Gå til innhold
Hundesonen.no

Evaluering av kurs


Nirm

Recommended Posts

Mine tanker om evalueringsskjema:

Det kommer litt an på kursdeltakerne, men sånn generelt gjelder at folk hater evalueringsskjema. Ikke lag for mange eller komplekse spørsmål å svare på. Ta heller ikke med unødvendige spørsmål (kjønn, alder og rase er som regel ikke så interessante størrelser før man kommer opp i veldig store respondentgrupper - dessuten må man spesifisere om spørsmålet gjelder hund eller eier ...).

Tenk nøye gjennom hva evalueringen skal brukes til. Er det viktigste en klapp på skulderen til instruktøren og å dokumentere suksess, eller er det å få faktiske innspill til forbedringer? Er det en spesifikk metode, tilnærmingsmåte, sted, tid, endring i forhold til tidligere kurs etc. man ønsker tilbakemelding på? Et evalueringsskjema trenger ikke være likt for alle kurs man kjører, man kan spørre om spesifikke ting som kun gjelder det ene kurset.

Som kursarrangør er det viktigst å vite HVORFOR folk er fornøyde/misfornøyde enn AT de er det. Be derfor om fritekstsvar på slike spørsmål, selv om folk hater å fylle dem ut.

For å øke motivasjonen og svarprosenten, kan det være greit å presentere og gjennomgå skjemaet før kurset starter, sånn at folk er forberedt ved kursets slutt, og har tenkt litt på det underveis. Sett dessuten av tid spesifikt til utfylling av evalueringsskjema på slutten.

Man kan også vurdere om man heller vil kjøre evalueringen muntlig med referent ev. en kort samtale først med utfylling av evalueringsskjema etterpå for å få refleksjonen i gang hos deltakerne. Man kan i stor grad bruke de samme spørsmålene.

I noen tilfeller kan det også være hensiktsmessig å vente til ei tid etter kurset med å gjennomføre evalueringa, ev. gjennomføre ei ny evaluering da. Da har deltakerne forhåpentligvis fått tid til å prøve ut ny kunnskap og ferdigheter i praksis, og kan vurdere nytten av kurset på en helt annen måte.

Et spørsmål jeg alltid synes er greit å stille: "Hva kunne vi gjort annerledes for at du skulle hatt større utbytte av kurset?" Her kan man også komme med konkrete stikkord for å hjelpe kursdeltakeren, og for å styre svarene mot de sidene ved kursopplegget man er usikker på om fungerer optimalt. Eks. på stikkord: Metoder, tid, sted, antall deltakere, teori/praksis, oppfølging av den enkelte etc.) Noen deltakere vil alltid svare "ingenting" dersom kurset er bra, men det er ok det også.

Dessuten: Har dere mulighet til lage et elektronisk skjema, er det optimalt. Mye enklere og morsommere å svare på for de fleste, og det er lettere å ta vare på og sammenstille materialet i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har brukt evalueringsskjema i forbindelse med kurs i flere settinger. Jeg er ikke udelt positiv. For det første så blir det ofte litt lotto-metoden, at man krysser litt her og der, så ser det fint ut. Det er ikke nødvendigvis særlig representativt for kurset heller. Fritekstbolken blir som regel aldri besvart med unntak av et smilefjes eller en blomst eller i svært skjeldne tilfeller en setning eller to.

Jeg har startet med en ny evaluering, jeg har en muntlig tilbakemelding til hver enkelt elev ved kursets slutt og da spør jeg dem direkte spørsmål om kurset. Da får jeg svar fra gruppa som helhet og individuelt. Det er også rom for å sende en mail som evaluering om man ikke ønsker å svare i plenum. Men jeg driver så lite at jeg ser om folk er fornøyd eller ikke. Er de fornøyd melder de seg på igjen og anbefaler oss til andre. Er de ikke fornøyd så ser man de ikke og hører ikke fra de i ettertid.

Spørsmålet blir litt hva skal man bruke evalueringen til? Altså er det for å forbedre kursopplegget på en eller annen måte? Tilbakemelding på hvor man fikk kunden fra?

