Gå til innhold
Hundesonen.no

Galdhøgpiggen med hund


Nirm

Recommended Posts

Er det noen som har gått Galdhøgpiggen med hund? Jeg veit om folk som har både hatt med unger og barn opp der, så jeg veit at det går, men skulle gjerne hatt litt info.

Kan man gå den alene, eller bør man gå med noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har gått Galdhøgpiggen med hund? Jeg veit om folk som har både hatt med unger og barn opp der, så jeg veit at det går, men skulle gjerne hatt litt info.

Kan man gå den alene, eller bør man gå med noen?

Jeg er garantert ikke den rette til å svare på det, men onkel har vært der med hund og han sa det gikk helt fintfint. Han gikk alene mener jeg.

Sikkert andre som har egen erfaring :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min var der i juni i fjor med en kamerat, og meldte om en fin tur uten de store utfordringene. Det var litt glatt oppå toppen, og endel snø...så muligheten er jo der for å møte problemer, men det er jo stort sett folk omkring også.

Broren min er forøvrig i god form, men det regner jeg med du er også siden du er interessert i å gå i fjellet :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der to ganger uten hund, og en gang med. Om du kan gå alene spørs litt hvilken side du skal gå på, for har du planer om å krysse breen må du jo ha med deg en brefører osv. Men skal man gå med hund regner jeg med at man velger den andre veien, den som går opp fra Spiterstulen (eller noe i den duren). Jeg synes ikke det var noe problem å gå der med hund. Det var jo relativt bratt og ulendt, men veldig overkommelig :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gått fra Spiterstulen uten hund og deler erfaringen med at det var bratt og ulendt. Selv om jeg er ca 10 år siden jeg gikk der husker jeg enda steinrøysen vi måtte gå opp relativt tidlig. Men om hunden er lydig på kommandoer som "rolig", "vent/stå" og "gå bak" tror jeg ikke det skal være noe problem for hund og eier i grei fysisk kondisjon. Jeg var først opp på toppen i 7. klasse og var langt fra klassens sprekeste :blink:

Hadde tenkt meg opp der med hund i fjor, si ifra om hvordan det er om du kommer deg opp i år :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå opp på piggen med hund er null stress.

Fra Spiterstulen kan du gå alene, men jeg anbefaler selvsagt å alltid ha med seg følge i fjellet (i tilfelle knall og fall)

Fra Juvasshytta derimot kan du ikke gå alene (ihvertfall ikke på en trygg måte), der er det nemlig et stykke du må gå på en bre, i en bre er det gjerne sprekker..

Man må derfor gå minst to sammen der med tau mellom.

Det er IKKE påbudt med brefører noe sted, men det anbefales å gå i felles taulag for de som går fra Juvasshytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir den ruta som ikke er bredvandring på oss uansett, så da skal vi prøve oss på dette. :blink:

Hundene er vant til å gå i sele og er lydige, og kan handteres uten problemer om det trengs å løftes eller noe.

Lang tid ca har folk brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir den ruta som ikke er bredvandring på oss uansett, så da skal vi prøve oss på dette. :flowers:

Hundene er vant til å gå i sele og er lydige, og kan handteres uten problemer om det trengs å løftes eller noe.

Lang tid ca har folk brukt?

Husker ikke tiden, men siden det var på barneskolen er det sikkert ikke den lengste turen.

Vil bare ønske dere lykke til, venter spent på turrapport :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiterstulen ligger på 1100moh.

Galdhøpiggen ligger på 2469moh.

Altså er det ca 1369 meter høydeforskjell, det er ganske mye.

Beregn minst 4-5 timer opp, og 2,5 ned.

Spiterstulen anslår på sine websider at man bruker ca 9 timer totalt på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Galdhøpiggen med min hund i fjor sommer. Vi gikk da fra Spiterstulen, og det gikk helt fint. Men det var hardt for potene til dyret, så jeg hadde tatt med potesokker/potesalve! Vi så blodige fotspor etter alle hundene vi møtte i snøen der oppe.. Skal sies at vi gikk fra hytte til hytte da, så dette var ikke første dagen med langtur. Men min hund har vært på mange fleredagersturer i fjellet tidligere uten å få problemer med potene, så turen opp Galdhøpiggen var nok ekstra hard.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...