Gå til innhold
Hundesonen.no

Evaluering av kurs

Nirm

Recommended Posts

Mine tanker om evalueringsskjema:

Det kommer litt an på kursdeltakerne, men sånn generelt gjelder at folk hater evalueringsskjema. Ikke lag for mange eller komplekse spørsmål å svare på. Ta heller ikke med unødvendige spørsmål (kjønn, alder og rase er som regel ikke så interessante størrelser før man kommer opp i veldig store respondentgrupper - dessuten må man spesifisere om spørsmålet gjelder hund eller eier ...).

Tenk nøye gjennom hva evalueringen skal brukes til. Er det viktigste en klapp på skulderen til instruktøren og å dokumentere suksess, eller er det å få faktiske innspill til forbedringer? Er det en spesifikk metode, tilnærmingsmåte, sted, tid, endring i forhold til tidligere kurs etc. man ønsker tilbakemelding på? Et evalueringsskjema trenger ikke være likt for alle kurs man kjører, man kan spørre om spesifikke ting som kun gjelder det ene kurset.

Som kursarrangør er det viktigst å vite HVORFOR folk er fornøyde/misfornøyde enn AT de er det. Be derfor om fritekstsvar på slike spørsmål, selv om folk hater å fylle dem ut.

For å øke motivasjonen og svarprosenten, kan det være greit å presentere og gjennomgå skjemaet før kurset starter, sånn at folk er forberedt ved kursets slutt, og har tenkt litt på det underveis. Sett dessuten av tid spesifikt til utfylling av evalueringsskjema på slutten.

Man kan også vurdere om man heller vil kjøre evalueringen muntlig med referent ev. en kort samtale først med utfylling av evalueringsskjema etterpå for å få refleksjonen i gang hos deltakerne. Man kan i stor grad bruke de samme spørsmålene.

I noen tilfeller kan det også være hensiktsmessig å vente til ei tid etter kurset med å gjennomføre evalueringa, ev. gjennomføre ei ny evaluering da. Da har deltakerne forhåpentligvis fått tid til å prøve ut ny kunnskap og ferdigheter i praksis, og kan vurdere nytten av kurset på en helt annen måte.

Et spørsmål jeg alltid synes er greit å stille: "Hva kunne vi gjort annerledes for at du skulle hatt større utbytte av kurset?" Her kan man også komme med konkrete stikkord for å hjelpe kursdeltakeren, og for å styre svarene mot de sidene ved kursopplegget man er usikker på om fungerer optimalt. Eks. på stikkord: Metoder, tid, sted, antall deltakere, teori/praksis, oppfølging av den enkelte etc.) Noen deltakere vil alltid svare "ingenting" dersom kurset er bra, men det er ok det også.

Dessuten: Har dere mulighet til lage et elektronisk skjema, er det optimalt. Mye enklere og morsommere å svare på for de fleste, og det er lettere å ta vare på og sammenstille materialet i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har brukt evalueringsskjema i forbindelse med kurs i flere settinger. Jeg er ikke udelt positiv. For det første så blir det ofte litt lotto-metoden, at man krysser litt her og der, så ser det fint ut. Det er ikke nødvendigvis særlig representativt for kurset heller. Fritekstbolken blir som regel aldri besvart med unntak av et smilefjes eller en blomst eller i svært skjeldne tilfeller en setning eller to.

Jeg har startet med en ny evaluering, jeg har en muntlig tilbakemelding til hver enkelt elev ved kursets slutt og da spør jeg dem direkte spørsmål om kurset. Da får jeg svar fra gruppa som helhet og individuelt. Det er også rom for å sende en mail som evaluering om man ikke ønsker å svare i plenum. Men jeg driver så lite at jeg ser om folk er fornøyd eller ikke. Er de fornøyd melder de seg på igjen og anbefaler oss til andre. Er de ikke fornøyd så ser man de ikke og hører ikke fra de i ettertid.

Spørsmålet blir litt hva skal man bruke evalueringen til? Altså er det for å forbedre kursopplegget på en eller annen måte? Tilbakemelding på hvor man fikk kunden fra?

