Gå til innhold
Hundesonen.no

Galdhøgpiggen med hund

Nirm

Recommended Posts

Skrevet

Er det noen som har gått Galdhøgpiggen med hund? Jeg veit om folk som har både hatt med unger og barn opp der, så jeg veit at det går, men skulle gjerne hatt litt info.

Kan man gå den alene, eller bør man gå med noen?

Skrevet

Er det noen som har gått Galdhøgpiggen med hund? Jeg veit om folk som har både hatt med unger og barn opp der, så jeg veit at det går, men skulle gjerne hatt litt info.

Kan man gå den alene, eller bør man gå med noen?

Jeg er garantert ikke den rette til å svare på det, men onkel har vært der med hund og han sa det gikk helt fintfint. Han gikk alene mener jeg.

Sikkert andre som har egen erfaring :blink:

Skrevet

Broren min var der i juni i fjor med en kamerat, og meldte om en fin tur uten de store utfordringene. Det var litt glatt oppå toppen, og endel snø...så muligheten er jo der for å møte problemer, men det er jo stort sett folk omkring også.

Broren min er forøvrig i god form, men det regner jeg med du er også siden du er interessert i å gå i fjellet :blink:

Skrevet

Jeg har vært der to ganger uten hund, og en gang med. Om du kan gå alene spørs litt hvilken side du skal gå på, for har du planer om å krysse breen må du jo ha med deg en brefører osv. Men skal man gå med hund regner jeg med at man velger den andre veien, den som går opp fra Spiterstulen (eller noe i den duren). Jeg synes ikke det var noe problem å gå der med hund. Det var jo relativt bratt og ulendt, men veldig overkommelig :blink:

Skrevet

Bare gått fra Spiterstulen uten hund og deler erfaringen med at det var bratt og ulendt. Selv om jeg er ca 10 år siden jeg gikk der husker jeg enda steinrøysen vi måtte gå opp relativt tidlig. Men om hunden er lydig på kommandoer som "rolig", "vent/stå" og "gå bak" tror jeg ikke det skal være noe problem for hund og eier i grei fysisk kondisjon. Jeg var først opp på toppen i 7. klasse og var langt fra klassens sprekeste :blink:

Hadde tenkt meg opp der med hund i fjor, si ifra om hvordan det er om du kommer deg opp i år :wub:

Skrevet

Å gå opp på piggen med hund er null stress.

Fra Spiterstulen kan du gå alene, men jeg anbefaler selvsagt å alltid ha med seg følge i fjellet (i tilfelle knall og fall)

Fra Juvasshytta derimot kan du ikke gå alene (ihvertfall ikke på en trygg måte), der er det nemlig et stykke du må gå på en bre, i en bre er det gjerne sprekker..

Man må derfor gå minst to sammen der med tau mellom.

Det er IKKE påbudt med brefører noe sted, men det anbefales å gå i felles taulag for de som går fra Juvasshytta.

Skrevet

Det blir den ruta som ikke er bredvandring på oss uansett, så da skal vi prøve oss på dette. :blink:

Hundene er vant til å gå i sele og er lydige, og kan handteres uten problemer om det trengs å løftes eller noe.

Lang tid ca har folk brukt?

Skrevet

Det blir den ruta som ikke er bredvandring på oss uansett, så da skal vi prøve oss på dette. :flowers:

Hundene er vant til å gå i sele og er lydige, og kan handteres uten problemer om det trengs å løftes eller noe.

Lang tid ca har folk brukt?

Husker ikke tiden, men siden det var på barneskolen er det sikkert ikke den lengste turen.

Vil bare ønske dere lykke til, venter spent på turrapport :banana:

Skrevet

Spiterstulen ligger på 1100moh.

Galdhøpiggen ligger på 2469moh.

Altså er det ca 1369 meter høydeforskjell, det er ganske mye.

Beregn minst 4-5 timer opp, og 2,5 ned.

Spiterstulen anslår på sine websider at man bruker ca 9 timer totalt på turen.

Skrevet

Jeg gikk Galdhøpiggen med min hund i fjor sommer. Vi gikk da fra Spiterstulen, og det gikk helt fint. Men det var hardt for potene til dyret, så jeg hadde tatt med potesokker/potesalve! Vi så blodige fotspor etter alle hundene vi møtte i snøen der oppe.. Skal sies at vi gikk fra hytte til hytte da, så dette var ikke første dagen med langtur. Men min hund har vært på mange fleredagersturer i fjellet tidligere uten å få problemer med potene, så turen opp Galdhøpiggen var nok ekstra hard.

God tur!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...