Gå til innhold
Hundesonen.no

Evaluering av kurs


Nirm

Recommended Posts

Skrevet

Mine tanker om evalueringsskjema:

Det kommer litt an på kursdeltakerne, men sånn generelt gjelder at folk hater evalueringsskjema. Ikke lag for mange eller komplekse spørsmål å svare på. Ta heller ikke med unødvendige spørsmål (kjønn, alder og rase er som regel ikke så interessante størrelser før man kommer opp i veldig store respondentgrupper - dessuten må man spesifisere om spørsmålet gjelder hund eller eier ...).

Tenk nøye gjennom hva evalueringen skal brukes til. Er det viktigste en klapp på skulderen til instruktøren og å dokumentere suksess, eller er det å få faktiske innspill til forbedringer? Er det en spesifikk metode, tilnærmingsmåte, sted, tid, endring i forhold til tidligere kurs etc. man ønsker tilbakemelding på? Et evalueringsskjema trenger ikke være likt for alle kurs man kjører, man kan spørre om spesifikke ting som kun gjelder det ene kurset.

Som kursarrangør er det viktigst å vite HVORFOR folk er fornøyde/misfornøyde enn AT de er det. Be derfor om fritekstsvar på slike spørsmål, selv om folk hater å fylle dem ut.

For å øke motivasjonen og svarprosenten, kan det være greit å presentere og gjennomgå skjemaet før kurset starter, sånn at folk er forberedt ved kursets slutt, og har tenkt litt på det underveis. Sett dessuten av tid spesifikt til utfylling av evalueringsskjema på slutten.

Man kan også vurdere om man heller vil kjøre evalueringen muntlig med referent ev. en kort samtale først med utfylling av evalueringsskjema etterpå for å få refleksjonen i gang hos deltakerne. Man kan i stor grad bruke de samme spørsmålene.

I noen tilfeller kan det også være hensiktsmessig å vente til ei tid etter kurset med å gjennomføre evalueringa, ev. gjennomføre ei ny evaluering da. Da har deltakerne forhåpentligvis fått tid til å prøve ut ny kunnskap og ferdigheter i praksis, og kan vurdere nytten av kurset på en helt annen måte.

Et spørsmål jeg alltid synes er greit å stille: "Hva kunne vi gjort annerledes for at du skulle hatt større utbytte av kurset?" Her kan man også komme med konkrete stikkord for å hjelpe kursdeltakeren, og for å styre svarene mot de sidene ved kursopplegget man er usikker på om fungerer optimalt. Eks. på stikkord: Metoder, tid, sted, antall deltakere, teori/praksis, oppfølging av den enkelte etc.) Noen deltakere vil alltid svare "ingenting" dersom kurset er bra, men det er ok det også.

Dessuten: Har dere mulighet til lage et elektronisk skjema, er det optimalt. Mye enklere og morsommere å svare på for de fleste, og det er lettere å ta vare på og sammenstille materialet i ettertid.

Guest Gråtass
Skrevet

Jeg har brukt evalueringsskjema i forbindelse med kurs i flere settinger. Jeg er ikke udelt positiv. For det første så blir det ofte litt lotto-metoden, at man krysser litt her og der, så ser det fint ut. Det er ikke nødvendigvis særlig representativt for kurset heller. Fritekstbolken blir som regel aldri besvart med unntak av et smilefjes eller en blomst eller i svært skjeldne tilfeller en setning eller to.

Jeg har startet med en ny evaluering, jeg har en muntlig tilbakemelding til hver enkelt elev ved kursets slutt og da spør jeg dem direkte spørsmål om kurset. Da får jeg svar fra gruppa som helhet og individuelt. Det er også rom for å sende en mail som evaluering om man ikke ønsker å svare i plenum. Men jeg driver så lite at jeg ser om folk er fornøyd eller ikke. Er de fornøyd melder de seg på igjen og anbefaler oss til andre. Er de ikke fornøyd så ser man de ikke og hører ikke fra de i ettertid.

Spørsmålet blir litt hva skal man bruke evalueringen til? Altså er det for å forbedre kursopplegget på en eller annen måte? Tilbakemelding på hvor man fikk kunden fra?

Jeg har et kursopplegg, det kommer neppe til å forandres nevneverdig selv om en eller to kursdeltagere hadde kritisert det, derfor er det ikke så relevant for meg om folk er fornøyd med metodevalg etc. Jeg har jobbet for kursholdere, der kursplassen ALLTID fikk elendig score av samtlige, men kursene ble jo ikke flyttet allikevel.. Så hva man skal ha i vurderingen må jo være ting som faktisk er relevant.