Jeg har et kursopplegg, det kommer neppe til å forandres nevneverdig selv om en eller to kursdeltagere hadde kritisert det, derfor er det ikke så relevant for meg om folk er fornøyd med metodevalg etc. Jeg har jobbet for kursholdere, der kursplassen ALLTID fikk elendig score av samtlige, men kursene ble jo ikke flyttet allikevel.. Så hva man skal ha i vurderingen må jo være ting som faktisk er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker om evalueringsskjema:

Det kommer litt an på kursdeltakerne, men sånn generelt gjelder at folk hater evalueringsskjema. Ikke lag for mange eller komplekse spørsmål å svare på. Ta heller ikke med unødvendige spørsmål (kjønn, alder og rase er som regel ikke så interessante størrelser før man kommer opp i veldig store respondentgrupper - dessuten må man spesifisere om spørsmålet gjelder hund eller eier ...).

Tenk nøye gjennom hva evalueringen skal brukes til. Er det viktigste en klapp på skulderen til instruktøren og å dokumentere suksess, eller er det å få faktiske innspill til forbedringer? Er det en spesifikk metode, tilnærmingsmåte, sted, tid, endring i forhold til tidligere kurs etc. man ønsker tilbakemelding på? Et evalueringsskjema trenger ikke være likt for alle kurs man kjører, man kan spørre om spesifikke ting som kun gjelder det ene kurset.

Som kursarrangør er det viktigst å vite HVORFOR folk er fornøyde/misfornøyde enn AT de er det. Be derfor om fritekstsvar på slike spørsmål, selv om folk hater å fylle dem ut.

For å øke motivasjonen og svarprosenten, kan det være greit å presentere og gjennomgå skjemaet før kurset starter, sånn at folk er forberedt ved kursets slutt, og har tenkt litt på det underveis. Sett dessuten av tid spesifikt til utfylling av evalueringsskjema på slutten.

Man kan også vurdere om man heller vil kjøre evalueringen muntlig med referent ev. en kort samtale først med utfylling av evalueringsskjema etterpå for å få refleksjonen i gang hos deltakerne. Man kan i stor grad bruke de samme spørsmålene.

I noen tilfeller kan det også være hensiktsmessig å vente til ei tid etter kurset med å gjennomføre evalueringa, ev. gjennomføre ei ny evaluering da. Da har deltakerne forhåpentligvis fått tid til å prøve ut ny kunnskap og ferdigheter i praksis, og kan vurdere nytten av kurset på en helt annen måte.

Et spørsmål jeg alltid synes er greit å stille: "Hva kunne vi gjort annerledes for at du skulle hatt større utbytte av kurset?" Her kan man også komme med konkrete stikkord for å hjelpe kursdeltakeren, og for å styre svarene mot de sidene ved kursopplegget man er usikker på om fungerer optimalt. Eks. på stikkord: Metoder, tid, sted, antall deltakere, teori/praksis, oppfølging av den enkelte etc.) Noen deltakere vil alltid svare "ingenting" dersom kurset er bra, men det er ok det også.

Dessuten: Har dere mulighet til lage et elektronisk skjema, er det optimalt. Mye enklere og morsommere å svare på for de fleste, og det er lettere å ta vare på og sammenstille materialet i ettertid.

Jeg er egentlig litt fan av denne. Merker jeg vet mye mer hva jeg egentlig syntes om kurset bare dager etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill.

Det er tiltenkt å være til forbedring av kurs, og ikke bare selvskryt til instruktører (enkelte skjemaer legger jo litt opp til det). Og litt større forhold, med flere instruktører. Antar at det er enklere å kjøre en evaluering face-to-face med små forhold, enn om man er flere instruktører. Si eks en stor hundeklubb med mange instruktører, og det vil evalueres for å få forbedringer på kurs som såvel instruktører, og også med tanke på om nivået ligger såpass at det er snakk om "videresalg" av kurs (fornøyde kunder kommer jo gjerne igjen...).

Tenker på et opplegg der man ikke trenger å levere en lapp til instruktøren, men skal kunne sende inn senere også. Trur at man får bedre svar når man lar ting synke inn som dere nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på et opplegg der man ikke trenger å levere en lapp til instruktøren, men skal kunne sende inn senere også. Trur at man får bedre svar når man lar ting synke inn som dere nevner.

Da tror jeg det vil være best med et elektronisk skjema. Det er mange gratis survey programmer der ute. Fint for folk å fylle ut hjemme i fred hos seg selv og jeg tror de fleste synes det er morsommere og mer anonymt når man kan fylle ut på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg det vil være best med et elektronisk skjema. Det er mange gratis survey programmer der ute. Fint for folk å fylle ut hjemme i fred hos seg selv og jeg tror de fleste synes det er morsommere og mer anonymt når man kan fylle ut på nett.

Det skal lages et elektronisk skjema ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...