksenvekt. En 8-ukers valp ville jeg gitt mat 4 gr for dagen.

1-2% av 8 kg? :whistle:

Jeg gir Midas (nesten) kun V&H nå. Han får enkelte måltider litt tørrfór. Jeg gir han så mye han klarer å spise. Han er ikke tykk, overhodet, og begrenser inntaket veldig selv. Gjør din valp det? Hvis den gjør det, ville jeg gitt henne tre måltider, med ca 3ss hvert måltid. Du kan prøve deg litt frem, sette frem mer, og se om hun spiser det. Det gjorde jeg med Midas, og fant ut ca hvor mye han klarte til hvert måltid. Tilpasset det etter hvor mye han spiste. Hvis hun ikke klarer å begrense seg, bør du kanskje følge anvisningen om 4% av kroppsvekt på valper. Jeg gir Midas tre måltider for dagen nå, han fikk fire tidligere, men jeg opplever at han ikke orker å spise mer enn tre måltid hver dag. Hvis hun ikke spiser opp råfóret du gir henne, kan du ta det vekk etter 15 min, og sette det i kjøleskapet til neste måltid. Jeg fórer begge etter matlyst og hold. Dina må jeg passe på etter hold, mens Midas får så mye han orker siden han er såpass tynn. Han er 12 uker nå.

Det er en hannvalp, og jeg har ikke hentet han enda ;)

Skrevet

1-2% av 8 kg? :whistle:

Ja, hvis det er forventet voksenvekt så. Eller gjør det sånn som Marit&Dina sier, jeg har ikke erfaring med så små hunder ;)

Skrevet

Voksne hunder skal ha 2% av kroppsvekten sin, valper skal ha 4% av kroppsvekten. Dvs at du øker ift hvor mye kroppsvekten til valpen øker. Se an når du får den, hvis den er vant til å få tørrfór kan det være en fordel å gi han det de første dagene, for så å begynne å gi han litt v&h. Da blander du bare v&h i tørrfóret. Ofte så vil de spise mer av V&H i starten, fordi det smaker mer enn tørt fór, men det regulerer du. Jeg ville sett an jeg. Jeg er sikker på at Midas får mer enn det han egentlig skal ha, men han er aktiv og slank så da får han så mye han orker. Det som står på pakningene er ofte veiledende. Hunder er som oss, noen forbrenner mye, og må kanskje få dobbelt med fór, mens andre forbrenner lite, og må passes på.

Skrevet

Det er veldig varierende på individene, så du må nesten prøve deg litt frem. Min voksne hannhund skal ha 0.6 kg om dagen, men får 1,5 kg og kunne gjerne lagt på seg litt til.

Valpen får ca 1kg, jeg tar det på øyemål og justerer ettersom han går opp eller ned i vekt. Han får nesten så mye han vil ha, men begrenser han litt da han er ganske rund :whistle:

Skrevet

Nå er ikke min hund liten, men hun greier seg på overraskende lite i forhold til størrelse og trening :whistle: Hun veier 51kg og spiser 1kg vom om dagen ;)

Husk at 1-2% for voksen og 3-4% på valp er veiledende som de andre sier ;)

Kita har aldri fått 4%, selv ikke da hun var valp (7-8mnd)

Så bare prøv deg frem :( Kita maset mye om mat når vi skiftet til vom, fordi det smaker mye, og hun kunne spist til hun sprakk ;) Det har roet seg nå og hun er fornøyd med de to måltidene hun får ;)

Skrevet

Hm, vi gav vel vår heeler sånn ca en klump på størrelse med en kjøttbolle til hvert måltid. Men egentlig er det ganske enkelt å fôre dem: blir de for runde gir man mindre, blir de for tynne, gir man mer. Det ser man fort iløpet av et par dager :whistle:

Skrevet

jeg forer 3 hunder på kun V&H . De Deler en 1kg pølse, 250gram hver på de to minste og 500gram på den største . De små veier hhv 4,6 og 5,7 kg er 8mnd og 2år gamle. Den største er 10 mnd og 16kg.

Følger jeg utregningen skal den største ha 350gram og de minste ha 200(8mnd) og 150(2åringen) gram dagen, noe som er mye mindre enn de det får.

Ingen av hundene er overvektigige.

Skrevet

Når min Heeler var 8 uker veide han 1,6 kg. Han fikk da ca. 100 gram V&H fordelt på tre måltider. Trakk fra litt på rolige dager og la til litt på aktive dager. Han var såpass aktiv at jeg valgte å legge han på litt over 4% av kroppsvekten. Han fikk også godbiter og kjøttbein ol. ved siden av. Det sies at man skal bruke 2% av forventet voksenvekt, noe som er 160g. Så mye ville jeg aldri fått i han. Men som andre sier over, se an holdet. Blir han rund, reduser mengden, blir han tynn, øk mengden. Du kommer til å bli sikrere på dette ganske raskt

Økte naturlig nok ettersom han vokste.

Nå som voksen, ligger han på ca. 200 gram daglig

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...