Gå til innhold
Hundesonen.no

Mengde vom og hundemat til valp

tm100001

Recommended Posts

De første dagene må jeg venne valpen til vom og hundemat. Den er vandt med å spise eukanuba valpefór. Rasen er lancashire heeler, og den vil være 8 uker når jeg får den. Da burde den sikkert spise 3 måltider om dagen?

Jeg har kjøpt 40 x 500 grams pølser med valpefór. Hvor mange deler skal jeg dele pølsen i de første dagene med tilvenning til rått fór, og hvor mange deler skal jeg dele den i når den kun spiser vom og hundemat? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir Midas (nesten) kun V&H nå. Han får enkelte måltider litt tørrfór. Jeg gir han så mye han klarer å spise. Han er ikke tykk, overhodet, og begrenser inntaket veldig selv. Gjør din valp det? Hvis den gjør det, ville jeg gitt henne tre måltider, med ca 3ss hvert måltid. Du kan prøve deg litt frem, sette frem mer, og se om hun spiser det. Det gjorde jeg med Midas, og fant ut ca hvor mye han klarte til hvert måltid. Tilpasset det etter hvor mye han spiste. Hvis hun ikke klarer å begrense seg, bør du kanskje følge anvisningen om 4% av kroppsvekt på valper. Jeg gir Midas tre måltider for dagen nå, han fikk fire tidligere, men jeg opplever at han ikke orker å spise mer enn tre måltid hver dag. Hvis hun ikke spiser opp råfóret du gir henne, kan du ta det vekk etter 15 min, og sette det i kjøleskapet til neste måltid. Jeg fórer begge etter matlyst og hold. Dina må jeg passe på etter hold, mens Midas får så mye han orker siden han er såpass tynn. Han er 12 uker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med valper skal man vel gi ca 3-4% av nåværende vekt, eller ca 1-2% av forventet voksenvekt. En 8-ukers valp ville jeg gitt mat 4 gr for dagen.

1-2% av 8 kg? :whistle:

Jeg gir Midas (nesten) kun V&H nå. Han får enkelte måltider litt tørrfór. Jeg gir han så mye han klarer å spise. Han er ikke tykk, overhodet, og begrenser inntaket veldig selv. Gjør din valp det? Hvis den gjør det, ville jeg gitt henne tre måltider, med ca 3ss hvert måltid. Du kan prøve deg litt frem, sette frem mer, og se om hun spiser det. Det gjorde jeg med Midas, og fant ut ca hvor mye han klarte til hvert måltid. Tilpasset det etter hvor mye han spiste. Hvis hun ikke klarer å begrense seg, bør du kanskje følge anvisningen om 4% av kroppsvekt på valper. Jeg gir Midas tre måltider for dagen nå, han fikk fire tidligere, men jeg opplever at han ikke orker å spise mer enn tre måltid hver dag. Hvis hun ikke spiser opp råfóret du gir henne, kan du ta det vekk etter 15 min, og sette det i kjøleskapet til neste måltid. Jeg fórer begge etter matlyst og hold. Dina må jeg passe på etter hold, mens Midas får så mye han orker siden han er såpass tynn. Han er 12 uker nå.

Det er en hannvalp, og jeg har ikke hentet han enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne hunder skal ha 2% av kroppsvekten sin, valper skal ha 4% av kroppsvekten. Dvs at du øker ift hvor mye kroppsvekten til valpen øker. Se an når du får den, hvis den er vant til å få tørrfór kan det være en fordel å gi han det de første dagene, for så å begynne å gi han litt v&h. Da blander du bare v&h i tørrfóret. Ofte så vil de spise mer av V&H i starten, fordi det smaker mer enn tørt fór, men det regulerer du. Jeg ville sett an jeg. Jeg er sikker på at Midas får mer enn det han egentlig skal ha, men han er aktiv og slank så da får han så mye han orker. Det som står på pakningene er ofte veiledende. Hunder er som oss, noen forbrenner mye, og må kanskje få dobbelt med fór, mens andre forbrenner lite, og må passes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig varierende på individene, så du må nesten prøve deg litt frem. Min voksne hannhund skal ha 0.6 kg om dagen, men får 1,5 kg og kunne gjerne lagt på seg litt til.

Valpen får ca 1kg, jeg tar det på øyemål og justerer ettersom han går opp eller ned i vekt. Han får nesten så mye han vil ha, men begrenser han litt da han er ganske rund :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke min hund liten, men hun greier seg på overraskende lite i forhold til størrelse og trening :whistle: Hun veier 51kg og spiser 1kg vom om dagen ;)

Husk at 1-2% for voksen og 3-4% på valp er veiledende som de andre sier ;)

Kita har aldri fått 4%, selv ikke da hun var valp (7-8mnd)

Så bare prøv deg frem :( Kita maset mye om mat når vi skiftet til vom, fordi det smaker mye, og hun kunne spist til hun sprakk ;) Det har roet seg nå og hun er fornøyd med de to måltidene hun får ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vi gav vel vår heeler sånn ca en klump på størrelse med en kjøttbolle til hvert måltid. Men egentlig er det ganske enkelt å fôre dem: blir de for runde gir man mindre, blir de for tynne, gir man mer. Det ser man fort iløpet av et par dager :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forer 3 hunder på kun V&H . De Deler en 1kg pølse, 250gram hver på de to minste og 500gram på den største . De små veier hhv 4,6 og 5,7 kg er 8mnd og 2år gamle. Den største er 10 mnd og 16kg.

Følger jeg utregningen skal den største ha 350gram og de minste ha 200(8mnd) og 150(2åringen) gram dagen, noe som er mye mindre enn de det får.

Ingen av hundene er overvektigige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min Heeler var 8 uker veide han 1,6 kg. Han fikk da ca. 100 gram V&H fordelt på tre måltider. Trakk fra litt på rolige dager og la til litt på aktive dager. Han var såpass aktiv at jeg valgte å legge han på litt over 4% av kroppsvekten. Han fikk også godbiter og kjøttbein ol. ved siden av. Det sies at man skal bruke 2% av forventet voksenvekt, noe som er 160g. Så mye ville jeg aldri fått i han. Men som andre sier over, se an holdet. Blir han rund, reduser mengden, blir han tynn, øk mengden. Du kommer til å bli sikrere på dette ganske raskt

Økte naturlig nok ettersom han vokste.

Nå som voksen, ligger han på ca. 200 gram daglig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...