Jeg har et kursopplegg, det kommer neppe til å forandres nevneverdig selv om en eller to kursdeltagere hadde kritisert det, derfor er det ikke så relevant for meg om folk er fornøyd med metodevalg etc. Jeg har jobbet for kursholdere, der kursplassen ALLTID fikk elendig score av samtlige, men kursene ble jo ikke flyttet allikevel.. Så hva man skal ha i vurderingen må jo være ting som faktisk er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker om evalueringsskjema:

Det kommer litt an på kursdeltakerne, men sånn generelt gjelder at folk hater evalueringsskjema. Ikke lag for mange eller komplekse spørsmål å svare på. Ta heller ikke med unødvendige spørsmål (kjønn, alder og rase er som regel ikke så interessante størrelser før man kommer opp i veldig store respondentgrupper - dessuten må man spesifisere om spørsmålet gjelder hund eller eier ...).

Tenk nøye gjennom hva evalueringen skal brukes til. Er det viktigste en klapp på skulderen til instruktøren og å dokumentere suksess, eller er det å få faktiske innspill til forbedringer? Er det en spesifikk metode, tilnærmingsmåte, sted, tid, endring i forhold til tidligere kurs etc. man ønsker tilbakemelding på? Et evalueringsskjema trenger ikke være likt for alle kurs man kjører, man kan spørre om spesifikke ting som kun gjelder det ene kurset.

Som kursarrangør er det viktigst å vite HVORFOR folk er fornøyde/misfornøyde enn AT de er det. Be derfor om fritekstsvar på slike spørsmål, selv om folk hater å fylle dem ut.

For å øke motivasjonen og svarprosenten, kan det være greit å presentere og gjennomgå skjemaet før kurset starter, sånn at folk er forberedt ved kursets slutt, og har tenkt litt på det underveis. Sett dessuten av tid spesifikt til utfylling av evalueringsskjema på slutten.

Man kan også vurdere om man heller vil kjøre evalueringen muntlig med referent ev. en kort samtale først med utfylling av evalueringsskjema etterpå for å få refleksjonen i gang hos deltakerne. Man kan i stor grad bruke de samme spørsmålene.

I noen tilfeller kan det også være hensiktsmessig å vente til ei tid etter kurset med å gjennomføre evalueringa, ev. gjennomføre ei ny evaluering da. Da har deltakerne forhåpentligvis fått tid til å prøve ut ny kunnskap og ferdigheter i praksis, og kan vurdere nytten av kurset på en helt annen måte.

Et spørsmål jeg alltid synes er greit å stille: "Hva kunne vi gjort annerledes for at du skulle hatt større utbytte av kurset?" Her kan man også komme med konkrete stikkord for å hjelpe kursdeltakeren, og for å styre svarene mot de sidene ved kursopplegget man er usikker på om fungerer optimalt. Eks. på stikkord: Metoder, tid, sted, antall deltakere, teori/praksis, oppfølging av den enkelte etc.) Noen deltakere vil alltid svare "ingenting" dersom kurset er bra, men det er ok det også.

Dessuten: Har dere mulighet til lage et elektronisk skjema, er det optimalt. Mye enklere og morsommere å svare på for de fleste, og det er lettere å ta vare på og sammenstille materialet i ettertid.

Jeg er egentlig litt fan av denne. Merker jeg vet mye mer hva jeg egentlig syntes om kurset bare dager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill.

Det er tiltenkt å være til forbedring av kurs, og ikke bare selvskryt til instruktører (enkelte skjemaer legger jo litt opp til det). Og litt større forhold, med flere instruktører. Antar at det er enklere å kjøre en evaluering face-to-face med små forhold, enn om man er flere instruktører. Si eks en stor hundeklubb med mange instruktører, og det vil evalueres for å få forbedringer på kurs som såvel instruktører, og også med tanke på om nivået ligger såpass at det er snakk om "videresalg" av kurs (fornøyde kunder kommer jo gjerne igjen...).

Tenker på et opplegg der man ikke trenger å levere en lapp til instruktøren, men skal kunne sende inn senere også. Trur at man får bedre svar når man lar ting synke inn som dere nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på et opplegg der man ikke trenger å levere en lapp til instruktøren, men skal kunne sende inn senere også. Trur at man får bedre svar når man lar ting synke inn som dere nevner.

Da tror jeg det vil være best med et elektronisk skjema. Det er mange gratis survey programmer der ute. Fint for folk å fylle ut hjemme i fred hos seg selv og jeg tror de fleste synes det er morsommere og mer anonymt når man kan fylle ut på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg det vil være best med et elektronisk skjema. Det er mange gratis survey programmer der ute. Fint for folk å fylle ut hjemme i fred hos seg selv og jeg tror de fleste synes det er morsommere og mer anonymt når man kan fylle ut på nett.

Det skal lages et elektronisk skjema ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...