Skrevet

Mine tanker om evalueringsskjema:

Det kommer litt an på kursdeltakerne, men sånn generelt gjelder at folk hater evalueringsskjema. Ikke lag for mange eller komplekse spørsmål å svare på. Ta heller ikke med unødvendige spørsmål (kjønn, alder og rase er som regel ikke så interessante størrelser før man kommer opp i veldig store respondentgrupper - dessuten må man spesifisere om spørsmålet gjelder hund eller eier ...).

Tenk nøye gjennom hva evalueringen skal brukes til. Er det viktigste en klapp på skulderen til instruktøren og å dokumentere suksess, eller er det å få faktiske innspill til forbedringer? Er det en spesifikk metode, tilnærmingsmåte, sted, tid, endring i forhold til tidligere kurs etc. man ønsker tilbakemelding på? Et evalueringsskjema trenger ikke være likt for alle kurs man kjører, man kan spørre om spesifikke ting som kun gjelder det ene kurset.

Som kursarrangør er det viktigst å vite HVORFOR folk er fornøyde/misfornøyde enn AT de er det. Be derfor om fritekstsvar på slike spørsmål, selv om folk hater å fylle dem ut.

For å øke motivasjonen og svarprosenten, kan det være greit å presentere og gjennomgå skjemaet før kurset starter, sånn at folk er forberedt ved kursets slutt, og har tenkt litt på det underveis. Sett dessuten av tid spesifikt til utfylling av evalueringsskjema på slutten.

Man kan også vurdere om man heller vil kjøre evalueringen muntlig med referent ev. en kort samtale først med utfylling av evalueringsskjema etterpå for å få refleksjonen i gang hos deltakerne. Man kan i stor grad bruke de samme spørsmålene.

I noen tilfeller kan det også være hensiktsmessig å vente til ei tid etter kurset med å gjennomføre evalueringa, ev. gjennomføre ei ny evaluering da. Da har deltakerne forhåpentligvis fått tid til å prøve ut ny kunnskap og ferdigheter i praksis, og kan vurdere nytten av kurset på en helt annen måte.

Et spørsmål jeg alltid synes er greit å stille: "Hva kunne vi gjort annerledes for at du skulle hatt større utbytte av kurset?" Her kan man også komme med konkrete stikkord for å hjelpe kursdeltakeren, og for å styre svarene mot de sidene ved kursopplegget man er usikker på om fungerer optimalt. Eks. på stikkord: Metoder, tid, sted, antall deltakere, teori/praksis, oppfølging av den enkelte etc.) Noen deltakere vil alltid svare "ingenting" dersom kurset er bra, men det er ok det også.

Dessuten: Har dere mulighet til lage et elektronisk skjema, er det optimalt. Mye enklere og morsommere å svare på for de fleste, og det er lettere å ta vare på og sammenstille materialet i ettertid.

Jeg er egentlig litt fan av denne. Merker jeg vet mye mer hva jeg egentlig syntes om kurset bare dager etterpå.

Skrevet

Takker for gode innspill.

Det er tiltenkt å være til forbedring av kurs, og ikke bare selvskryt til instruktører (enkelte skjemaer legger jo litt opp til det). Og litt større forhold, med flere instruktører. Antar at det er enklere å kjøre en evaluering face-to-face med små forhold, enn om man er flere instruktører. Si eks en stor hundeklubb med mange instruktører, og det vil evalueres for å få forbedringer på kurs som såvel instruktører, og også med tanke på om nivået ligger såpass at det er snakk om "videresalg" av kurs (fornøyde kunder kommer jo gjerne igjen...).

Tenker på et opplegg der man ikke trenger å levere en lapp til instruktøren, men skal kunne sende inn senere også. Trur at man får bedre svar når man lar ting synke inn som dere nevner.

Skrevet

Tenker på et opplegg der man ikke trenger å levere en lapp til instruktøren, men skal kunne sende inn senere også. Trur at man får bedre svar når man lar ting synke inn som dere nevner.

Da tror jeg det vil være best med et elektronisk skjema. Det er mange gratis survey programmer der ute. Fint for folk å fylle ut hjemme i fred hos seg selv og jeg tror de fleste synes det er morsommere og mer anonymt når man kan fylle ut på nett.

Skrevet

Da tror jeg det vil være best med et elektronisk skjema. Det er mange gratis survey programmer der ute. Fint for folk å fylle ut hjemme i fred hos seg selv og jeg tror de fleste synes det er morsommere og mer anonymt når man kan fylle ut på nett.

Det skal lages et elektronisk skjema ja.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...